Powercolor, varför så billiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Nej. Alla kort kommer från samma fabrik. Vissa gör dock smärre ändringar (eller större, typ Lightning korten, eller andra specialare). Denna PCS+ använder dock några extra fina komponenter

Skrivet av anon81912:

De köper kortet med det minnet det vill ha. Vissa har blandat där man har tur om man får en viss variant. Vissa tillverkare är finare och lovar att man får exempelvis minnen från Hynix om de råkar vara finare på just det kortet

XFX och många andra har egen tillverkning, de köper generellt sett in komponenterna bara. De är i stort sett fria att välja allt annat utöver GPU, i mån av kompatibilitet och utbud på vissa grejer. Åtminstone har de stor frihet när det inte gäller referenskort. Även de som har på kontrakt som PowerColor får precis det de väljer att tillverka med. Grafikkort har en lång rad tillverkare som tillverkar eller monterar komponenter på PCB, löder, avsynar, testar med mera, tar fram egna kylare osv.

Väljer du mellan t.ex. XFX, Asus, MSI, Gigabyte, Palit eller Sapphire/Zotac (PC Partner) så är det faktiskt ganska stor chans att inget kort är gjort i samma fabrik. Det sagt, priset skiljer inte nämnvärt mellan dem och de har samma förutsättningar med produktionsanläggningarna på fastlandet Kina, även om några av de Taiwanesiska tillverkarna har just tillverkning i Taiwan också. Sen vill många av dem gärna ha lite för deras fabriksklockade kort med egna kylare osv. Går man inte till extremvarianterna är det ganska jämt. När det gäller dumpade priser hos Webhallen så är det inte pga en viss tillverkare. Sapphire är på samma nivå där ju. De flesta här är inte bara marknadsförare utan har en direkt relation till deras asiatiska tillverkare och det är inte de vanliga stora kontrakttillverkarna som i princip gör allt annat du rör vid som är störst på grafikkort. De som inte har den anknytningen har inte gått så bra i flera fall.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av iBigs:

Varför har försäljningen på AMD-kort gått ned så mycket då? Som jag förstod det har ltc-miners (och liknande) tömt lagerhyllorna i sin iver att bygga riggar.
Själv köpte jag ett Nvidia-kort ganska nyligen, och anledningen till det var att det låg bra till pris/prestanda, och att det inte fanns så många AMD-baserade kort att köpa i det segment jag tittade.

Det är väldigt väldigt svårt att tjäna några pengar på mining längre. Det har börjat dyka upp ASICs för Scrypt och svårighetsgraden har stuckit för mycket. Många säljer av sina riggar för att det inte är värt det. Med svenska elpriser är det svårt att ens gå runt och det kräver en del jobb med att hoppa runt på pooler och massa pump and dump hit och dit. Så de som fortfarande håller på med mining köper inte grafikkort längre utan investerar i specialhårdvara. Finns också mängder av begagnade AMD-kort på marknaden nu vilket kan påverka nyförsäljningen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Det är väldigt väldigt svårt att tjäna några pengar på mining längre. Det har börjat dyka upp ASICs för Scrypt och svårighetsgraden har stuckit för mycket. Många säljer av sina riggar för att det inte är värt det. Med svenska elpriser är det svårt att ens gå runt och det kräver en del jobb med att hoppa runt på pooler och massa pump and dump hit och dit. Så de som fortfarande håller på med mining köper inte grafikkort längre utan investerar i specialhårdvara. Finns också mängder av begagnade AMD-kort på marknaden nu vilket kan påverka nyförsäljningen.

Skulle precis skriva detta. Sålde av min rigg (5.4Mhash Scrypt). Det gick helt enkelt inte längre. Jag började att daytradea istället.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

köpte r9 290x pcs+. är nöjd, tack webhallen.
lyckligtvis har jag ett stort chassi, för kortet e centimetrarna längre än mitt gamla 5870 vaporX

med MSI Afterburner kör jag 20% fläkthastighet för 65-70 grader i 100% gpu (1049mhz) och då låter det mindre än mitt förra. Men med default fläktkurva närmar sig kortet 50% blås, och då låter det förjäkligt! (3x80mm e ingen vidare bra design tycker jag). Överlag bra bang-for-the-buck på detta kort! Jag kör nu native 2560x1440 med ögongodis i alla 100tals spel i min steamkatalog.

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Nej. Alla kort kommer från samma fabrik. Vissa gör dock smärre ändringar (eller större, typ Lightning korten, eller andra specialare). Denna PCS+ använder dock några extra fina komponenter

Om det står AMD på PCB, precis vid PCI-E connectorn. Som på bilden på PCS+ kortet, så är det AMD tillverkad referens PCB.

Permalänk
Hjälpsam

Misstänkte att mining skulle göra mer skada än nytta för AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ox4:

köpte r9 290x pcs+. är nöjd, tack webhallen.
lyckligtvis har jag ett stort chassi, för kortet e centimetrarna längre än mitt gamla 5870 vaporX

med MSI Afterburner kör jag 20% fläkthastighet för 65-70 grader i 100% gpu (1049mhz) och då låter det mindre än mitt förra. Men med default fläktkurva närmar sig kortet 50% blås, och då låter det förjäkligt! (3x80mm e ingen vidare bra design tycker jag). Överlag bra bang-for-the-buck på detta kort! Jag kör nu native 2560x1440 med ögongodis i alla 100tals spel i min steamkatalog.

Jag har samma problem med fläkten, låter otroligt illa med 50% blås, men jag fixar inte dom tempsen utan ligger nu på 81 grader efter 15 min i full load med 45% fläkt. Dock har jag bara 1 insug nu i ett fractal design r2 med stängd front, funderade på att byta till sapphire tri-x men kanske ska lägga dom pengarna på att få bättre luftflöde i chassit. Vad tror ni?

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vaun:

Jag har samma problem med fläkten, låter otroligt illa med 50% blås, men jag fixar inte dom tempsen utan ligger nu på 81 grader efter 15 min i full load med 45% fläkt. Dock har jag bara 1 insug nu i ett fractal design r2 med stängd front, funderade på att byta till sapphire tri-x men kanske ska lägga dom pengarna på att få bättre luftflöde i chassit. Vad tror ni?

Ställ in en schysst fläktkurva istället. Min ser ut såhär och jag är riktigt nöjd:

Edit, läste inte ordentligt. Låter som om något är knas om det blir för mycket redan vid 50%, min är inte alls illa på den nivån.

Permalänk
Medlem

Hm, synd man inte va med innan korten tog slut...
Dock har jag råkat ut för coil whine på de fyra (icke powercolor) korten jag testat så kanske var bäst så. Samma sak med fyra 6970, dock rullar två 7970 finfint...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Ställ in en schysst fläktkurva istället. Min ser ut såhär och jag är riktigt nöjd:
http://i.imgur.com/1pB0d2c.png

Edit, läste inte ordentligt. Låter som om något är knas om det blir för mycket redan vid 50%, min är inte alls illa på den nivån.

Hur ser dit luftflöde i chassit ut i övrigt? Jag har ett insug och ett utblås på 900 rpm, thats it.

Körde igenom Firestrike testet och toppade 81 grader under det, mest skrämmande var att cpun också gjorde det.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vaun:

Hur ser dit luftflöde i chassit ut i övrigt? Jag har ett insug och ett utblås på 900 rpm, thats it.

Körde igenom Firestrike testet och toppade 81 grader under det, mest skrämmande var att cpun också gjorde det.

Jag har ett utblås på 120mm (800 RPM) och ett inblås på 180mm (600 RPM).

Dock har har "bara" ett 290 som är lätt överklockat, men det är samma kylfläns på den.