Får åtkomst till andras datorer via min VPN!

Permalänk

Får åtkomst till andras datorer via min VPN!

Hallå där!

Jag har upptäckt att varje gång jag ansluter mig till Anonines OpenVPN så får jag upp massor av media servrar från andras datorer. Dessa kan jag sedan gå in på och titta bland deras filer. Det är som att det blir ett hemmanätverk då jag är ansluten.
Är detta känt att det kan bli så? Tycker det är riktigt konstigt då man betalar för att vara anonym så blir man istället raka motsatsen.
Har slutat använda mig av tjänsten för jag vet inte hur andra ser min dator, har dock kollat så att jag inte delar mina filer public men vem vet..
Och jag har kollat mitt egna nätverk så att det inte är några personer som är inne på det plus att jag bor i villa.
Tack för svar!

Permalänk
Medlem

låter väldigt skumt, och väldigt osäkert. du bör inte fortsätta använda den VPN'en något mer.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

låter väldigt skumt, och väldigt osäkert. du bör inte fortsätta använda den VPN'en något mer.

Precis, det är så jag känner. Har även kontaktat Anonine men fy vilken dålig service de har.
Efter jag berättade vad jag hade problem med samt skickade en bild på alla media servrar jag fick så avslutade han vårat ärende bara sådär.
Men skrev ett till hopp om att få en mer seriös support.

Permalänk
Medlem

Välj "Publikt nätverk" i Windows då du ansluter till VPN så ser de andra inte din dator.

Rent tekniskt sätt så verkar dock detta beteende mycket konstigt. Om man läser på OpenVPN-howton så verkar det krävas en del inställningar hos serverägaren för att anslutna datorer över huvudtaget ska kunna se varandra.

Permalänk

Jag fick precis ett mail där de skriver

Citat:

Hello,

This is due to the nature of the design of the VPN network (TAP architecture). If you'd like to protect your system we'd advise to use Firewall. You are getting a real external IP address. We can guarantee you that all your traffic is encrypted and noone can see what are you doing on the internet.

Regards,
NOC

Permalänk
Medlem

VPN står för virtual private network och delningstjänsterna blir desamma som om du skulle ha flera datorer kopplade i samma router hemma. En anonymitetstjänst bör dock se till att inga datorer paras ihop utan bildar ett nätverk/kund.

Permalänk
Skrivet av Massy:

VPN står för virtual private network och delningstjänsterna blir desamma som om du skulle ha flera datorer kopplade i samma router hemma. En anonymitetstjänst bör dock se till att inga datorer paras ihop utan bildar ett nätverk/kund.

Okej, så det är alltså inte helt fel att alla kopplas till ett och samma nätverk, men det ska inte gå att se varandras datorer samt få åtkomst till deras filer?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brolleflöjt:

Okej, så det är alltså inte helt fel att alla kopplas till ett och samma nätverk, men det ska inte gå att se varandras datorer samt få åtkomst till deras filer?

Nja det är förvisso konstigt att något sådant är implementerat, men det är fortfarande användaren själv som väljer om detta ska vara på eller av.
Fungerar som tidigare nämnts precis som ett lan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brolleflöjt:

Okej, så det är alltså inte helt fel att alla kopplas till ett och samma nätverk, men det ska inte gå att se varandras datorer samt få åtkomst till deras filer?

Egentligen inte, det är bara viktigt att man inte delar med sig av något. Tycker som sagt dock att det är lustigt att man sammanbinds med andra kunder, extra konstigt om man inte meddelas om det.

Permalänk
Skrivet av Brolleflöjt:

Hallå där!

Jag har upptäckt att varje gång jag ansluter mig till Anonines OpenVPN så får jag upp massor av media servrar från andras datorer. Dessa kan jag sedan gå in på och titta bland deras filer. Det är som att det blir ett hemmanätverk då jag är ansluten.
Är detta känt att det kan bli så? Tycker det är riktigt konstigt då man betalar för att vara anonym så blir man istället raka motsatsen.
Har slutat använda mig av tjänsten för jag vet inte hur andra ser min dator, har dock kollat så att jag inte delar mina filer public men vem vet..
Och jag har kollat mitt egna nätverk så att det inte är några personer som är inne på det plus att jag bor i villa.
Tack för svar!

gör en dummy / ghost.? lägg bara in testfiler, gör så det är privat delning och logga in från annan dator med annat VPN konto kolla om du kan hitta dina filer.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Nja det är förvisso konstigt att något sådant är implementerat, men det är fortfarande användaren själv som väljer om detta ska vara på eller av.
Fungerar som tidigare nämnts precis som ett lan.

Ja precis, mycket konstigt.

Skrivet av Massy:

Egentligen inte, det är bara viktigt att man inte delar med sig av något. Tycker som sagt dock att det är lustigt att man sammanbinds med andra kunder, extra konstigt om man inte meddelas om det.

Ja, jag tycker det är väldigt konstigt att man inte får veta det, eller så räknar dom med att man vet vad man håller på med när man köper tjänsten.

Skrivet av jonatan80:

gör en dummy / ghost.? lägg bara in testfiler, gör så det är privat delning och logga in från annan dator med annat VPN konto kolla om du kan hitta dina filer.

Ska faktiskt ta att göra det, jag har upptäckt att det är oftast samma personer som jag är kopplad till så det är inte random!