Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Filma med Canon 600D, hur gör man egentligen?

Permalänk
Medlem

Filma med Canon 600D, hur gör man egentligen?

Lånade min sambos 600D på skolavslutningen idag för att filma lite men jag är ju van med Panasonic GH2 så jag höll på att få vansinnesutbrott. Så denna tråd är för att hjälpa mig lite på traven så det går lättare nästa gång jag lånar hennes kamera.

1) Varför funkar inte sökaren? Jag lyckades bara se bilden på displayen. Även om det bara är optisk sökare borde man väl ändå kunna "sikta" genom den? Det är ju svårt att se displayen i solsken utomhus och det är ju bra att ha lite hum om vad som händer i bilden.

2) Hur får man fram histogram, exponeringsmätare, ljudnivåvisning och visning av överexponerade områden i displayen under själva inspelningen? Kunde bara se bilden utan någon som helst övrig info.

3) Hur tusan fokuserar man under filmning? Man får ingen som helst indikering att man har fokus. Inte ens innan start av inspelningen fick jag något grepp om var fokusen låg någonstans.

4) Går det att ställa om så att man startar filminspelning med avtryckaren för foto när man är i filmläget? Varje gång jag skulle starta inspelning råkade jag ta en stillbild innan jag kom på att man skulle använda en annan knapp... Jag ville ju autofokusera först innan start av inspelning genom att trycka avtryckaren halvvägs ned men det kändes inte som det fungerade (fick ingen indikering av låst fokus).

Överhuvudtaget kändes det jättesvårt att filma eftersom jag inte är van med kameran. Antagligen krävs väl Magic Lantern för att få de funktioner jag vill ha men hon är inte pigg på att byta ut firmware mot 3:e-parts. Lite synd ändå för jag tror det ska gå att filma hyfsat även med den kameran bara man kunde komma på hur man ska hantera den. Hur är det med Magic Lantern, påverkar det även foto-funktionerna? Hon är ju mer stillbildsfotograf och jag är mer filmare så vi har helt olika preferenser på vad som är viktigt. Är det ens möjligt att filma vettigt med den utan Magic Lantern?

Permalänk

Tips från coachen:

Läs manualen, den innehåller ofta information om hur en produkt används.

Tips 2:

Google.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är inte systemkameror speciellt anpassade för att filma precis som filmkameror. Det är tyvärr fysiskt omöjligt att kolla igenom viewfindern under filmning då spegeln innuti kameran måste flytta sig, och således täcker för viewfindern för att sensorn ska kunna se igenom objektivet (det är detta som sker när du slår på displayen där bak, det klickande ljudet).

Angående avtryckaren så går nog detta inte.

Autofokus kom inte i bruk förrän jag tror det är 650D. Alla föregångare går inte att använda autofokus, såvida du inte använder zoomknappen vid högra tummen, men detta är inte att rekommender alls.

Enda jag kan tänka mig är att du uppgraderar till en, säg 700D, som är mycket mer anpassad för filmning. Den har autofokus (genopm avtryckarknappen), och funkar mycket bättre för filmning, speciellt med ett USM-objektiv.

Annars är väl Magic Lantern som du redan sagt, enda lösningen. Eller helt enkelt övning. Tids nog får man relativ smärtfri inspelning med en sådan kamera, även om det kanske inte alltid blir perfekt med manuell fokus/lite information på displayen

Dirty_Harry: Han ska väl ha rätt att fråga på ett forum? Skärp dig

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

1) Varför funkar inte sökaren? Jag lyckades bara se bilden på displayen. Även om det bara är optisk sökare borde man väl ändå kunna "sikta" genom den? Det är ju svårt att se displayen i solsken utomhus och det är ju bra att ha lite hum om vad som händer i bilden.

Då får du höja ljusstyrkan, för som någon annan sa så går det inte att se genom sökaren

Skrivet av ronnylov:

2) Hur får man fram histogram, exponeringsmätare, ljudnivåvisning och visning av överexponerade områden i displayen under själva inspelningen? Kunde bara se bilden utan någon som helst övrig info.

Det verkar inte gå att få fram särskilt mycket information; det du kan få togglar du med INFO-knappen

Skrivet av ronnylov:

3) Hur tusan fokuserar man under filmning? Man får ingen som helst indikering att man har fokus. Inte ens innan start av inspelningen fick jag något grepp om var fokusen låg någonstans.

Om du går in i menyn så kan du ändra en inställning; "AF w/ shutter button during []" ska vara på enable för att AF ska fungera när man filmar.

Skrivet av ronnylov:

4) Går det att ställa om så att man startar filminspelning med avtryckaren för foto när man är i filmläget? Varje gång jag skulle starta inspelning råkade jag ta en stillbild innan jag kom på att man skulle använda en annan knapp... Jag ville ju autofokusera först innan start av inspelning genom att trycka avtryckaren halvvägs ned men det kändes inte som det fungerade (fick ingen indikering av låst fokus).

Det verkar inte vara möjligt att göra detta.

Har själv en 600D så jag tog några minuter för att gå igenom inställningarna och se vad som var möjligt. Hoppas att det är till någon hjälp (och för djupare kunskap föreslår jag att du läser manualen)

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Tackar för svar!

Jo jag har bläddrat i manualen men fick väl fram ungefär de svar ni gett mig. Jag vet att jag är bortskämd med min Panasonic GH2 där sökaren fungerar eftersom det är en elektronisk sökare och den kameran är också spegelfri så den är väl lämpligare för video helt enkelt. Tänkte bara om jag hade missat något uppenbart. 600D är ingen primär kamera vi har för att filma med utan den kör vi mest för stillbilder. Men vill ändå försöka få ut det mesta av den när jag väl använder den för att filma. Får väl öva mig mer innan jag lånar den nästa gång så slipper jag bli så frustrerad.

Permalänk
Medlem

Där Magic Lantern kommer in i bilden - gör underverk för 600d och filmning.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead