Mediaspelare för streaming från NAS och styras via Android/kontroll

Permalänk
Medlem

Mediaspelare för streaming från NAS och styras via Android/kontroll

Så, vad är det jag letar efter egentligen, WD TV HD Live, Boxee, MiniX Neo?

Det som den skall användas för är att streama video från min NAS.

Men en stor fördel om lite lättare surfning, och appar går att använda på den.

Stort plus om det går att styra via en app på androidenheter.

Så snälla, hjälp en vilsen stackare till ett bra köp.

Vill helst inte bygga en HTPC.

Tillägg: Nas:en i fråga är en Synology 214.

Allting går trådat i Gbit-nätverk med 100/100 fiber ut från lägenheten.

Verkar mer och mer som stten Htpc är det som jag skall ha....

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Jag kör WD Live mot en lagringsenhet, funkar hur bra som helst och det finns Android-appar att styra den med från telefon. Bra prestanda - men kör någon annan mjukvara än den som skickas med - scrapern är sisådär

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Skrivet av Dreadlock:

Jag kör WD Live mot en lagringsenhet, funkar hur bra som helst och det finns Android-appar att styra den med från telefon. Bra prestanda - men kör någon annan mjukvara än den som skickas med - scrapern är sisådär

Okej. Hur ser det ut när du blädrar i ditt film album? Har du lagt till bilder omslag på dina filmer själv? Vad heter dom i mapen med filmen tex?

Permalänk
Medlem

tänk på att om du streamar filmer från NAS till wdtv live osv, så kommer du inte få med subtitles som ligger lsöt med mapparna. Du måste manuellt använda ett program som heter handbrake, synca ihop subtitlarna så de hamnar bra med ljudet, Och merga ihop dom till en film istället för film + subtitle filer liggandes i samma mapp.

Detta suger rätt mycket med streaming

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga boxee Box till dina ändmål, visst den börjar bli lite till åren men min har tjänat mig väldigt bra! Och nu så kostar de inte heller så mycket !
/Ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

tänk på att om du streamar filmer från NAS till wdtv live osv, så kommer du inte få med subtitles som ligger lsöt med mapparna. Du måste manuellt använda ett program som heter handbrake, synca ihop subtitlarna så de hamnar bra med ljudet, Och merga ihop dom till en film istället för film + subtitle filer liggandes i samma mapp.

Skulle aldrig påstå att jag är någon expert på just WDTV Live (jag har aldrig ägt exakt en sådan, däremot andra WD-spelare), men det där låter som rena skitsnacket, ingen av alla mediaspelare jag någonsin har ägt har haft problem med undertexter som ligger i samma mapp som filmen...

Skrivet av Nima2001:

Detta suger rätt mycket med streaming

Absolut inte!

Till TS, satsa på en HTPC direkt, det är mitt tips efter att ha provat diverse mediaspelare. Tipsar om NUC (Intel) eller Brix (Gigabyte).

Permalänk
Avstängd

Jag har en Minix x5. kör XBMC på den. fungerar klockrent mot min NAS.

Permalänk
Medlem

Om du har krav på att kunna spela upp högupplöst video från din NAS så behöver du en spelare med CPU som är bättre än en core2duo. Du uppger inte vilket NAS du använder eller om du ska köra trådlöst. Jag antar att din NAS inte har en cpu som klarar av transcoding av högupplöst video. Den bästa lösniningen som klarar av i stort sett allt är en HTPC lösning med XBMC som är trådat mot NASen. Filerna på NASen nås direkt via nätverket och HTPCn svarar för decoding. Intel NUC låter som det säkraste kortet, men du kommer inte billigt undan. Om din NAS kan köra plex eller servio klarar visa tv av att se media servern och spela upp innehåll, men då står NASen för transcoding vilket innebär att du kanse klarar av 1080p av låg bitrate men inte fullständig Blueray kvalite.

Permalänk
Medlem

En Amazon FireTV (ifall du kan få tag på en) + en NAS med Plex installerat?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Skulle aldrig påstå att jag är någon expert på just WDTV Live (jag har aldrig ägt exakt en sådan, däremot andra WD-spelare), men det där låter som rena skitsnacket, ingen av alla mediaspelare jag någonsin har ägt har haft problem med undertexter som ligger i samma mapp som filmen...

Absolut inte!

Till TS, satsa på en HTPC direkt, det är mitt tips efter att ha provat diverse mediaspelare. Tipsar om NUC (Intel) eller Brix (Gigabyte).

pratar vi om att streama från en NAS via nätverket nu eller menar du när du har fysiska hårddiskar kopplade till din mediaspelare ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Min första tanke var ChromeCast, men vet inte om den uppfyller dina behov. Kanske något att undersöka.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Min första tanke var ChromeCast, men vet inte om den uppfyller dina behov. Kanske något att undersöka.

chromecast kan än så lägne inte spela filmer från NAS till mediaspelare tyvärr.. Det finns endel appar under utveckling dock och det lär komma väldigt snart. Men inte något stabilt som finns ännu

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

pratar vi om att streama från en NAS via nätverket nu eller menar du när du har fysiska hårddiskar kopplade till din mediaspelare ?

Självklart från nätverket (uppspelning från nätverksansluten lagring alltså, ingen transcoding)... Vad pratar du om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Självklart från nätverket (uppspelning från nätverksansluten lagring alltså, ingen transcoding)... Vad pratar du om?

Det var ett tag sedan jag var insatt i detta, kanske 8-12 månader sedan. Då jag bytte från interna hårddiskar till NAS lagring för filmer uppspelat via min WDTV live. Då fick jag inte med några subtitles helt plötsligt.
All efterforskning då pekade mot att subtitles inte fungerar genom nätverkstreaming när de bara ligger i samma mapp utan måste integreras med filmen för att fungera (via t.ex. mkvmerge). Oberoende av uppspelningsenhet eller lagringsenhet.

Stämmer inte detta längre?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Det var ett tag sedan jag var insatt i detta, kanske 8-12 månader sedan. Då jag bytte från interna hårddiskar till NAS lagring för filmer uppspelat via min WDTV live. Då fick jag inte med några subtitles helt plötsligt.
All efterforskning då pekade mot att subtitles inte fungerar genom nätverkstreaming när de bara ligger i samma mapp utan måste integreras med filmen för att fungera (via t.ex. mkvmerge). Oberoende av uppspelningsenhet eller lagringsenhet.

Stämmer inte detta längre?

Wd tv live fungerar kanon med undertexter. Om undertexterna eller ljudet är ur sync kan man manuellt i boxen justera detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

chromecast kan än så lägne inte spela filmer från NAS till mediaspelare tyvärr.. Det finns endel appar under utveckling dock och det lär komma väldigt snart. Men inte något stabilt som finns ännu

Plex?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Stämmer inte detta längre?

Eftersom det aldrig har stämt så, nej...

Permalänk
Medlem

vet inte om man får länka till andra forum men här tillexempel:
http://community.wd.com/t5/WD-TV-Live-Streaming/no-subtitle-s...
eller här
http://wdtvforum.com/main/index.php?topic=3626.0

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Varför inte en Intel NUC så "slipper du bygga en HTPC"...

Permalänk
Medlem

Ingen som har nämnt Raspberry Pi med xbmc. Den fungerar bra och är billig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av librot:

Ingen som har nämnt Raspberry Pi med xbmc. Den fungerar bra och är billig.

Orkar med Fullhd via stream?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.