Crytek: "Otillräckligt med minne i Playstation 4 och Xbox One"

Permalänk
Medlem

Det här är inget nytt egentligen.

Så här komma att skrivas i alla generationer, när 4k kommer till konsol om 20/30 år så kommer det att fortsättas att gnällas om att kraften inte räcker till.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

Å andra sidan kan man tycka att de borde ha vetat om vilken hårdvara som sitter i konsolen när de utvecklade spelet för den? Det är väl det som är en av fördelarna med spelkonsoler - speltillverkaren vet exakt vilken hårdvara som används och kan anpassa sig därefter så att alla spel som lanseras till den aktuella konsolen också bör uppfylla vissa minimikrav på prestanda.

De måste vara ganska korkade om de anpassar spelet för mer RAM-minne än som faktiskt finns.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jackan18:

Med PC så kan du luta dig tillbaka i soffan och lira spel med polare samtidigt som du glor på "supergrafik"

Hahaha, så du menar att PC's också har HDMI precis som en TV har och att en konsols handkontroll ansluts via USB som PC också har?
IMPOSSIBRU!

*Ignorans-overload*

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Hahaha, så du menar att PC's också har HDMI precis som en TV har och att en konsols handkontroll ansluts via USB som PC också har?
IMPOSSIBRU!

*Ignorans-overload*

Ska bli nice att se om steam-kontrollern blir bra också sämre än Xbox/PS4-kontroller finns nog inte att spela RTS på.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Hahaha, så du menar att PC's också har HDMI precis som en TV har och att en konsols handkontroll ansluts via USB som PC också har?
IMPOSSIBRU!

*Ignorans-overload*

Nu vet jag inte om du bara är totalt ironisk med ditt inlägg eller inte.

Men ja allt detta går att göra sedan länge om du nu missat det.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Hahaha, så du menar att PC's också har HDMI precis som en TV har och att en konsols handkontroll ansluts via USB som PC också har?
IMPOSSIBRU!

*Ignorans-overload*

Eh ja?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av masse70:

Nu vet jag inte om du bara är totalt ironisk med ditt inlägg eller inte.

Men ja allt detta går att göra sedan länge om du nu missat det.....

Skrivet av Xeno88:

Ja, jag var totalt ironisk med mitt inlägg och jag försökte göra det så uppenbart som möjligt med "IMPOSSIRU!" och "Ignorans-overload" men jag kanske borde sluta försöka med det på internet...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Ja, jag var totalt ironisk med mitt inlägg och jag försökte göra det så uppenbart som möjligt med "IMPOSSIRU!" och "Ignorans-overload" men jag kanske borde sluta försöka med det på internet...

Gör det, var fortfarande svårt att hänga med

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Sötast
Skrivet av strejf:

Ponera att både Xbox One och PS4 hade haft 10000000000000000 Petabyte RAM. Nog fan hade någon speltillverkare ganska snart gnällt om att det fanns för lite RAM?

Jag skulle inte tro det, då det inte finns lagringsmedia till att fylla allt det där...

Permalänk
Medlem

Missar en faktor

Jag tycker att nu när det äntligen har kommit en ny generation konsoler (som kommer leda till att spelgrafiken kommer utvecklas en hel del för oss glada datoranvändare) borde de väl satsat lite mer på att öka ramminnet lite egentligen enbart med motivet livslängd. Även om man som spel utvecklare klarar sig långt med 8gb så kommer det inte alltid vara så. och ram är förhållandevis billigt som det ser ut nu.

Om det dessutom behövs mer argument för mer minne så bör man ta i akt att optimering för mindre minne är en process som är dyr i arbetstimmar och mindre kostnad för spelutvecklingen kan leda till billigare spel och där med göra konsolen mer attraktiv för konsumenten.

Dock är faktorn som Konsoltillverkare framför allt tar hänsyn till kostnad per enhet och lägga in mer minne hade kostat lite mer per enhet. Där tycker jag att de som producenter tar ett felkliv. Kostnaden att utveckla en konsol är en mycket stor R&D utgift som man som företag vill ha så sällan som möjligt. Dvs då måste produkterna man utvecklar hålla i tiden så länge som möjligt (särskiljer det från att hålla länge som inte alls nödvändigtvis är något önskvärt). Genom att veta detta så kan man anta att företagen har gjort en annorlunda plan än föregående generation. Förra generationen konsoler var nämligen mycket dyrare än denna generationen framför allt när man tar hänsyn till KPI och Inflation dock var de även kraftigare i förhållande till en dator. Men företagen gick med förlust på försäljningen av konsolerna mycket länge (för dyra per enhet). Denna generation verkar de vilja tjäna mer på själva konsolförsäljningen där med är det i deras eget intresse att spara i marginalerna på saker som t.ex. RAM

hoppas ni har överseende med en dyslektikers försök att formulera sina tankegångar kring problemet.

Permalänk
Medlem

Känns som snabbare minne är viktigare än mer minne... flaskhalsen lär ju bli Xbox ones dåliga busshastighet för multiplattform titlar snarare än att man "bara" har 8gb

Permalänk
Medlem

Hur mycket RAM behöver Crytek för att gör BRA spel då?

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Avstängd

Med tanke på att en PS4 och en Xbox one ÄR en PC med annorlunda OS och chassi så är det ju inte långt ifrån att människor helt enkelt slutar köpa consoler, utvecklare börjar bara spel för PC, nya firmor gör endast nya nya gimmicky input å output devices till din PC (kincet, wii controllers eller whatever).

Visa signatur
Permalänk
Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

konsoller är för att kunna luta sig tillbaka i soffan med polare o lira spel. inte glo på supergrafik.

Du slog inte huvudet på spiken.
Du träffade en hel spikmatta.
Detta är vad jag sedan PS2 och XBOX-1 tiden har sagt till mina polare.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av masse70:

Nu vet jag inte om du bara är totalt ironisk med ditt inlägg eller inte.

Men ja allt detta går att göra sedan länge om du nu missat det.....

Som sista krigaren så får jag väl slänga fram portabiliteten.
Spel-laptop är inget att hänga i granen, när det kommer till att skräddarsy sin apparat när man vill osv.
Det är förvisso inte konsoler heller, då dom är helt stängda för sådana saker.
Men skall vi upp i eran omtalade (supergrafik), så måste vi ha HI/Fulltower.
och då är PS3/PS4/X-360/X-one MYCKET smidigare.
Jag är helt på PC sidan men när det gäller Polar-spel/split-screen och portabilitet, så står jag på konsol-sidan.
Man får liksom inte vara dumdristig. (DET SKALL GÅ ATT PRESSA NER MITT FULLTOWER I RYGGSÄCKEN!!!)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Som sista krigaren så får jag väl slänga fram portabiliteten.
Spel-laptop är inget att hänga i granen, när det kommer till att skräddarsy sin apparat när man vill osv.
Det är förvisso inte konsoler heller, då dom är helt stängda för sådana saker.
Men skall vi upp i eran omtalade (supergrafik), så måste vi ha HI/Fulltower.
och då är PS3/PS4/X-360/X-one MYCKET smidigare.
Jag är helt på PC sidan men när det gäller Polar-spel/split-screen och portabilitet, så står jag på konsol-sidan.
Man får liksom inte vara dumdristig. (DET SKALL GÅ ATT PRESSA NER MITT FULLTOWER I RYGGSÄCKEN!!!)

Vilken värld lever du i? Man kan lätt få väldigt kompetenta ITX-system. Och behövs inga fulltowers idag, aldrig ens ägt ett fulltower.
Men visst, lite smidigare är de, men prestandan å andra sidan gör dem helt ointressanta för seriöst spelande...
De lirar i casual-divisionen i min mening, inte bland PC-maskinerna. Men likväl, har hellre en PC med Steam vid TVn än en låst konsoll.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Som sista krigaren så får jag väl slänga fram portabiliteten.
Spel-laptop är inget att hänga i granen, när det kommer till att skräddarsy sin apparat när man vill osv.
Det är förvisso inte konsoler heller, då dom är helt stängda för sådana saker.
Men skall vi upp i eran omtalade (supergrafik), så måste vi ha HI/Fulltower.
och då är PS3/PS4/X-360/X-one MYCKET smidigare.
Jag är helt på PC sidan men när det gäller Polar-spel/split-screen och portabilitet, så står jag på konsol-sidan.
Man får liksom inte vara dumdristig. (DET SKALL GÅ ATT PRESSA NER MITT FULLTOWER I RYGGSÄCKEN!!!)

http://vanguardtec.blogspot.se/2013/09/bitfenix-design-labsep...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Använder också Windows 2 gb RAM?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Som sista krigaren så får jag väl slänga fram portabiliteten.
Spel-laptop är inget att hänga i granen, när det kommer till att skräddarsy sin apparat när man vill osv.
Det är förvisso inte konsoler heller, då dom är helt stängda för sådana saker.
Men skall vi upp i eran omtalade (supergrafik), så måste vi ha HI/Fulltower.
och då är PS3/PS4/X-360/X-one MYCKET smidigare.
Jag är helt på PC sidan men när det gäller Polar-spel/split-screen och portabilitet, så står jag på konsol-sidan.
Man får liksom inte vara dumdristig. (DET SKALL GÅ ATT PRESSA NER MITT FULLTOWER I RYGGSÄCKEN!!!)

Det är så mycket fel och opåläst nonsens i ditt inlägg så jag inte ens vet vart jag ska börja....

En bild säger mer än tusen ord:

Permalänk
Medlem

Vilka är det egentligen som har hyllat konosllerna för att de är utrustade med 8gb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

konsoller är för att kunna luta sig tillbaka i soffan med polare o lira spel. inte glo på supergrafik.

Lutar mig gärna tebax i soffan och lirar med polara med supergrafik.. dock så behöver man ju en sådär nymodern 1080P TV.. nä det räcker visst med 720 för konsoll fortfarande!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Videoapan:

Om vi tittar på vad som PC-spelen nyttjar idag så är 8GB (RAM + VRAM) ganska mycket. Det är först det senaste året som 64-bitarsspel kommit, innan dess var 4GB överflödigt för spel och grafikkorten har precis börjat smyga upp i 2GB som hyfsat standard i mellansegmenten. Det vill säga 6GB i relativt dyra datorer. Klagar Crytec på detta? Nja, bara indirekt då deras motorer inte brukar vara superoptimerade..
Att ha i åtanke är också hur mycket minne som Windows tar och alla andra processer som är igång i bakgrunden. Sen är denna generation designad med 1080p på EN skärm i åtanke (även om den inte riktigt är där än) så VRAM behövs inte i större mängder till upplösningen utan mest till texturer etc.

Jag kan dock hålla med om att en komponent i konsolen kan dra ner övrigt (GPU i PS3) men jag tror att lite optimering från mjukvarutillverkarna nog kan överbrygga de problemen något.

Jag håller delvis med, jag kanske överdrev lite. Men 4GB ram räcker inte till moderna titlar, right? Man vill ha 8GB. Vi säger 2GB av det går till vram, men då får man inte så fina texturer i 1080p, right? (vi säger 2GB till OS, tror xboxen vill ha 1gb för os eller så)

Mitt 780 med 3GB ram fylls nästan i BF med ultra textures i 1440p. Varför ska konsolerna i denna generation inte få högre upplösning liksom? Jag rantar lite men du förstår säkert vad jag menar

8GB för att dela med GPU också blir inte så mycket. Å andra sidan är inte Crytek kända för att göra spel med låga systemkrav

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Fedko:

Vilka är det egentligen som har hyllat konosllerna för att de är utrustade med 8gb?

Representanter från Microsoft och Sony?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Representanter från Microsoft och Sony?

Eller snarare fanboys?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Detta +1.

Du kan lätt köpa nytt/mer RAM till din dator och sätta i det själv, när du känner att det inte riktigt räcker till längre, plus att du nog inte riktigt själv förväntar dig att sitta med exakt samma mängd RAM om 5+ år, om du ska spela framtida moderna spel.

När RAM-minnet i konsollerna tar slut så tar det slut. Jag kan mycket väl tänka mig att detta skulle bli ett försäljnings-knep för Microsoft och Sony dock: "Spela de senaste spelen med bättre FPS, köp detta +8 GB-kittet till din konsol, endast XXXX kronor!"
(Förutsatt att det ens går att uppgradera alls...)

Att köpa mer minne till konsolen för mina tankar direkt till n64 då man behövde köpa hela 4(!)MiB mer RAM om man ville spela Zelda Majora's Mask

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av masse70:

Eller snarare fanboys?

Sant, fast då säger de ju också att värsta konkurrenten har rätt mängd RAM... Fast de har ju lite olika typer av RAM (gddr5 och ddr3) och det är naturligtvis det som är den gigantiska fördelen till just företag X.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Lite lustigt klagomål med tanke på att PS4/Xbox one har relativt "mycket" minne jämfört med tidigare generationer.
8GB i en PC idag är inte jätte mycket, men inte så dåligt heller.

Jag skulle påstå att PS4 och Xbox one inte bara har mer minne absolut sett (antal bytes), utan även mer minne relativt sett till PC datorer från 2013/2014 jämfört mot vad tidigare generationer konsoler har haft mot samtidiga PC.

Exempelvis vem köpte en ny PC 2001/2002 med bara 32-64MB minne?
(PS2 32MB, Gamecube 24+16MB, Xbox 64MB)

64MB hade jag redan 97 i PC och det var ju på PS1 och N64ans tid som bara hade 2 respektive 4MB minne.
64MB har 16 gånger så mycket som 4MB. Så relativt sett borde jag ha en PS4 och en en PC med 128GB RAM minne nu/snart om jag skulle uppehålla samma relativa förhållande.

Sen är det klart att man alltid kan vilja ha mer...
Varför har inte PS4 en 12 kärnig Xeon med 128GB minne och dubbla GTX Titans black och kostar 1995kr....

Ser man till konsol vs PC historiskt mot nu så har konsol legat långt efter i minnesmängd och nu med senaste generationen mer eller mindre kommit ikapp.
Så lite lustigt att klaga på den sak som är bättre än någonsin tidigare på konsol sidan. Men visst, man kan alltid vilja ha mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Lite lustigt klagomål med tanke på att PS4/Xbox one har relativt "mycket" minne jämfört med tidigare generationer.
8GB i en PC idag är inte jätte mycket, men inte så dåligt heller.

Jag skulle påstå att PS4 och Xbox one inte bara har mer minne absolut sett (antal bytes), utan även mer minne relativt sett till PC datorer från 2013/2014 jämfört mot vad tidigare generationer konsoler har haft mot samtidiga PC.

Exempelvis vem köpte en ny PC 2001/2002 med bara 32-64MB minne?
(PS2 32MB, Gamecube 24+16MB, Xbox 64MB)

64MB hade jag redan 97 i PC och det var ju på PS1 och N64ans tid som bara hade 2 respektive 4MB minne.
64MB har 16 gånger så mycket som 4MB. Så relativt sett borde jag ha en PS4 och en en PC med 128GB RAM minne nu/snart om jag skulle uppehålla samma relativa förhållande.

Sen är det klart att man alltid kan vilja ha mer...
Varför har inte PS4 en 12 kärnig Xeon med 128GB minne och dubbla GTX Titans black och kostar 1995kr....

Ser man till konsol vs PC historiskt mot nu så har konsol legat långt efter i minnesmängd och nu med senaste generationen mer eller mindre kommit ikapp.
Så lite lustigt att klaga på den sak som är bättre än någonsin tidigare på konsol sidan. Men visst, man kan alltid vilja ha mer.

Har du ens läst klart artikeln? Det artikeln tog upp var just varför minnet är otillräckligt... Anledningen till att man "klagar" på den låga minnesmängden är att den inom en snar framtid förmodligen kommer att vara den mest begränsande komponenten i system. Redan idag får utvecklarna arbeta relativt hårt för att hålla ned minnesmängden, detta kostar både tid och pengar.

8 GB anser jag inte vara mycket för ett system som är tänkt att användas till gaming, standard för laptops kan väl idag sägas vara 8 GB.