Permalänk

BBB D-link dir 655

Hej,

Bytte till bredbandsbolaget och insåg till min förfäran att routern man fick va riktigt kass på wifi.

Lånade en router av en kompis, en d link dir 655.

Tyvärr så är nätet lika slött med den på wifi.

Får runt 10 mbit/s på en 60-100 uppkoppling. Med kabel levererar det dock.

Jag kan inte mycket om routrar och undrar om det finns några standardinställningar som man brukar göra? Polarn sa att denna routern är bra och ska fixa detta utan problem.

/ Anders

Permalänk
Medlem

Om nätet är lika slött med båda routrarna kan det vara den enheter du kopplar upp som är den långsamma. 10 mbit i nedladdning över wifi låter ändå klart godkänt, hur mycket förväntar du dig?

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Rekordmedlem

Vad hade du för nått innan som gav bättre fart ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på en ny router. Det är en stabil router, men det finns så mycket bättre nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medusa3604:

Hej,

Bytte till bredbandsbolaget och insåg till min förfäran att routern man fick va riktigt kass på wifi.

Lånade en router av en kompis, en d link dir 655.

Tyvärr så är nätet lika slött med den på wifi.

Får runt 10 mbit/s på en 60-100 uppkoppling. Med kabel levererar det dock.

Jag kan inte mycket om routrar och undrar om det finns några standardinställningar som man brukar göra? Polarn sa att denna routern är bra och ska fixa detta utan problem.

/ Anders

har en sådan router i garderoben..

den klarar verkligen inte det utan problem! var glad om jag fick ut 20mbit av 100mbit över trådlösa när jag satt 5 meter från den routern.. och den blev bara värre med åren och när man hade igång mer än 2 torrents kunde man inte surfa och 3-4 torrents och den startade om sig..

den var bra när jag köpte den 2011 men nu på senare tid innan jag bytte ut den för någon månad sedan var den inte så bra, hade dock bara 10/10 när jag köpte den och det fixade den utan problem!

DIR-655 är iaf en jävligt stabil router men 100/10 orkar den inte med över wi-fi tyvärr :/

Köpte en Asus RTN66U någonting på inets rea för 990kr och den fungerar betydligt bättre över wi-fi och kan nu sitta på balkongen med full täckning

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Hade comhem innan och då har jag fått runt 22-24 på en 24mbt uppkoppling.
Brorsan har BBB och får ut över 50 men jag vet att han köpte nån riktigt bra router, ska kolla vad han har. Även supporten på BBB tipsade om att köpa en egen router då de som de skickar med är kassa på wifi. De sa dom faktiskt utan krusiduller

Permalänk
Rekordmedlem

Hur wifi fungerar beror även på hur det ser ut runt dig med andra nät och för att få full fart behöver du troligen 5GHz som inte störs lika lätt då det har svårare att passera väggar. Det är inget problem att få 100Mbit med wifi om man har riktiga delar och slipper vänta på sin tur i etern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som mrqaffe säger så spelar närliggande nätverk in väldigt mycket. Jag har Asus senaste RT-AC68U vilken ska kunna leverera upp till 600Mbps trådlöst över 2,4GHz med TuroQAM - annars 300 eller 450 beroende på vad hårdvaran har stöd för. Jag får runt 100Mbit/s mot den trådlöst mot min MacBook Air. På samma plats fast med 5GHz AC-standarden (länkhastighet 867Mbps, routern har stöd för 1300Mbps) får jag över 450Mbps, sedan klarar inte min lina från ComHem mer.

Så skaffa en router med stöd för 5GHz och se till att dina enheter har stöd för det. Ett tips är en Asus RT-N66U, AC66U, N56U eller AC56U. Om du vill lägga mer pengar finns Netgear R7000 Nighthawk och Asus RT-AC68U.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Skrivet av cammen3:

Som mrqaffe säger så spelar närliggande nätverk in väldigt mycket. Jag har Asus senaste RT-AC68U vilken ska kunna leverera upp till 600Mbps trådlöst över 2,4GHz med TuroQAM - annars 300 eller 450 beroende på vad hårdvaran har stöd för. Jag får runt 100Mbit/s mot den trådlöst mot min MacBook Air. På samma plats fast med 5GHz AC-standarden (länkhastighet 867Mbps, routern har stöd för 1300Mbps) får jag över 450Mbps, sedan klarar inte min lina från ComHem mer.

Så skaffa en router med stöd för 5GHz och se till att dina enheter har stöd för det. Ett tips är en Asus RT-N66U, AC66U, N56U eller AC56U. Om du vill lägga mer pengar finns Netgear R7000 Nighthawk och Asus RT-AC68U.

---------

Tack för svaren.

Jo jag har nog förstått att jag får lägga lite stålars på en router.

Kikat mest på Asus RT-N66U, känns det som den kommer hänga med ett tag tror ni?

Maskinerna som kommer gå på detta wigi är.

Nuc 2820
Iphone 5s
Iphone 4s
Ipad 4
Samt en äldre pc men den används mest för spel offline.

Så till gammeldatorn samt 4s'n kan man väl köra 2,4ghz om jag förstått det rätt?

Permalänk
Rekordmedlem

Gamla enheter saknar ofta stöd för 5 Ghz men 2,4 GHz har större förmåga att passera väggar och det är samtidigt det som gör att räckvidden blir onödigt låg och störningar uppstår mellan nät och farten går ner, dessutom finns det mycket andra saker som använder de frekvenserna, 5 GHz är mer fritt och har kortare räckvidd vilket ökar farten och nu är ju 60 GHz på gång och då blir det närmast omöjligt att passera väggar och då kan ju farten öka rejält till 7Gbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medusa3604:

---------

Tack för svaren.

Jo jag har nog förstått att jag får lägga lite stålars på en router.

Kikat mest på Asus RT-N66U, känns det som den kommer hänga med ett tag tror ni?

Maskinerna som kommer gå på detta wigi är.

Nuc 2820
Iphone 5s
Iphone 4s
Ipad 4
Samt en äldre pc men den används mest för spel offline.

Så till gammeldatorn samt 4s'n kan man väl köra 2,4ghz om jag förstått det rätt?

Den lär fungera bra för dina behov! Sätt telefonerna på 2,4GHz och datorer osv som kräver högre prestanda på 5GHz är väl mitt förslag eftersom datorer ofta har bättre WiFi-antenner än telefoner.

Skrivet av mrqaffe:

Gamla enheter saknar ofta stöd för 5 Ghz men 2,4 GHz har större förmåga att passera väggar och det är samtidigt det som gör att räckvidden blir onödigt låg och störningar uppstår mellan nät och farten går ner, dessutom finns det mycket andra saker som använder de frekvenserna, 5 GHz är mer fritt och har kortare räckvidd vilket ökar farten och nu är ju 60 GHz på gång och då blir det närmast omöjligt att passera väggar och då kan ju farten öka rejält till 7Gbit.

Bara en jämförelse:
BBK med kabel: http://forumbilder.se/DCPSL/bbk-kabel
BBK på 2,4GHz: http://forumbilder.se/DCPSL/bbk-2-4ghz
BBK på 5GHz: http://forumbilder.se/DCPSL/bbk-5ghz

Sitter på en 500/50-anslutning hos ComHem som är kass och har varit det de senaste dagarna. Hoppar upp och ner konstant. Tidigare var den superstabil med hastigheter på 400+ oavsett tid på dygnet...

Oavsett: skillnaden är stor mellan 2,4 och 5GHz. På 5GHz får jag ut högre hastigheter om jag testar lokalt eller när ComHem-anslutningen fungerar som den ska. Sitter med en RT-AC68U och ca 2 meter från routern med en MacBook Air och angiven länkhastihget på 5GHz är 867Mbps.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cammen3:

Den lär fungera bra för dina behov! Sätt telefonerna på 2,4GHz och datorer osv som kräver högre prestanda på 5GHz är väl mitt förslag eftersom datorer ofta har bättre WiFi-antenner än telefoner.

Bara en jämförelse:
BBK med kabel: http://forumbilder.se/DCPSL/bbk-kabel
BBK på 2,4GHz: http://forumbilder.se/DCPSL/bbk-2-4ghz
BBK på 5GHz: http://forumbilder.se/DCPSL/bbk-5ghz

Sitter på en 500/50-anslutning hos ComHem som är kass och har varit det de senaste dagarna. Hoppar upp och ner konstant. Tidigare var den superstabil med hastigheter på 400+ oavsett tid på dygnet...

Oavsett: skillnaden är stor mellan 2,4 och 5GHz. På 5GHz får jag ut högre hastigheter om jag testar lokalt eller när ComHem-anslutningen fungerar som den ska. Sitter med en RT-AC68U och ca 2 meter från routern med en MacBook Air och angiven länkhastihget på 5GHz är 867Mbps.

Trådlöst kan funka bra om man har rätt förutsättningar men vara oerhört segt om det finns mycket i etern.
Jag har inte Gbit uppkoppling mot internet men har bra wififörutsättningar i lanet, det dyker ibland upp en granne på kanal 1 (men han stänger av sin router när han inte surfar) så därför har jag lagt mina 2,4 AP som de ligger, men jag antar att jag har bättre förutsättningar än de flesta för att få fart på wifit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Trådlöst kan funka bra om man har rätt förutsättningar men vara oerhört segt om det finns mycket i etern.
Jag har inte Gbit uppkoppling mot internet men har bra wififörutsättningar i lanet, det dyker ibland upp en granne på kanal 1 (men han stänger av sin router när han inte surfar) så därför har jag lagt mina 2,4 AP som de ligger, men jag antar att jag har bättre förutsättningar än de flesta för att få fart på wifit.
http://ladda-upp.se/files/2014/b101271.png

Ja, det har du nog absolut. Här finns det 13 andra nätverk på 2,4GHz inom räckhåll. Går jag till ett fönster blir dessa över 20 stycken. Hos min pappa är det 72 nätverk som hittas inomhus på 2,4GHz och går man ut på balkongen mot innergården blir det över 90 stycken. Det är problematiskt. Men med 5GHz är det löst, eftersom det endast är 2 nätverk som går att hitta inomhus och ungefär 10 stycken utomhus. Fördelen är att Telias "smart"-boxar som delats ut i föreningen inte har 5GHz.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cammen3:

Ja, det har du nog absolut. Här finns det 13 andra nätverk på 2,4GHz inom räckhåll. Går jag till ett fönster blir dessa över 20 stycken. Hos min pappa är det 72 nätverk som hittas inomhus på 2,4GHz och går man ut på balkongen mot innergården blir det över 90 stycken. Det är problematiskt. Men med 5GHz är det löst, eftersom det endast är 2 nätverk som går att hitta inomhus och ungefär 10 stycken utomhus. Fördelen är att Telias "smart"-boxar som delats ut i föreningen inte har 5GHz.

Det är lite trist att nyare inssidder inte har stöd för gps längre, förut kunde man skanna och importera det till Gogleearth och när resultatet blir så här är det dags att ta fram kabeln

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för svaren.

Väldigt intressant det här. Hade ingen aning om detta med ghz innan så man har ju lärt sig nåt också.

Tror jag köper RT -N66U routern då näst intill alla tycker att den firtfarande gör jobbet. Har ju redan bytt till BBB och har en fruga som är allergisk mot kablar å en 2 åring som sliter sönder allt han ser så jag har inget val

Övertygad om att ny router ökar min hastighet avsevärt. Sedan kan det ju va käckt å ha lite finesser på routern också.

Får posta hur det har gått när den är införskaffad

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är lite trist att nyare inssidder inte har stöd för gps längre, förut kunde man skanna och importera det till Gogleearth och när resultatet blir så här är det dags att ta fram kabeln
http://ladda-upp.se/files/2014/b101313.png

Haha klockrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är lite trist att nyare inssidder inte har stöd för gps längre, förut kunde man skanna och importera det till Gogleearth och när resultatet blir så här är det dags att ta fram kabeln

Snyggt! Något som det det borde se ut här på 2,4 haha

Btw, nu har ComHem fått ordning på nätet här: http://forumbilder.se/DCQ2H/bbk-comhem.tiff (trådlöst, 5GHz AC1300)

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk

Hej,

Nu är en run66u inhandlad och hastigheten har stigit till ca 60-70

Dock så har jag en fundering.

Jag har IP-tv också som går via asus routern till en zapp 100. Den fungerar helt ok, över förväntan.

Den går på 5ghz upptäckte jag och det blir lite krig.

Hur är det med detta.

Om två saker går på 5ghz t.ex dator och tv och tv-n då hackar. Är det att zappen och routern som stör varann eller är det bandbredden?

Zappen verkar inte gå att konfigurera på något vis.

Kanske kanalbyte på routern kan göra nåt?

Permalänk
Medlem

Testa att byta kanal på routern och se om det hjälper. Har du inte testat att starta om din Zapp 100, gör det först. Den borde ordna med det själv.

Kolla IP-TV inställningarna i routern först.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Rekordmedlem

Kör du iptv via samma asus router som du just skaffat eller har du en egen? det var lite svårt att förstå hur du menar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Citat:
Skrivet av mrqaffe:

Kör du iptv via samma asus router som du just skaffat eller har du en egen? det var lite svårt att förstå hur du menar.

Ursäkta om det var otydligt.

Genom den jag just skaffat.

Så nu går det från väggen till asus routern.
Från routern till zapp 100 till tvn och datorer och övrigt går på wifi.

Permalänk
Skrivet av cammen3:

Testa att byta kanal på routern och se om det hjälper. Har du inte testat att starta om din Zapp 100, gör det först. Den borde ordna med det själv.

Kolla IP-TV inställningarna i routern först.

Tackar för tippsen

Permalänk
Rekordmedlem

Men zap100 är trådlös, då delar du kanal och bandbredd med datatrafiken ? I så fall behöver du ge den högre prioritet i QoS inställningarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men zap100 är trådlös, då delar du kanal och bandbredd med datatrafiken ? I så fall behöver du ge den högre prioritet i QoS inställningarna.

Ja Zappen är ju trådlös.

Ok, det var det jag funderade på.

Blir det någon skillnad på om jag sätter en switch med en router och zapp 100.
Och asusen i switchen som wifi?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medusa3604:

Ja Zappen är ju trådlös.

Ok, det var det jag funderade på.

Blir det någon skillnad på om jag sätter en switch med en router och zapp 100.
Och asusen i switchen som wifi?

Du använder wifi till både data och tv (zap100) så det handlar om att använda QoS och/eller separata wifikanaler/accesspunkter beroende på vad som påverkar bandbredden till tvn, om strypningen finns i din inkommande bandbred så krävs QoS för att ge tvn tillräckligt och beror det på bandbredden i wifi så hjälper kanske egen kanal men även QoS, är det täckningen så hjälper en egen accesspunkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du använder wifi till både data och tv (zap100) så det handlar om att använda QoS och/eller separata wifikanaler/accesspunkter beroende på vad som påverkar bandbredden till tvn, om strypningen finns i din inkommande bandbred så krävs QoS för att ge tvn tillräckligt och beror det på bandbredden i wifi så hjälper kanske egen kanal men även QoS, är det täckningen så hjälper en egen accesspunkt.

Ok, tack

Kanske får ringa BBB och fråga hur det funkar.

Vore kul om man kunde se vilken kanal zapp100 ligger på men får väl testa mig fram

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medusa3604:

Ok, tack

Kanske får ringa BBB och fråga hur det funkar.

Vore kul om man kunde se vilken kanal zapp100 ligger på men får väl testa mig fram

Det är din accespunkt som bestämmer kanalen, inte klienten så det är väl bara att logga in i Asusen ?
Du kan även söka av "allt" med Inssider och får då en bild på hur det ser ut och det blir kanske lättare att välja bästa kanal, du ser ju bilderna jag la upp tidigare, de visar det ganska överskådligt tycker jag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är din accespunkt som bestämmer kanalen, inte klienten så det är väl bara att logga in i Asusen ?
Du kan även söka av "allt" med Inssider och får då en bild på hur det ser ut och det blir kanske lättare att välja bästa kanal, du ser ju bilderna jag la upp tidigare, de visar det ganska överskådligt tycker jag.

Ja vad dum jag är.

Det är klart jag kan läsa av det så.

Tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du använder wifi till både data och tv (zap100) så det handlar om att använda QoS och/eller separata wifikanaler/accesspunkter beroende på vad som påverkar bandbredden till tvn, om strypningen finns i din inkommande bandbred så krävs QoS för att ge tvn tillräckligt och beror det på bandbredden i wifi så hjälper kanske egen kanal men även QoS, är det täckningen så hjälper en egen accesspunkt.

Har för mig att det är två enheter, alltså kopplas det inte mot det egna nätverket utan det körs ett eget från den ZAP100 som delar och sedan är det en annan som tar emot signalen.

Skrivet av medusa3604:

Ja vad dum jag är.

Det är klart jag kan läsa av det så.

Tack så mycket

Men du har väl två ZAP-enheter? Alltså en som sänder och en som tar emot?

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Rekordmedlem

Zap 100 är nått wifibryggekit som klarar multicast men det går att köra tv via egna prylar också om man har valt rätt, det finns en tråd om det.
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/8...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.