Permalänk
Medlem

Dela internet till switch från dator?

Hejsan, bygger ett litet halvt invecklat nätverket hemma (iallafall för mig, nybörjare)

Har två nätverksportare i moderkortet den översta ingång från modem/router -> alix (pfsense) -> switch -> Min dator!
Och har trådlöst på routern men alldeles för dålig täckning, vill dela internet från min dator (nätverksport 2) -> switch med trådlöst.

Då är min fråga är detta möjligt och hur gör jag isåfall? Hur blir det med ip adresser osv.. Ska jag konfigurera i datorn något specifikt eller ska jag fixa i switchen efter datorn?

Läst om ICS, men om jag startar min andra connection och har delat ut ICS då får inte min dator något internet? Typ som connection 1 o 2 spelar ut varandra eller liknande? Så om jag sedan stänger av conncection 2 då får jag internet igen.

Mvh Max

Permalänk
Vila i frid

När du delar ut din alix.LAN.NIC1-adapter anslutning till local.ICS.NIC2 så se till att aktivera delning av/forwarda DNS/DHCP etc - det finns en flik för detta.

Använd statisk IP på enheter anslutna till local.ICS.NIC2 dvs om local.ICS.NIC2 adaptern har 192.168.0.1 så sätter du en enhet ansluten till local.ICS.NIC2 nätet på en annan adress t.ex. 192.168.0.42 med gateway 192.168.0.1 och DNS 8.8.8.8.

Lokala resurser på nätet alix.LAN.NIC1 är/blir inte synliga för enheter på local.ICS.NIC2 nätet.