RT-N66U stannar stutt på 10mbit/s trådat,WTF

Permalänk
Medlem

RT-N66U stannar stutt på 10mbit/s trådat,WTF

Sitter och fixar nätverk åt en bekant och han har en RT-N66U.

Väldigt kortfattat, om en kabel från väggen ger 97mbit/s direkt in i datorn, och exakt samma kabel ger 10mbit/s trådat till samma dator, då är det väl ändå något fel på routern? Routern är helt resettad, jag har provat med stock och merlin, olika versioner. Jag har haft problem med det här länge, jag kan verkligen inte lösa det och då anser jag mig själv ändå -ganska- kunnig. Det är ungefär som att wan-porten är låst på 10mbit. Hur kollar jag detta, telnet/ssh?

Kan det helt enkelt vara så att det är fel på den här routern?

Jag kan inte se det på något annat sätt efter allt TJAFS jag haft med just den här routern.

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Rekordmedlem

Du har inte nån form av QoS igång ?
Har du kollat vad den rapporterar för länkhastigheter på portarna ?
Har du kollat hur den presterar som switch ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har inte nån form av QoS igång ?
Har du kollat vad den rapporterar för länkhastigheter på portarna ?
Har du kollat hur den presterar som switch ?

Nej, ingen QoS. Jag vet att jag har sett flik för att se länkhastigheter men jag hittar det bara inte just nu, var är det? (kör senaste Merlin). Provade ssh och ifconfig, trodde att länkhastighet skulle dyka upp där men det gjorde det inte. Presterar som switch, menar du hur lan<->lan presterar? Hmm det har jag inte provat faktiskt...

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

Är duplex-inställningarna samma på båda sidor?

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har inga Asusroutrar så jag kan inte köra Merlin men du kan ju kolla i datorn vad den rapporterar om du inte hittar nått i routern.
Ja prova farten på lanet så du vet om det är routingen som stryper elerl om det beror på nått annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad säger routern själv att den har för länkhastiget på de aktuella interfacen i dina två mättester? Säger den 100Mbit/s båda gångerna?

Visa signatur

ASUS G750JH | i7-4700HQ | 16GB DDR3 | GTX780M | 4GB GDDR5 | 2x256 GB SSD + 750 GB HD

Permalänk

Under tools och sys info finns infon om respektive ports duplex och hastighet.

Permalänk
Medlem

Sitter hemma och kör remote nu, wan-porten har link state 100 full duplex.

Ärligt alltså, jag har bytt kablar, jag har flashat om, resettat osv hur många gånger som helst. Om det blir klena hastigheter över wlan så är det en sak, men trådat från router till dator med 100% standardinställningar, link state är 100 full duplex - stannar den pang på 10mbit så är ju något fel på hårdvaran imho, är det någon som håller med? Den här routern är ju känd för att ha hög throughput!

Bär emot att bryta nätet hemma här, men mitt sista steg i detta är att ta med min egen rt-n66u dit och prova. Det bör vara det ultimata testet. Har någon något tips innan jag börjar krångla med det projektet så är jag idel öra!

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

Vad får du om du kopplar datorn direkt till wan porten?

Permalänk
Medlem

Datorn -är- kopplad till wan porten. 100 full duplex. Finns det nåt sätt att kolla signalstyrka eller kvalitet eller dylikt på en cat5 anslutning?

Men som sagt, exakt samma kabel till väggen ger nära 100 härliga mbit.

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

Varför är datorn kopplad på routerns wan port? Förutom i testsyfte förstås.

Om datorn också får 100 till wan på rt66:an så är det inte routern som knepar. Skulle testa ny kabel.

Permalänk
Medlem

Jag har testat med minst 4 kablar, samtliga av bra kvalitet. Cat5 kablar.

Bredband in i wan, port 1 till dator. Provat med alla portar. Testar med både bredbandskollen och olika servrar på speedtest.

Tacksam för all hjälp btw!

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av bwoy:

Jag har testat med minst 4 kablar, samtliga av bra kvalitet. Cat5 kablar.

Bredband in i wan, port 1 till dator. Provat med alla portar. Testar med både bredbandskollen och olika servrar på speedtest.

Tacksam för all hjälp btw!

Men testa datorn i routerns wan.
Jag har ett verktyg på mitt moderkort som man kommer åt i bios som kan testa kabeln och signal, kolla om du har det också.

Edit: jag tror jag förstår nu, vägg - wan ger också alltid 100mbit? Det är endast port1-4 som alltid ger 10mbit?

Ställ hårt på datorns nic 100 full duplex istället för auto.
Cat5 kablar klara (garanterar) bara 100mbit. Kanske är förhandling där, för både router och nic klara 1000mbit, som felar och ställer ner till 10mbit. Testa cat5e eller helst cat6 kablar för gigabit.

Permalänk
Medlem

Så här är det...

När jag säger vägg så menar jag direkt på 100mbit linan. Kör jag vägg direkt in i datorn så smäller testerna upp i 97mbit direkt. Kopplar jag in väggen i wan så får datorn 10mbit i port 1-4. Link state är på samtliga portar 100mbit full duplex, det är Securitas larm, ip-telefoni, openelec box och en laptop och ingen av dessa har stöd för gigabit, därav link state. Jag kopplar bort allt utom laptop (samma laptop som nådde 97mbit, och får alltså 10mbit på tester trots link state 100mbit.

Jag har provat allt känns det som. Anslutit htc one trådlöst, diverse surfplattor trådlöst, en annan laptop som låser på 1000mbit, osv osv. Jag har kört wget i ett shell. Allt detta med olika inställningar, och även vanilla inställningar - det blir bara 10mbits. Jag ser hur den kommer upp blixtsnabbt till 9mbits och sen jobbar den långsamt till nära 10mbits. Aldrig över.

Är det någon som tycker det här låter lika skitmärkligt som jag gör?

Nåja, det ultimata testet återstår - min egna rt-n66u som bevisligen fungerar tipptopp.

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat hur fort det går inom lanet ? Men det verkar som det är nått galet med routern såvida det inte är nån inställning ni missat, det är också lite underligt om länkhastigheten bara blir 100Mbit eftersom routern har Gbit portar så den borde ju rapportera Gbit som fart om kopplingen är ok så att alla 4 kabelparen fungerar.
Får du Gbit länk om du ansluter datorn direkt i vägguttaget ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ska kolla lan till lan när jag är där. Portarna var låsta till hundra då ingen av de anslutna enheterna pallade gigabit. Kopplar jag på min laptop låser den på 1000 dock.

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av bwoy:

Så här är det...

När jag säger vägg så menar jag direkt på 100mbit linan. Kör jag vägg direkt in i datorn så smäller testerna upp i 97mbit direkt. Kopplar jag in väggen i wan så får datorn 10mbit i port 1-4. Link state är på samtliga portar 100mbit full duplex, det är Securitas larm, ip-telefoni, openelec box och en laptop och ingen av dessa har stöd för gigabit, därav link state. Jag kopplar bort allt utom laptop (samma laptop som nådde 97mbit, och får alltså 10mbit på tester trots link state 100mbit).

Jag har provat allt känns det som. Anslutit htc one trådlöst, diverse surfplattor trådlöst, en annan laptop som låser på 1000mbit, osv osv. Jag har kört wget i ett shell. Allt detta med olika inställningar, och även vanilla inställningar - det blir bara 10mbits. Jag ser hur den kommer upp blixtsnabbt till 9mbits och sen jobbar den långsamt till nära 10mbits. Aldrig över.

Är det någon som tycker det här låter lika skitmärkligt som jag gör?

Nåja, det ultimata testet återstår - min egna rt-n66u som bevisligen fungerar tipptopp.

Vi kan ju börja med att konstatera att du av någon anledning blir begränsad till 10 Mbit artificiellt och att det beror på ett fysiskt fel i routern eller konfiguration av denna eller laptop.

Nu gäller det att testa olika lösningar för att försöka att hitta orsaken bakom problemen och eventuell rätta till dem.

Vad får du om du loggar in på router och kör: