Varför byter ni inte till Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janav:

Alternativ till photoshop eller NI Kontakt som fungerar felfritt på Linux? Nej - det finns inte.

Edit: och innan någon annan kommer in och nämner The Gimp, Gimp är inte ett dugligt alternativ till Photoshop/Illustrator/Indesign.

Okej - varför? Varför skulle jag gå igenom processen för att få samma funktionalitet - men mer komplicerat - än jag har idag? Poängen här är att det verkligen inte finns anledning för mig - och många, många andra - att byta till Linux. Allt jag gör fungerar perfekt i windows :).

En rolig sak är att jag tyckte ungefär likadant när jag var Windowsanvändare men med Linux har jag upptäckt nya saker man kan göra som jag tidigare inte visste om. Självklart gör man inte saker i Windows som man endast kan göra i Linux och tvärtom. Men det betyder inte att Windows är bättre eller tvärtom. Man måste heller inte välja antingen eller, man kan köra dual boot och få det bästa av båda världar.

Min poäng är att man får inte samma funktionalitet. Man får större funktionalitet.

Permalänk
Sötast
Skrivet av SysGhost:

Hur länge sedan var det ni provade ett *nix system sist? 20 - 30 år sedan?
Ni verkar ha haft en dålig erfarenhet av slimmade fönsterhanterare. Ni skulle istället ha provat en skrivbordsmiljö.
Själv gillar jag KDE, och den miljön kan anpassas långt och mycket. Dessutom HELT utan textkommandon/terminalen.
Peka, klicka, anpassa, ladda ner, anpassa mer.

Ert argument är inte aktuellt längre, och har inte varit det de senaste 15-20 åren.

Skärmdumpen nedan är bara ett exempel. Anpassad enbart med hjälp av KDE's egna kontrollpanel och KDE's "KDE-Look" -tjänster som är integrerade i systemet. Peka och klicka alltså.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14775223/Screenshots/Arch...

Galet vackert, får mig riktigt sugen att byta till Arch och sätta igång att pilla med det, känns dock att jag inte har en bråkdel av kunskapen för att bygga upp det där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Finns annat är Gimp med som t.ex. Krita för KDE4.

http://www.kde.org/applications/graphics/krita/

Läs på lite innan du säger att det inte finns.

Finns ju också Gimpshop som är en modifierad version av GIMP som ska vara mer lik Photoshop.

http://www.gimpshop.com/

Och inget av det kostar nånting heller.
Windows 7/8 + Photoshop och du hamnar på samma summa vad en hel dator kostar.

Inget illa menat - men det är ganska uppenbart att du inte har någon som helst aning vilka krav en professionell användare av Adobe's produktfamilj har, framför allt i jobb inom reklam- och printbranschen. När jag säger att det inte finns något alternativ till Linux som fungerar tillfredsställande så menar jag bokstavligen detta - det finns inte. För att köra dessa program på Linux skulle jag behöva emulera eller köra programpaketet i en virtuell miljö. Använder jag GIMP för det arbete jag utför så får jag inte ut samma kvalité av resultat eller så behöver jag dubbelt så lång tid för att uppnå resultatet. Grundkravet skulle vara att kunna få stöd för Print Color Spaces som används på professionell nivå - detta är ingenting som GIMP erbjuder, för att inte börja tala om filter, plugins och andra krav för professionellt användande.

Du argumenterar för hobbyprogram som utvecklats under några års tid av ett fåtal (jämförelsevis) personer jämfört med en produktfamilj med 30 års historik som utvecklas och underhålls av 100-tals programmerare och utvecklare och som dagligen används över hela världen i allt ifrån tidningar till TV. De är inte ens i närheten av att vara i samma division av funktionalitet.

Sedan ska vi inte börja diskutera vad som är industristandard samt fördelarna att använda industristandarder över hobbyprogram som GIMP. Vad gäller Inkscape är detta närmare Illustrator än vad Gimp är mot PS, men detta räcker desvärre inte som argument.

Missförstå mig inte. Jag tycker om Linux och hoppas att OS:et vidareutvecklas - men att låtsas som att det i sin nuvarande form för någon som mig - eller andra - kan ersätta eller behöver ersätta Windows på grund av personliga åsikter om Microsoft är rent ut sagt löjligt.

Argumentet mot Linux ("Linux is only free if your time is worthless") har inte samma genomslagskraft som för 10 år sedan, men grundpoängen anser jag vara den samma. Varför ska jag hoppa OS när Windows gör vad jag behöver - och med glans? Vad skulle vara poängen? Kostnad? 2000 spänn för ett OS är någonting jag väldigt gärna lägger ut vart 3-5:e år och tvärtemot vad vissa andra på forumet verkar känna så har jag inte riktigt samma personliga illvilja mot Microsoft.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk

Nu pratar vi om den normala användaren vilket gäller dom allra flesta här.
För dom allra flesta så finns dom funktioner som behövs i dom fria varianterna.
Sen tror jag du underskattar vad dom fria varianterna klarar av.
Du glömmer kostnaden för Photoshop som handlar om över 5000:- också så det är inte bara OS som kostar.
Windows vill jag inte ha ens om jag skulle få det gratis. För den normala användaren som inte spelar så funkar Linux alldeles utmärkt.
Personligen gillar jag inte GNOME, Unity och annat som Ubuntu kör med som standard utan jag föredrar KDE4 och programmen som finns till det.
Nu är ju KDE Framworks 5 på gång med baserat på Qt5 och då blir det ännu bättre även om en del kanske kommer saknas i en övergångsperiod.
När det gäller GIMP http://en.kioskea.net/faq/29312-add-cmyk-support-to-gimp
Kör man openSUSE kan du ladda ner AdobeICCProfiles från pakethanteraren.
Separate+ för GIMP i openSUSE http://software.opensuse.org/package/gimp-separate+?search_te...
Finns massor med plugins och filters osv man kan ladda ner så det räcker för dom allra flesta.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Finns visst bankid för 8.X ifall du menar Windows Phone.

http://www.bankid.com/sv/aktuellt/Mobilt-BankID-for-Windows-P...

Fast kör man Linux så vill man nog inte ha en Windows Phone telefon.
Även om bankid funkar utmärkt med fribid för mig så använder jag mest mobilt bankid numera både för bankid tjänster och bankärenden för det är helt enkelt smidigare. Inte använt vanliga bankdosan på länge.

Menar självklart Windows 8.X, Store-app. BankID kan inte användas med webbläsarna i pek/startskärmsläge. När de körs med UI i modern-miljön.

BankID utvecklades för både Windows RT (Store-program för Windows på ARM) och Windows Phone 8, men slopades för Windows RT. Kvar blev stöd till Windows Phone 8. Var medveten om det när det kom och var medveten om utvecklingen innan det kom ut.

Det är bara fördomar du kommer med här, dessutom var det bara ett exempel på en surfplatteplattform som blev utan – för att den i princip inte finns på marknaden för konsumenterna. Precis som GNU/Linux inte säljs till konsumenterna eller erhåller något stöd på det sättet från kommersiella parter. Någon som kör GNU/Linux kan mycket väl köra Windows Phone 8 (8.1 preview). Finns gott om folk som lever i båda miljöerna. Finns gott om folk som inte nödvändigtvis har så mycket annat att välja på via jobbet. Finns gott om folk som vill testa för att se hur de ligger till.

Permalänk

Fast du kan ju köra vanliga Windows bankid programmet.
Kan inte se vad man har för användning för en bankid app i fullskärmsläge.

Visa signatur

Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Det finns för övrigt inga ersättare till InDesign, Illustrator, InCopy, Premiere Pro, After Effects med flera till GNU/Linux. Det finns o andra sidan inga ersättare till vissa kreativa proffsprogram till Microsoft Windows som finns för OS X. Rätt verktyg till rätt jobb betyder att man måste välja plattform utefter verktygen, programvarorna. Ibland måste man hyra in en suite med program (och OS) man normalt sett inte kör, för jobbet måste göras. RAW-verktygen (alternativ till Lightroom) är inte heller i närheten av lika bra som på OS X eller Windows. Sen handlar det inte om pengar. Du kan köpa en Mac Mini för 5000:- (iPhoto med RAW-stöd ingår) och Aperture för 599:-, eller en billig Windowsdator för 2500:- och Lightroom för 1200:-. En vettig och väl avvägd modern GNU/Linux-maskin där hårdvaran lirar bra kostar generellt sett mer pengar. Professionella GNU/Linuxanvändare har heller ingen fobi för proprietär programvara. Arbetsstationer som kostar upp mot flera hundra tusen med GNU/Linux kör kommersiell programvara.

Inkscape och Scribus är inga ersättare så länge de inte har lika bra stöd för ICC-profiler, skrivare eller att tryckerier har samma stöd som för Adobes mjukvaror. Gimp går bra att använda på OS X och Windows också. OSS-programmen är inte beroende av att du kör GNU/Linux på alla datorer. Och även om du väljer OS X eller Windows på din klient/skrivbords-PC så kommer GNU/Linux köras vidare på de flesta mobiltelefoner, TV och TV-boxar, WiFi-routrar, massor av maskiner du använder i vardagen och där det främst har sin styrka på servrarna du kommunicerar med över offentliga och privata nät. Om programmen som ingår i OSS-systemet eller är vänliga mot OSS-systemen blir bättre och blir standard eller åtminstone fullgoda alternativ till kommersiella programvaror eller tjänster så kommer troligtvis alla fördelar som utvecklas för OS X och Windowsanvändarna också komma F/OSS-operativen till del.

Som sagt, datorkrigstråd tycker jag inte det ska finnas överallt i forumet, PC vs Mac har en ensam tråd för att diskutera det. T.ex.

Permalänk
Medlem

Fast du kan ju köra vanliga Windows bankid programmet.
Kan inte se vad man har för användning för en bankid app i fullskärmsläge.

Då måste du byta webbläsare (eller starta om den i desktop-läge). Stöd för Windows RT där du inte har något BankID-program för Win32 uteblir. En Store-variant för Windows (WP är en egen produkt som skiljer sig på flera punkter så det menas aldrig om Phone utelämnas) fungerar på både Windows RT (ARM) och Windows 8.X Store (x86, x64) om det inte finns någon särskild anledning för att programmet inte skulle kunna byggas (kompileras) för alla tre arkitekturerna. Det är inte så troligt med ett rent Store-program skrivet för Windows Runtime, det som först kallades Metro-apps, sen Modern UI/style etc, men nu faller under "Store App" som också råkar vara enda typen som går att köra via Windows Store. Då skulle Windows RT-användare ha tillgång till det, och i förlängningen Tablet-PC-användarna av Windows 8.X som använder sina datorer som surfplattor och helst slipper byta webbläsare och styra Windowsprogram (Desktop) med fingrarna när de väl satt sig med maskinen utan att ha tangentbord och mus tillgängligt. Sluta misstolka allt som skrivs i klartext nu.

Permalänk

Inte alls jag kör Linux som lirar bra på datorer som kostat mindre än en 1000 lapp begagnat.
Tom min lilla EEEPC orkar med Linux med 3D effekter osv utan problem.
Ja du kan köra GIMP, Krita osv tom KDE4 går att köra på Windows.
Men jag vill inte och finns ingen anledning till det heller då Linux är så mycket bättre i grunden.
Har man en AMD APU eller FX processor så hanterar Linux scheduler det mycket bättre än i Windows med.
När det gäller webläsare och desktopläge osv fattar jag inte alls vad du pratar om.
Varför pratar du om appar då dom flesta jag vet inte vill ha nåt med varken MUI eller appar att göra och därför installerar antingen Windows 7 eller Windows 8 med nån form av startknapp för att slippa det. Testat själv sitta vid ren Windows 8 och MUI är inget jag vill sitta vid.
Fast om inte Windows klarar av sån enkel sak som bankid på sina tablets på ett bra sätt så är det ju ännu en anledning till att byta till nån form av Linux platform även där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av instaswe:

Jag och säkert många andra skulle vilja veta varför ni windows användare inte byter till Linux istället.

Motfråga varför sitter du på Linux?
Själv sitter jag på windows för att jag är gamer och orkar inte krångla med dual boot och/eller dylikt

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk

För att Windows har total monopol på programvaror inom vissa områden och det inte finns några alternativa programvaror överhuvudtaget till andra operativsystem. Jobbar man då som mig inom ett sådant område så ska det vara mycket till innan man slutar använda windows.

Däremot bör jag verkligen se över hur mina maskiner används, men jag är för lat, okunnig, har för dålig ekonomi och ont om tid för att göra något vettigt. Min dröm är att köra Wmware Spheere på servern och sedan låta den hosta de operativsystem som jag behöver fördela resursbehovet på olika klusterdatorer.
Då skulle jag nog köra linux för slösurfarande och helt skilja det den virtuella maskinen från de andra, som det är idag så slösurfar jag faktisk ibland på en riktig maskin fast sådant borde vara förbjudet. Jag installerar dock ingen dritt på mina seriösa maskiner.
Ett problem är dock att ofta har man ont om tid och man gogglar efter program som kan göra ett arbete åt en och man får testa dessa program utan att riktigt veta vad det är för skit. -Man borde göra en lång kontroll före så att trojaner m.m ej kommer med.

*edit*
Efter ha skrivit detta blir jag ännu mer sugen på Wmware Spheere, men det är en +30 000kr på en ny server plus licenskostnad på runt 5000kr/år beroende av version.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Modern användes för att beskriva vad jag skrev, skrev också priset av nya maskiner så skärp dig som sagt. Eee PC med 900MHz Celeron M och GMA900-grafik är allt annat än modern. Sen går 64-bit Windows Vista/7/8.X bra på i stort sett alla maskiner från 2007 och framåt. Det handlar inte om pengar, det handlar inte om pengar och det handlar inte om pengar, du kan köpa begagnat med Windows (licens följer med när det är OEM eller återvunnet av proffs) som fungerar utmärkt också, du kan hitta i sopprummet, ja du förstår. Det handlar inte om pengar och det var bara det jag argumentera utifrån. Ska ett företag köpa in ett gäng maskiner, eller en enskild utvecklare som fungerar felfritt med GNU/Linux, har gott drivarstöd och inte kräver fula workarounds eller sitta med funktioner som inte fungerar så är det inte på något sett billigare med GNU/Linux. Det blir också dyrare att slippa licensen eftersom det är dyrare att specialbeställa maskiner eller köpa maskiner som byggs i mindre serier. Fast vill du slippa Windows och ändå ha ett system som stöds av många leverantörer, ja då har du OS X och det behöver inte kosta mer än du skulle lägga ut på en Windows eller GNU/Linux-maskin.

AMDs produkter blir inte heller on par för att du byter ut operativsystemet, Bulldozer (och alla generationer av den) är i grunden defekt och en felkonstruktion. En stor designmiss. Trotts det kan det vissa lägen vara bra för både GNU/Linux eller Windows-maskiner, men Intels Linuxdrivare är mycket bättre här. Så är det frågan om en maskin med integrerad grafik och öppna drivrutiner så passar förmodligen Intel bättre.

Redigering, såg visst att du lade till en hel del i ditt inlägg efter jag skrev mitt svar, men du raljerar bara och missar helt vad det diskuteras om.

Permalänk

Jag sa aldrig att EeePC var modern utan vart tvärtom just det jag menade du kan köra Linux på gammal hårdvara och det fungerar iaf. Windows 7 med 3D effekter kan du glömma på den. Sen får du ju såklart optimera och slå av allt onödigt såklart.
AMD's arkitektur fungerar mycket bättre i Linux och är man van Linux användare kan man få ut ännu mer genom att kompilera om med speciella flaggor för arkitekturen och kan i vissa fall bli väldigt stor skillnad.
AMD's fria drivers fungerar alldeles numera med och kör med dom istället numera.
Visst man kan kanske hitta nån Windows licens men du kommer inte ifrån att du måste köpa Photoshop och andra program och det blir mycket pengar iaf för att få kanske ett fåtal extra grejer som saknas.
Sen som jag tidigare sagt vill inte ha Windows ens om jag får det gratis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha, rolig tråd. Det är helt enkelt en smaksak...

Jag jobbar 8h+ om dagen med drift på RH-linux och har gjort de senaste 8 åren medans hemma så kör jag Windows. Körde mycket Linux hemma i mitten av 90-talet och fram tills att jag började arbeta med det. Men nu ser jag ingen anledning till att välja det före något annat OS som hem-pc. Tycker iofs det är skönt med lite ombyte mellan jobbet och hemmet, kanske därför det blivit Windows... Smaksak som sagt...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk

Min USB->SPDIF converter fungerar inte.
Det finns inget native program som fungerar lika bra som foobar 2k. Måste jag använda WINE kan jag lika gärna låta det vara.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk

I min värld så är det bara krångel med Windows och massa letande efter drivers osv och det orsakar svordomar här.
I Linux fungerar allt bara för mig i dom allra flesta fall. Varför krångla med Windows då allt bara fungerar.
Om nåt krånglar är det oftast mitt eget fel då jag har svårt att låta bli testa olika saker.

Visa signatur

Permalänk
Sötast
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag har provat linux flera gånger. Men det har alltid slutat med en j-a massa svordomar och så sitter man här med Windows igen.

Varför man ska fortsätta envisas med Linux när Windows fungerar problemfritt vet jag inte. Men troligen så kommer man väl snart försöka med någon av linuxdistributionerna igen. xD

Känner igen det där, är galet rastlös till min natur.

Även sen om/när jag får min dist att fungera ypperligt så blir jag uttråkad och går tillbaka till Windows ändå... Hjärnskada?

Permalänk
Skrivet av RedSparowes:

Min USB->SPDIF converter fungerar inte.
Det finns inget native program som fungerar lika bra som foobar 2k. Måste jag använda WINE kan jag lika gärna låta det vara.

http://www.foobnix.com/en/index.html

Annars ser jag inte vad det är för speciellt med det där i jämförelse med Amarok t.ex. http://amarok.kde.org

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Anmärkning: Extra text sedan jag först läste inlägget

Skärp dig nu, du måste inte köpa Photoshop och så vidare på Windows bara för att du har Windows, du har samma större alternativ där som på alternativa operativsystem och du måste lika mycket köpa Photoshop om du behöver Photoshop oavsett vilket operativsystem du sitter på just nu. Behövs ett verktyg så behövs det. Behövs det inte så behövs det inte och då behövs det inte spenderas några pengar. Behövs bitmapsmanipulering för enklare saker behövs inte Photoshop oavsett.

Din EeePC klarar inte video, klarar inte OpenGL 3/4. Klarar inte massor.

Vad du vill köra har ingen inverkan på kostnaden eller priset för andra. Det är bättre, det är gratis – nej det är inga riktiga argument. Det beror helt på vad det gäller och vad som ska göras, det finns mycket mjukvara som kostar pengar till GNU/Linux. Det finns mycket där det inte finns några (sämre) alternativ. Det är andra saker att räkna in när det gäller vilken hårdvara som passar bäst. Det spelar ingen större roll om du sitter på ett kommersiellt program på en kommersiell GNU/Linux-distribution eller om du sitter på samma program på OS X med open-source Darwin-kernel. Det blir flera lager av kommersiell proprietär mjukvara i vilket fall som helst, och ett proffs har ett jobb att göra. Väljer du det ena kommersiella över det andra operativsystemet så är inte det något som stjälper OSS-programvaror som du använder till annat.

Permalänk

http://www.foobnix.com/en/index.html

Annars ser jag inte vad det är för speciellt med det där i jämförelse med Amarok t.ex. http://amarok.kde.org

Om de stödjer nätverks diskar som library, så ser de helt okej ut. Kan dock inte spela min musik, då min adapter inte fungerar i Linux oavsett.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Linux distron är skapade utav personer som designar OS:et efter sina egna behov och sedan maskerar detta med ett gränssnitt som de inte har en aning om hur deras användare vill ha det. De designar sina distron som om användaren redan är en terminal guru. De låser dig bakom en paranoid vägg som behandlar användaren som kriminell. Du måste öppna terminalen och skriva klartext för att identifiera dig, trots att du redan gjorde det när du loggade in. Varför finns det öht en genväg till filutforskaren när du ändå inte kan använda den utan att gå via terminalen? För att reta dig? Att kalla Linux för säkert när man måste genomgå det här varje gång är inte direkt en bra sälj-punkt. Om ni bara visste hur många Windows-användare som inte står ut med user account control i Windows 7 och stänger av den helt för att slippa bli galna utav att se denna jävla ruta varje gång man ska ändra på någonting så skulle ni Linux-användare säkert mycket bättre förstå hur liten chans det är att de skulle kunna acceptera Ubuntu.

Det finns inga Linux distron som faktiskt lär dig använda det. De flesta har heller inte ens en manual, utan kräver att du helt enkelt letar upp svaren själv. Linux-utvecklare är till PC-användare som vad en autistisk kille är till en dejt med en icke-autistisk tjej; han är jävligt duktig på sitt specialintresse (låt oss säga att vika sugrör i det här fallet!), men inte fan vet han hur han ska handskas med personen på andra sidan bordet.

Linux enda nyttiga funktion är att det kan användas helt UTAN gränssnitt vilket är perfekt för servrar. Gränssnittet är dock deras massiva svaghet. Tänka sig att så många människor som arbetar med Linux så finns det inte ett enda gäng som kan skapa ett gränssnitt som är lika enkelt och praktiskt att använda som de Microsoft och Apple har skapat sedan 30 år tillbaka. Jag använder hellre en linux distro med Windows 3.11 gränssnitt än med deras inbyggda nonsens.

"Säkrare" - Det bästa skyddet är du själv. Om man inte fattar att man inte ska klicka på bilder på nätet som lyder "Klicka här och prova på våran skit!" och inte kan lära sig från sina misstag så är man inte till för att använda datorer över huvud taget. Med plugins som NoScript och AV som Avast som båda är gratis så har du precis lika liten chans att orsakas av säkerhetsproblem som i Linux om du inte blir personligen hackad, vilket aldrig kommer att ske. Vad gäller alla säkerhetshål som Microsoft fixar hela tiden så kan jag säga att jag aldrig någonsin har blivit påverkad utav något utav dem innan de fixades från Windows 3 och framåt. Om din dator blir infekterad så är det ditt egna fel. Om man är erfaren nog att kunna byta till Linux så är man också erfaren nog att inte bli infekterad i Windows.

"Användarvänligt" - Var ska jag börja? Jag har testat säkert tio olika distron utav Linux och har aldrig lyckats komma så långt som att faktiskt använda OS:et utan att någon är trasigt eller krånglar. I Windows kan du börja spela, se på film eller lyssna på musik direkt. Glöm det i Linux. Ubuntu är en ordentlig röra som det inte går att göra någonting i utan att ladda ner saker man inte förstår varför man ens behöver dem. I LinuxMint som anses vara Ubuntu Done Right (Ubuntu som också kallas den mest användarvänliga distron) så går det inte ens att byta refresh rate för skärmen. Man måste läsa på nätet efter trix varav de flesta utav dem inte fungerar och de få som gör det måste göras om varje gång man startar datorn. Vad är det för idioter som har designat det här gränssnittet? Det finns ingen distro som bara fungerar utan en jävla massa finjusteringar som man aldrig behöver tänka på i Windows eller OSX. Det är ren frid och fröjd att använda Windows eller OSX.

"Snabbt" - Det startar inte snabbare än Windows 7 eller 8. Möjligtvis lika snabbt. Gränssnittet har minst lika mycket fördröjning i sig som Windows, vilket beror helt och hållet på din hårdvara och inget annat. Vad gäller gaming; när ska Linux-användare acceptera att OpenGL helt enkelt inte är intressant? Det spelar väl ingen roll hur mycket bättre det funkar i Linux när alla spel som PC-gamers spelar använder Direct X? Det senaste spelet jag spelade som hade stöd för OpenGL var Counter-Strike. Jag har provat flera äldre spel i Wine och moderna spel som fungerar nativt i Linux med senaste drivrutinerna och inget utav dem är i närheten av att flyta på lika bra som i Windows 7 med Direct X. Inte ett enda. Så vad gäller drivrutins-letandet så är det först och främst skitsnack att det skulle vara lättare att hitta dem i Linux än i Windows eller OSX. Och för det andra så fungerar de dåligt i Linux även när man använder de rekommenderade.

Tack vare detta och allt pillande gör Linux i praktiken datorer långsammare, inte snabbare, eftersom vi måste göra mer för att få samma resultat i andra OS. Och samma resultat är till synes ouppnåbart.

Jag använder LAMP på min Raspberry Pi och jag är glad för att Debian finns tillgängligt som ett litet och gratis OS för detta ändamål. Men om Microsoft hade haft en motsvarande produkt så hade jag självfallet använt det istället eftersom Linux helt enkelt bara behövs när en likadan kommersiell produkt inte finns tillgänglig. Men att använda detta för spel och video-editering etc är ett fullkomligt slöseri med tid när man redan använt andra OS i 20 år och när alla ens PC-komponenter fungerar perfekt och till maximal prestande. Det måste finnas något som är BÄTTRE i Linux för att man ska byta. Och i de flesta fall så finns det istället flera saker som är bättre i andra OS.

Om ni vill få fler att använda Linux så föreslår jag att ni lär era barn. Erfarna vuxna har lika lite anledning att byta från Windows eller OSX till Linux som att byta från en nybakad Capricciosa till en mikro-värmd Billys pan-pizza. Pan-pizza blir det endast i brist på annat!

Permalänk
Medlem

Efter min erfarenheten så tycker jag att Windows är okej men det känns som valmöjligheterna i operativ systemet har försvunnit med åren. Jag är relativt ny med Linux, jag har nog egentligen bara använt det på riktigt i 3 år nu men jag tror definitivt att Linux är framtiden om Microsoft fortsätter att vandra detta spår. Linux är lite tufft att bli van vid i början men det är definitivt värt det. Linux erbjuder många smidiga lösningar på komplexa problem, det är nog den aspekten utav det operativ systemet som jag gillar mest.

Efter att ha fått detta sagt så måste jag ändå säga att Windows fungerar för de flesta. Byt inte operativ system om du varken har tid eller intresse för det. Om du är nöjd med din lösning just nu, varför byta? Jag kan endast rekommendera Linux för användare som helt enkelt känner att Windows inte uppnår deras mål eller att Windows inte är optimalt. Har man intresse för Linux och vill utforska andra möjligheter så rekommenderar jag starkt att prova på det och se vad det faktiskt är.

Visa signatur

Reason keeps escaping.

Permalänk
Medlem

Just nu kör jag tre operativsystem varav Windows 8.1 och Debian i dualboot samt OS X. Känner att nix-världen är mer för min smak. Dock måste jag köra Windows för gaming + Photoshop. Det är rätt lame att man inte kan köra helt på Linux. Men när det väl kommer att fungera bra så tror jag allt fler drar sig helt till Linux i framtiden. Det är så trist att vänta bara

Visa signatur

Processor: Intel i7 3770 3.4GHz, Grafikkort: Asus GeForce GTX TITAN 6GB, Ramminnen: Corsair 16GB DDR3 Dominator 1600Mhz, Moderkort: MSI Z77 MPOWER Z77 S-1155 ATX IVY, SSD: Intel 520 120GB, CPU kylare: Corsair H80i, Nätagg: Corsair AX 760I Digital ATX Modular PSU 760W, Chassi: Corsair Miditower Carbide 300R ATX Black

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Skärp dig nu, du måste inte köpa Photoshop och så vidare på Windows bara för att du har Windows, du har samma större alternativ där som på alternativa operativsystem och du måste lika mycket köpa Photoshop om du behöver Photoshop oavsett vilket operativsystem du sitter på just nu. Behövs ett verktyg så behövs det. Behövs det inte så behövs det inte och då behövs det inte spenderas några pengar. Behövs bitmapsmanipulering för enklare saker behövs inte Photoshop oavsett.

Din EeePC klarar inte video, klarar inte OpenGL 3/4. Klarar inte massor.

Vad du vill köra har ingen inverkan på kostnaden eller priset för andra. Det är bättre, det är gratis – nej det är inga riktiga argument. Det beror helt på vad det gäller och vad som ska göras, det finns mycket mjukvara som kostar pengar till GNU/Linux. Det finns mycket där det inte finns några (sämre) alternativ. Det är andra saker att räkna in när det gäller vilken hårdvara som passar bäst. Det spelar ingen större roll om du sitter på ett kommersiellt program på en kommersiell GNU/Linux-distribution eller om du sitter på samma program på OS X med open-source Darwin-kernel. Det blir flera lager av kommersiell proprietär mjukvara i vilket fall som helst, och ett proffs har ett jobb att göra. Väljer du det ena kommersiella över det andra operativsystemet så är inte det något som stjälper OSS-programvaror som du använder till annat.

Klarar video alldeles utmärkt men självklart inte i HD såklart.
Självklart har du ju inte superprestanda men det är fullt möjligt att köra på den.
På vanliga stationära kan du ju sitta med en gammal P4 eller liknande med ett billigare kort och det funkar utmärkt med effekter och video och allt. Behöver inte vara ny dator. Beror ju självklart på vad man ska göra men om man inte ska göra allt för krävande grejer så duger det alldeles utmärkt.
Sen är det ju ni som babblar om att Photoshop inte finns till Linux och att det är ett måste och inte jag.
Dom fria varianterna har allt jag behöver däremot så har inte Windows allt det jag vill ha och behöver trots att det kostar pengar.
Men för ni som vill ha det så blir blir det mycket pengar att lägga ut.
Jag lägger dom hellre på annan hårdvara eller annat intressant.
Har inte heller påstått att det inte finns mjukvara som kostar till Linux heller.
Min nyaste dator med integrerad grafik kostade ca 4000:- och det får jag iaf inte ens Photoshop för om jag nu hade velat ha det.
Jag har ett OS som fungerar alldeles utmärkt till den och har alla program jag behöver.

Skrivet av RedSparowes:

Om de stödjer nätverks diskar som library, så ser de helt okej ut. Kan dock inte spela min musik, då min adapter inte fungerar i Linux oavsett.

Ja det kan du och du kan sätta upp en mysql databas med så du har samma samling på vilken dator du än spelar upp med.

Skrivet av Robin2:

Linux distron är skapade utav personer som designar OS:et efter sina egna behov och sedan maskerar detta med ett gränssnitt som de inte har en aning om hur deras användare vill ha det. De designar sina distron som om användaren redan är en terminal guru. De låser dig bakom en paranoid vägg som behandlar användaren som kriminell. Du måste öppna terminalen och skriva klartext för att identifiera dig, trots att du redan gjorde det när du loggade in. Varför finns det öht en genväg till filutforskaren när du ändå inte kan använda den utan att gå via terminalen? För att reta dig? Att kalla Linux för säkert när man måste genomgå det här varje gång är inte direkt en bra sälj-punkt. Om ni bara visste hur många Windows-användare som inte står ut med user account control i Windows 7 och stänger av den helt för att slippa bli galna utav att se denna jävla ruta varje gång man ska ändra på någonting så skulle ni Linux-användare säkert mycket bättre förstå hur liten chans det är att de skulle kunna acceptera Ubuntu.

Det finns inga Linux distron som faktiskt lär dig använda det. De flesta har heller inte ens en manual, utan kräver att du helt enkelt letar upp svaren själv. Linux-utvecklare är till PC-användare som vad en autistisk kille är till en dejt med en icke-autistisk tjej; han är jävligt duktig på sitt specialintresse (låt oss säga att vika sugrör i det här fallet!), men inte fan vet han hur han ska handskas med personen på andra sidan bordet.

Linux enda nyttiga funktion är att det kan användas helt UTAN gränssnitt vilket är perfekt för servrar. Gränssnittet är dock deras massiva svaghet. Tänka sig att så många människor som arbetar med Linux så finns det inte ett enda gäng som kan skapa ett gränssnitt som är lika enkelt och praktiskt att använda som de Microsoft och Apple har skapat sedan 30 år tillbaka. Jag använder hellre en linux distro med Windows 3.11 gränssnitt än med deras inbyggda nonsens.

"Säkrare" - Det bästa skyddet är du själv. Om man inte fattar att man inte ska klicka på bilder på nätet som lyder "Klicka här och prova på våran skit!" och inte kan lära sig från sina misstag så är man inte till för att använda datorer över huvud taget. Med plugins som NoScript och AV som Avast som båda är gratis så har du precis lika liten chans att orsakas av säkerhetsproblem som i Linux om du inte blir personligen hackad, vilket aldrig kommer att ske. Vad gäller alla säkerhetshål som Microsoft fixar hela tiden så kan jag säga att jag aldrig någonsin har blivit påverkad utav något utav dem innan de fixades från Windows 3 och framåt. Om din dator blir infekterad så är det ditt egna fel. Om man är erfaren nog att kunna byta till Linux så är man också erfaren nog att inte bli infekterad i Windows.

"Användarvänligt" - Var ska jag börja? Jag har testat säkert tio olika distron utav Linux och har aldrig lyckats komma så långt som att faktiskt använda OS:et utan att någon är trasigt eller krånglar. I Windows kan du börja spela, se på film eller lyssna på musik direkt. Glöm det i Linux. Ubuntu är en ordentlig röra som det inte går att göra någonting i utan att ladda ner saker man inte förstår varför man ens behöver dem. I LinuxMint som anses vara Ubuntu Done Right (Ubuntu som också kallas den mest användarvänliga distron) så går det inte ens att byta refresh rate för skärmen. Man måste läsa på nätet efter trix varav de flesta utav dem inte fungerar och de få som gör det måste göras om varje gång man startar datorn. Vad är det för idioter som har designat det här gränssnittet? Det finns ingen distro som bara fungerar utan en jävla massa finjusteringar som man aldrig behöver tänka på i Windows eller OSX. Det är ren frid och fröjd att använda Windows eller OSX.

"Snabbt" - Det startar inte snabbare än Windows 7 eller 8. Möjligtvis lika snabbt. Gränssnittet har minst lika mycket fördröjning i sig som Windows, vilket beror helt och hållet på din hårdvara och inget annat. Vad gäller gaming; när ska Linux-användare acceptera att OpenGL helt enkelt inte är intressant? Det spelar väl ingen roll hur mycket bättre det funkar i Linux när alla spel som PC-gamers spelar använder Direct X? Det senaste spelet jag spelade som hade stöd för OpenGL var Counter-Strike. Jag har provat flera äldre spel i Wine och moderna spel som fungerar nativt i Linux med senaste drivrutinerna och inget utav dem är i närheten av att flyta på lika bra som i Windows 7 med Direct X. Inte ett enda. Så vad gäller drivrutins-letandet så är det först och främst skitsnack att det skulle vara lättare att hitta dem i Linux än i Windows eller OSX. Och för det andra så fungerar de dåligt i Linux även när man använder de rekommenderade.

Tack vare detta och allt pillande gör Linux i praktiken datorer långsammare, inte snabbare, eftersom vi måste göra mer för att få samma resultat i andra OS. Och samma resultat är till synes ouppnåbart.

Jag använder LAMP på min Raspberry Pi och jag är glad för att Debian finns tillgängligt som ett litet och gratis OS för detta ändamål. Men om Microsoft hade haft en motsvarande produkt så hade jag självfallet använt det istället eftersom Linux helt enkelt bara behövs när en likadan kommersiell produkt inte finns tillgänglig. Men att använda detta för spel och video-editering etc är ett fullkomligt slöseri med tid när man redan använt andra OS i 20 år och när alla ens PC-komponenter fungerar perfekt och till maximal prestande. Det måste finnas något som är BÄTTRE i Linux för att man ska byta. Och i de flesta fall så finns det istället flera saker som är bättre i andra OS.

Om ni vill få fler att använda Linux så föreslår jag att ni lär era barn. Erfarna vuxna har lika lite anledning att byta från Windows eller OSX till Linux som att byta från en nybakad Capricciosa till en mikro-värmd Billys pan-pizza. Pan-pizza blir det endast i brist på annat!

Låter som du testat en dist från mitten av 90 talet för då stämde det bättre.
Behövs inte användas nån terminal om man inte vill utan går helt klicka sig fram precis som i Windows.
Sen att många vana Linux användare som jag föredrar att göra saker i terminalen iaf för att det går snabbare är en annan sak.
Då jag sitter vid en Windows dator så händer det ofta att jag kör cmd och gör det där istället för jag tycker det är enklare och går snabbare.
Sen om spel inte flyter på lika bra i wine är ju inte Linux fel. Sen kan ju såklart inget annat än OpenGL användas i Linux då Microsoft har copyright på DirectX. Men finns ju vissa spel som är snabbare på Linux med OpenGL än i Windows med DirectX.
Själv bryr jag mig inte så mycket då jag ändå inte spelar på datorn.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robin2:

Linux distron är [...]

Håller med. Linux fungerar bra till server iom. bra rättighetshantering etc. Jag har använt CentOS en hel del till min webbserver, men till klientdatorer duger det helt enkelt inte åt ,och som du skrev så är det nästan alltid något som går sönder som tar en dag att fixa innan nästa problem dyker upp. Detta för att inte nämna hur gnome 3 och Ubuntu's egna skrivbordsmiljö fokuserar på att vara så "flashigt" som möjligt istället för att vara användarvänligt.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

Klarar video alldeles utmärkt men självklart inte i HD såklart.
Självklart har du ju inte superprestanda men det är fullt möjligt att köra på den.
På vanliga stationära kan du ju sitta med en gammal P4 eller liknande med ett billigare kort och det funkar utmärkt med effekter och video och allt. Behöver inte vara ny dator. Beror ju självklart på vad man ska göra men om man inte ska göra allt för krävande grejer så duger det alldeles utmärkt.
Sen är det ju ni som babblar om att Photoshop inte finns till Linux och att det är ett måste och inte jag.
Dom fria varianterna har allt jag behöver däremot så har inte Windows allt det jag vill ha och behöver trots att det kostar pengar.
Har inte heller påstått att det inte finns mjukvara som kostar till Linux heller.
Min nyaste dator med integrerad grafik kostade ca 4000:- och det får jag iaf inte ens Photoshop för om jag nu hade velat ha det.
Jag har ett OS som fungerar alldeles utmärkt till den och har alla program jag behöver.

Nej jag har absolut inte påstått att en vanlig fotointresserad person behöver Photoshop, bara att någon ersättare (ersättare) inte finns, ett sämre alternativ räcker inte som ersättare. Ibland finns inte ens alternativ. Däremot behöver vissa yrkesgrupper det och hela diskussionen är löjlig. Lightroom / Aperture använde jag själv som exempel när jag pratade pris. För 4000:- kan du få en dator med Lightroom. Varför ska en konsument välja något som är sämre till tillämpningsområdet?

I princip all F/OSS rullar på Windows om du vet vad du gör.

GMA900 har inte video-acceleration, 900MHz Celeron-M är för svag har för Flash Player, är för svag för en modern webb osv. Precis lika möjligt att köra Windows 7 med XPDM-drivrutiner på den. Den går inte att använda på samma sätt som maskinerna jag pratade om och har inget i en modern miljö att göra.

Diskuterar du med mig så ska du bara läsa och svara på vad jag skrivit inte hitta på saker, så trolla inte. Diskutera verkligheten och fall inte ut i helt irrelevanta grejer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phz:

(Varför inte sikta på textväggsrekordet när jag ändå är på gång?)

Hade jag bett min mamma att formatera datorn hade det varit noll möjlighet att hon skulle lista ut det trots att datorn kör Windows. Ekvivalent med noll . Jag hugger till med att 95% av alla datoranvändare i detta land aldrig formaterat om sitt system själva. Jag tror inte det är i överkant.

Det är ingen medfödd kunskap att man ska högerklicka på "Den här datorn", välja "Egenskaper" och sedan klicka sig vidare heller — detta kan inte anses vara "intuitivt", men har man väl lärt sig så vet man ju detta. På samma sätt så kan man lära sig att starta programmet GParted i Linux (hittas via programmeny → "Inställningar" → "Diskhantering" eller något). Min mamma hade inte gjort detta heller, men jag tycker detta spår i tråden om att det skulle vara så svårt att formatera i "Linux" är märkligt.

Man kan även fråga varför man skulle behöva formatera en hårddisk utöver vid första installation — jag tror inte att jag har formaterat någon av mina nuvarande diskar förutom just vid första installationen. Det låter som ett typfall av att försöka applicera lösningar som man lärt sig i Windows direkt i ett annat OS, men saker fungerar inte på samma sätt, vilket är just en del av inlärningskurvan att lista ut. Jag ser för den delen inte varför vanliga användare skulle ha något behov av att regelbundet formatera sin Windowsinstallation idag heller, måste jag säga. Min bild är att Windows kommit så pass långt att detta inte längre borde vara något problem. Att som någon nämnde ovan få problem med att installera Ubuntu och tro att det ska lösas genom att försöka installera om på exakt samma sätt tre gånger (fast senare blev det tolv) är ju inte ens felsökning — ifall detta hade fungerat så hade det i mina ögon varit ett fundamentalt fel i operativsystemet .

Nä, jag ville bara säkerställa så att det inte tolkades som någon sorts "hög häst"-attityd från första stycket. Om man läste mina ord så var det inte i närheten av vad jag skrev, men ibland reagerar läsare instinktivt utan att läsa, så jag tänkte helgardera .

Första gången jag startade en Linuxdator så var det verkligen "Jahapp?", kan jag lova. Men det var det första gången jag satt vid Commodore 64, MS-DOS, Windows 3.1, Ios, Android, etc. också, eller första gången jag tittade på programkod, eller första gången jag satt bakom en bilratt. Det finns en tröskel när man ska använda något man inte är van vid.

Installerar man Ubuntu idag så kan jag inte se något som normalanvändaren egentligen kommer fastna på. Jag lägger in en brasklapp och kort utläggning om BankID:

BankID:s installationsprocess för sin Linuxvariant är horribel, samtidigt som det faktiskt är nödvändig mjukvara för många. Jag har för den delen fått hjälpa Windowsanvändare att installera, administrera och uppdatera BankID också, så det är inte allt som skiljer i kvalitet mellan plattformarna. Nyligen berättade de att de helt ska slopa Linuxstöd, vilket snarast är en välkommen nyhet eftersom det ändå varit en så eftersatt produkt, om det nu visar sig att mobilt BankID kommer adapteras till fullo bland institutioner i stället.

Eftersom Linuxklienten har varit dålig så har alla med möjlighet redan använt mobilt BankID i stället, så nu säger de att det inte är tillräckligt många som använder Linuxklienten så att det inte är värt att fixa… Självuppfyllande profetia.

Disclaimer: jag gillar inte BankID:s mjukvara .

Dold text

Alla klarar att öppna en webbläsare, starta en ordbehandlare, importera bilder från sin kamera, lyssna på musik, etc. Att installera/uppdatera/avinstallera program i programbanken bör man kunna säga är lättare än att ladda hem filer från olika aktörer som man gör i Windows — men om man ska installera program som inte ingår i officiella programbanken så beror det på tillverkare hur smidigt det är. Det behöver inte vara svårare än att tanka en .deb-fil och "dubbelklicka", varpå systemet sedan lägger till tillverkaren i sin programbank och sköter framtida uppdateringar automatiskt, men det beror som sagt på mjukvara. Vill man exempelvis börja med att installera Photoshop så dyker man ju på problemet att det inte finns till denna plattform, och man kanske får tipset om Gimp i stället, varpå man åter hittar något som man inte känner igen om man inte använt det innan — men det var inte medfött att förstå hur man applicerade filter i Photoshop heller.

Mer avancerade saker kräver mer handpåläggning och troligen bör man läsa dokumentation/guider, men detsamma gäller ju om man t ex ska installera och konfigurera en webbserver på Windows. Mer avancerade uppgifter kräver mer insats. Att säga att allt "bara fungerar" på Windows är ofta att definiera tröskeln på precis den nivå man är bekväm med.

Här kommer problematiken med att "Linux" inte riktigt är en analog till "Windows" in. Jag undvek en teknisk utläggning ovan, men broderar ut min bild i en spoilertext för den (mer eller mindre) intresserade här:

Det som kallas "Linux" är en viss komponent av operativsystemet; kort sagt den del som interagerar med hårdvara och presenterar gränssnitt för program att prata med denna, prata över nätverk och en del annat. Denna del kostar inga pengar, och är fri för vem som helst att ladda ner och göra mer eller mindre vad man vill med (så länge man tillåter andra att göra detsamma med det man skapat — detta skulle kunna vara föremål för ytterligare en utflykt om mjukvarulicenser, men kortfattat). Alla kan titta på koden bakom Linux: varsågoda.

Men med enbart denna komponent kommer man inte långt. Därför kommer gemene användare inte ladda hem Linux från kernel.org och böka på egen hand (förutom om de vill), utan man laddar hem en distribution, som i sig är en bättre analog till Windows. Ubuntu är ett exempel på en distribution.

Ubuntu tar samma kärna ("Linux") som alla andra Linuxdistributioner från kernel.org ovan, kanske lägger till några egna små ändringar om de känner att de behövs och delar med sig av dessa till huvudprojektet, som i sin tur får lägga till dessa om de vill. Därutöver samlar Ubuntu en mängd program som gör att det faktiskt blir något användbart av det hela för en slutanvändare. Detta inkluderar grundläggande verktyg som gör att man kan öppna, flytta och döpa om filer, men även fria program som LibreOffice, GIMP, Firefox, Apache, MySQL, etc., och i Ubuntus fall även stängda program som Steam, Spotify, etc. De paketerar detta tillsammans med en installerare, en programhanterare, en skrivbordsmiljö och en massa andra saker och släpper sedan detta som en produkt.

Samtidigt gör Arch Linux något liknande på sitt håll: tar Linuxkärnan, lägger på programmen som användarna kommer använda, en programhanterare, etc., och släpper detta som "Arch Linux".

Ubuntu och Arch delar nu komponenten som pratar med hårdvaran, vilket gör att om exempelvis Intel vill ha stöd för sina grafikkretsar i alla dessa Linuxdistributioner så behöver de bara se till att de har stöd i kärnan på kernel.org. Hårdvarutillverkare behöver inte sitta och tänka: "OK, nu fixar vi stöd för Ubuntu, sedan för Arch, sedan för Fedora, …", utan de kan tänka "nu fixar vi stöd för Linux", så propagerar detta till alla dessa olika OS. Det finns egentligen inget som hindrar exempelvis Windows från att också baseras på Linuxkärnan, och en användare skulle inte veta skillnaden, så länge programmen man använde fortsatte att fungera. Android är ytterligare en variant av Linux som används av miljoner (idag snarare miljarder) användare. Min router kör Linux från fabriken. Många bilar kör Linux i sina integrerade system. Superdatorer, datorerna på CERN, etc. De kör alla Linux, men olika operativsystem.

Så ja, olika Linuxdistributioner delar en vital komponent, och av interoperabilitetsskäl så löser de ofta saker på likartade sätt, men de är olika operativsystem. Det finns en teknisk underliggande gemensam nämnare som de alla samarbetar med att skapa då det är ett alldeles för massivt projekt för att alla ska skapa en helt egen kärna (och ineffektivt!), men de är i övrigt separata projekt. Jag delar vattenledningar och sopstation med mina grannar, då det vore väldigt jobbigt om alla skulle behöva lösa detta själva, men vi är fortfarande separata familjer.

Utöver dessa Linuxvarianter så finns exempelvis OS X som kommer från en BSD-bakgrund. Det finns fler varianter av BSD, som FreeBSD, OpenBSD, etc. (som säkert har varit delaktiga i att leverera de tecken du just nu ser på din skärm till din dator) och det finns ytterligare kusiner (Solaris, HP-UX, …). Går man ännu längre tillbaka hittar man bland dessa Unix som en gemensam nämnare. Unix [Wikipedia] har en översiktsbild. Alla dessa varianter talar alltså i viss mån samma "språk" då de bygger på idéerna från Unix som utvecklades i datorns barndom.

Så jag landar återigen i att det är ett väldigt brett spektrum av produkter som "pratar samma språk". Att jag trycker på detta är för att jag just rör mig i omgivningar där man använder helt olika OS som är skräddarsydda till olika ändamål, men ändå är "Linuxspråket" (snarare "Unixspråket") generellt, vilket är just en stor fördel. Det är därför svårt för mig att gå med på att man "låser sig" till ett OS om man lär sig att prata detta "språk". Detta är anledningen till att jag kan samarbeta sömlöst med personer på andra institutioner runt om i världen som kör exempelvis OS X och använda precis samma verktyg trots att vi själva kör Linux.

Ett sista tillägg: Linuxdistributioner delar också sinsemellan släktskap. Ubuntu bygger exempelvis på Debian i grunden för att undvika en enorm mängd dubbelarbete. Se detta massiva men ändå inkompletta släktträd (varning för hög informationsdensitet).

Dold text

Vad gäller att lära sig ett programmeringsspråk för att skriva egna lösningar så är det givetvis mer flexibelt, men som Carl Sagan sa: "Om du vill baka en äppelkaka från grunden så måste du först skapa universum" — man tjänar mycket på att använda saker som redan gjorts. Lär man sig "Linuxspråket" så lär man sig att kombinera dessa färdiga komponenter. Kanske man behöver lägga på extra klister för att få dem att göra något nytt, men likväl så är det försvinnande få människor som skriver ett eget operativsystem för att göra det de vill, eller ens ett program som skriver "Hej" på skärmen från scratch.

Jag argumenterar inte emot att lära sig programmera, men det är inte i motsats till att lära sig interagera med ett OS, utan snarare ett komplement. Styrkan i att lära sig terminalen ligger ofta i hur man kan kombinera olika programs funktioner till något eget.

Bland "totalt icke-datorintresserade" så har jag inte sett någon Linuxdistribution installerad på hemdatorn, om de inte haft nära relation med någon som hjälpt till, och det tror jag inte kommer ändras på ett tag. Dock så finns OS X hemma hos en majoritet av familj och vänner idag som inte precis hänger på detta forum (vilket spänner över generationer), utan att jag har varit inblandad i köp; det var väldigt annorlunda för bara 5–10 år sedan.

Bland teknikintresserade vänner så är Linuxvarianter vanliga även hemma, och vissa kör även mer exotiska saker, men det är jag medveten om inte är representativt.

I viss mån kan man säga att om detta skulle kunna ske så hade det redan skett, eftersom alla är fria att modifiera Linux efter eget tycke. Det är dock vissa saker som är svårlösta. Linux styrka bygger mycket på just dess öppenhet, men detta krockar med många affärsmodeller idag. Nvidia säljer grafikkort, men de anser även att deras drivrutiner är affärshemligheter och håller dessa stängda, vilket gör att de inte kan integreras i Linuxkärnan så som man skulle önska för att dra nytta av ekosystemet fullt ut.

Detsamma gäller många andra stängda programvaror, som exempelvis Spotify: de kan inte hipp som happ släppa hela källkoden till sin klient fri, eftersom det då inte enkelt skulle gå att bibehålla begränsningen som gör att klienten spelar reklam med jämna mellanrum om man inte betalar, osv. En modell hade varit att låta all kod vara öppen, förutom just en kritisk komponent som skötte denna autentisering mot servern; det hade troligen till och med varit det enklaste sättet för att sköta sitt Linuxstöd, men det hade kommit in andra PR-mässiga effekter, som att ett sådant öppet API hade tillåtit en användare att skapa en egen musikspelare som använde Spotifys servrar som backend (inklusive reklamen som sköttes där), men det finns ett PR-värde för Spotify i att användare måste använda just deras spelare, etc.

Fördelarna med Windows handlar till stor del om brett hårdvarustöd för ny konsumenthårdvara tidigt i utvecklingsprocessen (stödet över tid är en annan fråga). Det finns egentligen inget som hindrar detta från att vara fallet även för Linux redan idag, utöver just att det kan vara svårt att motivera ekonomiskt för mindre aktörer för att det är en mindre plattform på hemmarknaden. Andra fördelar är det som nämndes angående BankID: de ser till att det fungerar på Windows, just för att det är störst, men det är inga tekniska hinder från att göra klienter till andra plattformar, utan snarare ekonomiska.

Spelbiten håller ju på att röra på sig idag till stor del i och med indievågen samt Steam. Ju fler tjänster som flyttar till nätet, desto mer plattformsagnostiskt blir datoranvändandet. Googles Chromebook är just ett koncept där de använder en Linuxdator som kopplas mot deras generella webbtjänster genom deras Chromeplattform. Det finns ytterligare en kamp om att låta öppna format vara standard på nätet för att tillåta olika plattformar att agera på lika villkor.

Just vad gäller statliga institutioner så tycker jag inte att det är svårt att komma till en slutsats om att de snarast borde använda öppna lösningar om det är tekniskt möjligt, liksom du spekulerar i. Tyvärr för läsaren så kommer detta generera ännu en textmassa från min sida .

Institutioner i den skalan har inga problem med att göra investeringar på tidsramar som är löjligt långa i aktiebolagsögon — infrastruktursprojekt som ska betala sig på >50 års sikt och liknande. Hade man lagt samma summor som man lägger på licenskostnader idag på att i stället utveckla öppna lösningar, kanske till och med låta flera stater samverka, så är det inte svårt att föreställa sig att det snabbt blir positiva siffror. För ett land som Sverige så sprider man då också ut kostnaderna på lokala arbetare och företag i stället för att skeppa pengar över Atlanten till Apple, Microsoft och Google.

Men varför händer då inte detta i någon större utsträckning? Det händer i världen, men inte i speciellt snabbt i Sverige, av olika anledningar.

• Brasilien har i över 10 år erbjudit en statligt subventionerad dator med Linux och öppna program till befolkningen: PC Conectado. Även hela det brasilianska skolsystemet med 35 miljoner elever baseras runt Linux, med mer än halv miljon klientdatorer.

• Münchenregionen rapporterade i december 2013 att deras satsning på att gå över till öppen mjukvara och deras egen LiMux-distribution var färdig, efter en längre tid. Deras beräkningar påvisar betydande besparingar redan under en tioårsperiod (Microsoft gjorde egna beräkningar som visade på motsatsen, men möjligen hade de en bakomliggande agenda :-), och dessutom ville de inte visa upp sina beräkningar när de blev ombedda — i vilket fall så har kontrakten utförts i Münchenregionen i stället för i Redmond, och kompetensen stannar i stort inom regionen).

• Även i de stora mjukvaruföretagens hemland USA använder många stora statliga institutioner Linux, så som Försvarsdepartementet och det numera väl/ökända NSA.

• Vissa regioner i Spanien använder egna Linuxdistributioner i sina skolor (gnuLinEx, Guadalinex, MAX, …).

• Kina bygger sin egna Loongsonprocessorarkitektur runt Linux i ett försök att minska sitt teknikberoende av USA.

• Länder i främst Sydamerika vad jag vet har klubbat policy om att fria mjukvaror ska få företräde om de existerar för ett visst ändamål.

Jag får inte plats inom SweClockers väl tilltagna teckenbegränsning om jag ska lista allt. Wikipedia har en längre lista, om än även den av naturen väldigt inkomplett. Notera att ovanstående också handlar om användardatorer; på beräkningssidan så är det ingen djärv utsaga att Linux idag är i majoritet. På senaste listan över världens 500 mest potenta superdatorer kördes Linux på 96.4% av systemen (följt av "Unix" med 2.2%. Windows har två system på listan, OS X ett, men det är ju ej heller deras områden, så det säger inte så mycket).

Sverige är inte München, så det går inte att översätta situationen rakt av och tro att saker ska ge samma resultat. Linux har allmänt i min erfarenhet en klart starkare ställning i Tyskland än i Sverige, så det finns en större kompetenspool att ta av, och att fler vet vad Linux är gör att det allmänna motståndet inte vore lika stort. Sverige har också generellt starkare band till handel med USA jämfört med många andra länder, och en följd av detta är att Microsoft har ett rätt fullkomligt "grepp" om datorinfrastrukturen här. Vår befolkning har också generellt större köpkraft än i exempelvis Brasilien som nämndes ovan, där det inte är självklart att kunna lägga pengar på licenser om det finns alternativ. Det finns många skillnader.

Det handlar ej heller bara om direkta pengabesparingar inom en 5–10-årsperiod (även om det också är välkommet): Münchenprojektet sa att friheten från en enstaka aktör var den största drivkraften. Trots de skillnader jag nämnde ovan så är München trots allt en intressant fallstudie för Sverige, skulle jag säga, för även om Sverige inte är Tyskland så är vi inte många mil ifrån varandra, varken geografiskt eller kulturellt. Det är svårare att dra paralleller med exempelvis situationen i Venezuela.

Om tandvården blir gratis på köpet så är det ju än bättre, men att utveckla en sådan öppen plattform i sin egen region kan vara en vinst i sig utöver att man sparar in direkta licenskostnader. Att utveckla ett operativsystem skulle lika gärna kunna ses som en allmän infrastruktursatsning, ovanpå vilken man låter landets/regionens företag bygga sina produkter och tjänster som i sin tur genererar inkomster. Att just OS-biten ska vara en handelsvara är till stor av historiska skäl som daterar till 1980-talet. Microsofts stora uppgång på mjukvarumarknaden kom när IBM outsourcade skapandet av ett OS till Microsoft (som i sin tur köpte det från tredje part) och lät Microsoft behålla rättigheterna till koden, då de ändå inte såg detta som någon handelsvara de kunde tjäna pengar på i sig — ett OS var bara till för att kunna använda hårdvaran, som var IBM:s produkt, i deras ögon. När det senare började dyka upp x86-kloner så kunde Microsoft börja sälja sitt redan etablerade OS till andra aktörer, och så rullade det på.

Idag har denna utveckling börjat pendla tillbaka. Apple inte tar betalt för Ios i sig och oftast bara en symbolisk summa för OS X-uppgraderingar, Google samarbetar med tillverkare för att erbjuda Android, och även Microsoft själva började vandra åt detta håll med Windows 8, som såldes för bara några hundralappar i början (Ballmer kallade Microsoft för ett företag fokuserat på "enheter och tjänster" snarare än mjukvara, vilket är öppet för tolkning). Dessa OS ses i stället som en infrastruktur ovanpå vilken skaparna kan sälja tjänster (App Store och Apples hårdvara, Android Market, Windows Store).

Mycket lösryckt svammel om många områden, men det jag vill försöka förmedla är att dagens situation med operativsystemet som "produkt" inte nödvändigtvis är den enda möjliga, och att det finns tendenser på att fokus redan håller på att flyttas, även från officiellt Microsofthåll.

"Det som linux utvecklare bör satsa på är enligt mig arbetsplatser, om de nu vill att det ska användas betydligt mer." skriver du — ja, det är ett rätt stort "om" där. Avsaknaden av direkt ekonomiskt incitament har historiskt gjort att de bitar som utvecklats är de som utvecklarna själva önskat, vilket inte alltid överlappar med hemanvändare. Detta var i stor utsträckning sant innan år 2000, men sedan åtminstone 2005 och Ubuntu så har detta fokus ändrats i viss mån. SteamOS är ytterligare ett steg åt detta håll, liksom Android och Chrome OS. En enstaka stark aktör som fick kontrakt med exempelvis Dell skulle kunna lägga mer resurser på detta, men samtidigt finns problemet med tröskeln som måste överstigas för att människor ska vilja byta, så det liknar det filosofiska problemet med hönan och ägget. Likväl har vi både hönor och ägg, så vem vet vad som händer.

Använd Debian i stället, jag har inte tid eller råd att utveckla ett nytt .

Dold text

Wow.. du har tänkt en del på detta märker jag. Tackar återigen för informationen, en hel del som jag missat kan man väl säga ;). Tror inte att det är någon större ide att fortsätta argumentera för min del men kan ge dig ett till exempel på varför det inte går i skolvärlden.
Min mor jobbar i skolan och det är nämligen som så att de gått in i helt sjuka avtal, hon får inte ens köpa en egen dator för sina egna pengar till att arbeta på, det skall helt skötas utav företaget de ingått avtalet med. Hon har inte åtkomst till deras mjukvara eller internet om de inte godkänner detta.
Folk vill att det skall bli mer datorer i skolorna. Ja tyvärr, det kommer nog inte hända på många år. De som har ansvaret för datorerna (och internet) är inte så pigga på att hjälpa till med något, de har bara ordnat ett avtal som knappt ger dem skyldigheter utan endast rättigheter till enorma summor för 3 datorer per 20 lärare (ännu färre för eleverna). Underbart eller hur?
Det kan mycket väl vara så att detta inte riktigt är ett avtal som följer lagar men hur som är inte de flesta så insatta i svensk lag och sätter sig inte emot detta. Jag kan nämligen tänka mig att något inte stämmer då det låter lite för sjukt för att vara sant.

Skrivet av hunden:

Det vanligaste lär ju vara att köpa en färdig dator på valfri elektronik-lada och blir en sån dator mjukvarumässigt "förstörd" finns det vad jag vet alltid en återställningsfunktionalitet som snabbt återställer datorn till ursprungsläge utan att man ens behöver läsa ordet formatering.

Faktiskt så behöver man inte ens vid första installationen av Windows (som phz påstod) aktivt välja något som heter formatering, man väljer enbart vilken hårddisk man vill ha Windows på och så sköter installationen både partitionering och formatering automatiskt.

Är för övrigt formatering en grundläggande kunskap som man behöver använda ofta? jag kör Windows och formaterar aldrig mina hårddiskar trots att jag vet hur man gör och jag kan heller inte se varför man skulle behöva göra det med jämna mellanrum. Är det någon form av underhåll man bör göra på sina hårddiskar precis som att byta olja i bilen?

Dold text

Ja.. jag hakade upp mig på detta tidigare i tråden där det förklarades som så att det var kommandon som gällde och inte bara menyer precis som windows, är väl medveten om att man kan göra detta i samband med installation men detta var inte min poäng riktigt ;). Försökte ta fram ett exempel på vad jag (som inte gör något särskilt på datorn utöver det vanliga (baseras då på min omgivning)) gjort ett par gånger, jag har som sagt inte pillat med linux på ett tag så detta kan vara helt utdaterade påhitt jag sprutat ur mig.. men men, man lär sig vilket är varför jag sitter i denna diskussionen.
Jag har väl formaterat/installerat om en jäklarns massa gånger, helt klart oftare när man var nybörjare vad gällande sidorna specialiserade för lena handén, men det händer att jag lyckas få dit så pass mycket skräp så att jag inte känner att jag har ork att rensa bort detta i dagsläget också. Vad jag vill få fram är alltså, jag liksom de flesta användarna (enligt min definition) bryr sig t ex inte så mycket om att ta bort onödiga filer/program och är heller inte så överdrivet försiktiga på nätet, i detta fall så är det väldigt bra att lätt kunna hitta hjälpmedel när man fått nog utav allt skräp som ligger på hårddisken. Många utav normalanvändarna försöker dock inte ens själva lösa problem utan skickar istället in den, alternativt köper en ny, förändras varenda år känns det som..
Jo visst återställning går självklart, jag är dock sådan som aldrig förebygger och därför aldrig skapar återställningspunkter. Jag har ett större behov utav mer utrymme än att kunna återställa någon gång då och då. Det stämmer nog att de vanliga användarna hellre gör detta däremot men som sagt, min poäng är inte just detta utan mer ett exempel som fastnade.

Såg även utvecklingen utav eran diskussion och ja det stämmer nog att folk inte pillar så mycket i datorn, numera i alla fall, var nog vanligare för ett par år sedan då många var fascinerade utav utvecklingen och därför kände ett behov utav att pilla runt lite, till skillnad från dagsläget då det är mer som en självklarhet att man har en dator hemma. Jag köper dock vad som är billigast, dvs externa diskar. Förstår dock inte hur externa kan vara billigare..

Permalänk

Tid är pengar, får man mer fritid kan man jobba mer övertid och på så sätt tjäna in pengar till att t.ex prenumerera på Adobes Premium Cloud för 500kr/månaden. Jag tycker dessa 500kr är extremt billigt med tanke på vilka fina program som man får. (Photoshop, Illustrator, Indesign och Premie för min del, hitta kompatibla ersättare till dessa i linux som inte kräver extra tid att lära sig ett nytt gränssnitt)

För många är licenskostnaden för en windowslicens försumbar, problemet är dock att man som privatperson ofta skulle behöva ha ett guldavtal med Microsoft så att man får skapa maskiner lite som man tycker för privat bruk.

Jag tycker det idag är väldigt rörligt kring vad man får göra med sina licenser, men det kommer nog bli enklare i framtiden. Behöver man t.ex. en separat licens för excel till varenda virtuella burk man behöver, vilket för mig skulle innebära 20-30 stycken excellicenser när jag enbart är en enda person som använder maskinerna. (högt antal p.g.a. en virtuell maskin per hobbyprojekt)

Att använda linux seriöst hemma så krävs det om man inte är riktigt begåvad att man också använder detta operativsystem på jobbet, Där många av oss dödliga har problem att enbart ha koll på windows med sharepoint etc som hör till.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Skulle så gärna gå över till Linux om det bara gick. Försökte ett tag men lyckades aldrig fixa ljudet trots att jag hade ett ljudkort med Linux-stöd. La ner massa tid på att söka här och där men när jag frågade på forum blev jag idiotförklarad "Det är ju så j_vla enkelt - kan du inte ens X, GTK+, MySQL, KDE och POSIX, pucko???"

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Tid är pengar, får man mer fritid kan man jobba mer övertid och på så sätt tjäna in pengar till att t.ex prenumerera på Adobes Premium Cloud för 500kr/månaden. Jag tycker dessa 500kr är extremt billigt med tanke på vilka fina program som man får. (Photoshop, Illustrator, Indesign och Premie för min del, hitta kompatibla ersättare till dessa i linux som inte kräver extra tid att lära sig ett nytt gränssnitt)

Att argumentera om att sitta och arbeta professionellt med "Adobe suiten" på Windows jämfört med de öppna alternativen till motsvarigheter på Linux är väl lite fel ändå? Då de flesta som kör dessa programvaror professionellt kör väl de på Apple-hårdvara? Där då av anledningen att man får en skärm som klarar av en acceptabel % av Adobes RGB samtidigt att dess OS baserar på Unix vilket ger dessa programvaror ännu mer spelrum än vad man generellt kan säga att de får på en Windows maskin?

Aja, det är offtopic och jag har inte 100% koll på hur det ser ut där ute i arbetslivet men det är bilden jag har fått uppmålad för mig.

Iövrigt så är jag relativt intresserad av hur det kommer att se ut med Steams in-home streaming, har kört lite själv och tycker att det fungerar helt okej på racing, strategi och rpg spel utan alltför förstörande delay. Har inte testat fps eller liknande men om bildkvalitén kan hållas samtidigt som delayen hålls låg så skulle jag garanterat kunna se mig själv köra en linux-dist samtidigt som jag har en dedikerad spelserver med mina steamspel på.