Permalänk
Medlem

Android laggigt, varför?

Funderat på det här med varför android telefoner och allt som inte heter iPhone är så mycket laggigare och ser 'hackigt' ut. Och när kommer vi se en telefon som mäter sig med iPhone telefonen när det gäller detta.

Tycker det ser ut att 'flyta' väldigt mycket bättre bara, och det kan ju inte bara vara jag som lagt märke till detta? Och ni som använder er av något annat... lägger ni inte märke till detta?

Permalänk
Medlem

Lumia telefoner med WP8/8.1 är det som flyter på bäst av alla mobiler.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk

Jag hade en iphone 5s tidigare som kändes helt okej, det var bara inte min typ av telefon. Så jag sålde den efter en kort period och köpte en lg g2. Mellan dom två flyter min lg på mycket bättre:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Inte Android i sig som laggar, utan att man har telefonen fullpackad med skräp. Klart det laggar då.
=Min personliga erfarenhet.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Inte Android i sig som laggar, utan att man har telefonen fullpackad med skräp. Klart det laggar då.
=Min personliga erfarenhet.

Tror det ligger något i detta.
Har en Xperia Z som kör Cyanogen mod och en Nexus 10" platta ingen av dessa laggar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

iPhone laggar inte mindre än dom flesta lite dyrare telefonerna. Dom som jag upplever laggar mer är ju Samsungs lurar då dom har så mycket skit bloatware att telefonerna blir sega. Men min HTC One har faktiskt bättre flyt än mina morföräldrars iPad och iPhone(s). Märkt att många som ska jämföra iPhone med en Android lur alltid väljer antingen en budget-skit telefon eller en Samsung, för det är dom som faktiskt inte har lika bra flyt som iPhone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regal:

Funderat på det här med varför android telefoner och allt som inte heter iPhone är så mycket laggigare och ser 'hackigt' ut. Och när kommer vi se en telefon som mäter sig med iPhone telefonen när det gäller detta.

Tycker det ser ut att 'flyta' väldigt mycket bättre bara, och det kan ju inte bara vara jag som lagt märke till detta? Och ni som använder er av något annat... lägger ni inte märke till detta?

IPhone 4 med ios 7 är väl det segaste man kan hitta på telefonmarknaden idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regal:

Funderat på det här med varför android telefoner och allt som inte heter iPhone är så mycket laggigare och ser 'hackigt' ut. Och när kommer vi se en telefon som mäter sig med iPhone telefonen när det gäller detta.

Tycker det ser ut att 'flyta' väldigt mycket bättre bara, och det kan ju inte bara vara jag som lagt märke till detta? Och ni som använder er av något annat... lägger ni inte märke till detta?

Menar du att din 500 kronors androidmobil inte är lika bra som en 7000 kronors iPhone ?

Eftersom du inte skriver vad du har så utgår jag ifrån att du har en budgetmodell.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Det som ni antagligen tycker är lag är troligtvis input lag.
Den här videon förklarar mycket bra.
https://www.youtube.com/watch?v=_MyfkypkNWk

Det som gör att folk tycker iOS känns mycket mindre laggigt är att det är bra mindre input lag, till och med iPhone 4 som är 4 år gammal snart har bättre än de flesta .

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Det som gör att folk tycker iOS känns mycket mindre laggigt är att det är bra mindre input lag, till och med iPhone 4 som är 4 år gammal snart har bättre än de flesta .

Nu är det tvärt om, dom "flesta" är bättre än iphone 5s
http://pocketnow.com/2014/04/08/htc-one-m8-touch-response

http://phandroid.com/2014/04/08/htc-one-m8-screen-latency-sco...

Permalänk
Medlem

upplever ej lagg på min samsung s3..flyter på riktigt bra

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

De flesta. Förra generationen av Samsungs och HTCs flaggskepp till exempel.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Det som ni antagligen tycker är lag är troligtvis input lag.
Den här videon förklarar mycket bra.
https://www.youtube.com/watch?v=_MyfkypkNWk

http://appglimpse.com/blog/wp-content/uploads/2013/09/touchma...

Det som gör att folk tycker iOS känns mycket mindre laggigt är att det är bra mindre input lag, till och med iPhone 4 som är 4 år gammal snart har bättre än de flesta .

Fast det beror ju på vilken telefon man har såklart.

HTC One M8 slår alla telefoner med en latensy på 46 ms. LG G3 ligger även den på bättre än iPhone (50 ms). Sedan ligger Nexus 5 på samma nivå som iPhone på 75 ms. Källa: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2706200

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

Haha. Jag sitter här med min sony ericsson arc s som är seg som en sten och fryser någon sekund när man startar saker och känner nu att den behöver bytas ut

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Du får gärna beskriva mer vad du menar med "hackigt" och vilken mobil du har testat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Regal:

Funderat på det här med varför android telefoner och allt som inte heter iPhone är så mycket laggigare och ser 'hackigt' ut. Och när kommer vi se en telefon som mäter sig med iPhone telefonen när det gäller detta.

Tycker det ser ut att 'flyta' väldigt mycket bättre bara, och det kan ju inte bara vara jag som lagt märke till detta? Och ni som använder er av något annat... lägger ni inte märke till detta?

Du tycker det ser så ut? Men betänk då på att du inte har en full HD-skärm på en 5S och inte tillnärmelsevis så mycket du kan förändra rent utseendemässigt i en sådan jämfört med en Androidtelefon.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@TS, du har nog haft otur ***bort/moderator*** Min Z1 Compact flyter på bättre än min frus iPhone 5S.
Har dock beställt en Z1 Compact till frun nu med, så hon blir nog nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Det som ni antagligen tycker är lag är troligtvis input lag.
Den här videon förklarar mycket bra.
https://www.youtube.com/watch?v=_MyfkypkNWk

Det som gör att folk tycker iOS känns mycket mindre laggigt är att det är bra mindre input lag, till och med iPhone 4 som är 4 år gammal snart har bättre än de flesta.

Ungefär vad jag tänkte skriva, men denna videon förklarar det bättre:
https://www.youtube.com/watch?v=vOvQCPLkPt4

Sedan visar de upp betydligt fler telefoners touch-latens på denna sidan:
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2706200

Permalänk
Medlem

livet är kanske lite lättare för iPhones eftersom det bara går att göra en sak i taget med dom, klart man verkar pigg då liksom.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

TS måste ha jämfört 500kr android telefon med 7000kr iPhone.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Som när jag köpte en lur år 2012 så fick jag välja mellan en iPhone 5 och en Galaxy S3 då de kostade lika mycket. Men det är som att S3an var någon/några generationer efter.
Både i stabilitet, hastighet och flyt.
Då jag var så dum och valde S3an som vart omodern efter ett halvår och idag är även iPhonen aktuell.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

TS måste ha jämfört 500kr android telefon med 7000kr iPhone.

Har jämfört med alla typer av telefoner jag sett mot iPhonen. Är ingen telefonexpert, eller någon som ställer sig bakom ett specifikt märke bara för att hålla på o jävlas. Kom bara o tänka på detta, och undrade om det var några fler som hade samma åsikt. Och även att höra varför det ser ut som det gör i nuläget.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av celoz:

Lumia telefoner med WP8/8.1 är det som flyter på bäst av alla mobiler.

Pga sina strikta hårda krav på hårdvaran och låsta OS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

@TS, du har nog haft otur ***bort/moderator*** . Min Z1 Compact flyter på bättre än min frus iPhone 5S.
Har dock beställt en Z1 Compact till frun nu med, så hon blir nog nöjd.

Det låter inte bra.. blir nog skilsmässa framöver...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av juniorjesper:

Som när jag köpte en lur år 2012 så fick jag välja mellan en iPhone 5 och en Galaxy S3 då de kostade lika mycket. Men det är som att S3an var någon/några generationer efter.
Både i stabilitet, hastighet och flyt.
Då jag var så dum och valde S3an som vart omodern efter ett halvår och idag är även iPhonen aktuell.

Dock kom ju S3:an nästan ett halvår innan IP5:an så redan där kunde du ju sett vilket håll det lutade, eller hur?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Knappast "flesta", endast tre enheter. Varav en är en läsplatta, så det finns två smartphones som är snabbare. Sedan får man ju förstå att ju snabbare latens man har, ju svårare blir det att känna skillnad. Lite som att gå från 60Hz till 120Hz (STOR skillnad) medan att gå från 120Hz till 144Hz är knappt märkbart.

TS har kanske inte fått klämma på en HTC One (m8) utan kanske endast den gamla HTC One, och därav hans åsikt?

Permalänk
Medlem

Tycker min nuvarande Motorola Moto G 8gb flyter på utmärkt, dock från att ha gått från 500 kr android telefon från 2012 så man har ju inte lite skillnad på telefonerna :P.
(Dock efter att den laddat in allt så flöt den på skapligt den med för övrigt vad jag tyckte iallafall tills man fick sin nya såklart heh :3
(responsen på att starta webläsaren var snabbare än min skollaptop med en hel del kraftigare hårdvara...)
Samsung galaxy 5 i5500 om jag minns rätt så heter den så 'min gamla telefon'

Lite random prat i denna spoiler om andra android enheter jag har, även lite emulatorer och spel man har kört/testat på dem

Dock spelar man fortfarande worms (första utav dem som kom ut till android.
NES, GBA (vissa spel som t ex monster truck madness kraschar (tror det är mer emulatorn i sig dock) ,GBC,och sega genesis är inga problem för den lilla 600 mhz cpun) (den har navigeringsknapp som är fysisk så sig och det hjälper enormt vid dessa spel ^^)

Har även en budget surfplatta från acer (acer iconia A1B71 dualcore 1,2 ghz eller 1,3 ? sgx 544mp och 256 mb ram att använda till appar :I)
funderar på och köpa en ordentlig platta med windows 8 på dock och sedan xbox 360 dosa och spela lite äldre titlar
(vissa utav dom med bättre cpu än intel atom ska då klara bioshock utan problem iallafall)

Har inte testat så mkt spel på min Moto G.
carmageddon som finns till android och det flyter på väldigt bra trots musik och ljudeffekter igång så märker man inte något som drar ned fps än så länge

på surfplattan så har man spelat med dessa avstängt och kunde märka när det kom rökeffekter att det sjönk en del...
ps1 emulatorn man provade klarade dock grand turismo 1 och 2 utan problem så man kan spela det på tåg och buss ^^
bara och fixa kontroller som fattas för min del så blir det och spela på datorn också för den delen.

Dold text
Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Jag har en iphone 4s som känns otroligt seg även efter en nyligen återställning. Har även en nexus 10 som känns 10x snabbare. Absolut det är en surfplatta men med de flesta android telefoner jag stöter på dagligen så känns de minst lika snabba.

Efter sommaren blir det ett ny ett Android köp. Hade en Sony x8 för ett par år sen med android 2.3 och det var segt - men idag känns android mycket mognare!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AndreaX:

livet är kanske lite lättare för iPhones eftersom det bara går att göra en sak i taget med dom, klart man verkar pigg då liksom.

Nej, var har du fått det ifrån? iPhone har full multitasking.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regal:

Funderat på det här med varför android telefoner och allt som inte heter iPhone är så mycket laggigare och ser 'hackigt' ut. Och när kommer vi se en telefon som mäter sig med iPhone telefonen när det gäller detta.

Tycker det ser ut att 'flyta' väldigt mycket bättre bara, och det kan ju inte bara vara jag som lagt märke till detta? Och ni som använder er av något annat... lägger ni inte märke till detta?

Nexus 5 är den första och enda androidluren som jag inte upplever lagg på när jag kör stock android.
Problemet är väl att vi har en mängd mindre begåvade människor som köper Htc, Samsung och annat skräp där grejorna har katastrofal mjukvara.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb