Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Melinho2895:

Jag hoppas verkligen att kortet kommer. Jag menar hans namn och namnet på legget stämmer ju överens.

Skrivet av Tumnus:

Gör det på egen risk. Kom ihåg att du blivit varnad och röda flaggor har vajat för dig. Att namnet stämmer överens behöver inte betyda något mer än att det är en korkad tjuv som försöker lura.

Att namnet däremot stämmer överens med tidigare bidrägerier + även en person med samma förnamn som har blivit straffad på samma telefonnummer när denne hävdar motsatsen....

Jag är ostraffad - Jag är straffad
Jag skickar grafikkortet - Jag skickar inte grafikkortet.

Skulle fan inte ge mig på det där.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Att namnet däremot stämmer överens med tidigare bidrägerier + även en person med samma förnamn som har blivit straffad på samma telefonnummer när denne hävdar motsatsen....

Jag är ostraffad - Jag är straffad
Jag skickar grafikkortet - Jag skickar inte grafikkortet.

Skulle fan inte ge mig på det där.

Samma här. Brukar oftast vara skeptiskt till oskäligt låga priser och när det dyker upp info om killen av denna magnitud som dessutom påstår en sak men verkligheten visar sig vara raka motsatsen.. Då flyr man fältet helt enkelt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Om man är ändå osäker så är det lika bra att backa ur. Man ska vara 100% säker på ett köp via Internet. Vare sig det är Blocket, eBay, Swec marknad eller Computer Stocklots.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Gör det på egen risk. Kom ihåg att du blivit varnad och röda flaggor har vajat för dig. Att namnet stämmer överens behöver inte betyda något mer än att det är en korkad tjuv som försöker lura.

Grejen är att pengarna är redan överförda :/

Permalänk
Medlem

Synd att hederligt folk skall behöva bli "blåsta".. Men tycker som fler i denna tråd. Verkar det vara en för bra deal, för att vara sant ("speciellt om det är online"), så är det ofta också så, too good to be true...

Är det däremot Face 2 Face, så man kan se, testa, klämma o känna,,Klart man kan göra en bra deal, lite då och då...,, men Blocket,,,,Nja!!!

appropå det..Undrar om "Blub" nånlsin fick sina grejor från Stocklots

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk

Min farsa kommer inte bli glad kan jag säga. Kommer att vara deprimerad ett tag nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Min farsa kommer inte bli glad kan jag säga. Kommer att vara deprimerad ett tag nu

Vi får väl hoppas att den kanske "bedragaren", nu med tråd både här o på FB, inser sin sits o drar sig ur, genom att skicka tillbaks pengar till dig
för något grafik kort tror jag nog inte det fanns från början.

Annars får du väl klippa gräsmattan gratis ett par ggr åt farsan i sommar

Skit att bli bestulen, jag vet känslan bara litet försök att muntra upp dig

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av HolyPriest:

Synd att hederligt folk skall behöva bli "blåsta".. Men tycker som fler i denna tråd. Verkar det vara en för bra deal, för att vara sant ("speciellt om det är online"), så är det ofta också så, too good to be true...

Är det däremot Face 2 Face, så man kan se, testa, klämma o känna,,Klart man kan göra en bra deal, lite då och då...,, men Blocket,,,,Nja!!!

appropå det..Undrar om "Blub" nånlsin fick sina grejor från Stocklots

Tänkte samma sak här om dagen, skulle tro att det dröjer minst en vecka innan "det är inom leveransdatumen angivna". Men i juni kanske vi får veta lite eller inget alls. Om inget alls så vet vi ju vad som hände

Skrivet av Melinho2895:

Jobbigt värre.

Skrivet av Melinho2895:

Lider med dig, bara att göra polisanmälan, ta sig i kragen och rycka upp sig lite. Man ska lära sig av sina misstag.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melinho2895:

Well, nästa gång kommer du vara mer kritisk och göra lite research innan du slänger dig handlöst in i en affär som är för bra för att vara sann.

Permalänk
Medlem

Om du betala med Swish vet du ju vem som fick pengarna, problemet är att det nog är svårt att få dem tillbaka om det är en bedragare.

Kontakta din bank, antar du har någon av dem som är med i Swish samarbetet
Danske Bank Handelsbanken Länsförsäkringar Nordea SEB Skandia Swedbank och Sparbankerna

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

Jag hoppas verkligen att kortet kommer. Jag menar hans namn och namnet på legget stämmer ju överens.

spelar mindre roll. det tar hundratals av bedrägerier att få nån fälld. sen ett ID-kort ?
?och? att han skickar en inscannad bild gör inte ett smack. är han bedragare så ser du aldrig varken pengar eller grafikkort.
har ju varit väldigt många som gör på exakt samma sätt. polisen gör först något om det handlar om tiotusentals - hundratusen kr.
då har han redan blåst 100-200pers bränt pengarna. att sen få dagsböter skiter väl han i ?
bara göra om samma scam igen.

folk tror att det är en trumf att se ett ID-kort. ja om du själv är yrkeskriminell så kan det vara bra veta vem X är men annars. knappast troligt

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Kontakta banken och säg att du vill ha pengarna tillbaka. Alternativt säg att du har "skickat pengarna till fel person". Jag har hamnat i samma sits två gånger och då var det inga problem för min bank att ta kontakt med säljarens bank för att sedan skicka tillbaka pengarna till mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Vet hur du kommer känna dig, var i samma sits för 8 år sen :(.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Förstår dig helt! Det bästa du kan göra är att visa så mycket du bara kan vad du lärt dig av detta. Visa honom tråden om det skulle behövas, kan även hjälpa till att svara på frågor om du eller din pappa skulle ha några.

Tråkigt att det ska bli såhär....

Eftersom jag senaste gången jag handlade från blocket blev blåst och denna gång var nära igen, så kan jag dela med mig av vad JAG har lärt mig: Om jag verkligen måste handla från blocket, handla med Schenker och INGET ANNAT!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiftyNips:

Kontakta banken och säg att du vill ha pengarna tillbaka. Alternativt säg att du har "skickat pengarna till fel person". Jag har hamnat i samma sits två gånger och då var det inga problem för min bank att ta kontakt med säljarens bank för att sedan skicka tillbaka pengarna till mig.

Enligt vad jag har läst mig till så kan endast personen som fått pengarna skicka tillbaka dom. Hur skulle det se ut ifall alla påstod att dom skickat pengar till fel person?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Enligt vad jag har läst mig till så kan endast personen som fått pengarna skicka tillbaka dom. Hur skulle det se ut ifall alla påstod att dom skickat pengar till fel person?

Bör väl vara relativt enkelt att visa att man faktiskt fört över pengar, alternativt för banken att se att en transaktion har skett?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad, inlägg redigerade*

Tagit bort personuppgifter som inte får publiceras enligt reglerna. Dessutom rensat bort off-topic/trams/meme

Citerar reglerna för konsumenträtt:

Citat:

[B]§ 1 Personuppgifter
Det är inte tillåtet att publicera personuppgifter (namn, adress, telefonnummer, personnummer etc.) i forumet.

§ 2 Varning för ...
All kritik ska vara saklig. Personangrepp, påhopp eller andra otrevligheter får inte förekomma. Förstora inte upp problemet och ge alltid motparten en chans att rätta till situationen innan du skapar en tråd i forumet. Kontakta kundtjänsten via internet, och om det inte fungerar, använd telefonen.

§ 3 Misstänkta bedragare på annonsplatser
Lustiga annonser på Blocket, Tradera och andra marknadsplatser dyker upp titt som tätt. Den som vill skapa en tråd om en viss annons och varna andra medlemmar måste ha synnerligen goda skäl till att misstänka bedrägeri eller annat brott. Ett ovanligt lågt pris eller ett konstigt användarnamn räknas inte.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Det kanske det bara är min bank(Nordea) som gör så. Sedan så förstår jag inte varför skulle "alla" göra så? Det är inte svårt för banken att se om en person har "skickat fel" 15 gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Förstår dig helt! Det bästa du kan göra är att visa så mycket du bara kan vad du lärt dig av detta. Visa honom tråden om det skulle behövas, kan även hjälpa till att svara på frågor om du eller din pappa skulle ha några.

Tråkigt att det ska bli såhär....

Eftersom jag senaste gången jag handlade från blocket blev blåst och denna gång var nära igen, så kan jag dela med mig av vad JAG har lärt mig: Om jag verkligen måste handla från blocket, handla med Schenker och INGET ANNAT!

Schenker är ett fraktbolag. Det spelar väl ingen roll om du väljer att frakta med DHL, UPS, Posten eller Schenker. Man blir lika lurad i alla fall :p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Stämmer

Skrivet av Lagerlöf:

Bör väl vara relativt enkelt att visa att man faktiskt fört över pengar, alternativt för banken att se att en transaktion har skett?

Skrivet av NiftyNips:

Det kanske det bara är min bank(Nordea) som gör så. Sedan så förstår jag inte varför skulle "alla" göra så? Det är inte svårt för banken att se om en person har "skickat fel" 15 gånger.

Ja det kan du men banken har inga rättigheter att ta pengar från någons konto utan den personens medgivande, staten kan göra det i form av utmätning vid skuld eller efter dom men inte banken. Banken kan på sin höjd vid grova bedrägeri temporärt frysa kontot om de själva sedan gör en polisanmälan för att skydda sig själva men de har inga egentliga befogenheter, det skulle ju vara både osäkert och ohållbart om de hur de ville fick agera polis.

EDIT:
En bank kan ev. på sändarens begäran avbryta en överföring som inte än är fullt genomförd dvs pengarna har inte än nått de andra kontot.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Jag är bara väldigt beroende av datorprylar hahaha.
Så jag skickar kortet ikväll om du betalar, Jag har redan förpackat den i en låda. Ska bara skriva på din adress osv.
Han: Skitbra! Då kommer du kunna hämta ut kortet på närmsta postcentral på fredag!

Om han nu kör Schenker själv, och ska ta med paketet i sin bil, varför behöver han då skriva adressen PÅ paketet?

edit:
Inget, glöm det jag skrev över... läste det som att han kommer ta paketet med sig, fast han kanske lämnar den direkt till Schenkers utskickningsgrej(?)

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Nico.v:

Om han nu kör Schenker själv, och ska ta med paketet i sin bil, varför behöver han då skriva adressen PÅ paketet?

edit:
Inget, glöm det jag skrev över... läste det som att han kommer ta paketet med sig, fast han kanske lämnar den direkt till Schenkers utskickningsgrej(?)

Nu sa han att han skickade med posten för att han inte "hann".

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så får han kalla fötter av all uppståndelse på nätet och hivar iväg kortet snabbt.

Permalänk
Medlem

Hej,
På Grunde är detta ingen Problem.Jag Persönligen bor i Gävle ,also köpa jag bara av de som bor i Gävle,bar detta som Gälla.
Vorut har jag också blivit 2 Gånga lurat so att jag lärde mig att omgoss och köpa av Blocket.
Mvh.......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Nu sa han att han skickade med posten för att han inte "hann".

Då borde han ha ett försändelse-id, fick du något?

Skrivet av Santrik:

Förhoppningsvis så får han kalla fötter av all uppståndelse på nätet och hivar iväg kortet snabbt.

Med tanke på att det verkar "sålt" mer än en gång så.....

Permalänk
Skrivet av TPRS:

Då borde han ha ett försändelse-id, fick du något?

Med tanke på att det verkar "sålt" mer än en gång så.....

Not yet.

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

Du blev lurad tänk bättre nästa gång, för det första kommer 290x på blocket för 1500 så blir den såld direkt inte en vecka efter.
Blir inte den såld direkt så är varan förmodligen defekt eller säljaren som scammar , för det andra vem orkar skicka iväg sakerna när nån hämtar gärna det direkt. Köp bara med blocketpaket nästa gång, säger säljaren nej skit i personen då.

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296

Permalänk
Avstängd
Skrivet av htbtoma:

köparen betalar, men säger sedan att jag fick ingen grafikkort utan en tegelsten och godkänner inte varan. Hur kan säljaren bevisa vad som faktiskt skickats? tycker också att blocketpaketet verkar vara säkert för köparen, men inte speciellt säkert för säljaren men jag kanske har fel ?

nej, köparen kontrollerar varan innan betalning.

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

nej, köparen kontrollerar varan innan betalning.

Läsförståelse.?

ja alla vet att köparen kontrollerar varan innan betalning, men det var inte frågan.

ta & läs htbtoma inlägg igen vad det står i texten, speciellt skillnaden mellan köpare & säljare.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Att handla på Blocket.se, är som att slå med en hammare på en gammal bomb.
Det kan gå bra, men det kan också smälla.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!