Ska man köpa demoprodukter/ Från sweclockers?

Permalänk

Ska man köpa demoprodukter/ Från sweclockers?

Hej! Jag undra på att köpa lite demoprodukter från komplett eller produkter här från sweclockers,Kan man lita på dom? Jag ska köpa en dator för 10,8k och funderade mest på att köpa grafikkort.

Visa signatur

"The White Ninja" | i5 4690k | Saphire R9 290 Tri x OC | 750w EVGA Supernova G2 | NZXT S340 White | Msi Z97S Krait Edition | 1000gb Seagate Barracuda | 8gb ram | Corsair Air Series AF120 Edition Blue Led | Galleri kommer kanske snart på datorn!!
Laptop: i5, GT 740 , 8gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardmonkey47:

Hej! Jag undra på att köpa lite demoprodukter från komplett eller produkter här från sweclockers,Kan man lita på dom? Jag ska köpa en dator för 10,8k och funderade mest på att köpa grafikkort.

Generellt sett så är det ganska bra. Du samma rättigheter i en butik när du köper demoprodukter.

När det kommer till marknaden så tycker jag att det definitivt är bra. Vettiga priser och de som lägger ut saker galet högt får också reda på det i kommentarer! Självklart finns det rötägg, så när köper på marknaden betala aldrig något helt i förskott. Postförskott eller blocket-paket är en bra lösning.

Själv brukar jag titta på folks aktivitet på forumen, om den är bra och jag känner mig hyffsat säker med personen så brukar jag betala förskott för att få en smidig affär.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Avstängd

jag tycker det inte är värt att köpa dom från firma och har själv testat nån pryl förut och har varit måndags ex feeling på det jag fått som gpu med nån enstaka tearing här och där moderkort som känns halv suspekt så aktar mig från sånna .. vist man har garanti men är tråkigt och tar tid med rma och brukar oftast inte vara så mycket billigare att det är värt det om du fråga mig

samma highend prylar beg brukar ofta säljas pga krångel och man vet inte hur dom är skötta så chansen att få skit är för stor och enda jag köper så är om det är billigt skit till en skrutt dator där det inte är några större summor att tala om

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Om det finns köper jag alltid demogrejer. Du har ju fortfarande garanti så i princip är det fullgott skick fast lägre pris. Har aldrig haft några problem med det!

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk

Tack för all svar!

Visa signatur

"The White Ninja" | i5 4690k | Saphire R9 290 Tri x OC | 750w EVGA Supernova G2 | NZXT S340 White | Msi Z97S Krait Edition | 1000gb Seagate Barracuda | 8gb ram | Corsair Air Series AF120 Edition Blue Led | Galleri kommer kanske snart på datorn!!
Laptop: i5, GT 740 , 8gb ram

Permalänk

Har köpt i princip all hårdvara jag köpt de senaste åren här på marknaden, funkat bra än så länge och klart billigare än nya grejer.

Permalänk
Medlem

Nästan halva min dator (CPU, Moderkort, RAM, kylare) är köpt här på marknaden.

Dock är det inte 100% säkert här heller; händer tyvärr ibland att någons konto har blivit kapat av någon som är ute efter att bedra forumanvändare.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Se det ekonomisk, där du väger in extraarbete och strul som en kostnad. Man ska ej glömma att kostnaden för en trasig produkt i många fall är betydligt större än vad bara produkten kostar.

Säg t.ex. att man köper en bakuphårddisk på 2TB för 500kr och sparar 300kr emot en ny. Om hårddisken skulle rasa, är det då enbart 500kr man har förlorat? Och om man har tur och får en ny på garantin så har detta inte kostat en något alls?
Problemet är att man har förlorat data, där denna data kan vara mer värd än hela ens dator. Köper man begagnad moderkort, processorer, ram (som är livsfarligt) så kan man få datafel då också.
Nya produkter är självklart ingen säkerhet, det är dock mindre riskabelt.

Så frågan man ska ställa sig är om man gör något vettigt med den maskinen som ska ha en hårdvara med okänt ursprung, om svaret är ja bör man överväga risken emot hur mycket man sparar.

Htpc, surfplatta, lekdator etc skulle jag själv kunna tänka mig köpa begagnad. Jag tycker dock ofta priserna i princip är lika som nya och inte ovanligtvis högre än nytt. (htpc & surfplatta brukar dock gå fixa billigt)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

jag tycker det inte är värt att köpa dom från firma och har själv testat nån pryl förut och har varit måndags ex feeling på det jag fått som gpu med nån enstaka tearing här och där moderkort som känns halv suspekt så aktar mig från sånna .. vist man har garanti men är tråkigt och tar tid med rma och brukar oftast inte vara så mycket billigare att det är värt det om du fråga mig

samma highend prylar beg brukar ofta säljas pga krångel och man vet inte hur dom är skötta så chansen att få skit är för stor och enda jag köper så är om det är billigt skit till en skrutt dator där det inte är några större summor att tala om

Jag håller med - ofta är det inte värt prisskillnaden om den inte är mycket stor. Ett exempel: jag köpte ett "demoex" (säkert en retur med facit i hand...) på en bärbar dator till mamma och pappa; 4500 kr i st f 7000, så det var bra med pengar att "tjäna". Men efter ett antal timmars jobb med installation och konfigurering så börjar den blåskärma, spontanomboota, etc. Visst fick jag pengarna tillbaks tillsammans med en ursäkt och en rabatt på en annan dator, men det var inte värt alla de timmar jag la på installation, felsökning, hämta paket, skicka paket, etc.

Allt som jag köpt på blocket/tradera har dock fungerat som utlovat.

Permalänk
Medlem

Man ska alltid passa sig när man betalar i förskott.
Många som blivit lurade här på sweclockers marknaden, så knappast 100% säkert, precis som andra sidor.

Man får alltid bilda sig en egen uppfattning om personen i frågan, om det känns bra så kan man våga betala i förskott.

Jag köper ex aldrig något av sweclockers medlemmar som har 20 posts/inaktiva osv.

Köpte nyligen av en användare på swec som jag vet är en aktiv användare, och vet har sålt tidigare osv. Då var det absolut inga tankar att jag inte vågade betala i förskott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Jag håller med - ofta är det inte värt prisskillnaden om den inte är mycket stor. Ett exempel: jag köpte ett "demoex" (säkert en retur med facit i hand...) på en bärbar dator till mamma och pappa; 4500 kr i st f 7000, så det var bra med pengar att "tjäna". Men efter ett antal timmars jobb med installation och konfigurering så börjar den blåskärma, spontanomboota, etc. Visst fick jag pengarna tillbaks tillsammans med en ursäkt och en rabatt på en annan dator, men det var inte värt alla de timmar jag la på installation, felsökning, hämta paket, skicka paket, etc.

Allt som jag köpt på blocket/tradera har dock fungerat som utlovat.

Detta är tyvärr också min erfarenhet. Den stress och tid det tar att felsöka kan ibland bli långt mycket mer värt än rabatten man sparar.

Permalänk

ok tack för alla svar har fått en inblick om vad som gäller!

Visa signatur

"The White Ninja" | i5 4690k | Saphire R9 290 Tri x OC | 750w EVGA Supernova G2 | NZXT S340 White | Msi Z97S Krait Edition | 1000gb Seagate Barracuda | 8gb ram | Corsair Air Series AF120 Edition Blue Led | Galleri kommer kanske snart på datorn!!
Laptop: i5, GT 740 , 8gb ram