Genomgång före köp, enklare dator till föräldrar

Permalänk
Medlem

Genomgång före köp, enklare dator till föräldrar

Tjena, har äntligen lyckats övertyga mina föräldrar att byta ut deras gamla burk från -06. De kommer använda den i stort sätt uteslutande till betalning av räkningar och skriva lite dokument, möjligtvis streama något från svt play och dylikt men inget krävande. Har i alla fall plockat ihop delar och känner mig ganska nöjd, vill hålla det ganska billigt utan att vara dumsnål samtidigt det ska hålla en tid framöver utan att bli någon traktor. Har satsat på märken och komponenter jag har hört mycket bra om tidigare. Det jag känner mig mest osäker på är moderkortet, har väldigt dålig koll på dessa. Har egentligen bara plockat ett från listan med rätt formfaktor och socket, räcker med något enkelt då de varken kommer hålla på med överklockning eller behöver stöd för Cross-fire.

De komponenter som inte finns i lager kan jag beställa från annat ställe utan problem så tänk inte på det.

Har ni förslag på förbättringar får ni väldigt gärna komma med dessa!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6724140/till-forum

Permalänk
Medlem

Man kan ju välja ett kort med inbyggt wifi istället och gå ner till mini itx http://www.inet.se/produkt/1902473/gigabyte-ga-h87n-wifi-mitx

Sedan tycker jag inte att man gör bort sig om man väljer att köra på pentium, lägg lite mer på lådan istället. FD core 1000 är inte speciellt rolig (men det funkar).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Flofman:

Tjena, har äntligen lyckats övertyga mina föräldrar att byta ut deras gamla burk från -06. De kommer använda den i stort sätt uteslutande till betalning av räkningar och skriva lite dokument, möjligtvis streama något från svt play och dylikt men inget krävande. Har i alla fall plockat ihop delar och känner mig ganska nöjd, vill hålla det ganska billigt utan att vara dumsnål samtidigt det ska hålla en tid framöver utan att bli någon traktor. Har satsat på märken och komponenter jag har hört mycket bra om tidigare. Det jag känner mig mest osäker på är moderkortet, har väldigt dålig koll på dessa. Har egentligen bara plockat ett från listan med rätt formfaktor och socket, räcker med något enkelt då de varken kommer hålla på med överklockning eller behöver stöd för Cross-fire.

De komponenter som inte finns i lager kan jag beställa från annat ställe utan problem så tänk inte på det.

Har ni förslag på förbättringar får ni väldigt gärna komma med dessa!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6724140/till-forumhttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6724140-00.png

jag skulle inte valt corsair CX nätagg. så mycket problem med coilwhine / fläktar som får problem.
XFX 450W eller 550W har ju lite mer Kvalitativa komponenter.
corsair ändrar ju kondensatorerna till billigare & billigare i varje revision.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem

Helt ok, men både CPU och nätverkskort är overkill. Till och med de enklaste valen kommer att funka alldeles utmärkt för dem.

Vad är det för burk från 06 de har? Och kanske ännu mer intressant, vad är det för skärm. Jag bytte nyligen ut mina föräldrars skärm, en 19" plattskärm från jag vet inte när och de har varit mycket glada åt det bytet. Så är skärmen lite sådär så dra ner på komponenterna och köp dem en bra 24" skärm också. Du kan klämma in en vettig skärm under 4k totalt om du tar billigaste 1150 processorn och billigaste trådlösa nätverkskortet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Man kan ju välja ett kort med inbyggt wifi istället och gå ner till mini itx http://www.inet.se/produkt/1902473/gigabyte-ga-h87n-wifi-mitx

Sedan tycker jag inte att man gör bort sig om man väljer att köra på pentium, lägg lite mer på lådan istället. FD core 1000 är inte speciellt rolig (men det funkar).

Skickades från m.sweclockers.com

stortleken är inte så viktigt, så länge det inte är en monsterlåda funkar det bra så kan lika gärna ha ett separat nätverkskort.

skillnaden mellan i3 och pentium är bara 130 kr och kan nog lägga det för att få en lite mer framtidssäker processor, de kommer inte att byta dator på många år förmodligen. Den billigaste de har på inet är jag ändå lite tveksam till, behöver ju inte vara den billigaste skiten, de kanske klarar sig ändå...men vill nog behålla i3an men förstår hur du tänkter.

Ska nog kolla på annan låda, kan ju vara bra med en som isolerar lite mer, har en känsla av att ljudnivån kan vara viktig. I och för sig låter den de har idag som en jäkla traktor men kan vara värt att lägga några 100 kr till kanske. vet itne hur mycket man behöver lägga för att få något vettigt, för att hålla mig under en tänkt gräns bör det inte gå över 750 kr för datorlåda iaf...

Skrivet av jonatan80:

jag skulle inte valt corsair CX nätagg. så mycket problem med coilwhine / fläktar som får problem.
XFX 450W eller 550W har ju lite mer Kvalitativa komponenter.
corsair ändrar ju kondensatorerna till billigare & billigare i varje revision.

XFX har inget modulärt för vettig peng, kostar 850 deras billigaste modulära...känns lite mycket

Skrivet av giplet:

Helt ok, men både CPU och nätverkskort är overkill. Till och med de enklaste valen kommer att funka alldeles utmärkt för dem.

Vad är det för burk från 06 de har? Och kanske ännu mer intressant, vad är det för skärm. Jag bytte nyligen ut mina föräldrars skärm, en 19" plattskärm från jag vet inte när och de har varit mycket glada åt det bytet. Så är skärmen lite sådär så dra ner på komponenterna och köp dem en bra 24" skärm också. Du kan klämma in en vettig skärm under 4k totalt om du tar billigaste 1150 processorn och billigaste trådlösa nätverkskortet.

jo nätverkskort bytte jag, det har du helt rätt i! De räcker absolut med ett billigare. Som jag skrev kan jag tänkta mig att lägga 130 kr extra för lite mer prestanda även om en pentium kanske räcker gott och väl många år framöver, är bara 130 kr och tycker det känns värt.

ja du, någon hp, tror den har en av de första dual core processorerna och ddr2 ram...bara att skrota skiten hur som helst. Skärmen funkar fortfarande bra, det är inga bekymmer...tror den är 2-3 år gammal.

Permalänk
Skrivet av Flofman:

XFX har inget modulärt för vettig peng, kostar 850 deras billigaste modulära...känns lite mycket

och anledningen att ha sämre modulärt nätagg istället för ett som kanske håller 5-10år. är vad ?
kablarna har man väl på baksidan av moderkortsplåten. finns ju oftast mycket plats i dagens chassin.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

och anledningen att ha sämre modulärt nätagg istället för ett som kanske håller 5-10år. är vad ?
kablarna har man väl på baksidan av moderkortsplåten. finns ju oftast mycket plats i dagens chassin.

du har en väldigt bra poäng! XFX lämnar ju faktiskt 5 år garanti jämfört med 3 år från Corsair. Borde ju innebära bättre kvalitet, blir nog ett sådant istället

Permalänk
Medlem

Känns som om 120GB är inte alls så mycket utrymme om de ska ha datorn lika länge som den de har haft den tidigare!

Permalänk
Medlem

har kollat på en annan datorlåda nu också, kom att tänka på det där med ljudvollym....hittade Fractal Design Define Mini Svart http://www.inet.se/produkt/6900464/fractal-design-define-mini...
vill gärna hålla mig till mATX, blir lite onödigt stort med ATX. Är det någon som har något bättre/annat att föreslå? När jag letade hittade jag mest ATX lådor

Permalänk
Medlem
Skrivet av klurrs:

Känns som om 120GB är inte alls så mycket utrymme om de ska ha datorn lika länge som den de har haft den tidigare!

tror inte de är över 60 gb som det är idag så det ska nog inte vara några problem. Kamerabilder lagrar de externt och även om de skulle börja lagra det internt kommer det inte bli problem än på ett par år