Varför byter ni inte till Linux?

Permalänk
Entusiast

För att svara på frågan: "Varför byter ni inte till Linux?":

Då ställer jag motfrågan: Varför skall man byta till Linux?
Har man inga anledningar att byta, så skall man inte byta heller.
Nu när jag tänker efter, verkar den ursprungliga frågan nästan lite löjlig.

För att byta operativsystem, så måste det finnas ett behov.
Behovet att byta till Linux, är i regel en eller fler av följande: Licenskostnader, Kodfrihet, Anpassningsbarhet, Små resurskrav, Inbäddade specialbehov.
Har man inga av dessa anledningar att byta, så är det effektivaste att behålla det system man redan kör.
-"Ändra inte i ett fotbollslag som vinner."

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv

Ohh dear lord.. du kan skriva du! Knepigt att ta sig igenom men klart intressant.

Skrivet av phz:

Definitionen av "Svensson" tycker jag är lite trubbig. Normalanvändaren idag behöver en webbläsare och kanske ett Officepaket. Denna bit är det rätt liten skillnad på oavsett om man kör Windows, Mac OS X eller Ubuntu. Om man däremot snarare menar "gamern" som normalanvändaren, vilket oftast är fallet på detta forum, så är det en annan fråga.

Jag försöker inte säga att du är i "normalanvändar"-kategorin eller på något sätt vara nedvärderande mot någon ifall någon uppfattar det så (jag ser inte hur det skulle ske, men man vet aldrig ); jag tycker bara att "normalanvändaren" definieras lite skevt i diskussionen om man tror att normalanvändaren ens vet/bryr sig om vilket företag som tillverkat grafikkortet som sitter i datorn.

Dold text

Min definition utav Svensson är väl simplare manövrar så som att formatera(vardagliga saker som alla användare har ett behov utav någon gång), det är inte svårt att klura ut i windows men inte så lätt i linux. Håller helt med om att det är ett aningen luddigt uttryck liksom användarvänlighet då alla har olika tyck och tänk om detta.
Nädå jag tar aldrig illa upp, enda gångerna jag blir förbannad är när folk tar mina meningar helt ur kontext eller inte kan läsa tidigare inlägg (utifall att det är en längre diskussion) och möjligtvis folk som inte förstår att man skall behandla andra på samma sätt man själv vill bli behandlad, i övrigt får du skriva vilka "nedvärderande" meningar du vill ;). (jag förstår alltså inte heller varför detta skulle vara på något sätt kränkande, du vet inget om mig och just detta är väl långt ifrån en förolämpning)

Skrivet av phz:

Det har av någon anledning satts en likhet mellan "Linux" och "kommandoradsgränssnitt" (CLI) i denna tråd. För en "normalanvändare" (se ovan) är detta idag rent utav inte sant. För SweClockersanvändaren däremot så är det bara naturligt att man vill undersöka vad som går att göra med datorn, och då den stora mångfalden i Linux nås via terminalgränssnittet så dyker det säkert upp förr eller senare. Här reagerar olika användare på olika sätt. Är man inte ute efter att lära sig ett nytt sätt att göra saker (och många är inte det, utan att det är något fel i det) så blir det givetvis en tråkig upplevelse, för det är ett annat system när man når denna nivå. Återigen: inte när det bara handlar om att öppna Firefox eller skriva ett mail, men om man exempelvis vill driva en webbserver eller skriva automatiserande skript. Och om man bara vill spela senaste Windowsspelen och använda Photoshop — varför skulle man då installera Linux överhuvudtaget?

Det sistnämnda är ett problem med tråden och dess frågeställning, skulle jag säga. Den triggar användare till att försvara sina "favoritfärger" vilket lätt leder till närsynt igelkottsförsvar.

Dold text

Håller helt med om att det finns ett visst problem i detta då det är som du säger att man skulle inte ha kvar det ena eller det andra om man inte var nöjd med det. Detta jag skrev i tidigare inlägg att trådens egentliga syfte verkar vara ett fanboy-krig. Det finns dock vissa som faktiskt framför klara för och nackdelar vilket uppskattas!
Linux har säkert förändrats en hel del också sedan jag kikade på det sist så jag ska väl kanske inte klanka för mycket, men min första tanke var väl nästintill "Jahap, vad gör man här?". Det är väl ändå en hel del funktioner som faktiskt kräver en viss del kunnande, som ändå de flesta användarna har ett behov utav?
Jag personligen bryr mig inte om märket men jag vill ha vissa egenskaper utan att behöva lära mig något som går att få gjort på vettigare sätt från annat håll. Lite som mobiler, jag vägrar android för att det strulat på varje modell jag ägt och pillat på och använder nu istället apple som har varit en dröm för mig. Man går till viss del efter märke i detta fallet, har det aldrig fungerat för personen i fråga så är det svårt att känna ett sug efter att prova på det igen.

Skrivet av phz:

Först en teknisk notis: "språket" som Linux kommandoradsgränssnitt använder är det som alla Unixlika system använder, vilket inkluderar tusentals olika OS och har funnits sedan tidigt 1970-tal, så det är inte som att man låser sig till en plattform (Mac OS X ingår definitivt i denna Unixskara — det är egentligen Windows som är den udda (men på den stationära datormarknaden största) fågeln). Det finns "dialekter" inom detta språk, men generellt förstår man varandra fullt ut. Om man vill kan man kalla språket för POSIX, vilket innefattar olika fastslagna IEEE-standarder för interoperabilitet mellan datorsystem.

"Linux" i sig är ju ej heller en "produkt" av ett enskilt företag — begreppet samlar en mängd olika distributioner som inte av nöden har någon egentlig organisatorisk förankring sinsemellan. Ubuntu, Debian, Arch Linux, Red Hat, Gentoo, …, är alla fristående projekt som enas kring en viss kritisk systemkomponent som kallas "Linux". Jag försöker att inte gå in i en lång teknisk harang om detta, men det är inte bara petimeteranmärkningar: ska man förstå skillnaderna så behöver man se att det är viss "äpplen och päron"-varning på att ställa "Linux" i kontrast mot exempelvis "Windows". Ett problem med dessa diskussioner är att om man är van vid Microsoftparadigmen så vill man lätt överföra samma tänk och dra paralleller likt "Windows"⇔"Linux", "Bill Gates"⇔"Linus Torvalds", etc., men dessa gör saker oklara. Det vore tydligare att säga att Windows är som endera av de OS som produceras av Ubuntu/Debian/… och att Microsoft helt enkelt inte har någon organisatorisk motsvarighet (kanske Linux Foundation? Dess medlemssida (med många kända namn — var Linux en leksak, eller hur var det? ) påvisar dock att det långt ifrån handlar om en monolitisk organisation).

Men, bara för att det är tusentals OS så betyder ju inte det att man träffar på dessa varje dag. Vi lever alla i olika omgivningar. Själv, så förutom min sambos gamla Vistalaptop, så kan jag på riktigt inte minnas när jag senast såg en Windowsdator, och jag är säker på att jag inte har suttit vid någon själv under detta år. Under den tiden har jag använt åtminstone fem olika stationära OS på olika platser som jag kan komma på direkt (Debian, Ubuntu, Fedora, Scientific Linux, Mac OS X). Jag säger inte att det är representativt på något sätt, men inte ens hemmarknaden är så homogen idag att en "dator" är lika med "Windows". De senaste hemdatorer hos bekanta som jag varit tech support åt har kört Mac OS X, utan att jag på förhand sållar bort bekanta efter vilket OS de kör hemma .

Argumentet att "man är låst till enbart ett OS om man lär sig Linux" kan jag på dessa grunder inte hålla med om är korrekt, varken tekniskt eller praktiskt. Just denna bit är något som brukar nämnas som en av de stora fördelarna med produkter som bygger på fria gränssnitt och inte hör till en enskild tillverkare. Bygger man en lösning kring Windows så är man beroende av Microsoft framöver: en enstaka aktör. Lär man sig Windows så har man ju lärt sig ett språk som du nämner — det talas av en produkt som har den absoluta majoriteten av hemmarknaden idag, men likväl är det ett.

Dold text

Nu missförstod du mig nog lite, men det var väntat, vart intressant läsning ändå.
Det jag menar med låsningen är som så att om du lär dig att programmera så kan du använda det för att göra väldigt mycket(t ex ett helt nytt operativsystem som till och med jag är nöjd med) medans om du lär dig linux så kan du endast tala med linux (och tydligen apple).
Jag kan inte helt hålla med om att det är många olika då det väl är grenar till linux(?), dvs de är baserade på linux vilket jag sammanfattar till "linux" i mina inlägg (kanske lite knasigt men så tänker jag).

Kul att det finns variation! Jag har stött på 2 personer med Ubuntu och 1 med Mac, resterande använder windows. Detta beror antagligen på åldersgruppen en hel del men ändå lite kul att det är så pass olika.

Skrivet av phz:

Varför gör man då inte som du säger och förändrar Windows så att det fyller upp de luckor som användare av andra OS tycker sig se? Det var minst sagt en massiv fråga, det må jag lova . Steg 1: varför skulle Microsoft vilja detta? Windows är deras produkt. Den ägs av ett företag med aktieägare. En sak som uppskattas med Linux är att det vanligen är gratis och att man slipper mycket problematik med mjukvarulicenser — detta kommer omöjligen gå att lösa med Windows affärsmodell. Om Microsoft vill sälja en ny produkt så slutar de stödja den gamla, även om deras kunder skulle önska att den fortsatte utvecklas (se XP för ett aktuellt exempel — även om det skulle finnas ett stort affärstillfälle för tredje part att fortsätta supporta XP så går det inte, för koden är Microsofts). Det finns oceaner av skillnader, positiva och negativa, som gör att det inte bara är att omvandla Windows till Linux, eller för den delen tvärtom (se också tidigare notis om äpplen och päron).

Det som tekniskt sett kallas "Linux", vilket bara är en komponent av ett fullt system, har tagit emot kodbidrag från tiotusentals individer genom åren som har lagt till saker främst för att de själva har sett ett behov de har önskat fylla; ofta helt utan vinstintresse. Microsofts utvecklingsmodell är av ett helt annat slag, där de har full kontroll över sin produkt och utvecklar de lösningar som anses vara mest lönsamma. Det blir ett hyfsat stort överlapp, men skillnaden gör att olika funktioner utvecklas. Målen är olika.

Dold text

Jo men det blir minst sagt knepigt till just windows då de antagligen kommer tvärvägra men, detta problemet finns inte på linux sidan! Min poäng är att man kan väl ta och ordna så att fördelarna med windows finns hos linux? Ja det är ett jätte jobb men det hade vart guld ur många synvinklar, t ex om statliga arbetsplatser med mera skulle kunna köra en lättanvänd linux version så skulle det sparas enorma mängder pengar och därefter kunna läggas på något vettigt istället, kanske fri tandvård (som jag är as sne på nu när det inte är gratis längre). Drivrutiner och annat för gamern kan man strunta fullständigt i. Det som linux utvecklare bör satsa på är enligt mig arbetsplatser, om de nu vill att det ska användas betydligt mer. Även om det gick att spela på det så är det fortfarande inte lika bekvämt för de (enligt mig) vardagliga användandet i hemmet.
Det är dock en aning knepigt att få igenom detta från linux sidan också då det är precis som du säger många som hjälper till med smått o gott här och var.

Men jag säger inte att man enbart skall tänka på att omvandla, fixa gärna ett helt nytt åt mig istället :).

Skrivet av phz:

Anledningen att jag svarar är just för att jag tycker dina tankar är intressanta och ärliga. Det finns inte mycket till anledning att svara på inlägg som bara itererar trötta floskler. Jag försöker också förmedla att det jag skriver ovan bygger på mina erfarenheter, och belysa skillnader snarare än att skriva något som ska vara grogrund till någon "min pappa är starkare än din pappa"-diskussion. Sådana ser jag inte mycket nytta med att delta i, men jag kan tycka att det är konstruktivt att försöka belysa andra sidor av mynt och ibland att reda ut rena missförstånd, om det är något jag känner att jag kan medverka till.

Dold text

Jo jag försöker men ibland spårar även jag ur helt och hållet. Alla har vi våra förutfattade meningar (sugen på att säga rasistiska sidor..).
Jo detsamma gäller väl för min del, jag hoppar in i samtal jag finner intressanta, antingen för att lära mig eller för att reda ut saker och ting.
Denna tråden fann jag stort intresse utav just pga att jag vill lära mig lite mer.

Permalänk

Körde med Ubuntu på skollaptopen ett tag, men så mycket problem med word filers kompatibilitet när man byter mellan system, och ingen tillgång till onenote. Gaming funkar ju hyfsat via steam.

Älskar snabbheten generellt, men jobbigt när man stöter på problem med drivisar eller helt enkelt inte kan operativet tillräckligt bra :/

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk

Kör med openSUSE 13.1 här och med senaste libreoffirce så har inte jag några problem med varken drivrutiner eller word filer och då har jag installerat det på diverse burkar både nya och gamla. Har funkat direkt utan att behöva göra nåt.
Ubuntu däremot har jag haft massor med strul på diverse burkar med och dessutom gillar jag inte den disten för den delen heller. Vill man ha en ubuntubaserad dist så rekomenderar jag isf Linux Mint då men min favorit är openSUSE.
Är betydligt mycket snabbare och enklare att installera än vad det skulle tagit och installera Windows.
Alla distar är inte som ArchLinux, Gentoo, Slackware osv som är inte är några nybörjardists men dom dom ger också fördelen att optimera systemet enkelt till den hårdvara man har och kan i vissa fall göra programmen mycket snabbare genom att använda rätt kompileringsflaggor osv. Speciellt på nyare AMD's modulbaserade arkitektur finns det prestanda att hämta där. Det tillsammans med att Linux scheduler som fungerar mycket bättre med modulbaserade arkitekturen gör den till ett riktigt bra val.
Du kan konfigurera det mesta både för desktop och servers direkt i GUI och kan lätt installera program med pakethanterare.
Finns även enkla "one click install" filer man kan ladda ner för att automatiskt lägga till repo och ladda ner automatiskt.
Man behöver inte skriva ett enda kommando om man inte vill även om jag personligen föredrar kommandon då det går snabbare.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LuhcForgh:

Älskar snabbheten generellt, men jobbigt när man stöter på problem med drivisar eller helt enkelt inte kan operativet tillräckligt bra :/

Nu säger jag inte att något är långsamt, men vad är det för snabbhet många talar om? Windows är väl inte anmärkningsvärt långsamt (nåja, i alla fall inte om det körs på någorlunda moderna datorer) och speciellt inte om man jämför med modernare skrivbordsmiljöer för *nix. Skillnaden är väl i alla fall inte så stor att den märks vid normalt arbete (fönster rör sig när man flyttar dem; program visas när man startar dem o.dyl.)?

Permalänk
Medlem

För att Windows har allt och gör allt som jag behöver, jag har tillgång till det gratis (dreamspark), och jag har närmare 20 års erfarenhet av hur windows funkar.

Jag har helt enkelt absolut 0 behov av att byta till Linux eller nåt annat OS som jag isf måste lära mig från grunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

För att Windows har allt och gör allt som jag behöver, jag har tillgång till det gratis (dreamspark), och jag har närmare 20 års erfarenhet av hur windows funkar.

Jag har helt enkelt absolut 0 behov av att byta till Linux eller nåt annat OS som jag isf måste lära mig från grunden.

Personligen anser jag att det är bra med kunskap och därför kör jag både Linux och Windows. Jag hade helst lärt mig OSX också men har ingen tillgång till någon modern Mac. Körde lite Mac runt -97-98 och tyckte då att det var väldig enkelt och mycket bättre än Windows då, men det har hänt en del sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Vill byta till Linux och har försökt flera gånger, men det är värdelöst, så är det.

Jag vill jättegärna att du utvecklar ditt påstående. Vad är värdelöst?

Visa signatur

Processor: Intel i7 3770 3.4GHz, Grafikkort: Asus GeForce GTX TITAN 6GB, Ramminnen: Corsair 16GB DDR3 Dominator 1600Mhz, Moderkort: MSI Z77 MPOWER Z77 S-1155 ATX IVY, SSD: Intel 520 120GB, CPU kylare: Corsair H80i, Nätagg: Corsair AX 760I Digital ATX Modular PSU 760W, Chassi: Corsair Miditower Carbide 300R ATX Black

Permalänk
Hedersmedlem

(Varför inte sikta på textväggsrekordet när jag ändå är på gång?)

Skrivet av anon186252:

Min definition utav Svensson är väl simplare manövrar så som att formatera(vardagliga saker som alla användare har ett behov utav någon gång), det är inte svårt att klura ut i windows men inte så lätt i linux.

Hade jag bett min mamma eller pappa att "formatera datorn" hade det varit noll möjlighet att de skulle kunna lista ut det trots att datorn kör Windows. Ekvivalent med noll . Jag hugger till med att 95% av alla datoranvändare i detta land aldrig formaterat om sitt system själva. Jag tror inte det är i överkant.

Det är ingen medfödd kunskap att man ska högerklicka på "Den här datorn", välja "Egenskaper" och sedan klicka sig vidare heller — detta kan inte anses vara "intuitivt", men har man väl lärt sig så vet man ju detta. På samma sätt så kan man lära sig att starta programmet GParted i Linux (hittas via programmeny → "Inställningar" → "Diskhantering" eller något). Min mamma hade inte gjort detta heller, men jag tycker detta spår i tråden om att det skulle vara så svårt att "formatera" i "Linux" är märkligt.

Man kan även fråga varför man skulle behöva formatera en hårddisk utöver vid första installation — jag tror inte att jag har gjort det med någon av mina nuvarande diskar förutom just vid första installationen. Det låter som ett typfall av att försöka applicera lösningar som man lärt sig i Windows direkt i ett annat OS, men saker fungerar inte på samma sätt, vilket är just en del av inlärningskurvan att lista ut. Jag ser för den delen inte varför vanliga användare skulle ha något behov av att regelbundet nollställa sin Windowsinstallation idag heller, måste jag säga. Min bild är att Windows kommit så pass långt att detta inte längre borde vara något problem, men visst kan bilden vara fel. Att som någon nämnde ovan få problem med att installera Ubuntu och tro att det ska lösas genom att försöka installera om på exakt samma sätt tre gånger (fast senare blev det tolv) är ju inte ens en felsökning — ifall detta hade fungerat så hade det i mina ögon varit ett fundamentalt fel i operativsystemet .

Skrivet av anon186252:

Nädå jag tar aldrig illa upp, enda gångerna jag blir förbannad är när folk tar mina meningar helt ur kontext eller inte kan läsa tidigare inlägg (utifall att det är en längre diskussion) och möjligtvis folk som inte förstår att man skall behandla andra på samma sätt man själv vill bli behandlad, i övrigt får du skriva vilka "nedvärderande" meningar du vill ;). (jag förstår alltså inte heller varför detta skulle vara på något sätt kränkande, du vet inget om mig och just detta är väl långt ifrån en förolämpning)

Nä, jag ville bara säkerställa så att det inte tolkades som någon sorts "hög häst"-attityd från första stycket. Om man läste mina ord så var det inte i närheten av vad jag skrev, men ibland reagerar läsare instinktivt utan att läsa, så jag tänkte helgardera .

Skrivet av anon186252:

Linux har säkert förändrats en hel del också sedan jag kikade på det sist så jag ska väl kanske inte klanka för mycket, men min första tanke var väl nästintill "Jahap, vad gör man här?". Det är väl ändå en hel del funktioner som faktiskt kräver en viss del kunnande, som ändå de flesta användarna har ett behov utav?

Första gången jag startade en Linuxdator så var det verkligen "Jahapp?", kan jag lova. Men det var det första gången jag satt vid Commodore 64, MS-DOS, Windows 3.1, Ios, Android, etc. också, eller första gången jag tittade på programkod, eller första gången jag satt bakom en bilratt. Det finns en tröskel när man ska använda något man inte är van vid.

Installerar man Ubuntu idag så kan jag inte se något som normalanvändaren egentligen kommer fastna på. Jag lägger in en brasklapp och kort utläggning om BankID:

BankID:s installationsprocess för sin Linuxvariant är horribel, samtidigt som det faktiskt är nödvändig mjukvara för många. Jag har för den delen fått hjälpa Windowsanvändare att installera, administrera och uppdatera BankID också, så det är inte allt som skiljer i kvalitet mellan plattformarna. Nyligen berättade de att de helt ska slopa Linuxstöd, vilket snarast är en välkommen nyhet eftersom det ändå varit en så eftersatt produkt, om det nu visar sig att mobilt BankID kommer adapteras till fullo bland institutioner i stället.

Eftersom Linuxklienten har varit dålig så har alla med möjlighet redan använt mobilt BankID i stället, så nu säger de att det inte är tillräckligt många som använder Linuxklienten så att det inte är värt att fixa… Självuppfyllande profetia.

Disclaimer: jag gillar inte BankID:s mjukvara .

Dold text

Alla klarar att öppna en webbläsare, starta en ordbehandlare, importera bilder från sin kamera, lyssna på musik, etc. Att installera/uppdatera/avinstallera program i programbanken bör man kunna säga är lättare än att ladda hem filer från olika aktörer som man gör i Windows — men om man ska installera program som inte ingår i officiella programbanken så beror det på tillverkare hur smidigt det är. Det behöver inte vara svårare än att tanka en .deb-fil och "dubbelklicka", varpå systemet sedan lägger till tillverkaren i sin programbank och sköter framtida uppdateringar automatiskt, men det beror som sagt på mjukvara. Vill man exempelvis börja med att installera Photoshop så dyker man ju på problemet att det inte finns till denna plattform, och man kanske får tipset om Gimp i stället, varpå man åter hittar något som man inte känner igen om man inte använt det innan — men det var inte medfött att förstå hur man applicerade filter i Photoshop heller.

Mer avancerade saker kräver mer handpåläggning och troligen bör man läsa dokumentation/guider, men detsamma gäller ju om man t ex ska installera och konfigurera en webbserver på Windows. Mer avancerade uppgifter kräver mer insats. Att säga att allt "bara fungerar" på Windows är ofta att definiera tröskeln på precis den nivå man är bekväm med.

Skrivet av anon186252:

Det jag menar med låsningen är som så att om du lär dig att programmera så kan du använda det för att göra väldigt mycket(t ex ett helt nytt operativsystem som till och med jag är nöjd med) medans om du lär dig linux så kan du endast tala med linux (och tydligen apple).
Jag kan inte helt hålla med om att det är många olika då det väl är grenar till linux(?), dvs de är baserade på linux vilket jag sammanfattar till "linux" i mina inlägg (kanske lite knasigt men så tänker jag).

Här kommer problematiken med att "Linux" inte riktigt är en analog till "Windows" in. Jag undvek en teknisk utläggning ovan, men broderar ut min bild i en spoilertext för den (mer eller mindre) intresserade här:

Det som kallas "Linux" är en viss komponent av operativsystemet; kort sagt den del som interagerar med hårdvara och presenterar gränssnitt för program att prata med denna, prata över nätverk och en del annat. Denna del kostar inga pengar, och är fri för vem som helst att ladda ner och göra mer eller mindre vad man vill med (så länge man tillåter andra att göra detsamma med det man skapat — detta skulle kunna vara föremål för ytterligare en utflykt om mjukvarulicenser, men kortfattat). Alla kan titta på koden bakom Linux: varsågoda.

Men med enbart denna komponent kommer man inte långt. Därför kommer gemene användare inte ladda hem Linux från kernel.org och böka på egen hand (förutom om de vill), utan man laddar hem en distribution, som i sig är en bättre analog till Windows. Ubuntu är ett exempel på en distribution.

Ubuntu tar samma kärna ("Linux") som alla andra Linuxdistributioner från kernel.org ovan, kanske lägger till några egna små ändringar om de känner att de behövs och delar med sig av dessa till huvudprojektet, som i sin tur får lägga till dessa om de vill. Därutöver samlar Ubuntu en mängd program som gör att det faktiskt blir något användbart av det hela för en slutanvändare. Detta inkluderar grundläggande verktyg som gör att man kan öppna, flytta och döpa om filer, men även fria program som LibreOffice, GIMP, Firefox, Apache, MySQL, etc., och i Ubuntus fall även stängda program som Steam, Spotify, etc. De paketerar detta tillsammans med en installerare, en programhanterare, en skrivbordsmiljö och en massa andra saker och släpper sedan detta som en produkt.

Samtidigt gör Arch Linux något liknande på sitt håll: tar Linuxkärnan, lägger på programmen som användarna kommer använda, en programhanterare, etc., och släpper detta som "Arch Linux".

Ubuntu och Arch delar nu komponenten som pratar med hårdvaran, vilket gör att om exempelvis Intel vill ha stöd för sina grafikkretsar i alla dessa Linuxdistributioner så behöver de bara se till att de har stöd i kärnan på kernel.org. Hårdvarutillverkare behöver inte sitta och tänka: "OK, nu fixar vi stöd för Ubuntu, sedan för Arch, sedan för Fedora, …", utan de kan tänka "nu fixar vi stöd för Linux", så propagerar detta till alla dessa olika OS. Det finns egentligen inget som hindrar exempelvis Windows från att också baseras på Linuxkärnan, och en användare skulle inte veta skillnaden, så länge programmen man använde fortsatte att fungera. Android är ytterligare en variant av Linux som används av miljoner (idag snarare miljarder) användare. Min router kör Linux från fabriken. Många bilar kör Linux i sina integrerade system. Superdatorer, datorerna på CERN, etc. De kör alla Linux, men olika operativsystem.

Så ja, olika Linuxdistributioner delar en vital komponent, och av interoperabilitetsskäl så löser de ofta saker på likartade sätt, men de är olika operativsystem. Det finns en teknisk underliggande gemensam nämnare som de alla samarbetar med att skapa då det är ett alldeles för massivt projekt för att alla ska skapa en helt egen kärna (och ineffektivt!), men de är i övrigt separata projekt. Jag delar vattenledningar och sopstation med mina grannar, då det vore väldigt jobbigt om alla skulle behöva lösa detta själva, men vi är fortfarande separata familjer.

Utöver dessa Linuxvarianter så finns exempelvis OS X som kommer från en BSD-bakgrund. Det finns fler varianter av BSD, som FreeBSD, OpenBSD, etc. (som säkert har varit delaktiga i att leverera de tecken du just nu ser på din skärm till din dator) och det finns ytterligare kusiner (Solaris, HP-UX, …). Går man ännu längre tillbaka hittar man bland dessa Unix som en gemensam nämnare. Unix [Wikipedia] har en översiktsbild. Alla dessa varianter talar alltså i viss mån samma "språk" då de bygger på idéerna från Unix som utvecklades i datorns barndom.

Så jag landar återigen i att det är ett väldigt brett spektrum av produkter som "pratar samma språk". Att jag trycker på detta är för att jag just rör mig i omgivningar där man använder helt olika OS som är skräddarsydda till olika ändamål, men ändå är "Linuxspråket" (snarare "Unixspråket") generellt, vilket är just en stor fördel. Det är därför svårt för mig att gå med på att man "låser sig" till ett OS om man lär sig att prata detta "språk". Detta är anledningen till att jag kan samarbeta sömlöst med personer på andra institutioner runt om i världen som kör exempelvis OS X och använda precis samma verktyg trots att vi själva kör Linux.

Ett sista tillägg: Linuxdistributioner delar också sinsemellan släktskap. Ubuntu bygger exempelvis på Debian i grunden för att undvika en enorm mängd dubbelarbete. Se detta massiva men ändå inkompletta släktträd (varning för hög informationsdensitet).

Dold text

Vad gäller att lära sig ett programmeringsspråk för att skriva egna lösningar så är det givetvis mer flexibelt, men som Carl Sagan sa: "Om du vill baka en äppelkaka från grunden så måste du först skapa universum" — man tjänar mycket på att använda saker som redan gjorts. Lär man sig "Linuxspråket" så lär man sig att kombinera dessa färdiga komponenter. Kanske man behöver lägga på extra klister för att få dem att göra något nytt, men likväl så är det försvinnande få människor som skriver ett eget operativsystem för att göra det de vill, eller ens ett program som skriver "Hej" på skärmen från scratch.

Jag argumenterar inte emot att lära sig programmera, men det är inte i motsats till att lära sig interagera med ett OS, utan snarare ett komplement. Styrkan i att lära sig terminalen ligger ofta i hur man kan kombinera olika programs funktioner till något eget.

Skrivet av anon186252:

Kul att det finns variation! Jag har stött på 2 personer med Ubuntu och 1 med Mac, resterande använder windows. Detta beror antagligen på åldersgruppen en hel del men ändå lite kul att det är så pass olika.

Bland "totalt icke-datorintresserade" så har jag inte sett någon Linuxdistribution installerad på hemdatorn, om de inte haft nära relation med någon som hjälpt till, och det tror jag inte kommer ändras på ett tag. Dock så finns OS X hemma hos en majoritet av familj och vänner idag som inte precis hänger på detta forum (vilket spänner över generationer), utan att jag har varit inblandad i köp; det var väldigt annorlunda för bara 5–10 år sedan.

Bland teknikintresserade vänner så är Linuxvarianter vanliga även hemma, och vissa kör även mer exotiska saker, men det är jag medveten om inte är representativt.

Skrivet av anon186252:

Jo men det blir minst sagt knepigt till just windows då de antagligen kommer tvärvägra men, detta problemet finns inte på linux sidan! Min poäng är att man kan väl ta och ordna så att fördelarna med windows finns hos linux?

I viss mån kan man säga att om detta skulle kunna ske så hade det redan skett, eftersom alla är fria att modifiera Linux efter eget tycke. Det är dock vissa saker som är svårlösta. Linux styrka bygger mycket på just dess öppenhet, men detta krockar med många affärsmodeller idag. Nvidia säljer grafikkort, men de anser även att deras drivrutiner är affärshemligheter och håller dessa stängda, vilket gör att de inte kan integreras i Linuxkärnan så som man skulle önska för att dra nytta av ekosystemet fullt ut.

Detsamma gäller många andra stängda programvaror, som exempelvis Spotify: de kan inte hipp som happ släppa hela källkoden till sin klient fri, eftersom det då inte enkelt skulle gå att bibehålla begränsningen som gör att klienten spelar reklam med jämna mellanrum om man inte betalar, osv. En modell hade varit att låta all kod vara öppen, förutom just en kritisk komponent som skötte denna autentisering mot servern; det hade troligen till och med varit det enklaste sättet för att sköta sitt Linuxstöd, men det hade kommit in andra PR-mässiga effekter, som att ett sådant öppet API hade tillåtit en användare att skapa en egen musikspelare som använde Spotifys servrar som backend (inklusive reklamen som sköttes där), men det finns ett PR-värde för Spotify i att användare måste använda just deras spelare, etc.

Fördelarna med Windows handlar till stor del om brett hårdvarustöd för ny konsumenthårdvara tidigt i utvecklingsprocessen (stödet över tid är en annan fråga). Det finns egentligen inget som hindrar detta från att vara fallet även för Linux redan idag, utöver just att det kan vara svårt att motivera ekonomiskt för mindre aktörer för att det är en mindre plattform på hemmarknaden. Andra fördelar är det som nämndes angående BankID: de ser till att det fungerar på Windows, just för att det är störst, men det är inga tekniska hinder från att göra klienter till andra plattformar, utan snarare ekonomiska.

Spelbiten håller ju på att röra på sig idag till stor del i och med indievågen samt Steam. Ju fler tjänster som flyttar till nätet, desto mer plattformsagnostiskt blir datoranvändandet. Googles Chromebook är just ett koncept där de använder en Linuxdator som kopplas mot deras generella webbtjänster genom deras Chromeplattform. Det finns ytterligare en kamp om att låta öppna format vara standard på nätet för att tillåta olika plattformar att agera på lika villkor.

Skrivet av anon186252:

Ja det är ett jätte jobb men det hade vart guld ur många synvinklar, t ex om statliga arbetsplatser med mera skulle kunna köra en lättanvänd linux version så skulle det sparas enorma mängder pengar och därefter kunna läggas på något vettigt istället, kanske fri tandvård (som jag är as sne på nu när det inte är gratis längre). Drivrutiner och annat för gamern kan man strunta fullständigt i. Det som linux utvecklare bör satsa på är enligt mig arbetsplatser, om de nu vill att det ska användas betydligt mer. Även om det gick att spela på det så är det fortfarande inte lika bekvämt för de (enligt mig) vardagliga användandet i hemmet.
Det är dock en aning knepigt att få igenom detta från linux sidan också då det är precis som du säger många som hjälper till med smått o gott här och var.

Just vad gäller statliga institutioner så tycker jag inte att det är svårt att komma till en slutsats om att de snarast borde använda öppna lösningar om det är tekniskt möjligt, liksom du spekulerar i. Tyvärr för läsaren så kommer detta generera ännu en textmassa från min sida .

Institutioner i den skalan har inga problem med att göra investeringar på tidsramar som är löjligt långa i aktiebolagsögon — infrastruktursprojekt som ska betala sig på > 50 års sikt och liknande. Hade man lagt samma summor som man lägger på licenskostnader idag på att i stället utveckla öppna lösningar, kanske till och med låta flera stater samverka, så är det inte svårt att föreställa sig att det snabbt blir positiva siffror. För ett land som Sverige så sprider man då också ut kostnaderna på lokala arbetare och företag i stället för att skeppa pengar över Atlanten till Apple, Microsoft och Google.

Men varför händer då inte detta i någon större utsträckning? Det händer i världen, men inte i speciellt snabbt i Sverige, av olika anledningar.

  • Brasilien har i över 10 år erbjudit en statligt subventionerad dator med Linux och öppna program till befolkningen: PC Conectado. Även hela det brasilianska skolsystemet med 35 miljoner elever baseras runt Linux, med mer än halv miljon klientdatorer.

  • Münchenregionen rapporterade i december 2013 att deras satsning på att gå över till öppen mjukvara och deras egen LiMux-distribution var färdig, efter en längre tid. Deras beräkningar påvisar betydande besparingar redan under en tioårsperiod (Microsoft gjorde egna beräkningar som visade på motsatsen, men möjligen hade de en bakomliggande agenda :-), och dessutom ville de inte visa upp sina beräkningar när de blev ombedda — i vilket fall så har kontrakten utförts i Münchenregionen i stället för i Redmond, och kompetensen stannar i stort inom regionen).

  • Även i de stora mjukvaruföretagens hemland USA använder många stora statliga institutioner Linux, så som Försvarsdepartementet och det numera väl/ökända NSA.

  • Vissa regioner i Spanien använder egna Linuxdistributioner i sina skolor (gnuLinEx, Guadalinex, MAX, …).

  • Kina bygger sin egna Loongsonprocessorarkitektur runt Linux i ett försök att minska sitt teknikberoende av USA.

  • Länder i främst Sydamerika vad jag vet har klubbat policy om att fria mjukvaror ska få företräde om de existerar för ett visst ändamål.

Jag får inte plats inom SweClockers väl tilltagna teckenbegränsning om jag ska lista allt. Wikipedia har en längre lista, om än även den av naturen väldigt inkomplett. Notera att ovanstående också handlar om användardatorer; på beräkningssidan så är det ingen djärv utsaga att Linux idag är i majoritet. På senaste listan över världens 500 mest potenta superdatorer kördes Linux på 96.4 % av systemen (följt av "Unix" med 2.2 %. Windows har två system på listan, OS X ett, men det är ju ej heller deras områden, så det säger inte så mycket).

Sverige är inte München, så det går inte att översätta situationen rakt av och tro att saker ska ge samma resultat. Linux har allmänt i min erfarenhet en klart starkare ställning i Tyskland än i Sverige, så det finns en större kompetenspool att ta av, och att fler vet vad Linux är gör att det allmänna motståndet inte vore lika stort. Sverige har också generellt starkare band till handel med USA jämfört med många andra länder, och en följd av detta är att Microsoft har ett rätt fullkomligt "grepp" om datorinfrastrukturen här. Vår befolkning har också generellt större köpkraft än i exempelvis Brasilien som nämndes ovan, där det inte är självklart att kunna lägga pengar på licenser om det finns alternativ. Det finns många skillnader.

Det handlar ej heller bara om direkta pengabesparingar inom en 5–10-årsperiod (även om det också är välkommet): Münchenprojektet sa att friheten från en enstaka aktör var den största drivkraften. Trots de skillnader jag nämnde ovan så är München trots allt en intressant fallstudie för Sverige, skulle jag säga, för även om Sverige inte är Tyskland så är vi inte många mil ifrån varandra, varken geografiskt eller kulturellt. Det är svårare att dra paralleller med exempelvis situationen i Venezuela.

Om tandvården blir gratis på köpet så är det ju än bättre, men att utveckla en sådan öppen plattform i sin egen region kan vara en vinst i sig utöver att man sparar in direkta licenskostnader. Att utveckla ett operativsystem skulle lika gärna kunna ses som en allmän infrastruktursatsning, ovanpå vilken man låter landets/regionens företag bygga sina produkter och tjänster som i sin tur genererar inkomster. Att just OS-biten ska vara en handelsvara är till stor del av historiska skäl som daterar till 1980-talet. Microsofts stora uppgång på mjukvarumarknaden kom när IBM outsourcade skapandet av ett OS till Microsoft (som i sin tur köpte det från tredje part) och lät Microsoft behålla rättigheterna till koden, då de ändå inte såg detta som någon handelsvara de kunde tjäna pengar på i sig — ett OS var bara till för att kunna använda hårdvaran, som var IBM:s produkt, i deras ögon. När det senare började dyka upp x86-kloner så kunde Microsoft börja sälja sitt redan etablerade OS till andra aktörer, och så rullade det på.

Idag har denna utveckling börjat pendla tillbaka. Apple inte tar betalt för Ios i sig och oftast bara en symbolisk summa för OS X-uppgraderingar, Google samarbetar med tillverkare för att erbjuda Android, och även Microsoft själva började vandra åt detta håll med Windows 8, som såldes för bara några hundralappar i början (Ballmer kallade Microsoft för ett företag fokuserat på "enheter och tjänster" snarare än mjukvara, vilket är öppet för tolkning). Dessa OS ses i stället som en infrastruktur ovanpå vilken skaparna kan sälja tjänster (App Store och Apples hårdvara, Android Market, Windows Store).

Mycket lösryckt svammel om många områden, men det jag vill försöka förmedla är att dagens situation med operativsystemet som "produkt" inte nödvändigtvis är den enda möjliga, och att det finns tendenser på att fokus redan håller på att flyttas, även från officiellt Microsofthåll.

"Det som linux utvecklare bör satsa på är enligt mig arbetsplatser, om de nu vill att det ska användas betydligt mer." skriver du — ja, det är ett rätt stort "om" där. Avsaknaden av direkt ekonomiskt incitament har historiskt gjort att de bitar som utvecklats är de som utvecklarna själva önskat, vilket inte alltid överlappar med hemanvändare. Detta var i stor utsträckning sant innan år 2000, men sedan åtminstone 2005 och Ubuntu så har detta fokus ändrats i viss mån. SteamOS är ytterligare ett steg åt detta håll, liksom Android och Chrome OS. En enstaka stark aktör som fick kontrakt med exempelvis Dell skulle kunna lägga mer resurser på detta, men samtidigt finns problemet med tröskeln som måste överstigas för att människor ska vilja byta, så det liknar det filosofiska problemet med hönan och ägget. Likväl har vi både hönor och ägg, så vem vet vad som händer.

Skrivet av anon186252:

Men jag säger inte att man enbart skall tänka på att omvandla, fixa gärna ett helt nytt åt mig istället :).

Använd Debian i stället, jag har inte tid eller råd att utveckla ett nytt .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Linux är inte till för en person som har intresse för spel, så enkelt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qu4ntum:

Jag vill jättegärna att du utvecklar ditt påstående. Vad är värdelöst?

Ljudet, så antar att ljudservern eller vad det heter suger. Buggar även grovt som allt annat i Linux gör.

Fläktarna går på högvarv konstant, det gör dom inte i Windows av nån anledning.

Känslan i hela systemet, känns som skiten kommer bugga ur och rasa ihop vilken sekund som helst, vilket det oftast gör också. Dock är känslan lite bättre på Arch av nån anledning.

Alla jävla skräpprogram som inte gör nåt av det jag vill, man blir nog tvungen att koda eget eller vänja sig vid att inte ha kontroll på ett operativ som ska vara "jätteöppet". Windows kan man kalla öppet, bara ladda ner vad fan du vill, visst är det mer osäkert att göra så, men kan man t.ex Linux utantill så borde man nog kunna se skillnaden på virus och ickevirus. Behöver inte nån högre makt som berättar för mig vad jag ska installera och inte på min dator.

Finns massor av såna här saker som jag inte kommer på på rak arm just nu eftersom det var ett tag sen jag försökte byta till nån Linux-dist. Men det jag kommit fram till är att det passar 2 målgrupper. Folk som inte kan ett skit om datorer och bara accepterar att det är som det är, eller folk som kan allting om Linux och kan fixa alla buggar och problem som man ständigt ställs inför.

Jag gillar idén med gratis och fritt etc, men det blir inte så bra i praktiken. Folk behöver drivkraft för att göra nånting bra, pengar t.ex.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon186252:

Min definition utav Svensson är väl simplare manövrar så som att formatera(vardagliga saker som alla användare har ett behov utav någon gång), det är inte svårt att klura ut i windows men inte så lätt i linux. Håller helt med om att det är ett aningen luddigt uttryck liksom användarvänlighet då alla har olika tyck och tänk om detta.

Det vanligaste lär ju vara att köpa en färdig dator på valfri elektronik-lada och blir en sån dator mjukvarumässigt "förstörd" finns det vad jag vet alltid en återställningsfunktionalitet som snabbt återställer datorn till ursprungsläge utan att man ens behöver läsa ordet formatering.

Faktiskt så behöver man inte ens vid första installationen av Windows (som phz påstod) aktivt välja något som heter formatering, man väljer enbart vilken hårddisk man vill ha Windows på och så sköter installationen både partitionering och formatering automatiskt.

Är för övrigt formatering en grundläggande kunskap som man behöver använda ofta? jag kör Windows och formaterar aldrig mina hårddiskar trots att jag vet hur man gör och jag kan heller inte se varför man skulle behöva göra det med jämna mellanrum. Är det någon form av underhåll man bör göra på sina hårddiskar precis som att byta olja i bilen?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Ljudet, så antar att ljudservern eller vad det heter suger. Buggar även grovt som allt annat i Linux gör.

Fläktarna går på högvarv konstant, det gör dom inte i Windows av nån anledning.

Känslan i hela systemet, känns som skiten kommer bugga ur och rasa ihop vilken sekund som helst, vilket det oftast gör också. Dock är känslan lite bättre på Arch av nån anledning.

Alla jävla skräpprogram som inte gör nåt av det jag vill, man blir nog tvungen att koda eget eller vänja sig vid att inte ha kontroll på ett operativ som ska vara "jätteöppet". Windows kan man kalla öppet, bara ladda ner vad fan du vill, visst är det mer osäkert att göra så, men kan man t.ex Linux utantill så borde man nog kunna se skillnaden på virus och ickevirus. Behöver inte nån högre makt som berättar för mig vad jag ska installera och inte på min dator.

Finns massor av såna här saker som jag inte kommer på på rak arm just nu eftersom det var ett tag sen jag försökte byta till nån Linux-dist. Men det jag kommit fram till är att det passar 2 målgrupper. Folk som inte kan ett skit om datorer och bara accepterar att det är som det är, eller folk som kan allting om Linux och kan fixa alla buggar och problem som man ständigt ställs inför.

Jag gillar idén med gratis och fritt etc, men det blir inte så bra i praktiken. Folk behöver drivkraft för att göra nånting bra, pengar t.ex.

Vad hade du för anledning att prova Linux?

phz: Du måste ju inneha WOT-tronen vid det här laget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Ljudet, så antar att ljudservern eller vad det heter suger. Buggar även grovt som allt annat i Linux gör.

Fläktarna går på högvarv konstant, det gör dom inte i Windows av nån anledning.

Känslan i hela systemet, känns som skiten kommer bugga ur och rasa ihop vilken sekund som helst, vilket det oftast gör också. Dock är känslan lite bättre på Arch av nån anledning.

Alla jävla skräpprogram som inte gör nåt av det jag vill, man blir nog tvungen att koda eget eller vänja sig vid att inte ha kontroll på ett operativ som ska vara "jätteöppet". Windows kan man kalla öppet, bara ladda ner vad fan du vill, visst är det mer osäkert att göra så, men kan man t.ex Linux utantill så borde man nog kunna se skillnaden på virus och ickevirus. Behöver inte nån högre makt som berättar för mig vad jag ska installera och inte på min dator.

Finns massor av såna här saker som jag inte kommer på på rak arm just nu eftersom det var ett tag sen jag försökte byta till nån Linux-dist. Men det jag kommit fram till är att det passar 2 målgrupper. Folk som inte kan ett skit om datorer och bara accepterar att det är som det är, eller folk som kan allting om Linux och kan fixa alla buggar och problem som man ständigt ställs inför.

Jag gillar idén med gratis och fritt etc, men det blir inte så bra i praktiken. Folk behöver drivkraft för att göra nånting bra, pengar t.ex.

Jag kör Debian, där upplever jag extremt sällan buggar. Känns mer stabilt än Windows tycker jag. Vad körde du för dist mer än Arch? Ubuntu? Ubuntu är dock buggigt ibland, men erbjuder väldigt mycket för användaren som inte vill köra genom terminalen. Väldigt snyggt och intuitivt. Förstår verkligen inte vad du menar med ljudet, har kört in Linux på mängder av olika datorer, även en Macbook Pro och där var det bara att köra in några drivrutiner så gick allt förbannat fint sen.

Visa signatur

Processor: Intel i7 3770 3.4GHz, Grafikkort: Asus GeForce GTX TITAN 6GB, Ramminnen: Corsair 16GB DDR3 Dominator 1600Mhz, Moderkort: MSI Z77 MPOWER Z77 S-1155 ATX IVY, SSD: Intel 520 120GB, CPU kylare: Corsair H80i, Nätagg: Corsair AX 760I Digital ATX Modular PSU 760W, Chassi: Corsair Miditower Carbide 300R ATX Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amisick:

Linux är inte till för en person som har intresse för spel, så enkelt är det.

Inte? Så varför sysslar Steam med Linux nu då?

Visa signatur

Processor: Intel i7 3770 3.4GHz, Grafikkort: Asus GeForce GTX TITAN 6GB, Ramminnen: Corsair 16GB DDR3 Dominator 1600Mhz, Moderkort: MSI Z77 MPOWER Z77 S-1155 ATX IVY, SSD: Intel 520 120GB, CPU kylare: Corsair H80i, Nätagg: Corsair AX 760I Digital ATX Modular PSU 760W, Chassi: Corsair Miditower Carbide 300R ATX Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av qu4ntum:

Inte? Så varför sysslar Steam med Linux nu då?

Alldeles för lite spel har support för att köra vissa spel nativt och dom som väl har det kör knappt folk längre, om spel såsom WoW, LoL, CS:GO (ska ju bli portat snarast men mycket snack lite verkstad) och populära spel skulle bli portade så skulle det locka mer folk att pröva på Linux.

Permalänk

Bara gaming.
Den dag Windows 7 inte längre duger, så blir det nog Linux Mint, det är betydligt trevligare (och lättare att använda) än Windows 8 i alla fall. Vid det laget har förhoppningsvis Steam Machines gjort att de flesta spel går att köra under Linux.

Skrivet av qu4ntum:

Inte? Så varför sysslar Steam med Linux nu då?

För att Microsoft planerar låsa Windows, så all mjukvara endast får säljas via Microsoft Store. Det vore förstås döden för Steam och Origin, så de tänker flytta till Linux.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Jag sitter just nu och testar runt med Ubuntu Server om kvällarna, hur roligt som helst!

Jag skulle lätt bytt om alla Vine fungerade klockrent med alla applikationer. Jag känner att vissa spel och program klarar man sig helt enkelt inte utan.

Från vad jag förstått av det jag läst om Ubuntu så är det bara en buggfixad version av den senaste unstable debian versionen, och att det ända man tjänar på att välja Ubuntu över debian är interfacet, vilket då försvinner i när man kör Server.

Har testat båda och fastnade själv för Debian Server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Bara gaming.
Den dag Windows 7 inte längre duger, så blir det nog Linux Mint, det är betydligt trevligare (och lättare att använda) än Windows 8 i alla fall. Vid det laget har förhoppningsvis Steam Machines gjort att de flesta spel går att köra under Linux.

För att Microsoft planerar låsa Windows, så all mjukvara endast får säljas via Microsoft Store. Det vore förstås döden för Steam och Origin, så de tänker flytta till Linux.

Får inte glömma att när Valve först började testa Source Engine på Linux så såg dom en stor förbättring i prestanda.

Tror det va prat om ~30% i L4D2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

För att Microsoft planerar låsa Windows, så all mjukvara endast får säljas via Microsoft Store. Det vore förstås döden för Steam och Origin, så de tänker flytta till Linux.

Det påståendet får vi nog begära källa på.

Permalänk
Sötast
Skrivet av phz:

(Varför inte sikta på textväggsrekordet när jag ändå är på gång?)

Shit, jag läste hela.
Tråkigt nog för dig så har jag inte en tillstymmelse till intelligent svar till allt det där, men jag tackar för trevlig läsning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Extrapaj:

... Buggar även grovt som allt annat i Linux gör...

Jag gillar idén med gratis och fritt etc, men det blir inte så bra i praktiken. Folk behöver drivkraft för att göra nånting bra, pengar t.ex.

Sådant här är ju extremt svårt att kommentera. "Allt annat" saknar substans. Ditt enda mer definierade problem är ljud, men även här kan det inte generellt anses "bugga", utan det gäller i så fall specifik hårdvara och dess drivrutiner. Det betyder inte att du inte har haft problem med ljud i Linux. Vissa tillverkare är generellt bättre på att supporta Linux med kvalitativa drivrutiner och Linux har även sett en tidvis skakig övergång till Pulse-ljudserver (endast ett alternativ dock). Låt mig dock ta ett exempel som visar hur snett det blir att generalisera:

Microsoft har fortfarande inte gått ut med några planer på att utveckla en USB audio klass 2 drivrutin för Windows. OSX och Linux har haft detta stöd i flera år. Det innebär att för vissa av oss är valet hur som något annat än Windows. Med kännedom om ovan för mig viktiga förutsättningar - alltså inte ett hypotetiskt scenario - skulle jag ändå inte sträcka mig till att påstå att Windows är dåligt i allt övrigt också. OK, det är ett rejält minus att helt sakna standarddrivrutiner och det ställer faktiskt till reella problem för HIFI tillverkare, men vi får dock se lite nyktert på det.

Är då drivkraften pengar alltid den bästa? Problemet med det påståendet är att det ger sken av att Linux-baserade system är uppbyggda av mjukvara som inte kostat någonting, utan är en produkt av sporadisk hobbyverksamhet. Helt felaktigt. Tidigare inlägg i tråden har redan kommenterat hur "ekosystemet" skiljer sig ifrån t ex Microsofts utvecklingsmodell. Att hobbyprojekt också får plats är en bonus och ur dessa utvecklas gång efter annan verkliga juveler.

I fallet med Windows och USB audio klass 2 drivrutiner har Microsoft nöjt sig med att påstå att det inte är ekonomiskt lönsamt att utveckla. Apple och utvecklarna bakom Linux har gjort det som Microsoft motsätter sig. Handlar det om tekniska problem? Nej, moroten pengar är också i många fall en bromskloss som håller tillbaka ny och bättre teknik.

Om t ex Linus endast brytt sig om pengar och försökt förutse hur ekonomiskt hållbar utvecklingen av Linux kärnan skulle bli, tvivlar jag på att ens version 1.0 blivit av. Nu är verkligheten att Linux troligtvis spelar en viktigare roll än Windows i människors dagliga datoranvändande. Det tog någonstans uppemot 8 år innan Linux tog fart och blev en viktig kugge i IT-industrin (jag räknar ifrån att IBM aktivt började delta år 1999).

Det kan också vara värt att ställa fler frågor:

  • vad kostar mig support?

  • vilka möjligheter har jag att påverka utvecklingen?

  • kan jag överhuvudtaget få kontakt med dem som utvecklar produkten?

I det här fallet skulle jag vilja referera till kontakter med kända och välrenommerade anti-virus utvecklare. Jag har i arbetet stött på hur noggrant dessa företag skärmar av sig ifrån kontakt med dess kunder. Kan vi klassa en krasch av Windows kärna på företagsservrar som allvarligt? Jag tror vi kan enas om det och därför skulle vi också kunna förvänta att det är i utvecklarens intresse att snarast försöka reda ut vad felet beror på. Fel, för det visade sig att de istället förväntade att vi skulle betala för en supportkanal för att hjälpa dem att lösa ett problem med deras egen mjukvara. Frustrerande? Ja, och det ledde till ett kostsamt byte av antivirusprogram. Är detta den generella regeln? Nej, för jag har både dåliga och bra erfarenheter.

Jag söker med dessa exempel - några få ur samlingen - inte bevisa att proprietär, icke-Linux-baserad mjukvara, är skräp. Syftet är istället att visa att det inte går att generalisera och finna några grundsanningar som alltid stämmer. Undantagen, hur ovanliga de än är, kan för slutanvändaren uppfattas som en vedertagen sanning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Sådant här är ju extremt svårt att kommentera. "Allt annat" saknar substans. Ditt enda mer definierade problem är ljud, men även här kan det inte generellt anses "bugga", utan det gäller i så fall specifik hårdvara och dess drivrutiner. Det betyder inte att du inte har haft problem med ljud i Linux. Vissa tillverkare är generellt bättre på att supporta Linux med kvalitativa drivrutiner och Linux har även sett en tidvis skakig övergång till Pulse-ljudserver (endast ett alternativ dock). Låt mig dock ta ett exempel som visar hur snett det blir att generalisera:

Microsoft har fortfarande inte gått ut med några planer på att utveckla en USB audio klass 2 drivrutin för Windows. OSX och Linux har haft detta stöd i flera år. Det innebär att för vissa av oss är valet hur som något annat än Windows. Med kännedom om ovan för mig viktiga förutsättningar - alltså inte ett hypotetiskt scenario - skulle jag ändå inte sträcka mig till att påstå att Windows är dåligt i allt övrigt också. OK, det är ett rejält minus att helt sakna standarddrivrutiner och det ställer faktiskt till reella problem för HIFI tillverkare, men vi får dock se lite nyktert på det.

Är då drivkraften pengar alltid den bästa? Problemet med det påståendet är att det ger sken av att Linux-baserade system är uppbyggda av mjukvara som inte kostat någonting, utan är en produkt av sporadisk hobbyverksamhet. Helt felaktigt. Tidigare inlägg i tråden har redan kommenterat hur "ekosystemet" skiljer sig ifrån t ex Microsofts utvecklingsmodell. Att hobbyprojekt också får plats är en bonus och ur dessa utvecklas gång efter annan verkliga juveler.

I fallet med Windows och USB audio klass 2 drivrutiner har Microsoft nöjt sig med att påstå att det inte är ekonomiskt lönsamt att utveckla. Apple och utvecklarna bakom Linux har gjort det som Microsoft motsätter sig. Handlar det om tekniska problem? Nej, moroten pengar är också i många fall en bromskloss som håller tillbaka ny och bättre teknik.

Om t ex Linus endast brytt sig om pengar och försökt förutse hur ekonomiskt hållbart utvecklingen av Linux kärnan skulle bli, tvivlar jag på att ens version 1.0 blivit av. Nu är verkligheten att Linux troligtvis spelar en viktigare roll än Windows i människors dagliga datoranvändande. Det tog någonstans uppemot 8 år innan Linux tar fart och blev en viktig kugge i IT-industrin (jag räknar ifrån att IBM aktivt börjar delta år 1999).

Det kan också vara värt att ställa fler frågor:

  • vad kostar mig support?

  • vilka möjligheter har jag att påverka utvecklingen?

  • kan jag överhuvudtaget få kontakt med dem som utvecklar produkten?

I det här fallet skulle jag vilja referera till kontakter med kända och välrenommerade anti-virus utvecklare. Jag har i arbetet stött på hur noggrant dessa företag skärmar av sig ifrån kontakt med dess kunder. Kan vi klassa en krasch av Windows kärna på företagsservrar som allvarligt? Jag tror vi kan enas om det och därför skulle vi också kunna förvänta att det är i utvecklarens intresse att snarast försöka reda ut vad felet beror på. Fel, för det visade sig att de istället förväntade att vi skulle betala för en supportkanal för att hjälpa dem att lösa ett problem med deras egen mjukvara. Frustrerande? Ja, och det ledde till ett kostsamt byte av antivirusprogram. Är detta den generella regeln? Nej, för jag har både dåliga och bra erfarenheter.

Jag söker med dessa exempel - några få ur samlingen - inte bevisa att proprietär, icke-Linux-baserad mjukvara, är skräp. Syftet är istället att visa att det inte går att generalisera och finna några grundsanningar som alltid stämmer. Undantagen, hur ovanliga de än är, kan för slutanvändaren uppfattas som en vedertagen sanning.

Du min vän, du är värd många gilla för det här inlägget.

Visa signatur

Processor: Intel i7 3770 3.4GHz, Grafikkort: Asus GeForce GTX TITAN 6GB, Ramminnen: Corsair 16GB DDR3 Dominator 1600Mhz, Moderkort: MSI Z77 MPOWER Z77 S-1155 ATX IVY, SSD: Intel 520 120GB, CPU kylare: Corsair H80i, Nätagg: Corsair AX 760I Digital ATX Modular PSU 760W, Chassi: Corsair Miditower Carbide 300R ATX Black

Permalänk
Skrivet av Flostyle:

Det påståendet får vi nog begära källa på.

Duger Valve?
http://www.bbc.co.uk/news/technology-18996377

Liksom, vad tror ni hela poängen med Metro och Windows Store är? Windows ska bli ett låst operativsystem liknande iOS eller Android, där Microsoft tjänar pengar på att ta 30% provision på försäljning/uthyrning av mjukvara. Det är vad hela konvergeringsprojektet handlar om. Det är det Valve är upprörda över, att sälja tredjeparts-mjukvara mot provision är ju Steams affärsidé, så om Microsoft ger sig själv monopol är Steam dödsdömt.
Efter Ballmer fick kicken har Microsoft blivit otydligare vad gäller sina framtidsplaner, nu säger de att Desktop inte ska försvinna -- men de har inte gjort någonting som tyder på att planerna ändrats, bara att de sänkt tempot på inlåsningen.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Till och med Microsoftstudios säljer/distribuerar spel på Steam. Fast Steam är inte enbart en försäljningskanal. Det är Steamworks och annat också. Finns på konsol, håller det uppdaterat, tillåter korsplattformspelande, IM och vad det nu används till. Windows Store är långt ifrån att sälja Windows-program och spel, det kommer säkerligen inte hända under 8.X livstid. Det är till för Store-appar, inte Win32. Det är till för enklare program och delar körverk med Windows Phone. Det vore som att säga att Cocoa Touch blir enda API:et på Mac i framtiden. Steam rullar fint på OS X som valde att ha en riktig programbutik med riktiga datorprogram. Valve gillar GNU/Linux helt enkelt. De kan inte göra en Steambox på samma sätt med Windows. De vill väl helt enkelt in i vardagsrummet utan att behöva gå via konsol. De vill visa att deras Linux-satsning är omfattande.

Desktop har aldrig kunnat försvunnit, startskärmen är helt beroende av den och t.o.m. Windows Store-funktionen är ett Win32-program bakom det hela. Windows Runtime är ett körverk för deras mobila plattform, sen att de inte vet vad de ska göra med det på skrivbordet är väl inte så konstigt. Sen att Valve ragar, ja det gör de ju för att föra fram sitt eget alternativ. Det går officiellt sett inte att köra ett spel skrivit i C på WinRT, även Source i C++ skulle i princip vara en omöjlighet, och som sagt Microsofts egna spelstudios kör inte Windows Runtime. Hover, Minesweeper eller Pinball räknas inte direkt till något som hotar Valve. Är dem inte på Steam så når de inte spelarna. Microsofts egna spelsatsning Games for Windows – Live lades ju ner. Och ska stänga ner onlinetjänsterna och GFWL kommer sluta fungera för nuvarande titlar, så utvecklarna har ju bytt ut de delarna mot t.ex. Steamworks. Spel som inte gått över till annat slutar ju fungera snart. Det fanns ingen möjlighet att migrera till något från Microsoft. Där de konkurrerar med Valve är ju just i X1/konsol. Inte på PC.

Permalänk

Ser ingen anledning då windows gör allt vad jag vill att ett OS ska göra och har aldrig haft några större problem. Sen vet jag inte vad en "avancerad användare" gör med sitt OS och vad som är så mycket mer "användarvänligt" med linux osv. Några exempel?
Själv "hänger" jag mer eller mindre aldrig inne i själva operativsystemet utan antingen har man ett program/spel/webbläsare uppe. Hur använder ni era operativsystem?

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Avstängd
Skrivet av instaswe:

Jag och säkert många andra skulle vilja veta varför ni windows användare inte byter till Linux istället.

Då ställer jag frågan varför byter inte linux användare till windows istället. Nästan samma fråga......

Allt är inviduellt gillar man windows och inte orkar lära sig linux då stannar man kvar på windows helt enkelt. Normalt beteende

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk

Jag byter inte till Linux för en enkel orsak, Linux fungerar inte på min dator.

Först så sattes inte flaggan för boot när jag först installerade Ubuntu, sedan så vart det ingen bild, var tvungen att ändra något i startup(fick det inte att fungera helt 1/4 att den startar som den ska). Sedan så om datorn är i idle i 1-2 min så får jag ett högt pip ljud och datorn låser sig, och jag måste starta om den.

Pröva att Ubuntus forum, men de kunde inte hjälpa mig. Så efter 9 timmar att försöka att få Ubunu att fungera på min dator så gav jag upp, och installerade Windows igen, som jag aldrig har haft sådana problem och tar cirka 30min att installera och då är 5min bara att konfigurera datorn.

Så det är därför jag inte kör Linux.

Permalänk
Avstängd

Dålig driversupport vad gäller både desktops och laptops, knappt några spel som jag spelar som stödjer det native och dom få som gör det har värre FPS i Linux än i Windows. Jag skulle vilja lära mig Linux men det är ingen nytta än så länge.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hunden:

Faktiskt så behöver man inte ens vid första installationen av Windows (som phz påstod) aktivt välja något som heter formatering, man väljer enbart vilken hårddisk man vill ha Windows på och så sköter installationen både partitionering och formatering automatiskt.

Jag syftade internt i min hjärna på installation av nya hårddiskar då man behöver skapa partitioner och filsystem och inte OS, men jag accepterar rättningen .

Detsamma gäller de Linuxbasserade OS jag vet om. Under en "vanlig" installation så bara pekar man på en hårddisk och låter installeraren sköta resten, utan att se ord som "formatering". Eftersom dual boot är en vanlig önskan så blir det ofta ytterligare ett klick, men även där så föreslår installeraren en uppdelning, och låter användaren specificera exakt hur mycket utrymme som ska ges åt endera OS. Om man därutöver vill finjustera saker så kan man gå vidare in i ett GParted-gränssnitt, eller övergå till textläge och lösa det där. Att den sistnämnda möjligheten finns möjliggör ju inte minst automation på ett bra sätt.

Min bild är att Windowsinstalleraren fungerar på exakt samma sätt i detta steg, med möjlighet att välja mer avancerade alternativ om användaren vill.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.