Permalänk
Medlem

Det laggar när jag spelar!

Hej det är så att jag spelar Counter-strike globaloffensive och min fps är lite väl låg ibland och det laggar för mig och eftersom att jag inte är så bra på datorer så undrar jag vad är det jag behöver köpa nytt för att få högre fps?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du inte sagt vad det är du har i nuläget så blir det ju väldigt svårt att svara på.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Med tanke på att du inte sagt vad det är du har i nuläget så blir det ju väldigt svårt att svara på.

Vad mer ska jag berätta?😄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXADDEXx:

Vad du har för utrustning i din nuvarande dator?

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xXADDEXx:

Dina specs? -.- Annars kan vi ju bara sitta här och rekommendera att köpa en PC för 20 lax.

Permalänk
Medlem

Jag har märkt att många har problem med fps i CS GO. Är spelet verkligen så dåligt optimerat? Som sagt vi behöver veta vad du har under huven.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Antar att du har en OEM dator (Asus, Fujitsu Siemens eller något sånt.) De är oftast inte vidare uppgraderingsvänliga. Men det går att uppgradera grafikkortet och processorn. Men beroende på hur gammal den är kanske det inte är ett alternativ heller. Jag gissar på att den är från 2012 då du gjorde tråd(ar) då om en ny dator. Då ligger du antagligen på LGA1155 eller LGA1156. Ja, i OEM datorer så användes H55 chipset fortfarande då.

Skulle nog uppgradera grafikkortet. PCie 3.0 grafikkort är väl bakåtskompatibla så det finns inga bekymmer.
Såg i en annan tråd du skapade att du spelade det spelet som började på L och slutar på S. Samt CS:GO då.
Och eftersom jag inte vet din budget så lägger jag ut några i ''budgetklassen''

R9 280 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2547550 Ett av de mest prisvärda korten i dagsläget.

GTX 750ti http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2511290 Köp R9 280(X) istället.

R9 280x http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2392130 Ännu mer prisvärt än R9 280.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

Haha precis!

OT: Jag har märkt att många har problem med fps i CS GO. Är spelet verkligen så dåligt optimerat? Som sagt vi behöver veta vad du har under huven.

Ja, det är skitdåligt optimerat. Valve bryr sig knappt om CS utan alla ressurser går till DOTA.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*tråd rensad*

Hjälp TS istället för att göra onödiga kommentarer.

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag har märkt att många har problem med fps i CS GO. Är spelet verkligen så dåligt optimerat? Som sagt vi behöver veta vad du har under huven.

Är väll mest att man behöver rätt saker för att få det flytande på dom inställningarna man tycker om.

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Ja, det är skitdåligt optimerat. Valve bryr sig knappt om CS utan alla ressurser går till DOTA.

BS

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sneaky_rhino:

Ta en koll på den officiella CS:GO reddit. Många som klagar över optimeringar och det finns till och med grafer som visar att man har fått lägre FPS ju längre spelet har varit ute. Nästa gång kan du ju komma med ett bättre innlägg än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Antar att du har en OEM dator (Asus, Fujitsu Siemens eller något sånt.) De är oftast inte vidare uppgraderingsvänliga. Men det går att uppgradera grafikkortet och processorn. Men beroende på hur gammal den är kanske det inte är ett alternativ heller. Jag gissar på att den är från 2012 då du gjorde tråd(ar) då om en ny dator. Då ligger du antagligen på LGA1155 eller LGA1156. Ja, i OEM datorer så användes H55 chipset fortfarande då.

Skulle nog uppgradera grafikkortet. PCie 3.0 grafikkort är väl bakåtskompatibla så det finns inga bekymmer.
Såg i en annan tråd du skapade att du spelade det spelet som började på L och slutar på S. Samt CS:GO då.
Och eftersom jag inte vet din budget så lägger jag ut några i ''budgetklassen''

R9 280 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2547550 Ett av de mest prisvärda korten i dagsläget.

GTX 750ti http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2511290 Köp R9 280(X) istället.

R9 280x http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2392130 Ännu mer prisvärt än R9 280.

Jag har en ho dator köpt på Elgiganten för drygt ett och ett halvt är sen, tror jag har navida gforce grafikkort intel vore i 5 processor, snubben på Elgiganten sa att den skulle vara enkelt att sätta in nya delar istället för att köpa en nu burk

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXADDEXx:

Jag har en ho dator köpt på Elgiganten för drygt ett och ett halvt är sen, tror jag har navida gforce grafikkort intel vore i 5 processor, snubben på Elgiganten sa att den skulle vara enkelt att sätta in nya delar istället för att köpa en nu burk

Skulle u kanske kunna ta reda på vilket märke och namnet på datorn? Brukar aldrig vara enkelt att sätta in nya delar i märkes datorer.
Helt sjukt hur mycket dom på de stora elektronik kedjorna ljuger

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hephox:

Skulle u kanske kunna ta reda på vilket märke och namnet på datorn? Brukar aldrig vara enkelt att sätta in nya delar i märkes datorer.

Inte sjukt alls. Snubbarna gör allt dom kan för att få pengar vilket är förståeligt. Det är snarare sjukt hur många som faktiskt går på det trams som flyger ur säljarnas munn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Inte sjukt alls. Snubbarna gör allt dom kan för att få pengar vilket är förståeligt. Det är snarare sjukt hur många som faktiskt går på det trams som flyger ur säljarnas munn.

Jo självklart förstår varför dom gör det alla behöver ju mat på bordet. Men någon gräns borde man väll ändå ha. Vi alla har ju förmodligen hört om när dom lurar pensionärer, folk utan speciellt stor kunskap om sakerna osv.

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXADDEXx:

Då den är köpt på Elgiganten så är det tyvärr så att det är kvalificerat skräp du köpt... Köp ny burk och problemet är löst.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hephox:

Det är en hp dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXADDEXx:

Det är en hp dator.

Alltså du ger oss alltid för lite information och då måste vi ställa många frågor hela tiden. Vad har du för märke och modell på din dator? Då kan vi exakt veta vad du har för något i datorn. Bara namnet HP säger oss inget.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Som folk säger, HP är ett företag, det kan vara alltifrån en bärbart till whatknot. vill du ha hjälp så läs av modelnamnet! och nästa gång så rådfråga på swec innan du köper en gaming-dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXADDEXx:

Det är en hp dator.

Finns det något serienamn på datorlådan? Kanske "Pavilion" eller "Envy" eller något annat? Gärna ett modellnummer också om du ser något sånt.

Ex på namn på HP datorer som finns att köpa från HPs egen site just nu är

• HP Pavilion 500-203eo PC

• HP ENVY 700-281eo PC

Då din dator har några år på nacken kan din modell vara annorlunda.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Crystal Light|Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Kanske är bättre att köpa en helt ny dator istället? Med tanke på att det förmodligen är något gammalt skräp. Någon här på forumet kan säkert plocka ihop en kundvagn på inet. Om du säger en budget.

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXADDEXx:

Det är en hp dator.

Kompis, lyssna nu.

Tryck på startmenyn, välj "Kör" eller "Run". I "Kör" eller "Run" så skriver du in dxdiag.
Här kan du se hur mycket minne du har på första sidan, vilken processor du har och hur snabb den är.
Sedan uppe i fältet så finns det en del flikar, tryck där på "Display" och skriv vad du har, Radeon 5800 Series, eller kanske Nvidia GeForce GTX 650.

Resten tror jag inte vi ska börja kolla upp, men vi börjar där.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mars SSX:

Det är fan inte dåligt optimerat, man får lätt över 120 fps. Att påstå att ett spel är dåligt optimerat utan att läsa källkoden är lite konstigt imo.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

TS, om du har Steam

1. Logga in

2. Tryck på Help/Hjälp i Steam-fönstret

3. Tryck på "System Information" alt systeminformation.

4. Kopiera allt (CTRL+A sedan CTRL+C)

5. Klistra in i en valfri pastebin och länka till pasten (använd ex pastebin.com, codepad.org alt pastebin.ubuntu.com)

Skrivet av Ryuk00:

Det är fan inte dåligt optimerat, man får lätt över 120 fps. Att påstå att ett spel är dåligt optimerat utan att läsa källkoden är lite konstigt imo.

Jo för att man behöver källkod för att veta att exempelvis GTA4 är dåligt optimerat eller watchdogs eller COD Ghost. Kan inte säga att jag tycker CS:GO är dåligt optimerat tror folk försöker spela med lite väl optimistiska inställningar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Ta en koll på den officiella CS:GO reddit. Många som klagar över optimeringar och det finns till och med grafer som visar att man har fått lägre FPS ju längre spelet har varit ute. Nästa gång kan du ju komma med ett bättre innlägg än så.

lsource engine är ju lite sådär, tror dock att folk trollar, allt sånt skall tas med en nypa salt, har sj 290~fps med default settings men droppar ibland ner mot 200> när jag har flera tunga program uppe.

Skrivet av Commander:

Kan inte säga att jag tycker CS:GO är dåligt optimerat tror folk försöker spela med lite väl optimistiska inställningar.

håller helt med.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xXADDEXx:

Det du inte har berättat? Spec på datorn kanske? Eller tror du vi på Sweclockers har en aning om vad som är orsaken till lagget bara så där eller? Som att gå in på en verkstad och fråga vad som är fel på bilen utan att man förklarat hur bilen beter sig eller ens lämnat in bilen.

Skrivet av Cooling23:

Spelets spelmotor är utdaterad och dessutom är CPU krävande trots att stödet för fyrkärniga processorer är si så där.

Skrivet av xXADDEXx:

Folk på Elgiganten är ett par riktiga skitsnackare. Var tvungen att rätta en av deras anställda när han påstod att HDMI kunde allt köra i 120Hz i 4K när uttaget bara stödde HDMI 1.4. Detta pga. att allt kablarna stödde HDMI 2.0. Dra ner CPU-Z och se exakt vad du har i burken. Dessutom brukar Elgiganten sälja en hel del skit så jag skulle gissa på att du sitter på en undermålig dator.

Skrivet av Mars SSX:

Finns fortfarande en moralisk gräns och den brukar Elgiganten och andra liknande företag överskrida friskt. Enligt dem är skillnaden mellan LCD och LED enorm.. Det är en ny teknik etc. Där deras datorer klarar allt på högsta.. Och där kunskap om ämnet de yttrar sig om underställt det faktum att kan man snacka skit så pass bra att de ändå får sina produkter så är det okej (enligt ledningen). Sedan kan vi även ta upp det faktum att de försöker konstant dra sig ifrån kontrakt de själv skrivit på, försöker sälja saker till överpris trots att de uppenbarligen ska komma med produkten, de öppnar kartonger och tar ut sladdar och säljer separat etc. etc. etc. etc. Summan av det hela.. Man ska inte lita på Elgiganten.. Har man inte kunskapen själv så borde man googla alt. ta med någon som har det. För de har inga skrupler alls på att sälja dig skit som inte presterar vad de lovar.

Skrivet av Ryuk00:

Med tanke på vilken motor de använder och det faktum att spelet SKA gå att spela på min brödrost så är det inte bra optimerat.. Faktiskt raka motsatsen. Sedan att du tror att man behöver tillgång till källkoden bevisar bara att du inte har en aning om vad du snackar om. Med den logiken så kan inte Sweclockers göra ett riktigt prestandatest eftersom de inte har källkoden.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Jo för att man behöver källkod för att veta att exempelvis GTA4 är dåligt optimerat eller watchdogs eller COD Ghost. Kan inte säga att jag tycker CS:GO är dåligt optimerat tror folk försöker spela med lite väl optimistiska inställningar.

Du har inte en aning om vilka saker de olika spelskaparna behöver ta hänsyn till när de utvecklar sin spelmotor. Det uppstår ofta problem som är helt okända för folk utanför bolaget.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Med den logiken så kan inte Sweclockers göra ett riktigt prestandatest eftersom de inte har källkoden.

Ologisk jämförelse. Du kan testa prestandan hur lätt som helst, det är bara att köra spelet med olika setups, vad är det svåra med det? Du kan däremot inte avgöra om spelet är dåligt optimerat om du inte vet vilka parametrar spelutvecklarna måste ta hänsyn till. Dessutom så är ett spel inte dåligt optimerat per definition om du lätt får >120 fps. Det är extremt hög fps.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryuk00:

Ologisk jämförelse. Du kan testa prestandan hur lätt som helst, det är bara att köra spelet med olika setups, vad är det svåra med det? Du kan däremot inte avgöra om spelet är dåligt optimerat om du inte vet vilka parametrar spelutvecklarna måste ta hänsyn till. Dessutom så är ett spel inte dåligt optimerat per definition om du lätt får >120 fps. Det är extremt hög fps.

Om något är ologiskt så är det ditt påstående att man behöver källkoden för att se om något är inte är optimerat mot hårdvaran. För att få fram detta resultat så behöver man bara jämföra skillnaden mellan ett äldre och ett nyare system. Detta behöver man inte källkoden till. Ett dåligt optimerat spel är när något blir starkt CPU bundet. Vilket CS Go är.

Skrivet av Ryuk00:

Du har inte en aning om vilka saker de olika spelskaparna behöver ta hänsyn till när de utvecklar sin spelmotor. Det uppstår ofta problem som är helt okända för folk utanför bolaget.

Sa killen som antagligen har mindre insikt än den han citerade har.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds