Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blubben:

Notera att jag skrev nästan allt
Hade de dock inte något om "Lika lön för LIKNANDE jobb"? Och det är baskemig inte lika självklart att det är bra längre.

Jämställdhetsfeministen förklarar varför lika lön för likvärdigt arbete är bra.

https://jamstalldhetsfeministern.wordpress.com/2014/05/12/dar...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Man blir ju klart mörkrädd av valresultaten här på Swec, trodde att det var på flashback forum som den här typen av circle-jerking hörde hemma.

Visa signatur

Youtube-kanal: papa knut
|CPU i5-3570K @4.2ghz |RAM 8GB Kingston DDR3 HyperX1600MHz |GPU Sapphire Radeon 7870 OC @1050mhz |SKÄRM ASUS VG248QE @120hz 2D Lightboost! |

Permalänk
Skrivet av Pressveck:

Man blir ju klart mörkrädd av valresultaten här på Swec, trodde att det var på flashback forum som den här typen av circle-jerking hörde hemma.

Oavsett om du är på Flashback, Sweclockers eller Sweddit så är det till största del unga svenska män som hänger där...
Gissa vilka som röstar friskt på Sverigedemokraterna?

Unga, svenska, män.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Oavsett om du är på Flashback, Sweclockers eller Sweddit så är det till största del unga svenska män som hänger där...

Unga, svenska, män.

Unga, svenska, (outbildade) män.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jämställdhetsfeministen förklarar varför lika lön för likvärdigt arbete är bra.
https://jamstalldhetsfeministern.wordpress.com/2014/05/12/dar...

Jag gillar framförallt hur avsändaren helt har bortsett ifrån hur avtalsrörelsen går till. Top Notch!

Skrivet av Swiifty:

Unga, svenska, (outbildade) män.

Svenska män med låg utbildning i osäkra branscher/försörjningsmodeller boendes i områden med låg variation i härkomst.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Jag gillar framförallt hur avsändaren helt har bortsett ifrån hur avtalsrörelsen går till. Top Notch!

Svenska män med låg utbildning i osäkra branscher/försörjningsmodeller boendes i områden med låg variation i härkomst.

Man kan tycka att det då borde ligga i de etablerade partiernas intresse att fixa till skolan så att fler klarar av den och kan genomgå utbildning, så blir det inte den här "enkla lösningar vinner i längden"-mentaliteten hos folk. Men nej, man tycker att det är viktigare att peka finger och leta syndabockar hos de andra partierna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man kan tycka att det då borde ligga i de etablerade partiernas intresse att fixa till skolan så att fler klarar av den och kan genomgå utbildning, så blir det inte den här "enkla lösningar vinner i längden"-mentaliteten hos folk. Men nej, man tycker att det är viktigare att peka finger och leta syndabockar hos de andra partierna.

Hur man än gör så får man räkna med att någon nånstans kommer att få uppenbarelsen att X är orsaken till allt. Alla SD medlemmar är inte outbildade, Jimmie tex verkar ha genomgått någon form av utbildning men där har väl det rasistiska tagit överhanden, eller så är hans verklighetsuppfattning lika skev som minnet.

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Jag tycker V är duktiga på att ta avstånd från AFA och Ung Vänsters idiot påfund.

Jag har tyvärr bara sett den gode Jonas Sjöstedts mer eller mindre nödvändiga avståndstagande. Att RF, AFA och de andra våldsälskarna håller på som dom gör är synd, att Ung Vänster inte tar tydligt avstånd från det är djupt tragiskt.
Sätter du Ung Vänster och AFA i "samma fack"?

Skrivet av Huzzbutt:

Ungerska, grekiska, norska, franska, engelska osv osv.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Jag har tyvärr bara sett den gode Jonas Sjöstedts mer eller mindre nödvändiga avståndstagande. Att RF, AFA och de andra våldsälskarna håller på som dom gör är synd, att Ung Vänster inte tar tydligt avstånd från det är djupt tragiskt.
Sätter du Ung Vänster och AFA i "samma fack"?

Den närmsta politiska organisationen är Syndikalisterna om jag minns rätt. Sen så röstar de väl på VPK, Syndikalister kan ju inte ställa upp i demokratiska val.

Skrivet av ilstallione:

Ungerska, grekiska, norska, franska, engelska osv osv.

Allt på grund av att Italienarna började brygga Sofiero.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Hur man än gör så får man räkna med att någon nånstans kommer att få uppenbarelsen att X är orsaken till allt. Alla SD medlemmar är inte outbildade, Jimmie tex verkar ha genomgått någon form av utbildning men där har väl det rasistiska tagit överhanden, eller så är hans verklighetsuppfattning lika skev som minnet.

Jorå.. Han har utbildning

"Innan han blev politiker på heltid bedrev han studier i bland annat statsvetenskap, forskningspolitik, förvaltningsrätt, ekonomisk historia, filosofi, nationalekonomi och samhällsgeografi vid Lunds universitet. Åkesson har påbörjat 235,5 akademiska poäng och avklarat 127,5 av dessa.[5] [6]"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jimmie_%C3%85kesson

Men jag vet inte om det handlar så mycket om "ideologi" eller vad man ska säga för hans del. Han verkar mest gilla att synas och höras.

Sedan har jag fortfarande svårt att förstå hur någon med normal bildningsnivå med gott samvete kan ta sådanna enorma genvägar som att helt sonika klumpa ihop folk, men det är en annan sak.

Men det kanske är så enkelt som att även bildat folk tröttnar på etablicemangets oförmåga att få tummen ur och ordna upp ekonomin och då röstar man populistiskt. Antingen för att man på allvar tror att de har lösningen, eller för att pocka på att man är missnöjd bara. Jag känner ingen som röstat på SD som faktiskt läst igenom partiprogrammet, och då vet man ju inte vad partiet vill, utan verkar mer tro att det handlar om:

1: Släng ut invandrarna
2: ???
3 Profit!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

I höst röstar jag MP bara för att komma på valvakan

https://www.youtube.com/watch?v=vIOh8wCgJk4

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Allt på grund av att Italienarna började brygga Sofiero.

Hur som är det ännu mer tragiskt. Gick någon dokumentär om Ungern bland annat på SVT parallellt med valvakan, Dokument Utifrån.

http://www.svt.se/dokument-utifran/se-program/del-1-1934

Det är otäckt att se hur hatet glöder i Europa, plötsligt känns det inte lika roligt att "skämta" om stöveltrampande längre, det är verkligheten för en del.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Unga, svenska, män.

Finns det någon källa på det, skulle vara intressant att se vilka som röstar på de olika partierna, ex. hur många av Fis röster som kom från män..
Vill minnas att de hade några sådan bilder igår på valvakan.
Om jag inte såg fel så skulle SD fått 14% om bara personer med invandra bakgrund skulle röstat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jorå.. Han har utbildning

"Innan han blev politiker på heltid bedrev han studier i bland annat statsvetenskap, forskningspolitik, förvaltningsrätt, ekonomisk historia, filosofi, nationalekonomi och samhällsgeografi vid Lunds universitet. Åkesson har påbörjat 235,5 akademiska poäng och avklarat 127,5 av dessa.[5] [6]"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jimmie_%C3%85kesson

Men jag vet inte om det handlar så mycket om "ideologi" eller vad man ska säga för hans del. Han verkar mest gilla att synas och höras.

Sedan har jag fortfarande svårt att förstå hur någon med normal bildningsnivå med gott samvete kan ta sådanna enorma genvägar som att helt sonika klumpa ihop folk, men det är en annan sak.

Men det kanske är så enkelt som att även bildat folk tröttnar på etablicemangets oförmåga att få tummen ur och ordna upp ekonomin och då röstar man populistiskt. Antingen för att man på allvar tror att de har lösningen, eller för att pocka på att man är missnöjd bara. Jag känner ingen som röstat på SD som faktiskt läst igenom partiprogrammet, och då vet man ju inte vad partiet vill, utan verkar mer tro att det handlar om:

1: Släng ut invandrarna
2: ???
3 Profit!

Jag håller med dig i stort. Men jag vill ändra tomteschemat.

1. ????
2. Släng ut invandrarna
3. Profit!

problemformuleringen haltar, lösningen är klar dock och det är att invandrarna ska stoppas.

Skrivet av ilstallione:

Hur som är det ännu mer tragiskt. Gick någon dokumentär om Ungern bland annat på SVT parallellt med valvakan, Dokument Utifrån.

http://www.svt.se/dokument-utifran/se-program/del-1-1934

Det är otäckt att se hur hatet glöder i Europa, plötsligt känns det inte lika roligt att "skämta" om stöveltrampande längre, det är verkligheten för en del.

Den ungerska problematiken påminner till viss del om den hitlertyska, ekonomi som haltar, illa fungerande institutioner och en neslig förlust som styckade landet.
De har mycket att spela på i Ungern men det mesta är "unikt"

Skrivet av mattoys:

Finns det någon källa på det, skulle vara intressant att se vilka som röstar på de olika partierna, ex. hur många av Fis röster som kom från män..
Vill minnas att de hade några sådan bilder igår på valvakan.
Om jag inte såg fel så skulle SD fått 14% om bara personer med invandra bakgrund skulle röstat.

SCB har sådana siffror, de åker fram här då och då (Fick precis för mig att det bara är jag som viftar med dem.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vilka är det som klumpas ihop menar du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mattoys:

15% om jag minns rätt från valvakan igår.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

15% om jag minns rätt från valvakan igår.

Fast de siffrorna var väl från deras VALU?

Jag hittar nämligen ingen sådan statistik direkt från val.se.
Samma källa som de hämta sin korrekta data från.

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Alltså.. Man är ju anonym med sin röst

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Alltså.. Man är ju anonym med sin röst

Åh. Ja. X) Tänkte inte på det alls.

Haha!

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Åh. Ja. X) Tänkte inte på det alls.

Haha!

Hehe, så kan det gå.
VALU är statistiskt väldigt säker, så du kan lita på den rätt så bra.

http://www.svt.se/nyheter/val2014/2073166

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Tack, givetvis var det från VALU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Jag håller med dig i stort. Men jag vill ändra tomteschemat.

1. ????
2. Släng ut invandrarna
3. Profit!

problemformuleringen haltar, lösningen är klar dock och det är att invandrarna ska stoppas.

Ja, så kan man också göra. Det haltar på flera sätt. Ditt schema illustrerar väl mer skillnaden mellan synsätten. Att de flesta "icke SD'are" inte ser problemet och om det finns där så har det inget med invandrare eller invandring att göra, medans SD'are verkar mer intresserade av att slänga ut invandrare för att "... eh.. ÄH, det är inte så viktigt, bara invandrna försvinner så fixar sig resten".

Skrivet av Ice Frontier:

Vilka är det som klumpas ihop menar du?

"Invandrare", "Muslimer" osv tycker jag att SD klumpar ihop då de vill få det till att de på något sätt skulle vara en homogen grupp. Även "Svenskar" klumpar de ihop. "Svenskar beter sig si och muslimer beter sig så", osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, då blir det ju galet, eftersom vad som räknas som "liknande" och inte är en bedömningsfråga.

I övrigt har jag kollat igenom partiprogrammet nu och hittar definitivt saker jag inte håller med om, men desto mindre "galenskap".

Som exempel på galenskap i mitt tycke kan nämnas SD's syn på kultur och vad det är för något, och hur de vill behandla ämnet. De verkar liksom vilja vrida tillbaka tiden till 50-talet, och DET är betydligt närmare "galenskap" i min mening. Men F! verkar vara ett ganska normalt parti till vänster, vad jag kan se. Bara det att de har lite annorlunda profilfrågor.

Tja, några grejer:
Lägga ner försvaret
Fri Invandring
Alla konflikter skall lösas med diplomati (antagligen feministisk sådan^^)

Totalt verklighetsfrånvarande, om det är en normalt parti till vänster så vill jag bara skjuta mig själv...

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Tja, några grejer:
Lägga ner försvaret
Fri Invandring

Totalt verklighetsfrånvarande, om det är en normalt parti till vänster så vill jag bara skjuta mig själv...

Att lägga ner försvaret låter klokt. Om någon vill invadera Sverige så har vi inte en suck i alla fall. Det är kört. Att inte inse det är verklighetsfrånvarande om något.

Fri invandring låter också klokt. Vi är alla världsmedborgare och i Sverige har vi redan problem att fixa pensioner åt de som byggt upp det här landet, så om fler kan komma hit och jobba och betala skatt så är det bara bra. (Nej, invandrare kommer inte hit och lever på Socialbidrag. De tar antingen "skitjobben" eller de jobb som vi "Svenskar" har för låg utbildning för i regel).

Att lösa konflikter med diplomati låter bättre än att slåss, men att "alla" konflikter ska kunna lösas på den vägen låter lite blåögt.

Som sagt, jag håller inte med om allt, men hittar inga "galenskaper".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

T

Snyggt, förankra nu begreppet "feministisk diplomati" i verkligheten på ett relevant sätt och ställ dig sedan frågan i vilken mån västvärlden har löst konflikter med våld i västvärlden de senaste... tja dra till med 69 åren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Snyggt, förankra nu begreppet "feministisk diplomati" i verkligheten på ett relevant sätt och ställ dig sedan frågan i vilken mån västvärlden har löst konflikter med våld i västvärlden de senaste... tja dra till med 69 åren.

En till sak som slog mig är att det väl inte rimligtvis kan ses som en konstig formulering? Jag skulle snarare dra öronen åt mig om ett parti skrev i sitt partiprogram att "vi anser att konflikter helst bör lösas med våld".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En till sak som slog mig är att det väl inte rimligtvis kan ses som en konstig formulering? Jag skulle snarare dra öronen åt mig om ett parti skrev i sitt partiprogram att "vi anser att konflikter helst bör lösas med våld".

Jag tror nog att Blubben går bet där, Centerpartiet hade en jingoistisk period under täckmanteln bondeförbundet i upptakten till första världskriget, men den kan nog knappast kallas för ett exempel på politiska partier som menar på att diplomatiska konflikter ska lösas med väpnade angrepp:

Vi inom Gevärspartiet rysskjutarna anser att alla Svenska diplomatiska bestickningar ska utrustas med artilleri pjäser i mån av plats. Vår strävan är en jämn och balanserad lösningsinriktad politik där diplomatiska konflikter löses med skottväxling. Vår vision för Sveriges roll i framtiden är att vi ska bli det där lilla landet som för omvärlden förefallar efterblivet, ett svalare nordkorea som liksom den store Kim anser det tillrådigt att öppna eld i tid och otid. För att denna roll ska befästas och våra grannländer ska bli varse om våra intentioner skall nya regementen inrättas vid lämpliga gränsövergångar. Dessa regementen ska som främsta uppgift påbörja beskjutning av den andra sidan på slumpmässigt utvalda tider.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Jag tror nog att Blubben går bet där, Centerpartiet hade en jingoistisk period under täckmanteln bondeförbundet i upptakten till första världskriget, men den kan nog knappast kallas för ett exempel på politiska partier som menar på att diplomatiska konflikter ska lösas med väpnade angrepp:

Vi inom Gevärspartiet rysskjutarna anser att alla Svenska diplomatiska bestickningar ska utrustas med artilleri pjäser i mån av plats. Vår strävan är en jämn och balanserad lösningsinriktad politik där diplomatiska konflikter löses med skottväxling. Vår vision för Sveriges roll i framtiden är att vi ska bli det där lilla landet som för omvärlden förefallar efterblivet, ett svalare nordkorea som liksom den store Kim anser det tillrådigt att öppna eld i tid och otid. För att denna roll ska befästas och våra grannländer ska bli varse om våra intentioner skall nya regementen inrättas vid lämpliga gränsövergångar. Dessa regementen ska som främsta uppgift påbörja beskjutning av den andra sidan på slumpmässigt utvalda tider.

Och faktum kvarstår att om i princip vilket annat land som helst får för sig att invadera Sverige så vinner de på walkover direkt. Vi har inte en suck. Och man vinner inget på att vara våödsbenägen om man är klent byggd. Vad vi däremot har är goda diplomatiska förbindelser med andra länder, och då är det bättre att lägga fokus på det. "Ingen har någonsin blivit snäll av stryk", som Bamse sa

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och faktum kvarstår att om i princip vilket annat land som helst får för sig att invadera Sverige så vinner de på walkover direkt. Vi har inte en suck. Och man vinner inget på att vara våödsbenägen om man är klent byggd. Vad vi däremot har är goda diplomatiska förbindelser med andra länder, och då är det bättre att lägga fokus på det. "Ingen har någonsin blivit snäll av stryk", som Bamse sa

Inte heller de "positiva" ekonomiska effekterna av ett Karl XII försvar kan tillgodoräknas Sverige idag.

SD och deras tidning som råkade

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Inte heller de "positiva" ekonomiska effekterna av ett Karl XII försvar kan tillgodoräknas Sverige idag.

SD och deras tidning som råkade

Precis. snarare tvärt om. Vi tjänade ju äckligt mycket pengar efter WW2 just för att vi var äckligt diplomatiska och ryggradslösa just under själva kriget. Så även ur ett ekonomiskt perspektiv vinner vi på diplomati.

Visa signatur