PS3 stänger av sig själv! BEHÖVER HJÄLP!

Permalänk

PS3 stänger av sig själv! BEHÖVER HJÄLP!

Hej, för kanske 2-3 månader sen så började mitt PS3 krångla under en vecka då den ibland helt plötsligt stängde av sig själv och sen när jag skulle starta om det så gick den igång och sen stängde av sig typ 5 sekunder senare, notera att lampan fortfarande lyser rött så jag har inte YLOD, sen ville den inte funka förrän den hade fått stå ett bra tag.

Sen slutade problemen men igår kom dom tillbaka och har fortsatt idag och jag skulle gärna vilja veta vad det är men hittar ingenting när jag söker på google, hittar endast liknande problem men då slocknar hela PS3t när det stänger av sig själv vilket mitt inte gör utan den lyser fortfarande rött.

Någon som vet, överhettning?

Permalänk
Skrivet av emilbodsater:

Hej, för kanske 2-3 månader sen så började mitt PS3 krångla under en vecka då den ibland helt plötsligt stängde av sig själv och sen när jag skulle starta om det så gick den igång och sen stängde av sig typ 5 sekunder senare, notera att lampan fortfarande lyser rött så jag har inte YLOD, sen ville den inte funka förrän den hade fått stå ett bra tag.

Sen slutade problemen men igår kom dom tillbaka och har fortsatt idag och jag skulle gärna vilja veta vad det är men hittar ingenting när jag söker på google, hittar endast liknande problem men då slocknar hela PS3t när det stänger av sig själv vilket mitt inte gör utan den lyser fortfarande rött.

Någon som vet, överhettning?

i vilken det av landet bor du ? ja överhettning kan det vara..
en PS3 är ju nästan som en bärbar. rätt komplicerad att öppna och rensa från damm.
är du van att skruva vet att det kan vara ömtåliga delar invändigt?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

i vilken det av landet bor du ? ja överhettning kan det vara..
en PS3 är ju nästan som en bärbar. rätt komplicerad att öppna och rensa från damm.
är du van att skruva vet att det kan vara ömtåliga delar invändigt?

Jag bor i Jämtland, har aldrig öppnat eller rensat damm, är inte tillräckligt teknisk för att lita på mig själv genom att öppna den

Permalänk
Medlem

Nog för att det kan vara överhettning men det når du inte på 5 sekunder första gången du startar upp konsolen, låter som sagt va som någon variant av YLOD

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av emilbodsater:

Jag bor i Jämtland, har aldrig öppnat eller rensat damm, är inte tillräckligt teknisk för att lita på mig själv genom att öppna den

tror du får skicka den då eller be nån ta med den om man ska söderut, ner mot fjollträsk kanske ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Risk att dwt kan vara nätagget som ger ojämn kräm, hade själv samma problem som ej var överhettning, det finns två potentialernas att vrida på inne i nätagget för att ge mer kräm till ps3an, detta har löst många liknande fel.

Men inget jag rekommenderar att göra om du inte har erfarenhet av elektronik.

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Nog för att det kan vara överhettning men det når du inte på 5 sekunder första gången du startar upp konsolen, låter som sagt va som någon variant av YLOD

Första gången jag startar upp det så är det inga problem, det är efter ett tag som problemen uppstår, det gäller bara att den måste få stå ett tag och då funkar den igen, sen är det konstigt att den klarade sig från problem i 2-3 månader, eller hur?

Permalänk
Skrivet av emilbodsater:

Första gången jag startar upp det så är det inga problem, det är efter ett tag som problemen uppstår, det gäller bara att den måste få stå ett tag och då funkar den igen, sen är det konstigt att den klarade sig från problem i 2-3 månader, eller hur?

kanske nån dammråtta som smet från fläkten så den lyckades kyla av allt. sen när det byggts upp med damm så blir det samma igen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilbodsater:

Första gången jag startar upp det så är det inga problem, det är efter ett tag som problemen uppstår, det gäller bara att den måste få stå ett tag och då funkar den igen, sen är det konstigt att den klarade sig från problem i 2-3 månader, eller hur?

antagligen relaterat till antingen kontakt mellan processorer och bräda eller kontakt mellan dem och IHC.

jag skulle först pröva en bakning, funkar inte det kan det hjälpa att plocka av IHC och pasta om. inget av det är smidiga alternativ om man tycker dammrensning verkar besvärlig dock. damm tror jag inte är problemet däremot, det hade inte yttrat sig så snabbt om så hela maskinen är fylld av det. och beroende på vilken modell det är så är det inte troligt att det samlat på sig några mängder ändå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Jag hade problem med temps på mitt PS3 slim (inte "superslim"), jag ställde det på fyra suddgummin och fick då ner vibrationer och bättre kylning! Varma sommardagar så brukar jag komplettera med en bordsfläkt.

Går fläkten på höga varv? Sker det i bara vissa spel?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

antagligen relaterat till antingen kontakt mellan processorer och bräda eller kontakt mellan dem och IHC.

jag skulle först pröva en bakning, funkar inte det kan det hjälpa att plocka av IHC och pasta om. inget av det är smidiga alternativ om man tycker dammrensning verkar besvärlig dock. damm tror jag inte är problemet däremot, det hade inte yttrat sig så snabbt om så hela maskinen är fylld av det. och beroende på vilken modell det är så är det inte troligt att det samlat på sig några mängder ändå.

TS klarar inte att öppna konsolen. ska han slänga in allt ?

bakning. ja jobbar som bagare jag kan garantera att "bakning" inte får trasiga ps3 att funka.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

TS klarar inte att öppna konsolen. ska han slänga in allt ?

"inte teknisk nog", vilket man inte heller behöver vara egentligen, alls. lite händig underlättar däremot.

nej man slänger inte in allt utan enbart själva "moderkortet". det enda som kan vara besvärligt att få loss är kylaren då pastan blivit som lim efter några år, och är garanterat i det tillståndet om det då är problem med just kylningen.

det är givetvis en sista diket-lösning, och inte en permanent fix. men har garantin gått ut och inga andra lösningar hjälpt så kan man lika gott pröva den.

Skrivet av jonatan80:

bakning. ja jobbar som bagare jag kan garantera att "bakning" inte får trasiga ps3 att funka.

då har du la använt fel recept. hoppas du lyckas bättre med barkisarna.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Har du en Tjock-PS3a ?

Utförs på eget bevåg Har själv kört detta på min...fyfan vad det dammade

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Har du en Tjock-PS3a ?

Utförs på eget bevåg Har själv kört detta på min...fyfan vad det dammade

https://www.youtube.com/watch?v=THgb76CfVao

Är det farligt för konsolen?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Gissar på att det är Red light of death? (RLOD). Det är en variant av YLOD, oftast RSX chippet som har dålig kontakt med moderkortet. Reball (omlödning av chippet) är den enda reparationen som håller länge. Dock är det dyrt

Visa signatur

Denon AH-D5000 | Sennheiser HD-650
Aune X1S DAC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Har du en Tjock-PS3a ?

Utförs på eget bevåg Har själv kört detta på min...fyfan vad det dammade

https://www.youtube.com/watch?v=THgb76CfVao

Det fungerar på Slim också Fast då dra man bara ut kontakten istället för att trycka på knappen på baksidan då det inte finns någon.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Är det farligt för konsolen?

Nej.

Men gör du det hela tiden så teoretiskt sett borde det slita mer på fläkten. En till två/tre gånger per år räcker nog för dom flesta.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Det fungerar på Slim också Fast då dra man bara ut kontakten istället för att trycka på knappen på baksidan då det inte finns någon.

Jo jag såg det precis efter att jag postade Klart intressant vad för mängder damm man samlat på sig under åren

Skrivet av Lifooz:

Är det farligt för konsolen?

Nej det ska inte vara några problem. Kört det ett antal gånger och min Ps3a rullar Damma på du!

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

antagligen relaterat till antingen kontakt mellan processorer och bräda eller kontakt mellan dem och IHC.

jag skulle först pröva en bakning, funkar inte det kan det hjälpa att plocka av IHC och pasta om. inget av det är smidiga alternativ om man tycker dammrensning verkar besvärlig dock. damm tror jag inte är problemet däremot, det hade inte yttrat sig så snabbt om så hela maskinen är fylld av det. och beroende på vilken modell det är så är det inte troligt att det samlat på sig några mängder ändå.

Bakning, pasta om? Förstår ingenting typ, men som sagt så vågar jag inte öppna den, jag är rätt övertygad om att jag hade förstört någonting

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Har du en Tjock-PS3a ?

Utförs på eget bevåg Har själv kört detta på min...fyfan vad det dammade

https://www.youtube.com/watch?v=THgb76CfVao

Jag gjorde det där men fläkten låter fortfarande lika mycket så dammet är inte problemet, måste vara överhettning, sen har jag PS3t för det mesta på ett inte alltför stort ställe så jag kanske borde testa att ställa det mer fritt, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilbodsater:

Hej, för kanske 2-3 månader sen så började mitt PS3 krångla under en vecka då den ibland helt plötsligt stängde av sig själv och sen när jag skulle starta om det så gick den igång och sen stängde av sig typ 5 sekunder senare, notera att lampan fortfarande lyser rött så jag har inte YLOD, sen ville den inte funka förrän den hade fått stå ett bra tag.

Sen slutade problemen men igår kom dom tillbaka och har fortsatt idag och jag skulle gärna vilja veta vad det är men hittar ingenting när jag söker på google, hittar endast liknande problem men då slocknar hela PS3t när det stänger av sig själv vilket mitt inte gör utan den lyser fortfarande rött.

Någon som vet, överhettning?

Dags att byta till PC

Visa signatur

CPU i5 2500k @4.5 GHz CPU Kylare Corsair H80 RAM 12GB @1600MHz GPU Gigabyte GTX 770 WF SLI PSU Corsair AX 860i MOBO ASUS P8Z68-V PRO Torn Corsair Air 540
Kringutrustning MUS Corsair M95 Tangentbord Ducky Shine 3 Purple TKL MX Blue
Musmatta Steelseries QCK Skärmar HP w2207, Asus WG248QE 24Tum, 144Hz
Värt att veta är att NuckleBuckle har Dyslexi

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilbodsater:

Jag gjorde det där men fläkten låter fortfarande lika mycket så dammet är inte problemet, måste vara överhettning, sen har jag PS3t för det mesta på ett inte alltför stort ställe så jag kanske borde testa att ställa det mer fritt, eller?

Ställ den fritt.

Det låter som att din PS3a sjunger på sista versen. Antingen så kontaktar du Sony/butiken ifall du har någon garanti kvar eller....

..så öppnar du upp PS3an ikväll med en öl i handen och får en elektronik-upplevelse! Sedan börjar du felsöka och testa att blåsa med en vanlig fläkt

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Ställ den fritt.

Det låter som att din PS3a sjunger på sista versen. Antingen så kontaktar du Sony/butiken ifall du har någon garanti kvar eller....

..så öppnar du upp PS3an ikväll med en öl i handen och får en elektronik-upplevelse! Sedan börjar du felsöka och testa att blåsa med en vanlig fläkt

Innan du öppnar upp den hade jag rekommendera att säkerhetskopiera hårddisken utifall att

Eller kan du göra en Data överföring, men då får du skaffa ett till PS3 Har skälv gjort det på en som slutade att läsa skivor, var inga problem.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Innan du öppnar upp den hade jag rekommendera att säkerhetskopiera hårddisken utifall att

Eller kan du göra en Data överföring, men då får du skaffa ett till PS3 Har skälv gjort det på en som slutade att läsa skivor, var inga problem.

Eller så tar han bara ut disken och stoppar in den i den nya ;P

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Eller så tar han bara ut disken och stoppar in den i den nya ;P

Varför köra vidare på en gammal disk som använts mycket mer än en ny i det fallet han skaffar en ny ps3? Du har ju en betydligt högre risk att en äldre disk går sönder än en ny, det kanske tar några timmar, men det är knappast värt att snåla in på den tiden.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Varför köra vidare på en gammal disk som använts mycket mer än en ny i det fallet han skaffar en ny ps3? Du har ju en betydligt högre risk att en äldre disk går sönder än en ny, det kanske tar några timmar, men det är knappast värt att snåla in på den tiden.

Visst är det så. Men disken är det ju inget fel på vad jag vet.

Överför han, så försvinner ALLT på den gamla. Pajar den nya, så..ja du förstår vart jag är påväg...?

Citat:

- När du utför denna funktion raderas alla data som finns lagrade på det PS3™-system som tar emot datan ("målsystemet").
- De data som raderats kan inte återställas, var därför försiktig så att du inte raderar viktiga data. Det är användarens ansvar om data förstörs eller försvinner.
- Vissa typer av data går inte att överföra. Välj här för mer information.

Ny disk betyder inte alltid bra.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Eller så tar han bara ut disken och stoppar in den i den nya ;P

Problemet är att ps3an formaterar om disken aromatiskt och allt försvinner tyvärr då

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Problemet är att ps3an formaterar om disken aromatiskt och allt försvinner tyvärr då

Nej den formarterar bara när det behövs. Disken är redan formaterad.

Stoppar du i en HELT NY disk så kommer den behöva formatera, ja.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Nej den formarterar bara när det behövs. Disken är redan formaterad.

Stoppar du i en HELT NY disk så kommer den behöva formatera, ja.

När min ps3:a började krångla och jag letade runt info om det så stod det i princip överallt att hårddisken är låst till den ps3 den sitter i och om du försöker flytta den till en annan så kommer den formatteras eftersom den nya ps3:an inte känner igen den.

Nu lyckades jag få ordning på min ps3 utan att skaffa ny, så kom aldrig så långt att jag behövde fundera på om jag skulle prova själv, men baserat på vad jag läst så skulle jag inte våga flytta disken om det inte var absolut sista utvägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

När min ps3:a började krångla och jag letade runt info om det så stod det i princip överallt att hårddisken är låst till den ps3 den sitter i och om du försöker flytta den till en annan så kommer den formatteras eftersom den nya ps3:an inte känner igen den.

Nu lyckades jag få ordning på min ps3 utan att skaffa ny, så kom aldrig så långt att jag behövde fundera på om jag skulle prova själv, men baserat på vad jag läst så skulle jag inte våga flytta disken om det inte var absolut sista utvägen.

Nu är jag lite mer påläst, det gick tyvärr inte som jag trodde. PS3ans hårddisk verkar vara låst till den PS3a som formaterade den.

Allt för att Sony vill stoppa olaglig kopiering.

Blir att köra på PS3 > Kabel > PS3 för att överföra i så fall.

My bad

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |