Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Datorn hackar till i nån minut, pingen går över 5000

Permalänk
Medlem

Datorn hackar till i nån minut, pingen går över 5000

Tjenare. Nu för någon vecka sedan började min dator få problem med att ansluta till internet med kabel. Jag har trådlöst också så jag tänkte att det inte var någon större grej, så jag gibbade på utan besvär.

Sen nu för två dagar sen så började den frysa till. Inte så den blev oanvändbar, utan datorn och ljudet frös till i en halvsekund - det låter lite som ett skrillex drop på repeat fast med en halvsekunds musik däremellan - och pingen på LoL som jag spelade för tillfället gick upp från 30-40 till mycket väl över 5000. Då är nätverket nere helt och hållet och jag dcar från allting.

Dessa "frysperioder" pågår i sisådär 30 sekunder med högst 40 minuters mellanrum.

Är det möjligt att den har sett sina bättre dagar eller finns det ännu hopp? Tacksam om någon snäll själ skulle kunna hjälpa mig.

Permalänk

vad har du för dator??? specs på din dator.

Visa signatur

FD Define R4 White/ ASRock Z77 Pro3/ Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz/ Corsair 8.00 (2x4) GB DDR3/ 120GB SAMSUNG SSD 830 Series/ AMD Radeon HD 7800 Series/ SyncMaster 226BW (1680x1050@60Hz)/ Intel(R) HD Graphics 4000/ AL2016W (1680x1050@60Hz)/ MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1/ 500GB Western Digital (SATA)/ TSSTcorp CDDVDW SH-222BB/ Realtek High Definition Audio

Permalänk
Hedersmedlem

Rensat den från damm? Vad har du för uppkoppling? Dessutom som frågat: vilka speccs?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobdg:

Tjenare. Nu för någon vecka sedan började min dator få problem med att ansluta till internet med kabel. Jag har trådlöst också så jag tänkte att det inte var någon större grej, så jag gibbade på utan besvär.

Sen nu för två dagar sen så började den frysa till. Inte så den blev oanvändbar, utan datorn och ljudet frös till i en halvsekund - det låter lite som ett skrillex drop på repeat fast med en halvsekunds musik däremellan - och pingen på LoL som jag spelade för tillfället gick upp från 30-40 till mycket väl över 5000. Då är nätverket nere helt och hållet och jag dcar från allting.

Dessa "frysperioder" pågår i sisådär 30 sekunder med högst 40 minuters mellanrum.

Är det möjligt att den har sett sina bättre dagar eller finns det ännu hopp? Tacksam om någon snäll själ skulle kunna hjälpa mig.

Tillskillnad från de som klagat på din spec har missat helt att citera vilket är grunden för att enkelt se om om det hänt något i tråden.
Vad har du för isp?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Din ISP tror jag inte är problemet eftersom du säger att hela datorn fryser och inte bara massivt lagg/packetloss. Eller kör du musik via stream (typ spotify/groovshark)? Om hela datorn låser så lär det inte vara ISP iaf.

Min gissning är antingen problem med hårddisken eller problem med drivrutiner.
Antingen kan det vara din hårddisk som låser i en läsning, t.ex. om den börjar säcka ihop, ibland kan såna grejer låsa operativsystemet i korta stunder. Så dra ner t.ex. HD-tune och gör en felsökning.

Annars har jag själv haft ett snarlikt problem för ett knappt år sedan med drivrutiner som gav väldigt liknande problem, fast mina varade i 1-2 minuter åt gånger. Där visade det sig vara nätverkskortet som körde med en drivrutin från Windows som gjorde att de pajjade, när jag isolerade problemet och bytte till tillverkarens egna drivrutin försvann problemen helt.

För felsökning, om du kör Win7, så kan du kolla under Kontrollpanelen->Administrationsverktyg->Loggboken och se kolla om något droppar felmeddelanden när det händer. Det va så jag kunde se att nätverkskortet verkade va inblandat.