Apple presenterar OS X Yosemite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Men vart är Startmenyn?
*gömmer sig bakom trädet*

Fantastiskt bra poäng, har inte tänkt på det tidigare men gränssnittet på W8 och OS X påminner om varandra. Dockan i OS X är samma sak som aktivitetsfältet, den nya startmenyn är en mer funktionell "vad det nu heter där man får fram allt i OS X" osv.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtntwg:

Älskar skiten. Men ingen kommer att kunna uttala Yosemite.

då ska jag lära dig

josmajt med amerikanskt uttal på "j" .

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Suck, ännu ett nytt OS X... Mavericks hade precis blivit moget. Bara jag som inte gillar dessa täta uppdateringar? Bryter kompatibiliteten hela tiden, man får aldrig ha en maskin som fungerar, är stabil och även har de senaste säkerheten och fintrimningen under huven.

Apple börjar bli en jävla gimmick på riktigt nu. Och det kommer från en person som hållit på med Mac(intosh) från och till i 20 år. Går ju fan inte att arbeta professionellt med deras grejer längre.

Försöker datorbranchen att inducera behov nu när det inte går att göra något banbrytande längre?

Du är inte tvungen att uppgradera på en gång något nytt släpps, du kan gott stanna på Mavericks i år framöver utan att bli utan uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Apple är ett hårdvaruföretag.

Microsoft är fortfarande primärt ett mjukvaruföretag.

Att säga att microsoft ska skrota licensavgifter är som att säga att apple ska minska sina marginaler. Företag måste tjäna pengar på något sätt, två olika företagsmodeller helt enkelt.

Precis, hade man kunnat ladda ner Yosemite på valfri dator och installera på valfri dator hade det sett annorlunda ut.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Så Apple släpper numera sina OS gratis.

M$ har något att lära.

(Sen är Numbers, Pages och Apple's andra appar också gratis om man köper en av deras produkter. Får man MS Office gratis om man köper Surface Pro 3? Don't think so.)

"Gratis"
Dom tar inte betalt för det, men ta hårdvaran, -vad en motsvarande PC hade kostat, och en tusenlapp till för windows, så har du vad du får pynta för OSX.
Sen att dom inte går ut med det betyder inte att den reella skillnaden som är mjukvaran, blir vad du betalar för OSet när du köper Apple.
Antar att det kostar betydligt mer än Windows, och då är det en skam om man inte får uppgradera gratis, då man lix e fast i ekosystemet och antagligen ändå kommer få pynta några tusenlappar till för samma OS när du köper nästa Mac.

Permalänk
Medlem

Köpte min MacBook Pro år 2008 dvs för snart 6 år sedan. Har uppgraderat den med en SSD annars helt original. Fungerar fortfarande fint så det är trevligt att Apple håller den uppdaterad genom att släppa nya helt gratis operativsystem.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

då ska jag lära dig

josmajt med amerikanskt uttal på "j" .

Nej inte så:) Så här ska det vara:

http://www.youtube.com/watch?v=kS6_uh-fwmY&feature=kp

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Så mycket fint.

Apple sopar banan med MS i det mesta, MS försök till integration mellan enheter ligger ju ljusår efter.
Om Apple bara kunde få ordning på spel så man slapp windows helt.

De presenterade ju ”Metal” (misstänkt likt ”Mantle…) men det verkade bara vara för iOS. Verkar bli ett riktigt prestandahopp i spel alla fall. Borde komma till OS X också kan man tycka.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Förvånad att ingen sagt det ännu men det där med platt design känns lite WP/Win8 tycker jag. Menyraden överst ser ut som något plockat rakt av från Android 4.x.

Men även jag håller med om att det är snyggare. Jag tycker att OSX har sett ungefär lika fräscht ut som Windows XP ett bra tag nu.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Jag har jättedålig koll på hur integrationen hos Apple ser ut, vad kan man göra om man har en dator med OSX och en iPhone tex? Har en på jobbet och iPhone som jobbmobil så är lite nyfiken.

Finns en del saker sen innan så som iwork, anteckningar, bilder, almenacka mm är synkade hela tiden men det som är nytt med denna versionen är bland annat att du kan svara på samtal i datorn, om du har börjat skriva på ett mail och sätter dig vid datorn så kommer det upp en ikon så att du kan fortsätta där du var, du kan ansluta datorn till hotspot för internet på telefonen utan att gå in i telefonen och aktivera det mm

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nautilus011:

Men vart är Startmenyn?
*gömmer sig bakom trädet*

På samma ställe där den har varit hela tiden. Apple är inte så dumma som MS och tar bort startmenyn.

Permalänk
Medlem

Inget skrivbord fullt av fula fyrkanter här inte...

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Gäsp...
Var inte mycket att se där inte.

Permalänk
Skrivet av Mor5ives:

Äntligen har de gjort av med den vrålfula psuedo 3D docken. Var alltid det första man fick fixa i OSX oavsett version.

Många som tycker den nya är vrålful…
http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=19176083&postcount...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Gäsp...
Var inte mycket att se där inte.

Av ren nyfikenhet, tyckte du att det senaste BUILD och Google I/O var intressantare? Isf vadå? Tyckte Apple gjorde en av sina bästa WWDC i år.

Permalänk

Apple är ljusår före alla andra när det gäller integrering det kan vi säga i alla fall…

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

Så det enda som har hänt är att den trötta menyn har blivit mörk och halvtransparent, samt att ikonerna nedtill får lite andra effekter - och äppelanvändarna hurrar högt och tycker detta är århundradets uppdatering?

Saken är biff. Bara att tanka Apple aktier för om folk reagerar så här överväldigande på detta forum lär övriga fjortisvärlden göra samma sak -> merförsäljning.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk

Känns som att man är en utav de där få som faktiskt gillar iOS7 och dess grafiska stil. Jag har aldrig gillat den glansiga och rundade stilen som tidigare iOS och (fram tills nu) OS X har byggts på. Jag välkomnar denna nya stil till hundra procent

Visa signatur

Apple Macbook Pro 13" Retina
iPhone 13
Retro PC: Compaq Presario 7000s, Intel P3 800Mhz, 256MB RAM, 18GB IDE HDD, Sound Blaster Audigy, ATI Radeon 9200 PRO 128MB,SONY 15" CRT, WIN98SE.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tänker på biltema-cyklar när man läser Yosemite?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Så det enda som har hänt är att den trötta menyn har blivit mörk och halvtransparent, samt att ikonerna nedtill får lite andra effekter - och äppelanvändarna hurrar högt och tycker detta är århundradets uppdatering?

Saken är biff. Bara att tanka Apple aktier för om folk reagerar så här överväldigande på detta forum lär övriga fjortisvärlden göra samma sak -> merförsäljning.

Umm... continuity? I princip det jag drömt om på Windows sidan sen ja WP7? Sen har ju spotlight blivit ljusår bättre och notifieringar har ökat det redan stora avståndet jämfört med Win8.1's version av notifieringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

De presenterade ju ”Metal” (misstänkt likt ”Mantle…) men det verkade bara vara för iOS. Verkar bli ett riktigt prestandahopp i spel alla fall. Borde komma till OS X också kan man tycka.

Metal är för OSX också, nämns mot slutet när dom demoar Swift.

Permalänk
Medlem

Men var är startmenyn?? Hur ska jag klara mig utan startmenyn??

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fixa nu så att man kan snappa och tilea fönster för helskotta.....

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mest:

Men var är startmenyn?? Hur ska jag klara mig utan startmenyn??

Den finns där, den heter docka och är helt orörd!!!!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

M$ har något att lära.

Va fan, är vi tillbaka på 90-talet igen?

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Skrivet av Neco:

Metal är för OSX också, nämns mot slutet när dom demoar Swift.

Aha, det missade jag. Fasen vad bra.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Fixa nu så att man kan snappa och tilea fönster för helskotta.....

Det vore riktigt nice att få native, ja, men fram tills dess finns BetterSnapTool.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Wow, med bild #1 så blev det i princip helt omöjligt att ursklilja OSX från valfri Linuxdist nu, jag tror jag kommer sakna silvret mest, det gav OSX.... OSX.

Första jag tänker på är nog Gnome3.

Håller inte med visst käns det som om utvecklarna av Gnome har suttit med en OSX brevid sig när de utvecklat den men de har inte förstått OSX och de är F*N värre UI Nazis än Apple. Jag har lagt ner oändligt med timmar på Gnome till ingen nytta för att få det snyggt men det går inte...hur man än gör så det tråkigt ut och har fula fonter.
Tidigare tyckte jag dock att Ubuntus Gnome var den mest välpackade och relativt snygg (för att vara Gnome) men sedan de införde det där Untityskräpet så har ju deras Gnome blivit misär och nu mer accepterar jag att den ser ut som skit....

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcym:

då ska jag lära dig

josmajt med amerikanskt uttal på "j" .

Bedrövligt.

Snarare "jåsemmiti".

Permalänk
Medlem

Jag är dock förvånad av hur mycket nyheter det finns i Yosemite, trodde Apple hade lagt ner ambitionen att göra något cool med OSX utan bara satsade på IOS nuförtiden. Sedan såg det ju faktiskt ganska snyggt ut på bilderna, även om det var platt..iOS 7 ser ut som någon sorts form av ofärdig idé i mina ögon men jag kan jobba med den även om jag tycker om iOS 6 Glossy stil mera.
iOS 8 kändes dock som, jaha...var det inget mer men mycket presenterades ju redan i OSX dragningen kanske.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns