Define R4: Behövs det extrafläktar?

Permalänk
Medlem

Define R4: Behövs det extrafläktar?

Hej, min nya dator kommer snart och jag vill helst att den funkar bra osv men har en fråga.
Behövs verkligen extra fläktar eller är det onödigt? Hur många behövs isåfall?
Kommer spela bland annat watch dogs och bf4
Specs:
I7 4770K
Asus Z87-A
Fractal Design Define R4
Cooler Master Hyper Evo 212
16 GB RAM
be quiet! Pure power l8 730w

Förtydligat rubrik
Visa signatur

Gaming dator: Moderkort: Asus Z87-A | Processor: i7 4770K | Chassi: Fractal Design Define R4 | Hårddisk: 1TB Seagate | SSD: 250 GB Samsung EVO | Grafikkort: ASUS GeForce GTX 780 DirectCuII OC | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 730W | Minnen: 16 GB 1600MHz

Mobil: iPhone 5 Svart 16 GB

Permalänk

4770k skapar ju en hel del värme, eller ja blir ganska varm ja.
Men det beror helt på hur kallt du har det i rum och så vidare. Antagligen slipper du fixa något med extra fläktar faktiskt

Permalänk
Medlem

Hur många får man med?
Rekommenderar att du kör 2st fram & 1st bak,

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem

Du behöver ingen extra fläkt.

I övrigt skulle jag rekommendera ett diskret grafikkort då den integrerade grafikkretsen i processorn inte kommer ge en behaglig spelupplevelse.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

Fixat en lite bättre rubrik åt dig, tänk på att en bra rubrik ger bättre svar.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Juste, glömde skriva att jag har Asus GTX GeForce 780 och kan ni länka bra fläktar

Visa signatur

Gaming dator: Moderkort: Asus Z87-A | Processor: i7 4770K | Chassi: Fractal Design Define R4 | Hårddisk: 1TB Seagate | SSD: 250 GB Samsung EVO | Grafikkort: ASUS GeForce GTX 780 DirectCuII OC | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 730W | Minnen: 16 GB 1600MHz

Mobil: iPhone 5 Svart 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knassen:

Hur många får man med?
Rekommenderar att du kör 2st fram & 1st bak,

Man får med 2x140mm.

Testa att köra utan extrafläktar och beställ sedan om det behövs.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk

Tycker du testar att köra utan, släng ett öga på temperaturen när du spelar så ser du då. Jag köpte två extrafläktar men det var ganska onödigt då det redan kyler bra. Nu gör de bara massa onödigt ljud...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brolleflöjt:

Tycker du testar att köra utan, släng ett öga på temperaturen när du spelar så ser du då. Jag köpte två extrafläktar men det var ganska onödigt då det redan kyler bra. Nu gör de bara massa onödigt ljud...

+1, fläktar är bara onödigt om man kör ett grafikkort + en processor. Själv så har jag endast en chassifläkt, fungerar utmärkt förutom att man skulle även behöva ett utblås under längre sessions.

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

+1, fläktar är bara onödigt om man kör ett grafikkort + en processor. Själv så har jag endast en chassifläkt, fungerar utmärkt förutom att man skulle även behöva ett utblås under längre sessions.

Håller med! Köpte de endast för att jag visste inte hur tempen i grejorna skulle urarta sig.

Permalänk
Medlem

sj har jag fläktar på 5/7platser men kör 4st på fläktstyrning som lägst ligger på 40% men datorn är knäpptyst. o behöver man mera flås så finns det. 5e fläkten är till vattenkylningen. dvs kopplad till cpu_fan.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...