Varför byter ni inte till Linux?

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Att argumentera om att sitta och arbeta professionellt med "Adobe suiten" på Windows jämfört med de öppna alternativen till motsvarigheter på Linux är väl lite fel ändå? Då de flesta som kör dessa programvaror professionellt kör väl de på Apple-hårdvara? Där då av anledningen att man får en skärm som klarar av en acceptabel % av Adobes RGB samtidigt att dess OS baserar på Unix vilket ger dessa programvaror ännu mer spelrum än vad man generellt kan säga att de får på en Windows maskin?

Vilken operativsystem som adobe säljer flest licenser till är en bra fråga, jag är dock tveksam att det är till mac. I vilket fall väldigt många använder Adobes programvaror utan att enbart arbeta inom grafik, film, skribent etc.

Min poäng var att ens fritid kostar pengar, så om man köper en produkt som sparar fritid åt en så kan denna motivera priset. Ytterst få personer behöver dock hela adobes svit, men man kan köpa program efter sitt behov.

Angående mac eller Windows på Adobes programvaror och mest spelrum så beror det på vad man sysslar med, sysslar man med programmering så är det fördelaktigt om man slipper ha igång en separat maskin bara för att köra en programvara som det andra programmet ska kommunicera med.
Ett exempel är att man vill autogenerera data till indesign eller skapa avancerade pdf filer från sitt program genom adobe acrobat. (pdf filer går göra riktigt avancerade) Beroende på om ens program är ett mac eller windowsprogram så bör man då välja Adobe för samma operativsystem.
Och för vanliga gamers, välj för det OS som ni har spelen på så slipper ni köpa en extra dator.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Personligen har jag Windows och Linux till olika ändamål. O

Om jag vill spela, plugga eller vara produktiv så väljer jag windows.
Om jag vill trixa, leka hacker eller se häftig ut så väljer jag linux.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Låter som du testat en dist från mitten av 90 talet för då stämde det bättre.
Behövs inte användas nån terminal om man inte vill utan går helt klicka sig fram precis som i Windows.
Sen att många vana Linux användare som jag föredrar att göra saker i terminalen iaf för att det går snabbare är en annan sak.
Då jag sitter vid en Windows dator så händer det ofta att jag kör cmd och gör det där istället för jag tycker det är enklare och går snabbare.
Sen om spel inte flyter på lika bra i wine är ju inte Linux fel. Sen kan ju såklart inget annat än OpenGL användas i Linux då Microsoft har copyright på DirectX. Men finns ju vissa spel som är snabbare på Linux med OpenGL än i Windows med DirectX.
Själv bryr jag mig inte så mycket då jag ändå inte spelar på datorn.

Nej då. Jag provade både Ubuntu och LinuxMint för några månader sedan när jag fick min Raspberry Pi, och det är fortfarande skitsnack att säga att man inte behöver använda terminalen. Detta är något som utvecklarna själva säger för att locka in dig. Men det är en ren lögn. Det är massvis utav saker som kräver terminalanvändning, både vardagliga och mer krångliga saker som power-users behöver. Jag håller med många andra kommentarer här och säger att varken Ubuntu eller LinuxMint känns som färdiga OS. Det viktigaste är upplevelsen, inte hur OS:et fungerar under skalet. Och det är just här som Linux-användare och andra förmodligen har sina stora skillnader i åsikter.

Linux-användare tänker så här: "Jag älskar denna distro eftersom jag kan göra allt som jag behöver utan att behöva lägga en krona. Jag har både tid och intresse till att lära mig nytt för att kunna göra samma saker som jag redan kan i Windows."

Windows-användare tänker så här: "Varför fasen måste jag göra något i Linux som jag inte behöver i Windows 7 för att få samma resultat? Fan va dåligt! Hej då!"

Detta beror inte på lathet, utan på erfarenhet med ett gränssnitt (med UAC avstängt) där allt från filhantering till avancerade administratörs-verktyg finns enkelt tillgängliga, är enkla att förstå, och fungerar utan några som helst extra nedladdningar eller trix. Som jag skrev tidigare; upplevelsen är det viktigaste. Och det första som Windows-användare får smaka på efter installationen av en Linux distro är just en dålig upplevelse. De flesta Windows-användare jämför förmodligen en ruta med "You don't have privileges to do that!" med en BSOD i Windows 98. De kan inte förstå hur i helsike detta fortfarande kan existera idag. Och de båda kräver läsning på diverse forum och tid för att jaga ner för att ta reda på hur fan de ska lösa detta. Skillnaden är att BSOD är ett oplanerat fel medan Linux är designat att vara på det viset. Ett OS måste fungera precis så som en användare vill ha det från första användandet. Det gör inget Linux distro ens idag från en Windows-användares synpunkt.

Du säger att du hellre använder kommandoraden för att det går snabbare. Detta må säkert stämma om man som sagt är en terminal guru, men du inser väl ändå hur extremt liten din minoritet är, va? Det är inte många människor som orkar eller förstår varför man ska lära sig något sådant för att spara några sekunder när det är så enkelt med musen. Det finns faktiskt något som heter genvägar och hotkeys i Windows.

Självfallet är det inte utvecklarnas fel att de inte får använda Direct X i sina distron. Anledningen till varför jag nämnde spel i "Snnabbhet" sektionen var just att många Linux-användare skryter över hur bra gaming fungerar i Linux (vilket är skitsnack), vilket måste skjutas ned på momangen så att oskyldiga Linux-nybörjare här inte får sig några så tokiga idéer som att installera ett Linux distro för att spela.

Den dagen då ett gäng Linux-utvecklare designar ett gränssnitt som ser ut och fungerar precis lika enkelt som i Windows 7, då kanske. Men möjligtvis så kommer ReactOS att finnas tillgängligt innan dess. Och då uppfyller ju det istället lovorden som "Gratis" och "Open-source" som Linux-användare anser är det bästa med sina distron. Man får inte glömma att Linux inte är det enda exemplet på alternativ till Windows och OSX.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nej jag har absolut inte påstått att en vanlig fotointresserad person behöver Photoshop, bara att någon ersättare (ersättare) inte finns, ett sämre alternativ räcker inte som ersättare. Ibland finns inte ens alternativ. Däremot behöver vissa yrkesgrupper det och hela diskussionen är löjlig. Lightroom / Aperture använde jag själv som exempel när jag pratade pris. För 4000:- kan du få en dator med Lightroom. Varför ska en konsument välja något som är sämre till tillämpningsområdet?

I princip all F/OSS rullar på Windows om du vet vad du gör.

GMA900 har inte video-acceleration, 900MHz Celeron-M är för svag har för Flash Player, är för svag för en modern webb osv. Precis lika möjligt att köra Windows 7 med XPDM-drivrutiner på den. Den går inte att använda på samma sätt som maskinerna jag pratade om och har inget i en modern miljö att göra.

Diskuterar du med mig så ska du bara läsa och svara på vad jag skrivit inte hitta på saker, så trolla inte. Diskutera verkligheten och fall inte ut i helt irrelevanta grejer.

Ja självklart den har inte superprestanda men funkar alldeles utmärkt för surf och kolla på video på min eeepc iaf.
Självklart äldre codecs då som MPEG2 t.ex.
Varit smidig att ha med sig på tåg och liknanade och döda tid med. Byter man ut den långsamma SSD'n i den går den ännu snabbare men jag har gjort optimeringar för att minska skrivningar till den och då funkar det bättre.
Anledningen jag tog upp just den är bara att du påstod att man måste ha dyr ny modern hårdvara för att få det att lira bra och det är inte sant.

Skrivet av Robin2:

Nej då. Jag provade både Ubuntu och LinuxMint för några månader sedan när jag fick min Raspberry Pi, och det är fortfarande skitsnack att säga att man inte behöver använda terminalen. Detta är något som utvecklarna själva säger för att locka in dig. Men det är en ren lögn. Det är massvis utav saker som kräver terminalanvändning, både vardagliga och mer krångliga saker som power-users behöver. Jag håller med många andra kommentarer här och säger att varken Ubuntu eller LinuxMint känns som färdiga OS. Det viktigaste är upplevelsen, inte hur OS:et fungerar under skalet. Och det är just här som Linux-användare och andra förmodligen har sina stora skillnader i åsikter.

Linux-användare tänker så här: "Jag älskar denna distro eftersom jag kan göra allt som jag behöver utan att behöva lägga en krona. Jag har både tid och intresse till att lära mig nytt för att kunna göra samma saker som jag redan kan i Windows."

Windows-användare tänker så här: "Varför fasen måste jag göra något i Linux som jag inte behöver i Windows 7 för att få samma resultat? Fan va dåligt! Hej då!"

Detta beror inte på lathet, utan på erfarenhet med ett gränssnitt (med UAC avstängt) där allt från filhantering till avancerade administratörs-verktyg finns enkelt tillgängliga, är enkla att förstå, och fungerar utan några som helst extra nedladdningar eller trix. Som jag skrev tidigare; upplevelsen är det viktigaste. Och det första som Windows-användare får smaka på efter installationen av en Linux distro är just en dålig upplevelse. De flesta Windows-användare jämför förmodligen en ruta med "You don't have privileges to do that!" med en BSOD i Windows 98. De kan inte förstå hur i helsike detta fortfarande kan existera idag. Och de båda kräver läsning på diverse forum och tid för att jaga ner för att ta reda på hur fan de ska lösa detta. Skillnaden är att BSOD är ett oplanerat fel medan Linux är designat att vara på det viset. Ett OS måste fungera precis så som en användare vill ha det från första användandet. Det gör inget Linux distro ens idag från en Windows-användares synpunkt.

Du säger att du hellre använder kommandoraden för att det går snabbare. Detta må säkert stämma om man som sagt är en terminal guru, men du inser väl ändå hur extremt liten din minoritet är, va? Det är inte många människor som orkar eller förstår varför man ska lära sig något sådant för att spara några sekunder när det är så enkelt med musen. Det finns faktiskt något som heter genvägar och hotkeys i Windows.

Självfallet är det inte utvecklarnas fel att de inte får använda Direct X i sina distron. Anledningen till varför jag nämnde spel i "Snnabbhet" sektionen var just att många Linux-användare skryter över hur bra gaming fungerar i Linux (vilket är skitsnack), vilket måste skjutas ned på momangen så att oskyldiga Linux-nybörjare här inte får sig några så tokiga idéer som att installera ett Linux distro för att spela.

Den dagen då ett gäng Linux-utvecklare designar ett gränssnitt som ser ut och fungerar precis lika enkelt som i Windows 7, då kanske. Men möjligtvis så kommer ReactOS att finnas tillgängligt innan dess. Och då uppfyller ju det istället lovorden som "Gratis" och "Open-source" som Linux-användare anser är det bästa med sina distron. Man får inte glömma att Linux inte är det enda exemplet på alternativ till Windows och OSX.

Pröva KDE4 då men jag har hållt på med både Linux Mint och openSUSE bla här och om jag vill så behöver jag ingen terminal.
Kan öppna alla program i menter och ioner på skrivbordet precis som i Windows och jag kan öppna installfiler direkt i webläsare eller från filhanterare precis som i Windows.
Vad exakt är det som kräver att du skulle behöva terminalen om man nu inte vill använda den? Jag fattar inte och jag har hållt på med Linux i 20 år då. Förr i tiden var en helt annan sak men idag behöver du inte det.
Vill du installera drivers och program så har du det mesta i pakethanteraren och man kan enkelt lägga till fler repos med annat med om det saknas. Speciellt i openSUSE med sina "One Click Install" filer.
Det nda du behöver är såklart ger root lösen och det är bra enligt mig då det gäller göra ändringar i systemet och säkrarare med.
Min favoritdist är iaf openSUSE och glilar inte alls Ubuntu t.ex så även om man har 20 års Linux erfarenhet så är det inte säkert man gillar alla distar och hur det funkar i dom även om det är Linux. Gillar man inte en dist så prövar man nästa till man gilla rnån.
Och som sagt så upplever jag openSUSE funka bättre med hårdvara än Ubuntu med.
Linux Mint är Ubuntu i grunden men med annan GUI och en del saker tillagt som normalt inte finns i linuxdists från början så det kan vara en bra nybörjardist med. I openSUSE räcker det att lägga till packman repo och det kan man göra direkt i YaST precis som mycket annat.
Behöver inte skriva ett enda kommando för att göra det om man inte gillar det.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

Skulle så gärna gå över till Linux om det bara gick. Försökte ett tag men lyckades aldrig fixa ljudet trots att jag hade ett ljudkort med Linux-stöd. La ner massa tid på att söka här och där men när jag frågade på forum blev jag idiotförklarad "Det är ju så j_vla enkelt - kan du inte ens X, GTK+, MySQL, KDE och POSIX, pucko???"

Detta kan vara både fördelen och nackdelen - communityt. Det beror på vart man frågar och vad man kör för distribution. Använder du en distribution som har en ganska hög inlärningströskel så hittar du många människor av den här typen. Som börjar att hjälpa dig men slutar upp med att trycka ner dig och idiotförklara dig istället. Detta är förbannat tråkigt eftersom man då håller sig från att fråga saker. Jag kan förstå att man kanske bör kikat igenom manualen en aning i vissa fall, men att få ett svar "läs manualen" känns lite sisådär. Folk som är väldigt kunniga har en tendens att lyfta sig själva väldigt högt upp och ser ner på människor som inte är lika duktiga som de själva. Vet inte om det beror på att man träffar för lite folk i det verkliga livet. Detta gäller givetvis inte alla, det finns guldkorn lite här och där. Jag har inte sett samma bekymmer kring communityt för distributioner som ska vara lite enklare att komma igång med. Där är man mer van med nybörjarfrågor och har en helt annan inställning till att hjälpa folk. Här ska det inte vara några problem som helst att fråga efter vad man vill.

Skrivet av Robin2:

Nej då. Jag provade både Ubuntu och LinuxMint för några månader sedan när jag fick min Raspberry Pi, och det är fortfarande skitsnack att säga att man inte behöver använda terminalen. Detta är något som utvecklarna själva säger för att locka in dig. Men det är en ren lögn. Det är massvis utav saker som kräver terminalanvändning, både vardagliga och mer krångliga saker som power-users behöver. Jag håller med många andra kommentarer här och säger att varken Ubuntu eller LinuxMint känns som färdiga OS. Det viktigaste är upplevelsen, inte hur OS:et fungerar under skalet. Och det är just här som Linux-användare och andra förmodligen har sina stora skillnader i åsikter.

Jag säger inte att du har fel, för det har du inte. Man kommer inte långt utan terminalen om man ska göra något utöver det extra eller om någonting går väldigt snett. Men ska man bara installera operativsystem och använda det som vanligt så kan jag inte se när du är tvingad att använda terminalen? Vilka är de vardagliga sakerna som kräver terminalen? Allt som en vanlig användare behöver finns tillgängligt. Du har ett program som sköter installation av programvaror grafiskt. Faktum är att Ubuntus installationdel har fungerat betydligt bättre än Windows installation på mina två senaste bärbara datorer. Windows har saknat drivrutiner vilket har gjort att man behövt slänga in dessa manuellt i efterhand (trådlöst nätverk, webkamera mm). Detta ordnade Ubuntu galant. Observera att detta inte är något "Linux är bättre", det är helt och hållet en smakfråga. Men det kan vara åt andra hållet också

Permalänk

Ja om man fuckat upp nånting så kan det självklart krävas terminal eller tom en bootbar sticka med disten på och boota i recovery läge för att fixa till.
Men i dom fallen så är det ju samma med windows med att enda sättet ibland tom är att installera om för att få till vilket man sällan behöver i Linux om man bara lärt sig lite grunder.
Är man nybörjare ska man alltså hålla sig till officiella versioner som disten tillhandahåller och inte testa nyare versioner osv.
Då det gäller drivers så gällre det att förstå att t.ex en ny kernel är som en helt ny version av Windows så det kan göra drivers broken och inte fungerar. Brukar komma patchar för det snabbt men det är inget för nybörjare.
Samma med nyare version av Xorg som kan göra drivers broken med.
Just i dom fallen kan det ställa till det men håller man sig bara borta från det och inte är så snabb på byta så klarar man sig långt.
Många gånger klarar man sig bra med dom öppna driverna som jag själv börjat köra med istället nu och då slipper du det problemet.
Även AMD's fria radeon driver funkar alldeles utmärkt numera åtminstone om man inte ska spela.
NVIDIA däremot har bara en reverse enginned öppen driver så där är deras stängda enda alternativet.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Tror många linuxanvändare kommer känna igen sig i detta: http://vladdolezal.com/blog/2008/the-real-reason-we-use-linux...
Jag kännde igen migsjälv otroligt mycket i den artikeln trotts att jag fortfarande har ganska lite erfarenhet med Linux.

Angående användarvänligheten vill jag påstå att terminalen inte är svår att använda. Tror främst det handlar om att folk är rädda för att använda den. Rädda för att försöka, och experimentera.

Dessutom efter bara en månad med Kubuntu var det fruktansvärt frustrerande att gå tillbaka till Windows. Mycket mer frustrerande än när jag nyligen bytade till Kubuntu igen efter ett år med Windows. Man inser hur fruktansvärt oorganiserat hella operativsystemet är, och hur vissa grejer helt enkelt inte går att göra.

Permalänk

Apropå terminalen så har ju bash många styrkor mer om man lär sig skriva script så kan man göra väldigt avancerade script för att automatisera saker osv med. Också en av alla många anledningar till varför jag kör Linux.
Ang Kubuntu så är problemet just Ubuntu. openSUSE har en mycket bättre KDE4 och har rätt många som utveckar för just KDE4 med.

Skrivet av bud_bundy:

Tid är pengar, får man mer fritid kan man jobba mer övertid och på så sätt tjäna in pengar till att t.ex prenumerera på Adobes Premium Cloud för 500kr/månaden. Jag tycker dessa 500kr är extremt billigt med tanke på vilka fina program som man får. (Photoshop, Illustrator, Indesign och Premie för min del, hitta kompatibla ersättare till dessa i linux som inte kräver extra tid att lära sig ett nytt gränssnitt)

För många är licenskostnaden för en windowslicens försumbar, problemet är dock att man som privatperson ofta skulle behöva ha ett guldavtal med Microsoft så att man får skapa maskiner lite som man tycker för privat bruk.

Jag tycker det idag är väldigt rörligt kring vad man får göra med sina licenser, men det kommer nog bli enklare i framtiden. Behöver man t.ex. en separat licens för excel till varenda virtuella burk man behöver, vilket för mig skulle innebära 20-30 stycken excellicenser när jag enbart är en enda person som använder maskinerna. (högt antal p.g.a. en virtuell maskin per hobbyprojekt)

Att använda linux seriöst hemma så krävs det om man inte är riktigt begåvad att man också använder detta operativsystem på jobbet, Där många av oss dödliga har problem att enbart ha koll på windows med sharepoint etc som hör till.

Ytterligare en fördel man slipper hålla på med licenser i opensource och det är inte annat än huvudvärk.
Sen så blir det ju ganska mycket om man har ett gäng datorer igång som jag runt 5 datorer.
ca 4000:- enbart för Windows sen ska man ha licenser för alla programmen på alla datorerna då skulle det ju bli väldigt dyrt i slutändan.
Vad får jag ut av det? Ingenting då jag inte har nån nytta av det extra som Adobes svit ger mig t.ex.
Och Windows vill jag inte röra i ens om jag får det gratis för den fyller inte mina behov.
Sen så har du fel eftersom jag har kompisar och gamla flickvänner som knappt har nån datorvana och dom har inte haft några problem alls att använda Linux hos mig. Då tycker jag att avancerade användare på sweclockers borde klara av Linux med.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Robin2:

Linux-användare tänker så här: "Jag älskar denna distro eftersom jag kan göra allt som jag behöver utan att behöva lägga en krona. Jag har både tid och intresse till att lära mig nytt för att kunna göra samma saker som jag redan kan i Windows."

Windows-användare tänker så här: "Varför fasen måste jag göra något i Linux som jag inte behöver i Windows 7 för att få samma resultat? Fan va dåligt! Hej då!"

Det där om pengar är rent struntprat. Tror du verkligen att Linux-användare i våra länder generellt är så desperata att spara in några få kronor? Flera av oss skänker ändå regelbundet motsvarande summor, eller mer, för att stödja utvecklingen av olika fria mjukvaror. Pengar är det sista jag tänker på i det här fallet. På vilket sätt omöjliggör Linux att jag skaffar licenser för annan programvara eller tjänster? Vi väljer bara en annan modell, där möjligheten att påverka är större.

"Saker som jag redan kan i Windows"? Jo, tjena, visst kan jag åstadkomma mycket av det jag kan göra i Linux i Windows också, men det är då ett för bedrövligt meckande för att nå dit. I och för sig utgår temat i tråden från att göra ett byte från Windows, men hur konstruktivt är det i långa loppet att begränsa sig till att tänka ur ett Windows-perspektiv? Du kommer med svepande omdömen när du egentligen hade kunnat nöja dig med det som är relevant för dig, som du själv skrev:

Citat:

Ett OS måste fungera precis så som en användare vill ha det från första användandet. Det gör inget Linux distro ens idag från en Windows-användares synpunkt.

Precis! "Från en Windows-användares synpunkt" och inget annat. Om du vill använda Linux som Windows är det dumt att överhuvudtaget överväga ett byte. Det finns historiska floppar som bevisar hur kontraprodukt det är att förvränga Linux till att bli en Windows-kopia.

Därför kan inte heller Linux bedömas utifrån Windows, likaväl som jag inte kan förvänta att Windows fungerar som Linux (varför skulle t ex annars Cygwin vara ett så populärt verktyg bland professionella användare?). Vad är vitsen med alternativ om det inte finns skillnader? Är inte skillnaderna själva incitamentet att göra ett val?

Citat:

Detta beror inte på lathet, utan på erfarenhet med ett gränssnitt (med UAC avstängt) där allt från filhantering till avancerade administratörs-verktyg finns enkelt tillgängliga, är enkla att förstå, och fungerar utan några som helst extra nedladdningar eller trix.

Det här resonemanget spelas som pingis: typ att ena stunden handlar det om en slösurfare, i nästa en professionell fotograf osv. Vem är nu Windows-användaren som slår av UAC? Hm, den gruppen är förhållandevis liten och gör det utifrån vissa fixidéer eller kunskaper. Ok, härifrån är det ändå en bit till snubben som väljer att spara data till excel-ark via funktionen Out-Excel i Powershell. Det finns alltså en hel massa nivåer och behov. För att ett sådant resonemang inte ska bli brutet krävs att vi först bestämmer oss för några konkreta kriterier om vad användargrupp A, B osv. är beroende av och hålla diskussionen till dem. Då finns det åtminstone en chans att föra ett vettigt resonemang.

Permalänk

Här finns jämförelse mellan Windows 7 och Linux i det här fallet Zorin OS 5 som linuxdist.

https://www.youtube.com/watch?v=QHCDU-CUoaQ

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Robin2:

Nej då. Jag provade både Ubuntu och LinuxMint för några månader sedan när jag fick min Raspberry Pi, och det är fortfarande skitsnack att säga att man inte behöver använda terminalen.

Att se upplevelsen på en Raspberry Pi — en enkortsdator med ARM-arkitektur på extrem budget för entusiaster — som representativ för hur det generellt är att använda en skrivbordsdistribution har en del brister.

I övrigt är det mycket rantande om att "Linuxanvändare tänker så här:", följt av projicerat ventilerande mot denna generella påhittade grupp som genom att inte dela dina upplevelser per definition har upplevt fel. Det blir inte mycket substans för diskussion ur en sådan utgångspunkt. Det är den naturliga följden av denna tråds start, men man kan ju alltid hoppas att saker utvecklas annorlunda.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Tror du verkligen att Linux-användare i våra länder generellt är så desperata att spara in några få kronor?

Absolut. Det måste vara den allra största anledningen. Varför byta från något man är van vid till något annat som i bästa fall fungerar lika bra om inte pga att man inte har råd till att köpa den senaste versionen? Varken Windows eller OSX är dåligt. Som vanligt har Linux-användarna inte kommit med ett enda bra argument till att byta som inte redan har debunkats flera gånger, eftersom det helt enkelt inte finns. Det är en smak-sak, och gratis smakar sällan lika bra som kommersiellt, har jag upptäckt. Därmed tror jag definitivt att det beror på att man är pank. Jag tror inte att många delar din generositet vad gäller donationer till utvecklingen utav Linux.

Skrivet av KimTjik:

"Saker som jag redan kan i Windows"? Jo, tjena, visst kan jag åstadkomma mycket av det jag kan göra i Linux i Windows också, men det är då ett för bedrövligt meckande för att nå dit. I och för sig utgår temat i tråden från att göra ett byte från Windows, men hur konstruktivt är det i långa loppet att begränsa sig till att tänka ur ett Windows-perspektiv? Du kommer med svepande omdömen när du egentligen hade kunnat nöja dig med det som är relevant för dig, som du själv skrev. Precis! "Från en Windows-användares synpunkt" och inget annat. Om du vill använda Linux som Windows är det dumt att överhuvudtaget överväga ett byte. Det finns historiska floppar som bevisar hur kontraprodukt det är att förvränga Linux till att bli en Windows-kopia.

Men snälla, lär dig lite om hur marknaden sett ut de senaste 20 åren och acceptera hur försvinnande liten Linux varit. Tror du att vi börjat använda datorer först igår och att det inte spelar någon roll vilket OS vi använder? Tror du att vi växt upp med Linux på våra datorer? De enda som gjort det är Linus Torvalds ungar och tydligen du. Min poäng är att Windows har varit kungen i decennier, vilket alltså betyder att en massiv majoritet är vana vid det. Denna tråd ställer frågan varför vi inte bytt till Linux, och inte varför vi inte använt Linux från början. Om jag hade växt upp med Linux så hade jag självfallet tyckt att det var lika enkelt att använda som Windows. Men det är knappt någon som gjort. En av de största anledningarna är ju att vi helt enkelt inte behöver byta eftersom vi redan kan Windows utan och innan. Detta "bedrövliga meckande" som du nämner för att göra något i Windows som du enklare kan göra i Linux känner Windows-användare helt enkelt inte igen eftersom de redan gjort det mesta tusen gånger. Meckande i Windows är något som personer som växt upp med Linux endast känner igen, och vice versa. Skillnaden är ju att Windows har haft användarmarknaden medan Linux har haft servermarknaden i decennier. Varför ska vi börja om från början med ett nytt OS? Ytterligare anledningar till luspanket ovanför.

Skrivet av KimTjik:

Är inte skillnaderna själva incitamentet att göra ett val?

Bara om skillnaderna är bättre. Windows-användare är inte intresserade utav annorlunda för annorlundas sak. Om saker fungerar så ska man inte byta. Linux är inte bättre än Windows eller OSX. Varför skulle du byta till Windows om du inte hade något massivt positivt att hämta från det? Inte fan ska du göra det. Och inte fan ska jag byta till en Linux distro när jag använt Windows i 20 år. Att byta OS (från och till vilket som) är för de flesta i västvärlden som att byta kniv och gaffel mot ätpinnar. VARFÖR? Varför, varför, varför? Det är en galen fråga öht! Byta OS är ett massivt steg som man bara tar om man verkligen behöver det.

Skrivet av KimTjik:

Det här resonemanget spelas som pingis: typ att ena stunden handlar det om en slösurfare, i nästa en professionell fotograf osv. Vem är nu Windows-användaren som slår av UAC? Hm, den gruppen är förhållandevis liten och gör det utifrån vissa fixidéer eller kunskaper. Ok, härifrån är det ändå en bit till snubben som väljer att spara data till excel-ark via funktionen Out-Excel i Powershell. Det finns alltså en hel massa nivåer och behov. För att ett sådant resonemang inte ska bli brutet krävs att vi först bestämmer oss för några konkreta kriterier om vad användargrupp A, B osv. är beroende av och hålla diskussionen till dem. Då finns det åtminstone en chans att föra ett vettigt resonemang.

Det är väl egentligen två olika argument som studsar i såna här trådar; 1) vilket OS är bättre för vilka användare och 2) vilket OS är lättare att använda. Personer som utav någon oförklarlig anledning startar trådar och/eller skriver inlägg för att de vill att andra ska byta OS förstår inte att #2 alltid är relativt till vilket OS som en person har växt upp med att använda dagligen, vilket i vår generations fall är Windows till 95% om inte mer. Och grejen med #1 är ju självfallet också precis lika relativt. Jag har tidigare t.ex. erkänt att jag anser Debian ett bra OS för en LAMP server på en Raspberry Pi, vilket jag står för. Men att installera några program som sedan aldrig behöver fifflas med öht jämfört med att använda ett helt nytt gränssnitt, system och programvara i detta nya OS är ju ganska stora skillnader. Som du redan förstått spelar jag mycket, varvid Linux är en omöjlig idé redan där. Oavsett relativitet så har jag ju förklarat att mycket av det jag ville/behövde göra i Ubuntu och Linux Mint krävde löjliga trix.

Nu har ju både Windows-användare och flera Linux-användare sagt att Ubuntu inte är ett bra exempel på Linux distro för Windows-användare att byta till. Problemet där är ju att både Linux-användare och Ubuntu-utvecklarna själva skryter med att just Ubuntu är den bästa distron för oss att byta till. Så, vi dras in, provar på, och blir besvikna för att vi inte får det som står på förpackningen. Ubuntu-utvecklarna är helt enkelt inte särskilt duktiga på att introducera sina produkter för nybörjare. Det är inte vårt fel att utvecklarna annonserar sina produkter med lögner som sedan skrämmer iväg nya testare. Men tyvärr har Linux varit plågat utav denna aktivitet så länge jag känt till Linux. Detta smittar sig till alla andra Linux distron som möjligtvis fungerar mycket bättre än Ubuntu. Men hur ska vi kunna lita på någon som säger att openSUSE är bättre än Ubuntu när många säger att Ubuntu är bäst? Jag orkar inte testa 20 olika distron för att kunna använda min dator utan huvudvärk när jag lika gärna kan sitta kvar med Windows 7 som är det bästa OS jag någonsin använt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Ja självklart den har inte superprestanda men funkar alldeles utmärkt för surf och kolla på video på min eeepc iaf.
Självklart äldre codecs då som MPEG2 t.ex.
Varit smidig att ha med sig på tåg och liknanade och döda tid med. Byter man ut den långsamma SSD'n i den går den ännu snabbare men jag har gjort optimeringar för att minska skrivningar till den och då funkar det bättre.

Dold text

Anledningen jag tog upp just den är bara att du påstod att man måste ha dyr ny modern hårdvara för att få det att lira bra och det är inte sant.

Nej det har jag inte sagt, skärp dig. Jag har god grund för att det inte är billigare att köpa in moderna välfungerande maskiner som kräver liten handpåläggning (man ska anpassa sin miljö, inte bygga egen dist och packa drivare, lönar sig inte i liten skala). När du väl hittat något som fungerar bra så kostar det ofta mindre att köpa med Windows-licens. Och det hela är löjligt, företag använder ändå GNU/Linux-stationer till att drifta, eller/och utveckla proprietär mjukvara. Det finns ingen anledning att välja en lösning som är dyrare och mindre flexibel än OS X eller Windows där, och för hemanvändare finns det absolut inga pengar att spara. De kan för den delen inte köpa någon konsumentdator med GNU/Linux, garanterad funktionalitet på drivrutiner och fri från regressioner. Varken tillverkare eller ISV stödjer något sådant.

Permalänk

Det är ju du som ska skärpa dig då du påstår det skulle vara dyrare för en vanlig hemanvändare att använda sig av Linux.
Och allt bara fungerar direkt normalt oavsett vilken dator jag installerar på. Behöver inte hålla på krångla med drivrutiner och ladda ner massa program från diverse ställen innan jag fått till allt. Den biten fungerar mycket bättre i Linux.
Finns ju undantag för en del hårdvara såklart men normalt är det inga problem.
Linux är mycket felxiblare och kan konfigurera allt precis som jag vill ha det och inte som microsoft vill att det ska se ut.
Visst det går att mixtra och ladda ner 3e parts program osv för att få till nåt liknande men i Linux finns allt där direkt.
Du börjar prata om företag och annat som inte hör till diskussionen.
Och det handlar inte så mycket om att spara pengar på Windows licens. Jag vill inte ha eller köra Windows oavsett om det är gratis eller inte.
Ännu en gång jag pratar om vanliga hemanvändare så blanda inte in företag och liknande i det hela för i det fallet förstår jag mer problematiken även om det på sikt skulle löna sig.
Enda anledningen till att Windows är vanligast är för att det är förinstallerat på flesta datorer och Microsoft/Intel använder tvivelaktiga metoder för att behålla sin dominans.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Windows 8 börjar seriöst får mig att tänka på att byta till Linux

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Robin2:

Absolut. Det måste vara den allra största anledningen. Varför byta från något man är van vid till något annat som i bästa fall fungerar lika bra om inte pga att man inte har råd till att köpa den senaste versionen?... Därmed tror jag definitivt att det beror på att man är pank. Jag tror inte att många delar din generositet vad gäller donationer till utvecklingen utav Linux.

... Tror du att vi växt upp med Linux på våra datorer? De enda som gjort det är Linus Torvalds ungar och tydligen du. Min poäng är att Windows har varit kungen i decennier, vilket alltså betyder att en massiv majoritet är vana vid det. Denna tråd ställer frågan varför vi inte bytt till Linux, och inte varför vi inte använt Linux från början. Om jag hade växt upp med Linux så hade jag självfallet tyckt att det var lika enkelt att använda som Windows...

Bara om skillnaderna är bättre. Windows-användare är inte intresserade utav annorlunda för annorlundas sak. Om saker fungerar så ska man inte byta. Linux är inte bättre än Windows eller OSX. Varför skulle du byta till Windows om du inte hade något massivt positivt att hämta från det? Inte fan ska du göra det. Och inte fan ska jag byta till en Linux distro när jag använt Windows i 20 år. Att byta OS (från och till vilket som) är för de flesta i västvärlden som att byta kniv och gaffel mot ätpinnar. VARFÖR? Varför, varför, varför? Det är en galen fråga öht! Byta OS är ett massivt steg som man bara tar om man verkligen behöver det.

Varför inte läsa vad jag skrev istället för att upprepa detsamma? I ovan inlägg och tidigare i tråden har jag tydligt skrivit att om användaren föredrar Windows, eller annorlunda uttryckt gillar Windows upplägg, ja varför då byta? Den vanligaste orsaken till byte bland Sweclockers användare är nog nyfikenhet och ett tekniskt intresse. Det jag reagerade på är att du inte nöjer dig med att konstatera att de flesta Windows användare inte ser skäl att byta, utan du kom också med svepande ogrundade omdömen.

Jag har faktiskt aldrig träffat en Linux-användare som är pank eller valt Linux av det skälet. Om det vore som du påstår har vi i alla fall slagit fast att Linux-användare består av en ärlig grupp människor som är emot piratkopierat material. Det låter lite väl bra för att vara sant, eller hur?

Det är inte särskilt svårt att finna information om hur flera projekt är beroende av donationer. Utöver det, om du nu inte anser att tid är gratis, hade flera community-projekt inte blivit av om inte användare gett support; inte nödvändigtvis genom programmering utan också via buggrapportering, wikisidor osv. Linux-kärnan är idag en miljarddollarindustri, men projektet kom dit via användare, ja avancerade men väl användare, som skänkte tid och resurser.

Inte växte jag upp med Linux, utan med MS-DOS och sedan Windows. Jag tröttnade ganska fort på spel, så om du ställer det förhållandet att du är en gamer i förhållande till att jag kanske spenderat lite mer tid med att roa mig med Linux, så är kanske min investering avsevärt mindre? Människor är olika och det du uppfattar som ett oskäligt slöseri med tid är kanske för någon inte mycket mer än dina speltimmar. Att det skulle krävas "massivt positivt att hämta" anser jag överdrivet.

Citat:

Det är väl egentligen två olika argument som studsar i såna här trådar; 1) vilket OS är bättre för vilka användare och 2) vilket OS är lättare att använda. Personer som utav någon oförklarlig anledning startar trådar och/eller skriver inlägg för att de vill att andra ska byta OS förstår inte att #2 alltid är relativt till vilket OS som en person har växt upp med att använda dagligen, vilket i vår generations fall är Windows till 95% om inte mer. Och grejen med #1 är ju självfallet också precis lika relativt...

Som jag redan påpekat delar jag inte syfte med TS. Jag har deltagit i begränsad utsträckning av redan angivna skäl. Oavsett vilka skäl jag haft att byta och att det sedan också visat sig helt nödvändigt för mitt arbete, så trivs jag med min datormiljö. Om det kommer något bättre än Linux blir jag inte sen att byta. Varken Windows eller OSX är smidiga alternativt för mig och jag vill helst undvika det som jag anser är ett bökigt arbetssätt. För min del får det räcka med att på jobbet delvis administrera Windows. Jag hade inte "massivt positivt att hämta", men så här i efterhand har det ändå blivit så.

Permalänk

Det beror nog mycket på vem man är även om vi håller oss till hemanvändare. Kunskapen varierar mycket och det gör den förmodligen till och med om vi skippar alla andra i hela Sverige och håller oss till Sweclockers.

De flesta vill att deras datorer skall fungera rakt av med ett minimum av tekniskt fipplande vare sig de skall surfa, kolla på Youtube eller köra Matlab och det går inte att komma ifrån att Windows sköter detta bra.

Jag skulle väl klassa mig själva som användare eller avancerad användare i alla fall på vissa punkter. Även om mina kunskaper inte är djupa så är de mer omfattande än vad 50% av landets användare innehar av det jag har sett.

För ett år sedan köpte jag en gammal andraburk bara för att titta på Linux för skojs skull. Jag valde Debian och installationen gick smärtfritt. Oj inget ljud, efter ett par timmars surfande och skrivande på kommandoraden (där jag inte fattade vad jag skrev) började det fungera. Hm browsern verkar väldigt seg, kanske man måste uppdatera. Nähä, felmeddelande. Jag måste in och ändra adresser till repositories. Vad nu? Error på dependencies (som jag då inte riktigt visste vad det var). In på ett forum och ställ en fråga. 10 st RTFM (manualerna verkar oftast skrivna för de som redan kan och verkar vara mer referenslitteratur) och ett svar med en sträng med pipelinade kommandon som ser ut som grekiska och tar upp halva skärmen.

Nu stod jag ut för att målet inte var att ha en fungerande vardagsdator utan att pilla runt lite och se vad allt det här Linuxpratet handlade om. Om målet varit att ha en dator som fungerade direkt hade jag aldrig orkat bry mig. Jag tvivlar inte på att Linux är bra om man kör en server men majoriteten av vanliga användare kommer aldrig att ha intresse eller tid för att lära sig kommandoraden och bli "amatör IT-tekniker" bara för att få datorn att göra det som en Windowsmaskin i de flesta fall gör direkt man packar upp den.

Permalänk

Som jag tidigare nämnt så är det skillnad mellan alla olika dists och den dist jag upplever fungerar bäst är openSUSE då det gäller drivrutiner och det är lätt att använda och göra inställningar.
Även om du är mer avancerad och ska sätta upp servers och liknande så går allt det göra direkt i YaST.
Det finns webyast variant med där du kan göra allt i webläsare med.
Att gör allt det där är mycket krångligare i Windows.
Sen brukar det ofta bli att jag pillar i cnofigfiler iaf då jag är van det och tycker det är enklare.
Men vill man inte pilla med dom så finns som sagt möjligheten att konfigurera allting med GUI.
Behövs ingen kommandoprompt för att göra dom sakerna.
Ubuntu (som i sin tur baseras på Debian) däremot har varit mycket krångel på diverse burkar som jag hållt på med.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av Leatherface75:

Som jag tidigare nämnt så är det skillnad mellan alla olika dists och den dist jag upplever fungerar bäst är openSUSE då det gäller drivrutiner och det är lätt att använda och göra inställningar.
Även om du är mer avancerad och ska sätta upp servers och liknande så går allt det göra direkt i YaST.
Det finns webyast variant med där du kan göra allt i webläsare med.
Att gör allt det där är mycket krångligare i Windows.
Sen brukar det ofta bli att jag pillar i cnofigfiler iaf då jag är van det och tycker det är enklare.
Men vill man inte pilla med dom så finns som sagt möjligheten att konfigurera allting med GUI.
Behövs ingen kommandoprompt för att göra dom sakerna.
Ubuntu (som i sin tur baseras på Debian) däremot har varit mycket krångel på diverse burkar som jag hållt på med.

Fast håller man sig till GUI känns det som om man i mindre grad förstår vad som egentligen händer och då försvinner för den genomsnittlige användaren vitsen av att byta OS i än högre grad. Varför byta ett OS och ett GUI som man känner sig trygg med mot ett nytt och främmande? Jag har inte tillräckliga kunskaper men tror dig på ditt ord när du säger att det är enklare i Linux med vissa saker men jag tror inte det är tillräckligt för att motivera ett byte för de flesta om du ni inte är intresserad av själva datorn som sådan och inte vad den kan göra. Om program A i Windows är lite bökigt och Linux motsvarighet är mindre bökig så måste man ändå ta i beräkningen den insats som krävs för ett lära sig ett nytt OS förutom själva programmet man vill köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Det är ju du som ska skärpa dig då du påstår det skulle vara dyrare för en vanlig hemanvändare att använda sig av Linux.
Och allt bara fungerar direkt normalt oavsett vilken dator jag installerar på. Behöver inte hålla på krångla med drivrutiner och ladda ner massa program från diverse ställen innan jag fått till allt. Den biten fungerar mycket bättre i Linux.
Finns ju undantag för en del hårdvara såklart men normalt är det inga problem.
Linux är mycket felxiblare och kan konfigurera allt precis som jag vill ha det och inte som microsoft vill att det ska se ut.
Visst det går att mixtra och ladda ner 3e parts program osv för att få till nåt liknande men i Linux finns allt där direkt.
Du börjar prata om företag och annat som inte hör till diskussionen.
Och det handlar inte så mycket om att spara pengar på Windows licens. Jag vill inte ha eller köra Windows oavsett om det är gratis eller inte.
Ännu en gång jag pratar om vanliga hemanvändare så blanda inte in företag och liknande i det hela för i det fallet förstår jag mer problematiken även om det på sikt skulle löna sig.

Dold text

Det är klart det är dyrare om du får motsvarande OS X eller Windows-dator för lägre pris. Eller ändå måste köpa en licens med datorn. Då får du tillgång till bättre program för faktiskt alla hemanvändare. Det finns inget som hindrar dig från att köra alternativ mjukvara på dessa andra operativsystem. Det finns inga distributioner för hemanvändare och ska du köpa en dator utan Windows-licens kommer den kosta mer än en maskin som byggs i större volymer med Windows OEM. Både för företag och hemanvändare. Det är bara du som rör till det.

Ett hemmabygge (stationär) har en relativt liten kostnad för en Windowslicens, det är inte mer än drygt 900:- inkl moms här. Av den typen du också får köra i virtuell maskin om du så föredrar.

Fast det betyder inte att det fungerar automagiskt med Linux på en sådan maskin. ACPI ska lira, grafikkort och chipset ska lira, WLAN ska lira, ethernet ska lira, det är inte alltid du kommer finna rätt drivrutiner i de stora distributionerna. Då kan du i bästa fall förlita dig på tredjeparts PPA för att de inte backportat det till distributionen. Vad är det som är så gratis och billigt? Du kan inte bygga en bärbar själv och handlar det om att hundralappar går till licens så är det bara urlöjligt och har ingenting med pengar att göra. Då måste det specialbeställas / väljas modell utan några rabatter eller större volymer och då går ändå priset upp över Windowsmaskinen. Det är bara innehållslös floskler och irrationell rädsla för de kommersiella aktörerna som gör sitt utspel här, ingen annan resonerar så. Sen var det du som svarade på mitt inlägg och då ska du prata om samma sak, du försöker bara hitta på andra ståndpunkter du kan raljera mot jag har inte gått ifrån ämnet. Jag argumenterar fortfarande för samma sak som du ville slåss om. Du svarade på en beskrivning jag gav och det enda vi får ut av dig är att du inte kan använda den mjukvara som passar bäst. Att du tycker GNU/Linux-användare ska ha hårdvara som inte går att använda (prestanda, funktioner) på ett normalt sett, jämförbart är inte att det ska gå som skit och vara på hårdvara du inte kan jämföra oavsett vilken mjukvara det gäller. En hemanvändare som köper en dator behöver inte leta efter några jävla drivrutiner, de behöver på sin höjd veta vad de köpt för modell om det är något som ska uppgraderas senare och det fungerar smidigare än om du skulle råka ut för en regression i GNU/Linux-distributionen och får svart vid uppgradering som tyvärr är vanligt hos sådana som Canonical till och med på maskiner de påstår sig ha testat och certifierad. Eller att alla saker inte fungerar på de certifierade maskinerna. Att du pratar om något annat och inte tittar på priset eller upplevelsen för användare, ja där är du helt själv.

Användarna behöver tillämpningen, (den kräver hårdvara) de får operativsystem med datorn och det är inte frågan om någon GNU/Linux-distribution eftersom det inte finns någon leverantör och ISV (distro) som verkligen stödjer det scenariot. På många punkter går det till och med bakåt. Andra har potential, men det låter jävligt konstigt att kunna köra proprietära spel i Wine och Steam fast inte kunna köra proprietära operativsystem med open-sourcemjukvara på. Andra måste köra lösningar som fungerar, om man då väljer GNU/Linux som host kanske man måste ha Windows i virtuell maskin, eller så kan man välja tvärt om. Företag kan välja VDI på klienterna och liknande. T.o.m. MPEG2-avkodare kostar för den delen pengar på GNU/Linux, patenterna är giltiga i Sverige. Därför inte videoavkodare ingår i fria distributioner. Pengar handlar det inte om. Det går inte att generalisera och säga att du sparar pengar, användaren behöver köra det som krävs för programsviten och ska han handvälja komponenter så kan det lika gärna bli dyrare än ett ihop plock med Windows. Och det kan vara rätt att välja det som fungerar bäst med mjukvaran, för det är ju inte några pengar för operativsystemet det handlar om. Är det inte rätt verktyg kan det bli dyrt även om du är hemanvändare. Operativsystem är bland de sista bitarna du behöver göra det oberoende från, men det finns ingen anledning för någon privatperson som köper dator för 3000-10000kr att välja GNU/Linux för att spara pengar och du kan inte påstå annat genom att komma med 10 år gamla skänkesburkar. Pratar vi mjukvara så är oftast operativsystemen ingen kostnad, och ger dig tillgång till alla F/OSS-mjukvara i världen utan att behöva byta ut operativsystemet som tillverkaren garanterar rullar på systemet. Annan mjukvara kostar mer, så det är i fel ände för att förespråka alla byta till icke-kommersiella communitys-stödda distributioner.

Två enter för radbrytning i forumet.

Permalänk

Ännu ett exempel på varför Linux är bättre med är ju alla virus och annat skit som hamnar i folks datorer.
Majoriteten av folket lyckas jämt få en massa skit så saker inte fungerar eller hela Windows slutar fungera.
Visst sunt förnuft och använda säkra webläsare räcker långt men det är långt ifrån alla som gör det och man kan ändå få massa skit genom och råka hamna på fel sida speciellt med Internet Explorer.
Visst det finns enstaka virus och annat för Linux med men det är långt ifrån lika vanligt och mycket säkrare iaf.
Kan slå vad om att om jag installera Linux åt dom personerna med allt dom behöver skulle det bli mindre jobb för mig att fara och fixa till allt skit dom ställer till med.

Skrivet av Petterk:

Det är klart det är dyrare om du får motsvarande OS X eller Windows-dator för lägre pris. Eller ändå måste köpa en licens med datorn. Då får du tillgång till bättre program för faktiskt alla hemanvändare. Det finns inget som hindrar dig från att köra alternativ mjukvara på dessa andra operativsystem. Det finns inga distributioner för hemanvändare och ska du köpa en dator utan Windows-licens kommer den kosta mer än en maskin som byggs i större volymer med Windows OEM. Både för företag och hemanvändare. Det är bara du som rör till det.

Hur kan du få det till att det skulle bli billigare om jag är tvungen att betala för en Windows licens jag inte vill ha.
Jag betalat enbart för den hårdvara jag vill ha och sen har jag allt jag behöver.
Jag köper delar och bygger ihop datorerna själv och då slipper jag betala för licenser.
Jag vet att jag kan köra alternativ mjukvara på Windows eller OSX men problemet är ändå Windows. JAG VILL INTE ANVÄNDA WINDOWS OAVSETT KOSTNAD ELLER OM DET ENS ÄR GRATIS!!!!
Så varför fortsätta prata om att jag kan köra alternativa programmen där. JAG VILL INTE. Det är Linux som gäller och inget annat.
Visst kommer det bra program som är värt att betala för till Linux så har jag inget emot att göra det men allt jag behöver är fritt och jag är nöjd med dom.
Det handlar inte om pengar även om jag hade 10 miljoner på banken så skulle jag inte köra Windows eller nåt annat som har med MICROSOFT att göra.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Finns gott om exploits på alla system. Alla system i ett nätverk måste skyddas på olika sätt. Har sett att folk man känner drabbats på Linux. Hade du snott folks operativsystem och programvaror hade du säkert fått spö.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Finns gott om exploits på alla system. Alla system i ett nätverk måste skyddas på olika sätt. Har sett att folk man känner drabbats på Linux. Hade du snott folks operativsystem och programvaror hade du säkert fått spö.

Om du läste vad jag skrev så skrev jag att det finns för Linux med men det är inte lika vanligt som till Windows.
Och då det gäller Linux så det oftast dom som har servrar uppe som drabbas.
Har man inga servrar med brandvägg och SSH avslaget som openSUSE t.ex har som standard så är det väldigt liten risk.
Just de ja SSH är ytterliggare en anledning till varför jag kör Linux. Jag administrerar mina burkar mycket över SSH och VPN.
Kan också köra program direkt på dom burkarna på en annan dator med tom på Windows om jag installerar en X server på Windows.
Skillnaden mot VNC är att den skickar själva programmet du kör då till annan dator medans VNC skickar hela den aktuella skärmen.
Blir mycket man måste ladda ner för att få samma funktionalitet.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leatherface75:

Om du läste vad jag skrev så skrev jag att det finns för Linux med men det är inte lika vanligt som till Windows.
Och då det gäller Linux så det oftast dom som har servrar uppe som drabbas.
Har man inga servrar med brandvägg och SSH avslaget som openSUSE t.ex har som standard så är det väldigt liten risk.

Det är väl betydligt vanligare att man är lite datorkunnig när man kör linux samt att jag tror att det är vanligare att man använder windows för hemdatorer och av den enkla anledningen så är det smartare att ge sig på den större skadade gasellen istället för den pigga och friska som kanske inte ens har någon info man vill åt.

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Det är väl betydligt vanligare att man är lite datorkunnig när man kör linux samt att jag tror att det är vanligare att man använder windows för hemdatorer och av den enkla anledningen så är det smartare att ge sig på den större skadade gasellen istället för den pigga och friska som kanske inte ens har någon info man vill åt.

Visst beror det ju på att Windows är vanligare med men skillnaden är att i Windows så kan program installeras hursomhelst.
Visst det går köra UAC på maximal inställning men det irriterar dom allra flesta att dom slår av det.
I Linux måste du ha root lösen för att installera nåt eller göra några ändringar.
Men visst kan utnyttja säkerhetshål som i allt annat men även om Linux var vanligare så är det säkrare än Windows motsvarighet.
Det är också ett skäl till att köra Linux.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Linux är trevligt numera, mycket inlärningskurvor men det är relativt fullkomligt vid sidan av windows idag. Jag har listat ut både hur jag kan göra subwoofer redirection etc med pulseaudio och nu finns ju steam med vilket är enormt kul om man vill kunna använda linux mer.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Hur kan du få det till att det skulle bli billigare om jag är tvungen att betala för en Windows licens jag inte vill ha.
Jag betalat enbart för den hårdvara jag vill ha och sen har jag allt jag behöver.
Jag köper delar och bygger ihop datorerna själv och då slipper jag betala för licenser.
Jag vet att jag kan köra alternativ mjukvara på Windows eller OSX men problemet är ändå Windows. JAG VILL INTE ANVÄNDA WINDOWS OAVSETT KOSTNAD ELLER OM DET ENS ÄR GRATIS!!!!
Så varför fortsätta prata om att jag kan köra alternativa programmen där. JAG VILL INTE. Det är Linux som gäller och inget annat.
Visst kommer det bra program som är värt att betala för till Linux så har jag inget emot att göra det men allt jag behöver är fritt och jag är nöjd med dom.

Hur får du då en modern bärbar, med öppna grafikkortsdrivrutiner, videoavkodning, 3D, välfungerande WiFi, okej SSD, bra skärm och bra batteritid?

Du har skrikigt om programvarors kostnad i hela tråden, du pratar stora kostnader i #301, #305, #314, #326, #344 med flera säkert.

Allt kostar. Det är ingen annan som omotiverat skriker om att Microsoft inte får finnas. Att välja bort lösningen även när den är den bästa och alternativen är milslångt borta är inte något argument det är bara skrikande utfall.

Vanligt folk kan oavsett kostnad inte välja något konsumentlinux till sina datorer för de levereras inte med något sådant, och då är vi genast inne på hobbyprojekt och community-distar. Fast du skriker fortfarande om programvarulicenser de flesta inte behöver ha av att döma dina tidigare inlägg i tråden. Att du har fobi för en leverantör påverkar ingen annans åsikt till att de ska köra GNU/Linux och KDE, det är i bästa fall bara en tomte de ignorerar. Annat folk behöver välja system, då kommer det komma med operativsystem eller så kommer man få betala för att slippa. Hemmabyggen och mjukvara helt utan garantier och hårdvarusupport från distributionens leverantör eller tillverkarna av hårdvaran/komponenterna/systemet hjälper inte de där som sitter och klickar på popup:er.

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Linux är trevligt numera, mycket inlärningskurvor men det är relativt fullkomligt vid sidan av windows idag. Jag har listat ut både hur jag kan göra subwoofer redirection etc med pulseaudio och nu finns ju steam med vilket är enormt kul om man vill kunna använda linux mer.

Jo finns mycket såna där småsaker man hittar under ytan som nybörjare kanske inte ser på en gång.
Det är då man upptäckt alla fördelarna som man inte vill röra Windows igen iaf om spel inte är så viktigt.
Om du kör KDE4 så finns det en annan trevlig app med för att skicka ljud m.m från mobiltelefon eller platta.

https://play.google.com/store/apps/details?id=org.kde.kdeconn...

Skrivet av Petterk:

Hur får du då en modern bärbar, med öppna grafikkortsdrivrutiner, videoavkodning, 3D, välfungerande WiFi, okej SSD, bra skärm och bra batteritid?

Du har skrikigt om programvarors kostnad i hela tråden, du pratar stora kostnader i #301, #305, #314, #326, #344 med flera säkert.

Allt kostar. Det är ingen annan som omotiverat skriker om att Microsoft inte får finnas. Att välja bort lösningen även när den är den bästa och alternativen är milslångt borta är inte något argument det är bara skrikande utfall.

Vanligt folk kan oavsett kostnad inte välja något konsumentlinux till sina datorer för de levereras inte med något sådant, och då är vi genast inne på hobbyprojekt och community-distar. Fast du skriker fortfarande om programvarulicenser de flesta inte behöver ha av att döma dina tidigare inlägg i tråden. Att du har fobi för en leverantör påverkar ingen annans åsikt till att de ska köra GNU/Linux och KDE, det är i bästa fall bara en tomte de ignorerar. Annat folk behöver välja system, då kommer det komma med operativsystem eller så kommer man få betala för att slippa. Hemmabyggen och mjukvara helt utan garantier och hårdvarusupport från distributionens leverantör eller tillverkarna av hårdvaran/komponenterna/systemet hjälper inte de där som sitter och klickar på popup:er.

Jag har inte sagt att Microsoft inte får finnas bara att jag inte vill ha nåt med dom att göra eller deras OS.
Ja det är synd att dom flesta laptops levereras med Windows även om det öbrjar komma alternativ lite här och där nu.
Jag har Linux även på dom trots att jag har Windows licens till dom av den anledningen jag vill inte använda det.
Batteritiden är numera inget problem vilket var sämre förr. Klarar mig ca 4 timmar på batteri på en runt 5 år gammal dell dator.
Allt fungerade direkt också utan tjorv. Med Windows 7 var man tvungen ägna massa tid åt få ner drivers osv för att den ens ska fungera.
Vad tror du är enklast för nybörjaren att komma igång med? Många som inte vet hur och var dom ska fixa driverna och installera dom.
Sånt jag får springa och hjälpa folk med ofta med. Om Windows är så användarvändligt och enkelt varför klarar inte folk av att installera Windows med alla fungerande drivers då?

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Jag är definitivt öppen för linux och har använt linux (ubuntu) i flera perioder, problemet är att jag hittills alltid stött på problem där windows löser problemet enklare. Exempelvis nu senast: lokal fildelning (samba) över hemma nätverket, hacka inställningsfiler för att få till rättigheter kan jag leva utan.

Men jag ser en kontinuerlig förbättring, och jag tror att vi snart kan vara där att vi har linux distar som "bara fungerar".

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Skrivet av heande:

Jag är definitivt öppen för linux och har använt linux (ubuntu) i flera perioder, problemet är att jag hittills alltid stött på problem där windows löser problemet enklare. Exempelvis nu senast: lokal fildelning (samba) över hemma nätverket, hacka inställningsfiler för att få till rättigheter kan jag leva utan.

Men jag ser en kontinuerlig förbättring, och jag tror att vi snart kan vara där att vi har linux distar som "bara fungerar".

i openSUSE så ställer du in sånt i YaST.

https://www.youtube.com/watch?v=Zh3J-HUYDY4

i KDE4 kan du dela ut filer med högerklick på samma sätt som du gör i Windows.
Förutsätter att kdenetwork-filesharing paketet är installerad då.
Finns ett program som heter smb4k med som man kan använda.

http://kde-apps.org/content/show.php/Smb4K?content=9814

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch