Permalänk
Medlem

Köra utan sidopanel (chassi)

Vad är era erfarenheter kring detta? Samlas det märkvärt mycket mer damm i datorn?

Vet att det är en oehört korkad fråga eftersom flera faktorer spelar in (datorplacering, hur ofta man dammsuger/städar, håller rent)

Grejen är att jag har min dator under skrivbordet på en datorhållare, även en matta som skrivborden står på (alltså under datorhållaren) så tror mattan gör att dammet (det lilla jag har) fastnar på mattan, istället för flyga upp och sugas in i datorn. Tror även att den är skyddad lite extra mot damm eftersom den står under skrivbordet (dammet landar på bordsskivan) som skyddar.

Rengjorde datorn för första gången på 3 månader nyss; var knappt något damm alls. Låg ett pyttelitet lager damm på botten av chassit.

Tänkte iaf nu på sommaren, när man spelar mycket och har en hög volt på både CPU och GPU, om man kunde öppna ena sidan för att få bättre luftflöde. Har fan 27-28 grader i lägenheten när det är som varmast ute.

Permalänk
Medlem

Hur varma är komponenterna? Det är väl det som avgör om du behöver mer kylning..

Permalänk
Medlem

Är inte helt omöjligt att vissa delar i datorn faktiskt blir varmare av att du tar av sidopanelen, du förstör ju helt den naturliga luftströmmen genom chassit.
Vore det inte enklare att kapa upp ett hål för en 120/140mm fläkt i chassi-sidan som blåser direkt på grafikkortet/processorn?

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Jag försöker städa mitt rum varje 2-3 vecka och ibland kör jag utan sidopanel några dagar och det samlas väldigt mycket damm.

Jag måste verkligen köpa en bättre kamera, Iphone 5 duger verkligen inte till något!

Visa signatur

Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Hur varma är komponenterna? Det är väl det som avgör om du behöver mer kylning..

CPUn (4670k) runt 70 grader, kan nog hamna på 80 om det är varmt i lägenheten samt spelar länge eller har CPU tunga saker på. Ligger strax under 78 när jag kör benchmarks för CPUn. Spelar jag BF4 några timmar i sträck strax under 70 med peaks upp mot 75 på core 1 och 2.

GPUn (GTX 770) är väl det som oroar mig mest nu i sommar, kommer upp mot 80 grader. Kör jag min högsta klock är jag på 82 grader just nu och då är det "bara" 25.5 grader i lägenheten.

---------

20kr: vore nog en bättre lösning ja, är dock lat får se om jag orkar ta tag i en sådan lösning.

Har ganska bra koll på temperaturerna och rekommendationerna är mest intresserad var era erfarenheter av att ha ena sidopanelen öppen är. Det kanske är helt onödigt och inte hjälper sänka temperaturerna ett piss dock? Tänkte prova imorgon (orkar inte idag).

Är det helt onödigt (inte sänker temperaturen något och bara samlar extra damm) skiter jag i det, då sparade jag tid genom att göra denna onödiga tråd ;p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Jag försöker städa mitt rum varje 2-3 vecka och ibland kör jag utan sidopanel några dagar och det samlas väldigt mycket damm.

Men du gör det ändå eftersom det sänker temperaturerna lite eller? Hmm låter kanske inte värt. Eller om det kan sänka mitt grafikkortstemp med 2-3 grader hade jag nog kunnat offra mig att dammsuga lite oftare samt blåsa rent datorn mer över sommaren;P

Permalänk
Medlem

Skippa att ta bort sidopanelen, dina temperaturer är inte skadliga eller gör så att komponenterna throttlar.

Som @20kr skriver så kan det till och med göra så att du får sämre luftflöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Men du gör det ändå eftersom det sänker temperaturerna lite eller? Hmm låter kanske inte värt. Eller om det kan sänka mitt grafikkortstemp med 2-3 grader hade jag nog kunnat offra mig att dammsuga lite oftare samt blåsa rent datorn mer över sommaren;P

Gör det mest för att visa upp datorn och titta lite faktiskt. Sänker 6 grader på grafikkortet och samma på Processorn, men jag ser ärligt talat ingen poäng med att köra utan sidopanel, höj fläktarna några rpm istället.

Visa signatur

Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Skippa att ta bort sidopanelen, dina temperaturer är inte skadliga eller gör så att komponenterna throttlar.

Som @20kr skriver så kan det till och med göra så att du får sämre luftflöde.

Jag är inte så orolig över CPUn utan mest temps på mitt grafikkort...har hört att VRMs på MSI Gaming korten ligger ca 30 grader högre än GPU tempen så runt 80-85 grader kan vara riktigt dåligt för VRMs och kan ta skada. Tror jag kan hamna på 85 om det är svinvarmt i lägenheten i sommar...får sänka min klock isåfall antar jag.

Skrivet av 24mbit:

Gör det mest för att visa upp datorn och titta lite faktiskt, sänker 6 grader på grafikkortet och samma på Processorn. Men jag ser ärligt talat ingen poäng med att köra utan sidopanel, höj fläktarna några rpm istället.

Får du 6 grader lägre temp på grafikkortet? I så fall är det värt det tycker jag.

Ska prova imorgon tänkte jag.

F.ö har jag exakt samma chassi som dig hehe så nu blev jag glad om jag lyckas sänka några grader...

EDIT: har custom fläktkurva på både CPU och GPU samt chassifläktarna på full speed satt i BIOS (de gör nog ingen skillnad med chassifläktarna om jag kör full speed eller silent/standard,,,visar samma i HWinfo iaf samt märker ingen skillnad på ljud osv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Jag är inte så orolig över CPUn utan mest temps på mitt grafikkort...har hört att VRMs på MSI Gaming korten ligger ca 30 grader högre än GPU tempen så runt 80-85 grader kan vara riktigt dåligt för VRMs och kan ta skada. Tror jag kan hamna på 85 om det är svinvarmt i lägenheten i sommar...får sänka min klock isåfall antar jag.

Får du 6 grader lägre temp på grafikkortet? I så fall är det värt det tycker jag.

Ska prova imorgon tänkte jag.

F.ö har jag exakt samma chassi som dig hehe så nu blev jag glad om jag lyckas sänka några grader...

EDIT: har custom fläktkurva på både CPU och GPU samt chassifläktarna på full speed satt i BIOS (de gör nog ingen skillnad med chassifläktarna om jag kör full speed eller silent/standard,,,visar samma i HWinfo iaf samt märker ingen skillnad på ljud osv)

Ligger ditt grafikkort redan under 80 grader så tycker jag inte det är någon ide faktiskt.

Visa signatur

Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Update:

Har provat idag. 27.1-27.8 grader i lägenheten hela dagen,,,resultat:

CPU temps gick ner med ca 7 grader. Låg strax under 70 grader average innan och nu 62-65! Det är jag nöjd med.

Gav tyvärr inte så mycket för grafikkortstemps...ca -3 grader.