Anmäl dig till Roborock Challenge!

Intel Core i7-4790K "Devil's Canyon"

Permalänk
Medlem

Men vänta nu, kan man inte överklocka 4790K till 5.0GHz+ ???

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Fortsätter nog med min I7 2600K i 5GHz ett tag till innan jag pensionerar han till dedikerad torrent maskin Så ruskigt mycket mer prestanda tycker jag inte det är mot min överklockade 2600K så får vänta ett tag till tills jag behöver 2600K:an till något annat

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av Sarevok:

Det var en bra ökning, får ta lite tips när jag bygger klart min dator med 3930k. Känns skönt att jag valde 3930

Skickades från m.sweclockers.com

Dom allra flesta 3930k fixar 5Ghz stabilt(med HT) och väldigt många fixar mer än så. 5,2Ghz är inte direkt ovanlig, mer än 5,2G är dock lite mera ovanligt.

Det är dock bra mycket krångligare att få det stabilt än vanliga plattformar, det är inte bara att öka Vcore som på SB/Iyv tex.

Permalänk
Medlem

Behåller nog min 2500k som kan köras i 5ghz ett tag till.

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

som någon/några redan skrivit: Känns inte som att processorn behöver kärlek än på ett tag.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Avstängd

5ghz är liksom ett krav idag med överklockning.
fiasko och ett misslyckande tyvärr med DC.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Eftersom de utvecklar såpass lite värme relativt sett i stock med sin TDP på 88W så lär det inte vara några problem. Haswells problem är nämligen inte att den utvecklar mycket värme som måste ledas bort, det gör den inte, den utvecklar relativt lite värme. Problemet är att värmen inte leds ut lika fort till själva flänsen. Flänsen och fläkten i sig har inga problem att hantera värmen som leds ut dit ens om det är lite dammigt.

Ehmmm.. jo Hashwell utvecklar mycket värme som inte leds bort snabbt nog till följd av dålig TIM eller du kanske syftar på dom extremt få individer som har haft tur i CPU-Lotteriet och lyckas köra sina Hashwell på låg volt?

Min går upp till 87Grader på nolltid när den stressas.

Du kan dra av minst 15 grader på det efter delid då fångar vattenblocket upp värmen direkt istället för det släpet som är nu.

Min 3570K ligger -10grader under samma förutsättningar med min Antec 620 som är något sämre än min H100i.

Skrivet av tvelander:

Asså nu snackar vi stabil 3930k

Men som sagt är under vatten.

Jag förstår då det är h100i och ej bästa som finns.

H100i räcker gott och väl om du inte har tänkt att gå över 1.4V.

Max 60 grader i BF4 innan Delid @ 1.3v med ultrakass TIM min radiator blir knappt ljummen endast IBT som tar upp temps till sjuka nivåer.

Kommer säkerligen gå ner på max 48-50 grader i BF4 efter Delid @ 1.3v. Sen med en riktig custom loop kanske du går ner ytterligare 10 grader jämfört med H100i men det är ju knappast nödvändigt då du inte tjänar något på det om du nu inte ska upp på extremt hög volt vilket inte känns bra oavsett kylning i m o.

Permalänk
Medlem

En totalt meningslös processor om man redan har en 4770K då man endast vinner 200 Mhz i snitt vid överklockning. Däremot om man ska uppgradera från tex Sandy bridge så är den ett givet val. Inväntar hösten dock för de nya 6- och 8-kärniga modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyB4ngZ:

Ehmmm.. jo Hashwell utvecklar mycket värme som inte leds bort snabbt nog till följd av dålig TIM.

Min går upp till 87Grader på nolltid när den stressas.

Du kan dra av minst 15 grader på det efter delid då fångar vattenblocket upp värmen direkt istället för det släpet som är nu.

Min 3570K ligger -10grader under samma förutsättningar med min Antec 620 som är något sämre än min H100i.

Fattade du något av vad jag skrev? Haswell utvecklar relativt lite värme för sin klass. Närmast motsvarande AMD-system utvecklar 70W mer värme totalt enligt Sweclockers test. Läs om mitt förra inlägg så slipper jag förklara igen.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Fattade du något av vad jag skrev? Haswell utvecklar relativt lite värme för sin klass. Närmast motsvarande AMD-system utvecklar 70W mer värme totalt enligt Sweclockers test. Läs om mitt förra inlägg så slipper jag förklara igen.

Upplever en känsla av irritation i ditt svar. Lugn å fin nu.

Inte så mycket text att läsa faktiskt.

Först nu du tydliggör att du jämförde med AMD. I din föregående text så konstaterade du bara att Hashwell utvecklar lite värme.

Jag håller inte med baserat på min egen erfarenhet med Hashwell.

Är det ok att jag inte håller med dig? :).

Kram på dig!

Värt att nämna kanske är att AMD (CPU´s) inte ens finns med i mina beräkningar då dom inte alls håller samma standard som Intel sett till prestanda/W.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Da´Russian Stallion:

fö, de som köpte SandyBridge, gjorde nog sitt livs bäst CPU-köp hehe, håller sig sjukt bra än.

Skrivet av Frankoz:

Behåller nog min 2500k som kan köras i 5ghz ett tag till.

Ja det här är ju ett problem, jag är sugen på att bygga en mindre dator (matx) för att det är smidigare helt enkelt men mitt nuvarande moderkort är ett standard atx så jag måste ju köpa nytt moderkort och processor. Nuvarande processorn funkar ju dock så bra (kör min i 4.5GHz) att det känns rätt ovärt att slänga ut flera tusen på att få en mindre dator med samma prestanda känns bättre att lägga tusenlapparna på ett nytt grafikkort så man slipper mina dånande 560ti-kort.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

En totalt meningslös processor om man redan har en 4770K då man endast vinner 200 Mhz i snitt vid överklockning. Däremot om man ska uppgradera från tex Sandy bridge så är den ett givet val. Inväntar hösten dock för de nya 6- och 8-kärniga modellerna.

De kommer dock ligga på dubbla och fyrdubbla priset och ha lägre klockfrekvenser (långsammare core för core).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyB4ngZ:

Upplever en känsla av irritation i ditt svar. Lugn å fin nu.

Inte så mycket text att läsa faktiskt.

Först nu du tydliggör att du jämförde med AMD. I din föregående text så konstaterade du bara att Hashwell utvecklar lite värme.

Jag håller inte med baserat på min egen erfarenhet med Hashwell.

Är det ok att jag inte håller med dig? :).

Kram på dig!

Värt att nämna kanske är att AMD (CPU´s) inte ens finns med i mina beräkningar då dom inte alls håller samma standard som Intel sett till prestanda/W.

Jag sa relativt sett, Haswell utvecklar mindre värme än samtliga motsvarande processorer från Intel sedan introduktionen av C2Q med IB som enda undantag, innan dess var C2D den första processorn i segmentet som var så snål sedan Northwood B.
Sandy Bridge, Westmere, Lynnfield, Bloomfield, Yorkfield och Kentsfield hade alla högre värmeutveckling. AMD har inte varit så svala i segmentet sedan introduktionen av Phenom.

Alltså, det är fel att säga att Haswell har hög värmeutveckling. Vilket var det relevanta i frågan om kylning.
En processor som leder värme till kylfläns oändligt bra - men har värmeproblem ändå av hög värmeutveckling på hundratals watt - påverkas extremt mycket av kylflänsens förmåga. En processor som tvärtom, har riktigt låg värmeutveckling på någon enstaka watt, men har så värmeisolerande egenskaper att den bir varm ändå påverkas inte mycket alls av kylning. Då spelar det väldigt liten roll om du har en trippelradiator som kyler eller om du har en liten fläns. Haswell är mer åt det senare hållet relativt sett, så bra eller dålig kylning har mindre inverkan på kärnornas temperatur än på andra processorer.

Jämför med Piledriver, utvecklar mycket mer värme, men kyls lätt ner, och det är stor skillnad mellan en dålig och en bra luftkylare.

Permalänk
Avstängd

Vad skall man säga... Devil's Canyon vart ju den processor jag funderade på att göra comeback inom överklockning. Men de känns som att de blir lite bortkastade pengar iaf. Jag har inte behovet, men de hade vart skoj. Så de blir bara onödigt dyrt att byta.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk

Jag har Sandybridge i5 2500k (4.4Ghz). Känns inte värt uppgradera då jag enbart spelar spel. Kollade lite på spelprestandan och förbättringen är ju minimal. Vad tycker ni? Ska jag hellre vänta på Skylake?

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa denna CPU och nytt moderkort eller ska man gå från Intel Core i5 3570K 3,4GHz Socket 1155 till Intel Core i7 3770K 3,5GHz Socket 1155?

Var ju inte så stor skillnad tycker jag!

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaktwo:

Är det värt att köpa denna CPU och nytt moderkort eller ska man gå från Intel Core i5 3570K 3,4GHz Socket 1155 till Intel Core i7 3770K 3,5GHz Socket 1155?

Var ju inte så stor skillnad tycker jag!

Beror helt på hur kul du tycker det är att spendera pengar och tänker förändra ditt användande av maskinen. Jag skulle helt klart sparat pengarna till åtminstone nästa generation alternativt lagt dem på uppgradering av GPU/SSD och liknande.

Jag tänkter uppgradera, men då är det från AMD 651. Hade jag haft 2500K eller bättre så hade jag helt klart väntat.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Jag sa relativt sett, Haswell utvecklar mindre värme än samtliga motsvarande processorer från Intel sedan introduktionen av C2Q med IB som enda undantag, innan dess var C2D den första processorn i segmentet som var så snål sedan Northwood B.
Sandy Bridge, Westmere, Lynnfield, Bloomfield, Yorkfield och Kentsfield hade alla högre värmeutveckling. AMD har inte varit så svala i segmentet sedan introduktionen av Phenom.

Alltså, det är fel att säga att Haswell har fel värmeutveckling. Vilket var det relevanta i frågan om kylning.
En processor som leder värme till kylfläns oändligt bra - men har värmeproblem ändå av hög värmeutveckling på hundratals watt - påverkas extremt mycket av kylflänsens förmåga. En processor som tvärtom, har riktigt låg värmeutveckling på någon enstaka watt, men har så värmeisolerande egenskaper att den bir varm ändå påverkas inte mycket alls av kylning. Då spelar det väldigt liten roll om du har en trippelradiator som kyler eller om du har en liten fläns. Haswell är mer åt det senare hållet relativt sett, så bra eller dålig kylning har mindre inverkan på kärnornas temperatur än på andra processorer.

Jämför med Piledriver, utvecklar mycket mer värme, men kyls lätt ner, och det är stor skillnad mellan en dålig och en bra luftkylare.

Tack Aleshi för din utförliga förklaring denna gång, det är svårt att missförstå vad du menar.

Nu uppfattade jag dig som mycket trevligare i din text också :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyB4ngZ:

Tack Aleshi för din utförliga förklaring denna gång, det är svårt att missförstå vad du menar.

Nu uppfattade jag dig som mycket trevligare i din text också :).

Ber om ursäkt ifall jag uppfattades som otrevlig. Jag har tydligen en förmåga att skriva så när jag inte menar det så tyvärr. Text är ett lurigt medium och inte helt min vän. :/

Permalänk
Medlem

Så onödigt av Intel att tillverka processorerna då alla personer ingår i ett enda jättekollektiv där alla använder samma Sandy Bridge-processor som fortfarande är fullt tillräcklig.

För de som inte förstår ovanstående: vi har sett lite väl många kommentarer där folk a) redogör för sina komponenter, och b) deklarerar att det minsann inte blir någon uppgradering, den här gången heller.

Vi hyser ringa intresse.

Man byter förhoppningsvis inte processor enbart för att det råkar finnas någon som presterar bättre om det inte finns ett genuint behov; och i all den stund man inte upplever det blir det då tämligen egalt vad andra processorer presterar.

Skrivet av Omitron:

Detsamma kunde väl sägas om Ivy Bridge om man hade en Sandy Bridge; när skedde det senast att folk sprang en masse och uppgraderade från en generation till en annan, är ett tag sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Så onödigt av Intel att tillverka processorerna då alla personer ingår i ett enda jättekollektiv där alla använder samma Sandy Bridge-processor som fortfarande är fullt tillräcklig..

Det är väl ingen som menar att den är onödig att tillverka, alla menar ju som du själv skriver att den är onödig att uppgradera till. Det är enkla fakta som betyder att den inte kommer att sälja som skivat bröd etc

Varför släpper Intel processorer som är onödiga att *uppgradera*(inte köpa nytt) till? Det svaret vet ju alla också, för att det inte finns något bättre som konkurrerar om köparnas gunst. Man(Intel) kan helt enkelt göra som man vill, och i det här fallet betyder det att man tillverkar en generation i två generationer istället för en ....

Frågan är om Intel blivit så lata att de tom kommer att förlora pengar på den taktiken även fast de i praktiken har monopol dvs att de inte konkurrerar tillräckligt bra med sig själva från förr?

Många entusiaster, inklusive mig, har börjat tappa intresse för PC-plattformen för att det händer för lite och intresserar sig mer för smartphones och mjukvara istället, det behöver inte betyda något dåligt för datoranvändning i stort men det är tråkigt för PC-entusiaster.

För övrigt klarar jag mig fortfarande bra med ett grafikkort från 2011 med alla spel på max i 1080P så där händer det inte så mycket heller, det är inte bara cpu som stagnerat det är hela PC.

Enda trösten är lagring håller på att förbättras mycket!

Visa signatur

9950X3D ROG CROSSHAIR X870E HERO 96-6000c30 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32-6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64-3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32-3600c18 RTX3080 Gaming OC || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 780M 1TB 980Pro

Permalänk

Jag antar att denna är att föredra över 4770K om man ändå ska bygga en ny dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Det händer inte något kul på cpu fronten. Så länge som inte AMD utmanar intel. Hade AMD utmanat så hade ihs plattan varit löd så man kunde klocka cpun mer till att börja med. Sedan så hade vi redan haft morgondagens cpu

X99 med 8-core CPU är väl lite kul
frågan när den kommer bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är väl ingen som menar att den är onödig att tillverka, alla menar ju som du själv skriver att den är onödig att uppgradera till. Det är enkla fakta som betyder att den inte kommer att sälja som skivat bröd etc

Det är tämligen självklart att det i de flesta fall är onödigt att uppgradera från en generation till en annan, likväl har vi länge sett återkommande kommentarer överallt på nätet om hur "onödigt" det är.

Vad jag menade var, och som jag skrev, att man förhoppningsvis inte byter processor utan ett genuint behov. Det kan uppstå om den nuvarande inte klarar vissa uppgifter eller om den eller andra komponenter går sönder.

Så, om det kom en ny konsumentprocessor nästa vecka som presterar 50 % bättre till samma peng som en i5 eller i7 blir det då plötsligt nödvändigt att uppgradera? Jag kan förstå att det är rasande frestande för flera, om man inte köpte en ny föregående vecka, men om det inte finns ett behov så får det klassas som "onödigt", för stunden. Behovet kan förvisso uppstå, inom samma processorgeneration, men det uppstår inte enbart för att en produkt lanseras.

Det är skillnad på behov och begär, och vad som är nödvändigt brukar följa av det förstnämnda. (Om man inte är tonåring.)

Folk får väl vända sig till mjukvaruutvecklarna och klaga över att programvaror inte ställer tillräckligt höga krav på processorerna. Sedan har det nämnts tidigare om de problem som följer när en teknik har drivits tillräckligt långt.

Skrivet av the squonk:

Enda trösten är lagring håller på att förbättras mycket!

Ny teknik brukar föra med sig sådana framsteg, och det är väl där skon klämmer för många, de vill se något revolutionerande, inte för att ett genuint behov finns, utan för att de är beroende av att se något revolutionerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Det är tämligen självklart att det i de flesta fall är onödigt att uppgradera från en generation till en annan,
....
Så, om det kom en ny konsumentprocessor nästa vecka som presterar 50 % bättre till samma peng som en i5 eller i7 blir det då plötsligt nödvändigt att uppgradera?

50% bättre ja varför inte..
tog för ett par dagar sedan bort bildbrus på 150+ bilder.. tog ganska exakt 2 timmar.. med i7 4930K, så skulle det istället ta 1 tim 30 min så skulle det vara ett plus
jag menar skulle helst ha en CPU som var 24 ggr snabbare så det gick att göra samma sak på 5 minuter

Det är inget fel i mer prestanda... men redan på 486 tiden fanns det folk som snackade ungefär såhär *att nej det finns inget behov av snabbare datorer, 486-DX4 120Hz.. snabbare än så det kommer aldrig behövas*

Permalänk
Medlem

Mina 2600K & 2700k känns ju verkligen inte sega oklockade. Bästa prolle köpen ja gjort, har fått så sjukt bra livslängd på dessa sandy bridge

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Ska se hur den presterar med vatten om typ 2 veckor får vi se.

Yes, hade också planerat på att lägga den i en custom loop, men efter denna recension så är jag dock mycket skeptisk...

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrillwhip:

Jag antar att denna är att föredra över 4770K om man ändå ska bygga en ny dator?

Ja, priset är inte speciellt mycket dyrare, och då kan du passa på skaffa ett Z97-moderkort med M.2-slot också.

Permalänk
Medlem

blablabla massa positiv text. 3:e försöket, förbannade säkerhetsnyckel va det nu är. beställt en devil.

Permalänk
Medlem

Jag kanske missat något, men ingen verkar ha påpekat att detta rör sig om ett Engineering Sample?