Windows eller Linux - Pros & Cons

Permalänk
Medlem

Windows eller Linux - Pros & Cons

Tjena, med denna tråd vill jag åstadkomma en lista, vad gällande just Pros & Cons för de två listade operativsystemen. Detta gäller då för just HTPC's.

Använd följande format:

Operativsystem:
Pros:
Cons:

Med vänliga hälsningar!

Permalänk
Avstängd

Operativsystem: Windows 8.1
Pros: Appar så som Plex. Kostar några kronor i jämförelse med den som finns att ladda ned på hemsidan. Men den är värd det!
Pros: Alla kan Windows, lätt att komma igång.
Pros: Alla drivrutiner finns. Det gör det definitivt inte till Linux eller OS X (om vi pratar ljudkort mm)
Pros: Möjlighet till att spela fler spel. Jag själv brukar lira Fifa eller NHL spelen på projektor tillsammans med några vänner. Funkar att bara koppla in kontrollerna, alla versioner fungerar - väldigt enkelt helt enkelt.
Pros: Är i grunden en vanlig dator. Även flickvänner kan alltså hantera den.

Cons: En Windowslicens kostar pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av metaldb:

Tjena, med denna tråd vill jag åstadkomma en lista, vad gällande just Pros & Cons för de två listade operativsystemen. Detta gäller då för just HTPC's.

Använd följande format:

Operativsystem:
Pros:
Cons:

Med vänliga hälsningar!

Vad menar du med Linux? Eftersom du frågar antar jag att du inte vet vad du menar.

Windows finns inte i så många utföranden, Linux däremot är bara en kärna och istället väljer man (oftast) en distribution, dvs kärnan plus massa medföljande paket. Det blir då mer anpassat för ens behov. Vill du ha en renodlad HTPC för film och musik kan du kolla upp distar som OpenELEC (Linuxkärna plus XBMC).

Vill du ha Linux så likt windows och Mac OS X som möjligt? Testa Ubuntu, Linux mint, eller valfri dist baserad på KDE.

Vill du ha Linux utan grafiskt interface? Du kan testa Debian eller Arch Linux och sen installerar du mpd och ncmpcpp. De två tillsammans med Debian eller Arch i botten utgör en grym musikspelare, speciellt för de som har stora bibliotek eller klen hårdvara (t.ex Raspberry Pi) och som med fördel styrs av en klient i mobilen (mpdroid).

Men för att följa formatet för tråden:

Operativsystem: "Linux"
Pros: Välj den dist som passar dina behov.
Cons: Du måste göra ett val.

Slutsats: Man ska inte jämföra "Linux" och Windows rakt av. De har olika grundfilosofi och inget system är "bättre" än det andra om man inte har specifika krav som man kan jämföra.

Visa signatur
Permalänk

Htpc 1
Operativsystem: Linux \ Openelec 4.0.6
Pros: Installerat på ett 8Gb USB som är lätt att byta och billigt
Pros: Med Openelec så funkade allt på en gång, behövde inte göra någon konfigurering eller installera drivrutiner.
Pros: Med en HDMI CEC adapter så kan den styra XBMC med tv-dosan.
Pros: Kräver väldigt lite av hårdvaran, har eb Celeron 847
Pros: All hårdvara kostar hälften av vad en windows licens kostar
Cons: Jag kan inte spela fifa 14 på en celeron 847 för 400:-

Min vardagsrums HTPC, en passivt kyld celeron 847 som styrs med tv-dosan

Htpc 2 köket http://www.sweclockers.com/image/gallery/2014/04/09/Dsc_0344.jpg?t=original&k=e73befb8
Operativsystem: Linux \ Android 4.4
Pros: Kör rootad Android 4.4 Så jag kan köra t.ex spotify, plex, XBMC, ssh mm.
Pros: Kostade 375:-
Pros: Kan spela Candycrush på den om jag vill
Pros: Drar lite ström, ca 5w vid filmtittande.
Pros: Kan spela musik till den via A2P, Miracast, Airplay, Chromecast
Cons: Fifa 14 för android är ingen höjdare
Har den i köket kopplad till en liten inbyggd skärm. Används mest till spotify

Htpc 3 Sovrummet
Operativsystem: Linux \ Openelec 4.0.6 på en raspberry pi
Pros: Kan styras med tv-dosan
Pros: Billig, 250:- om jag inte minns fel.
Pros: Allt funkar på direkten, ingen direkt konfigurering behövs
Pros: Låter ingenting och drar väldigt lite ström
Pros: Enkel! Skulle troligtvis kunna träna en apa att använda det.
Cons: XBMC på rpi stödjer de flesta men inte alla filformat har jag märkt. Min spelar iaf inte DivX 3.11 Alpha från 1998.