Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cleanus:

Vad finns det för billiga Förstärkare+DAC's? Är O2+ODAC värt slantarna? Hur låter NuForce uDac 3?

Ja det är den och det är roligt att man får chansen att bygga egen låda om man nu känner för det.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Cleanus:

Vad finns det för billiga Förstärkare+DAC's? Är O2+ODAC värt slantarna? Hur låter NuForce uDac 3?

O2+ODAC är värt slantarna tycker jag men beror förstås på vilka lurar du ska ansluta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Beyer T1 brukar beskrivas som kristallklara och väldigt rakt på sak, och ja många kör rörförstärkare till dem för lite "uppmjukande" effekt, t.ex. Woo Audio WA2 har jag sett många rekommendera. Jag skulle dock säga att om du tycker att lurarna helt klart saknar värme och bas för din smak, byt lurar istället. Kanske kika på något från Audeze eller Hifiman, tror deras ljudkaraktär skulle tilltala dig.

Hmm... Jo, jag har sett att många använder Woo Audio WA2, men de finns tyvärr inte i Sverige. Man vill ju helst testa först. Finns det ingen som har tillverkat någon liten "rörmoj" att koppla in så att man får lite mjuk värme?
Funderar på lite på Beyer Dynamic T70. Någon som vet något om dessa lurar?

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simna:

Hmm... Jo, jag har sett att många använder Woo Audio WA2, men de finns tyvärr inte i Sverige. Man vill ju helst testa först. Finns det ingen som har tillverkat någon liten "rörmoj" att koppla in så att man får lite mjuk värme?
Funderar på lite på Beyer Dynamic T70. Någon som vet något om dessa lurar?

Jag har byggt bottlehead crack och jag gillar den men den är numera inte i orginalutförande.
Folk rekommenderar den till nästan alla Sennheiser och beyer lurar i mid och hi sortimentet.

Permalänk
Fyndjägare

Ok spammar hörlurstråden lite, Dustin sommarkampanj redan omnämnd i dagens fynd.
Dustin säljer Sony MDR-1R för 1290:- just nu. Det är bekväma slutna lurar som låter helt ok för pengarna.

http://www.dustinhome.se/product/5010655199/sony-mdr-1r-black...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompan99:

Tjena hade tänkt att beställa o2+odac nu och hade tänkt att sätta ihop det själv så jag har några frågor.

1.Behöver man borra några hål ifall man ska ha allt i ett gemensamt skal?
2.Hur lång är frakt tiden ifall man väljer Weekly Priority Mail RoW
Och finns det nån som kan länka pdf filen där instruktionerna finns?

//Tom

1. Nej
2. Under en vecka

3. Du behöver inga instruktioner, men du kan kolla min lilla guide på min blogg. http://phimusic.blogspot.se/search/label/Objective

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Fyndjägare

Hittade en ny intressant förstärkare häromdagen.

£349 direkt från tillverkaren i UK

1W vid 50ohm låter intresant för mig som har både HE-500 och LCD-2. Headfonia ska tydligen testa inom kort, har inte full respekt för deras tester men kul att höra vad de tycker.

Tisbury Audio Challenge Amp 1
- Reference grade' fidelity into almost all headphones
- Solid American black walnut and 3mm aluminium enclosure
- Two gain settings: 6 dB (2x) and 16 dB (6.3x)
- High output power: 1 W into 50 ohms
- Ultra low distortion: 0.0003% THD (1 kHz, +6 dBu into 32 ohms)
- Very low noise floor: -110 dBV and 128 dB dynamic range (A-weighted)
- Flat frequency response: -0.04 dB from 20 Hz to 20 kHz
- Muting relay for safe and silent operation
- Compact footprint: W 204mm x D 170mm x H 74mm
- Top quality components: Alps "Blue Velvet" volume, Neutrik jack, Panasonic caps, Susumi 0.1% thin film resistors

http://www.tisburyaudio.co.uk/challenge-amp-1-headphone-ampli...

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mumu55:

1W vid 50ohm låter intresant för mig som har både HE-500 och LCD-2. Headfonia ska tydligen testa inom kort, har inte full respekt för deras tester men kul att höra vad de tycker.

- Top quality components: Alps "Blue Velvet" volume, Neutrik jack, Panasonic caps, Susumi 0.1% thin film resistors

http://www.tisburyaudio.co.uk/images/products/pl_CA1.jpg

Sjukt snygg! Vore kul om de designar en matchande DAC också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast

Efter att ha snöat in mig på Philips Fidelio X1 lurarna och nyligen läst upp mig lite angående utgångsimpedans osv så insåg jag att jag kan få mer utav mina lurar med en extern förstärkare då mitt Asus kort har för hög impedans.

Jag känner fortfarande att det är väldigt snurrigt och med begränsad budget letar jag nu efter en bra, snygg förstärkare att koppla in via Asus Xonar Essence RCA line-out som jag vill använda som DAC.

1. http://www.headnhifi.com/O2-desktop-amplifier

Har spanat en del på den i länken ovan, är den prisvärd? Om inte, vilka alternativ har jag för samma pris?

2. Vid beställning av O2'an vilka gains bör jag be om när det gäller 32ohm lurar som Fidelio X1? Rent spontant känner jag 1x och 2x stämmer det?

3. Vad för RCA kablar ska man köpa för att koppla in ljudkortet i förstärkaren? Vill helst inte lägga 600kr på supra kablar men vill ändå vara säkrare än 79kr varianterna.

Alla tips och svar uppskattas.

PS. Hade helt klart varit smartare att köpa hög impedans lurar för x1 pris + förstärkarpriset men visste inte bättre.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Firkraag:

Efter att ha snöat in mig på Philips Fidelio X1 lurarna och nyligen läst upp mig lite angående utgångsimpedans osv så insåg jag att jag kan få mer utav mina lurar med en extern förstärkare då mitt Asus kort har för hög impedans.

Jag känner fortfarande att det är väldigt snurrigt och med begränsad budget letar jag nu efter en bra, snygg förstärkare att koppla in via Asus Xonar Essence RCA line-out som jag vill använda som DAC.

1. http://www.headnhifi.com/O2-desktop-amplifier

Har spanat en del på den i länken ovan, är den prisvärd? Om inte, vilka alternativ har jag för samma pris?

2. Vid beställning av O2'an vilka gains bör jag be om när det gäller 32ohm lurar som Fidelio X1? Rent spontant känner jag 1x och 2x stämmer det?

3. Vad för RCA kablar ska man köpa för att koppla in ljudkortet i förstärkaren? Vill helst inte lägga 600kr på supra kablar men vill ändå vara säkrare än 79kr varianterna.

Alla tips och svar uppskattas.

PS. Hade helt klart varit smartare att köpa hög impedans lurar för x1 pris + förstärkarpriset men visste inte bättre.

1. Bra val

2. 1x funkar hos mig med Fidelio x1. Och 5.5x som jag har som andraläge är inte bra. Ska du bara köra lättdrivna lurar direkt från datorn så kör 1x och 2x typ. Ska du koppla från mobilen någon gång så har den lägre utgångsgain och du behöver högre gain i din O2. Vill du ha O2 kvar och kanske köra högimpedanslurar senare så kanske ta ett högre gain som andra val typ 1x och 3-5x eller nåt, svårt att säga beror på vilka lurar du kikar på framöver. Kolla Gaintabellen hos NwAwGuy: http://nwavguy.blogspot.se/2011/09/all-about-gain.html
Men enbart för Fidelio X1 så kör 1x som första och 2x eller 2,5x som andraval.

3. Finns väl ok RCA för mindre? Oehlbach NF-1 Master 0,5m för 250kr inkl frakt typ.
http://www.amazon.de/gp/product/B00007ELZ1/ref=ox_sc_act_titl...

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mumu55:

1. Bra val

2. 1x funkar hos mig med Fidelio x1. Och 5.5x som jag har som andraläge är inte bra. Ska du bara köra lättdrivna lurar direkt från datorn så kör 1x och 2x typ. Ska du koppla från mobilen någon gång så har den lägre utgångsgain och du behöver högre gain i din O2. Vill du ha O2 kvar och kanske köra högimpedanslurar senare så kanske ta ett högre gain som andra val typ 1x och 3-5x eller nåt, svårt att säga beror på vilka lurar du kikar på framöver. Kolla Gaintabellen hos NwAwGuy: http://nwavguy.blogspot.se/2011/09/all-about-gain.html
Men enbart för Fidelio X1 så kör 1x som första och 2x eller 2,5x som andraval.

3. Finns väl ok RCA för mindre? Oehlbach NF-1 Master 0,5m för 250kr inkl frakt typ.
http://www.amazon.de/gp/product/B00007ELZ1/ref=ox_sc_act_titl...

Tack för hjälpen!

Edit: Köpte förstärkaren nu med 1x/2x, då var det bara kabelfrågan kvar.
Edit2: Köpte denna kabeln, efter din rekommendation fast fick bli 2 meter :).

Visa signatur

Permalänk

Kan nån rekommendera ett par hörlursstärkare som är billiga och bra? Sitter på bra grejer i övrigt (studiogrejer) men jag drar hörlurarna ur en djmixer när jag kan ha en separat produkt för det här och köra rec out till den.

Har hd650 och hd25. Det ska helst vara gjort av metall och mäta bra. Löder egna kablar så där funkar alla anslutningar bra.

under 1500 helst

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trivial1ty:

Kan nån rekommendera ett par hörlursstärkare som är billiga och bra? Sitter på bra grejer i övrigt (studiogrejer) men jag drar hörlurarna ur en djmixer när jag kan ha en separat produkt för det här och köra rec out till den.

Har hd650 och hd25. Det ska helst vara gjort av metall och mäta bra. Löder egna kablar så där funkar alla anslutningar bra.

under 1500 helst

Löd ihop en O2 http://www.headnhifi.com/diy-kits/o2-kit-full

Om inte intresse finns kan man köpa den färdig monterad på samma sida också.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Trivial1ty:

under 1500 helst

Skrivet av Wh1sp:

Välj även sista frakt alternativet 'weekly priority' mail så skickas den från Tyskland och du slipper då tull osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!

Sitter på ett par Mrspeakers Mad dogs, Grados 325i och driver allt detta med en Fiio E17 optiskt till mac med flack filer genom Fidelia. Jag känner nu att mina Mad dogs är lite svårdrivna och vill gärna uppgradera mig i förstärkar världen. Är O2 + ODAC bättre än om jag skulle köpa till en Fiio E09K? Ligger runt 2k på budget och funderar även på om Schiit är något att kolla in? Tack!

Visa signatur

PC: 57003xd, 4070
Ljud: Dragonfly/Feliks audio tub, schiit bifrost, Empyrean II.

Permalänk

Köpa lurar + mic

Tjenare. Jag tänkte köpa ett par lurar + mic jag tänkte mest troligt köpa en snowball som mic. Men jag undrar vad jag ska köpa för lurar samt om det går att koppla det till mitt xbox360 och mitt ps4 och isåfall hur gör man?
Obs min youtubekanal som jag har tänkt o lägga upp på finns här https://www.youtube.com/channel/UCzNWulP9EvTuA0N32gyBaAA klicka på subscribe. Tack

Permalänk
Skrivet av Wh1sp:

Skrivet av Firkraag:

Välj även sista frakt alternativet 'weekly priority' mail så skickas den från Tyskland och du slipper då tull osv.

Hur bra är den o2:an jämfört med vad man får "över disk" för max 1500? Jag har aldrig byggt nåt elektoniskt själv men det kan säkert vara kul det med.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Skrivet av Ghastlyline:

Tjenare. Jag tänkte köpa ett par lurar + mic jag tänkte mest troligt köpa en snowball som mic. Men jag undrar vad jag ska köpa för lurar samt om det går att koppla det till mitt xbox360 och mitt ps4 och isåfall hur gör man?
Obs min youtubekanal som jag har tänkt o lägga upp på finns här https://www.youtube.com/channel/UCzNWulP9EvTuA0N32gyBaAA klicka på subscribe. Tack

Personligen tycker jag vad som helst från akg eller sennheiser, dom gör inget skit. Bara berstämma om man vill ha slutna eller öppna (mycket bekvämare i längre perioder imo) och budget. Personligen föredrar jag sennheiser men jag gråter knappast om jag blir tvingad till akg Det är lika bra det.

Micar är ett stort och (har jag märkt) subjektivt ämne. en bra mic behöver alltid en micstärkare av nån typ. kondensatormicar behöver nån slags phantom power (48 volt). dessa ger mycket utsignal (20-30 millivolt per pascal typ) så micstärkarn behöver man inte köra på max (där det brusar). dynamiska micar är som en liten högtalare som man kör bakvänt, dessa ger låg utsignal typiskt 1-4mv/Pa, till dessa behöver du en bättre micstärkare. med mer "gain", och troligtvis får du köra den på nära max om du vill få ut nåt ljud, och då brusar det oftast (om du inte har stor budget, ett par tusen iaf).

Sen finns det såna micar som sitter i headsets osv och dessa heter elektretmicar, och om dessa vet jag näst intill inget alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trivial1ty:

Hur bra är den o2:an jämfört med vad man får "över disk" för max 1500? Jag har aldrig byggt nåt elektoniskt själv men det kan säkert vara kul det med.

Rent prestationsmässigt (enl. mätningar) gör O2:an bättre ifrån sig än många förstärkare som kostar flera gånger så mycket. Det finns överlag inte så många att välja på heller i den prisklassen (<1501 kr). All dokumentation inkl. mätningar m.m. finns här http://nwavguy.blogspot.fi/2011/07/o2-headphone-amp.html och http://nwavguy.blogspot.fi/2011/08/o2-details.html

Permalänk
Inaktiv

Tänkte fråga om någon här har lyssnat på Shure SE 846? Jag har idag Shure SE 425 som är min absoluta favorit i min ägo. Blev väldigt nyfiken på utbytbara nozzles.

De ska ha fått väääldigt bra kritik...

Permalänk

är det iems? Det är säkert bra grejer. det finns väl bara 3 bra tillverkare av iems faktiskt. shure, westone och kanske etymotic. Jag har haft ett par billiga shure med dynamisk element, för på den tiden var det den enda teknologin som faktisk gav bra bastryck. riktigt nöjd med dom. Dom höll typ 4 år innan sladden blev styv och sprack. Men personligen så skippar jag dyra iems, det blir bättre upp till en punkt sen blir det inte bättre mer. Annorlunda kanske. Har du ett par som du gillar soundet ur så finns det ingen anledning att köpa ett par till.

själv ville jag ha en ny "över örat ner bakom ryggen" iem så jag köpte philips SHQ3200/10

skar bort "böjgrejan precis där det gråa slutar och nu har jag ett par nya killeriems. sitter lika bra som mina shure men låter bättre. Dom låter kanon. Inte en enda gång har jag kännt fan vad dåligt det låter. Jag har typ 5 bands eq på min antika lur (och 0 på min back to basicslur) och den används extremt sparsamt och då låter dom neutralt, och det är typ högsta betyg för lurar imo. Man kan säkert köpa bättre iems om man vill men det här är tillräckligt bra, riktigt bra för det priset tycker jag (nästan gratis). Jag kan inte spela skallen av mig med telefonen och dessa lurar men det tror jag beror mest på luren.

Riktigt nöjd att jag hittade dessa. Har även testat ett par sennheiser för ca 350 och ett annat par philips för ca 300 och ingen var "över örat ner bakome ryggen typen" och båda var asjobbiga för så fort man rörde sig så försvann tätningen i hörselkanalen, och med den all bas. Ren skit imo.

Visa signatur

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Zalice:

Tänkte fråga om någon här har lyssnat på Shure SE 846? Jag har idag Shure SE 425 som är min absoluta favorit i min ägo. Blev väldigt nyfiken på utbytbara nozzles.

De ska ha fått väääldigt bra kritik...

Yes hört dem en gång tyckte inte de var värda 9000kr drivna direkt ur mobilen (Z1 Compact). Men med rätt player eller er bra hörlursförstärkare som kan hantera lågimpedans multi BA (som kan vara knepiga) så hade jag nog tyckt annorlunda. De kostade 5000kr där jag var, blev inget köp ändå. Köpte Westone istället. Ville ha lurar som låter bra direkt ur mobilen.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mumu55:

Yes hört dem en gång tyckte inte de var värda 9000kr drivna direkt ur mobilen (Z1 Compact). Men med rätt player eller er bra hörlursförstärkare som kan hantera lågimpedans multi BA (som kan vara knepiga) så hade jag nog tyckt annorlunda. De kostade 5000kr där jag var, blev inget köp ändå. Köpte Westone istället. Ville ha lurar som låter bra direkt ur mobilen.

Jag tänkte driva direkt ur Iphone 4S som jag har just nu. Min hörlursförstärkare till mobilen har gått sönder.
Jag skulle gärna vilja provlyssna på SE 846, bara för att...men vet inte var man kan provlyssna på ett par i Sverige.

Permalänk

dom var jävla dyra dom där då...

Jag skulle inte riskera ens 5k i ett par iems. 2k kanske men inte ett öre mer. Det är produkter som lätt försvinner eller går sönder av olika anledningar. Om jag hade dragit in över en mille om året hade jag kunna ha såna, möjligtvis.

Tänk verkligen efter innan du slår till på dom där säger jag. För hur mycket man vrider och vänder på det så är det ett par hörlurar som man har inne i örat. Det är iaf min åsikt. Och då tycker oftast inte jag 10k för en bra grej är dyrt eller ens mycket pengar om det är bra kvalitet.

Men tja om dom gör snäckdelen av superplastiskt formad betatitan och sladden av kevlar eller nån annan as-stark fiber som aldrig vittrar sönder och erbjuder 5-10 års gratis no questions asked service om nåt skulle hända. då är det möjligtvis prisvärt för en iem. annars inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oppos första hörlur PM-1 är riktigt bra enligt Innerfidelity. Tar över Audeze LCD-2:s plats på wall of fame.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Wh1sp:

Oppos första hörlur PM-1 är riktigt bra enligt Innerfidelity. Tar över Audeze LCD-2:s plats på wall of fame.

https://www.youtube.com/watch?v=mMdToDdlNcM

Oj lite förvånande. De andra som testat har varit mer försiktiga i stil med "ett bra första försök". Kul för Oppo, och förhoppningsvis får vi se PM-1/PM-2 i butik härhemma snart.

Visa signatur

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Zalice:

Jag tänkte driva direkt ur Iphone 4S som jag har just nu. Min hörlursförstärkare till mobilen har gått sönder.
Jag skulle gärna vilja provlyssna på SE 846, bara för att...men vet inte var man kan provlyssna på ett par i Sverige.

Reference har ju i lager. Osäker om de erbjuder demo på just dom dock. Vem vill lägga 9000kr på ett par in-ears som 100 kunder med smutsiga öron testat. In-ears har ju en tendens att vaxa igen efter ett tag, även om man sköter dom. Men ring o kolla om du får testa.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Wh1sp:

https://www.youtube.com/watch?v=mMdToDdlNcM

Hade nog hellre köpt ett par sennheiser för samma pris, känns liiiite säkrare på nåt sätt liksom. Men självklar är ju detta extremt mycket pengar för en hörlur. Man får ju faktiskt ett par, ja t om ett ganska bra par högtalare för samma pengar. Och jag är säkert inte ensam om att föredra högtalare över lurar.

Själv köpte jag hd650 när dom kom ut typ. och dom har hållt minst 10 år så det kanske var värt pengarna per år liksom. Men det var ändå mycket pengar för lite saker. Skulle nog inte köpa dyrare lurar. Man kan istället köpa ljudkort/amp/whatever och lurar för samma pengar, för det blir säkert inte så jättemycket bättre efter en viss nivå. det blir väl egentligen inte så mycket bättre efter ca 1500 eller nåt. Likadant med alla ljudgrejer, det blir bättre ju dyrare det är men oftast är det bra mikroskopiskt bättre än nåt för halva priset. Eller så är det bara annorlunda.

Gillar man designen och så så kanske det är en annan situation, för då kanske man anser att man köper konst eller nåt??

kan inte stava
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trivial1ty:

Hade nog hellre köpt ett par sennheiser för samma pris, känns liiiite säkrare på nåt sätt liksom. Men självklar är ju detta extremt mycket pengar för en hörlur. Man får ju faktiskt ett par, ja t om ett ganska bra par högtalare för samma pengar. Och jag är säkert inte ensam om att föredra högtalare över lurar.

Själv köpte jag hd650 när dom kom ut typ. och dom har hållt minst 10 år så det kanske var värt pengarna per år liksom. Men det var ändå mycket pengar för lite saker. Skulle nog inte köpa dyrare lurar. Man kan istället köpa ljudkort/amp/whatever och lurar för samma pengar, för det blir säkert inte så jättemycket bättre efter en viss nivå. det blir väl egentligen inte så mycket bättre efter ca 1500 eller nåt. Likadant med alla ljudgrejer, det blir bättre ju dyrare det är men oftast är det bra mikroskopiskt bättre än nåt för halva priset. Eller så är det bara annorlunda.

Gillar man designen och så så kanske det är en annan situation, för då kanske man anser att man köper konst eller nåt??

Högtalare vs hörlurar är ju helt smaksak och även lite beroende på hur man bor. Med hörlurar behöver man inte bry sig om rumsakustik vilket är ett stort plus om man vill ha det "bästa" möjliga ljudet ur vad man har.

I de lägre prisklasserna kan man prata om att något helt enkelt är bättre än något annat. Men i de högre prisklasserna handlar det ju mest om att man söker ett speciellt slags ljud. Gränsen där det inte blir så mycket *bättre* är ju nog betydligt högre än 1500 kr iallafall. Har t.ex. ägt både Beyerdynamic DT-770 (~1300) kr och Hifiman HE-400 (~3000 kr). Skulle påstå att båda är riktade mot samma slags smak, men HE-400 är helt överlägsen på alla punkter ljudmässigt. Från den prisklassen uppåt blir skillnaderna mindre och mindre så som du säger. Det blir ju dock för många en hobby att "maxa" sitt ljud så att minsta detalj är så som man vill ha det, och då börjar det kosta.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Mumu55:

http://www.tisburyaudio.co.uk/images/products/pl_CA1.jpg

Hittade lite smarriga bilden på Tisbury Audio Challenge Amp 1 från ett spanskt forum. Verkar låta bra också enligt TS.
http://www.auriculares-hifi.com/foro/index.php/topic,2763.0.h...

Visa signatur