Powercolor, varför så billiga?

Permalänk
Avstängd

Powercolor, varför så billiga?

Sitter och tittar på Powercolor grafikkort på webhallen.
De säljer AMD r9 290X för 3749:- (ej referens)

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/194585-powerc...

Nästa icke referenskort är Sapphire r9 290x tri-x som landar på 4444kr.

De flesta ligger runt 4500-5000kr

Hur kommer det sig att powercolor är så pass billiga?

Läste några reviews och korten fick inte fler minus än något annat.

Har dem dåligt rykte om sig sedan tidigare?

Permalänk
Medlem

Webbhallen brukar få bra priser när de köper in Powecolor.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Inaktiv

Jäklar! Det var ett riktigt bra pris! Har själv varianten med 290 (utan X) och är mkt nöjd!

Permalänk
Avstängd

Sapphire's kort kostar ungefär lika mycket.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/190342-sapphi...

Personligen lägger jag hellre mer pengar på att köpa ett märke jag vet har grym kundsupport (EVGA och Asus, t ex).

Visa signatur

///M4

Permalänk

Riktigt bra pris på den! Kanske är för att PowerColour använder billigare matrieal när de bygger? (Budgetvariant?) Dock så verkar deras kort funka utmärkt endå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Sapphire's kort kostar ungefär lika mycket.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/190342-sapphi...

Personligen lägger jag hellre mer pengar på att köpa ett märke jag vet har grym kundsupport (EVGA och Asus, t ex).

Fast det där är referenskylare.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Har haft "PC" på tidigare AMD-kort och jag har inget negativt att säga om dom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TeknikHemmet:

Riktigt bra pris på den! Kanske är för att PowerColour använder billigare matrieal när de bygger? (Budgetvariant?) Dock så verkar deras kort funka utmärkt endå.

Nej. Alla kort kommer från samma fabrik. Vissa gör dock smärre ändringar (eller större, typ Lightning korten, eller andra specialare). Denna PCS+ använder dock några extra fina komponenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Nej. Alla kort kommer från samma fabrik. Vissa gör dock smärre ändringar (eller större, typ Lightning korten, eller andra specialare). Denna PCS+ använder dock några extra fina komponenter

Vissa byter väl dock minnet, så som att xfx hade elpidia istället för hynix ?:O

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Såg också det och ångrar att jag köpte ett Sapphire X för 5k för någon månad sedan. Ett kap?

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NatureBoyyy:

Vissa byter väl dock minnet, så som att xfx hade elpidia istället för hynix ?:O

De köper kortet med det minnet det vill ha. Vissa har blandat där man har tur om man får en viss variant. Vissa tillverkare är finare och lovar att man får exempelvis minnen från Hynix om de råkar vara finare på just det kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

De köper kortet med det minnet det vill ha. Vissa har blandat där man har tur om man får en viss variant. Vissa tillverkare är finare och lovar att man får exempelvis minnen från Hynix om de råkar vara finare på just det kortet

Då hade jag tur att få Hynix på mitt xfx 290

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Är också sugen på just detta kort. Det verkar som de kommer med både Hynix och Elpidia.

http://www.techpowerup.com/forums/threads/powercolor-r9-290x-pcs-4096-mb.198417/#post-3075006

http://www.legitreviews.com/powercolor-pcs-axr9-290x-video-card-review_138422

Jag som inte skall överklocka kanske det inte spelar större roll för. Men jäklar vad stort det är, bäst och kolla så det passar.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon81912:

Jaså. Är det så? Jag trodde det fungerade lite annorlunda.
GPUerna kommer från samma fabrik, men kretskortet med tillhörande komponenter och kylare monteras väl i olika fabriker för de olika tillverkarna? Eller?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon81912:

Skrivet av Söderbäck:

Jaså. Är det så? Jag trodde det fungerade lite annorlunda.
GPUerna kommer från samma fabrik, men kretskortet med tillhörande komponenter och kylare monteras väl i olika fabriker för de olika tillverkarna? Eller?

Kiselchipet tillverkas allihopa i samma fabrik men PCBet och komponenterna på det bortsett ifrån själva GPUn väljer tillverkna själva utifrån en BOM(bill of materials). Dvs Asus kanske väljer kondensatorer ifrån en tillverkare medan Sapphire väljer ifrån en annan osv.

Om Powercolor väljer bra komponenter eller det är budget varianten vet jag inte, har inte läst så mycket om diverse service ärenden som gäller Powercolor, så det är svårt att säga hur bra eller inte de är ur en kvalitét synpunkt.

Permalänk
Medlem

Powercolor körde i allafall tidigare tunnare PCB, sämre komponenter etc för att hålla priset nere.

Hittade en liten lista jag gjorde förut för att hitta runt i grafikkorts snårskogen:

PC Partner
- AMD Sapphire
- Nvidia Zotac

Palit
- Galaxy
- Yuan
- Gainward
- Vvikoo
- XpertVision
- Daytona

Asustek Computer
- Asus

Micro-Star International
- MSI

XFX
- AMD Only (Was Nvidia only, began making ATI, nvidia got angry and embargoed, XFX dropped nvidia)

PNY
- Nvidia only

Gigabyte

TUL
- PowerColor

Club 3D
- AMD only

EVGA
- Nivida only

Point of View
- Nvidia only

Permalänk

Jag slog till på ett 290x PSC+, hittade ett riktigt billigt. Men kom på att mitt nätagg bara är 700 watt.... Doh.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StefanLundgren:

Jag slog till på ett 290x PSC+, hittade ett riktigt billigt. Men kom på att mitt nätagg bara är 700 watt.... Doh.

700w räcker till 2st i crossfire. Doh!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Webhallen
Skrivet av makn:

Hur kommer det sig att powercolor är så pass billiga?

Varför de är så billiga (hos oss):
AMD-försäljningen har totalkraschat från februari och framåt (alla märken), vi hade mest PowerColor på hyllorna och försäljningen stendog i princip (gäller alla R7/R9 men de andra märkena har vi inte haft några kvantiteter av då de inte kunnat leverera några mängder kort men det har PowerColor kunnat göra).

Så, det är inte kvalitetsrelaterat. PowerColor-korten är försumbart billigare vad det gäller inköpspris. Priserna vi kör nu handlar om en förlustaffär på hundratusentals kronor för oss men vi måste bli av med dem på något sätt.
Bra för kunder som är taggade på billiga fps, mindre kul för oss

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

utan andra komponenter kanske. Doh!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Varför har försäljningen på AMD-kort gått ned så mycket då? Som jag förstod det har ltc-miners (och liknande) tömt lagerhyllorna i sin iver att bygga riggar.
Själv köpte jag ett Nvidia-kort ganska nyligen, och anledningen till det var att det låg bra till pris/prestanda, och att det inte fanns så många AMD-baserade kort att köpa i det segment jag tittade.

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Webhallen
Skrivet av iBigs:

Varför har försäljningen på AMD-kort gått ned så mycket då? Som jag förstod det har ltc-miners (och liknande) tömt lagerhyllorna i sin iver att bygga riggar.
Själv köpte jag ett Nvidia-kort ganska nyligen, och anledningen till det var att det låg bra till pris/prestanda, och att det inte fanns så många AMD-baserade kort att köpa i det segment jag tittade.

Brist på marknadsföring från AMDs sida, brist på stöd till återförsäljarna från AMDs sida, produktbrist under de viktigaste månaderna på året, överlager när man går in i en långsammare period, bristande kundmedvetenhet etc.
Anledningarna är rätt många.

Problemet med att "låta" alla miners köpa upp alla tillgängliga kort gör också man inte alls får någon bra "word-of-mouth" är min subjektiva åsikt.
10 000 gamers med vars ett 280X hade gjort betydligt mycket mer noise om varumärket (förutsatt att de var nöjda) än vad ett par mining-farmar gör.

Mining-köpen har i princip upphört (jag är inte tillräckligt insatt för att veta om det handlar om en mättnad marknad eller förändringar i vilket teknik som är tillgänglig etc) så nu måste man förlita sig på gamers igen och där fallerar det verkar det som.

Detta är högst personliga reflektioner och bör inte tas som någon slags absolut sanning.
Däremot vet vi ju att det knappast bara är vi som har dessa problem.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av makn:

Mnja. De skriver att minst 750 watt psu rekommenderas. Och den drar 317 watt vid hög belastning, vet inte om mina lanes tycker om det (nuvarande kort drar mindre än hälften).

Men å andra sidan så lämnar den 627 watt på dessa lanes, så en överklockad 3570k och Gpu går iaf.

Samt att gpu kräver 150 + 75 watt, vet ej om den lämnar det (150) på den ena pinnen.

Njä, det känns inte tryggt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kan ju vara så att många gamers köpte nvidia eftersom det var så svårt att få tag i amd 290 där ett tag. Sen verkar det som att väldigt många miners sålt av sina kort då bitcoin är mindre värt nu. Om folk köper mycket beggat kommer det ju påverka försäljningssiffrorna.

I vilket fall tycker jag mitt powercolor 290 PCS+ känns väldigt rejält och inte sådär billigt som deras rykte varit. Faktum är att jag haft PC kort förut och var helt inställd på att aldrig köpa ett till från dom. Men efter att ha läst tester på PCS+ tyckte jag det verkade väldigt prisvärt. När jag sedan hittade ett 290 för 2800kr (beggat) så var det inget att diskutera. Fungerar klockrent. Dock behövdes en custom fläktprofil då kortet är inställt på 70gr från frabrik, ger lite för mycket oväsen ifrån sig då. Jag har siktat in mig på 80gr med en mjukare fläktkurva som startar vid ett lägre varvtal.

Permalänk
Medlem

Jag antar att anledningen är för att Powercolors kort är av sämsta kvalitet om man jämför mot Sapphire, Asus etc... Mitt en vecka gamla Powercolor R9 290X fryser hela tiden i spel. Får Blue, red och black screen on Death. Färgen variera varje gång LOL.

Aldrig haft det med Nvidia tidigare. Polarens Powercolor R9 290, samma sak där. Han hade tur och fick en den utbytt. Den funkar bra i dags läget ser det ut som. Jag ska lämna in min med. Det är så frustrerande att jag får lust att ta ut den o sparka sönder skiten.

Har inte kunnat köra klart en enda runda i dom spel jag kör. Rekommenderar att man väljer en annan tillverkare istället även om det är en 500 kr dyrare. Bortsätt från allt whine... Kortet presterar skit bra. Inget snack om den saken iaf.

Edit: Såg det Webhallen hade skrivit. Då det skiljer typ 1000 kr mellan en powercolor R9 290X och tex ett Asus/Sapphire 290X måste det väll ändå skilja sig ganska mycket?

Visa signatur

R5 5600X | ASUS ROG Strix B550-F | HyperX Fury RGB 3200MHz 32GB | Sapphire Radeon RX 6800 | Corsair TX750M, 750W Gold | Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Boz89:

Edit: Såg det Webhallen hade skrivit. Då det skiljer typ 1000 kr mellan en powercolor R9 290X och tex ett Asus/Sapphire 290X måste det väll ändå skilja sig ganska mycket?

Som jag skrev: skillnaden på inköpspriset skiljer sig inte nämnvärt. Vi snackar bokstavligt talat några tior hit eller dit.
Anledningen att vi säljer ut dem så billigt, som sagt, är för att vi köpt för många och för att efterfrågan på AMD-kort stendött väldigt plötsligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boz89:

Jag antar att anledningen är för att Powercolors kort är av sämsta kvalitet om man jämför mot Sapphire, Asus etc... Mitt en vecka gamla Powercolor R9 290X fryser hela tiden i spel. Får Blue, red och black screen on Death. Färgen variera varje gång LOL.

Aldrig haft det med Nvidia tidigare. Polarens Powercolor R9 290, samma sak där. Han hade tur och fick en den utbytt. Den funkar bra i dags läget ser det ut som. Jag ska lämna in min med. Det är så frustrerande att jag får lust att ta ut den o sparka sönder skiten.

Har inte kunnat köra klart en enda runda i dom spel jag kör. Rekommenderar att man väljer en annan tillverkare istället även om det är en 500 kr dyrare. Bortsätt från allt whine... Kortet presterar skit bra. Inget snack om den saken iaf.

Fast en gång är ingen gång. Kan nog hitta flertals poster om folks "polare" och sig själva som har problem med EVGA, ASUS, MSI...GAINWARD.
Priset är ju trots allt inte bara "500 kr".

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Boz89:

Jag köpte Rampage 4 Black Edtion efter 2 timmar så stängde det av sig och starta aldrig igen "Ironi här då, SÄMSTA SKITEN EVER ASUS SUGER JÄVLA SKIT"

Nej du kan inte döma ett helt företag efter 1 PRODUKT du har använt.
Då skulle jag aldrig ha en hel dator tbh.

Obs: Fick nytt moderkort av komplett på 2 dagar creds till dom.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag antar att min ilska tog över när jag skrev detta lol. Kul att kortet är stabilt nu igen hm.. Aja får se hur länge den håller i sig. Alltid trist när nya delar krånglar. Man får leva med det trots allt

Visa signatur

R5 5600X | ASUS ROG Strix B550-F | HyperX Fury RGB 3200MHz 32GB | Sapphire Radeon RX 6800 | Corsair TX750M, 750W Gold | Corsair 4000D Airflow

Permalänk

Det skiljer rejält på referenskort också, och dom har alla samma PCB tillverkad av AMD. I det fallet betalar man bara för märket.

Kollar man bilden på Powercolor PCS+ kortet så har det referens PCB tillverkad av AMD, ingen custom PCB som vissa andra tillverkare. Referens PCB'n är dock på inget sätt dålig och räcker gott till all OC på luft/vatten.