Hjälp med cdon thor support

Permalänk
Medlem

Hjälp med cdon thor support

Vad ska jag Göra ,
Ringde thor support nu för att titta att min dator kommit fram. Dom frågar om mitt namn och går och letar efter dator, efter en stund kommer han tillbacka och säger att grafikkortet har krossat hela moderkortet och det var ganska lätt hänt. dom inte kan ersätta det dessutom så hade jag bytt chassi som man inte fick när jag till och med ringt 2 gånger innan och frågat om det gjort något för isåfall hade jag fixat grafikkortet själv. Men dom sa att det var ok båda gångerna. Han i telefonen säger att antingen så tittar dom vad som är fel för ungefär 900kr
(Bara vad som är fel) eller så skickar dom tillbacka det. Emballaget var dessutom skickat från dom + plus att jag la i lite saker så datorn inte skulle röra sig.
Jag har lite panik vad ska jag göra

Permalänk
Medlem

Tyvärr så förstod jag inte alls vad du ville få fram ?
Kan du inte skriva vad som hänt, från början till slut, i punktform? Så vi hänger med lite bättre och kan hjälpa dig

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk

Vad jag kan läsa på CDONs hemsida så gäller inte garantin om du förändrar produktens funktion eller utseende. Om jag skulle skicka in en dator för reparation så skulle jag först återställa till det skick jag fick den.

Rent spontant har jag svårt att tro att Thor supporten skulle godkänna att du byter chassi men samtidigt behåller garantin.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk

Du har all rätt på din sida ifall det är ett garanti-ärende. Egentligen så borde de ta på sig ansvaret för embelaget om de inte sa bokstavligen att du skulle använda detta utan stoppning eller så. Annars är det posten som får ansvara för det hela.

EDIT: såg nu att du hade bytt chassi själv, tolkade det först som CDON/thor hade gjort detta. Då har du antagligen ingen garanti som gäller då du har köpt en hel dator och inte delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesked:

Tyvärr så förstod jag inte alls vad du ville få fram ?
Kan du inte skriva vad som hänt, från början till slut, i punktform? Så vi hänger med lite bättre och kan hjälpa dig

Jag tolkar det som:

1. TS har köpt en färdigbyggd Thor-dator från CDON
2. TS har sedan bytt chassi på datorn
3. TS fick sedan problem med grafikkortet
4. TS skickade in datorn till support
5. Datorn kommer fram trasig till supporten, förstörd under frakten
6. Support avsäger ansvar/garanti, vill ha 900kr för att utföra felsökning

Jag tycker att TS har klantat sig med frakten. Man skickar inte en dator med grafikkortet monterat, det krävs nästan inget för att det ska brytas sönder under frakt. Sedan bör TS läsa villkoren för sin garanti innan han byter chassi, då det är villkoren som gäller och man kan få vilseledande besked om man frågar supporten.

Slutsats: CDON har rätt.

Permalänk
Medlem

Tar det från början 1. Ringde och frågade om garantin var kvar om man bytte chassi och proccesor kylare och thor support svarade ja.
2. Jag har bytt chassi och proccesor kylare för 2 månader sen och mitt grafikkort pajar
3. Jag ringer thor support pch frågar vad jag ska göra och dom säger att jag ska skicka in den för lagning då frågar jag igen om det gör något ATG jag bytt dom där sakerna och det gjorde inget.
4.jag får ett emballage hemskickat och jag packar i dator plus lite mjuka saker så datorn skulle ligga stilla.
5.jag ringer nu några veckor senare och frågar hur det går.
6.han frågar efter mitt namn och går och letar efter dator
7.han kommer tillbacka och säger att han har försökt kontakta mig(är på båten och dom har mitt hemma nummer)
8.han säger att grafikkortet har krossat moderkortet plus att jag hade bytt chassi så dom kunde inte stå för det plus att det var lätt hänt att grafikkortet krossade moderkortet .
9. Han säger att dom kan felsöka vad som är fel för typ 975kr
10. Jag säger att jag har ringt och frågar om det gjorde något att jag hade bytt chassi.
11.han undrar då vem jag pratade med men jag har glömt personens namn
12.jag säger att jag ska prata med min pappa och ringer upp senare

Permalänk
Medlem

Men Vrf säger inte cdon att man ska ta ut grafikkortet under frakten
Plus att dom inte skickar med stoppning men det la jag till.

Permalänk
Medlem

Du packar ner datorn i en kartong avsedd för annat chassi och packar ner dator och lite mjuka saker.
Hur det nya chassit passade i kartongen är viktigt.
Bäddat för en katastrof om nya chassit inte hade samma dimensioner som det gamla.

Posten vill jag minnas säger ett paket ska klara fall på 2 meter för att de ska ta på sig ansvaret för en skada. Tror du ponta9 att datorn skulle klarat 50 cm så som du förpackade den?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Chassit satt på precis samma sätt som med det gamla chassit pga jag har skickat in en gång tidigare utan problem (var lika stort chassit)

Permalänk
Medlem

Det blir nog svårt att göra något i ditt läge såvida inte CDON är riktigt snälla mot dig. Du skulla nog mailat supporten när du frågade om chassi-byte och garantin, då hade du haft dokumentation att styrka att de sa att du kunde byta chassi och samtidigt behålla garantin.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponta9:

Men Vrf säger inte cdon att man ska ta ut grafikkortet under frakten
Plus att dom inte skickar med stoppning men det la jag till.

Vrf?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponta9:

Men Vrf säger inte cdon att man ska ta ut grafikkortet under frakten
Plus att dom inte skickar med stoppning men det la jag till.

Kan du ha skruvat fast grafikkortet dåligt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oobum:

Varför, vanlig förkortning

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av ponta9:

Men Vrf säger inte cdon att man ska ta ut grafikkortet under frakten
Plus att dom inte skickar med stoppning men det la jag till.

Vad fyllde du datorn med? Det sitter komponenter som är känsliga emot ESD där och sen så fyller du den med "stoppning?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasBoot_swe:

Vad fyllde du datorn med? Det sitter komponenter som är känsliga emot ESD där och sen så fyller du den med "stoppning?

Spelar det någon roll nu egentligen eftersom moderkortet är knäckt? Så länge han inte fyllde chassit med bly så är det ointressant

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Varför, vanlig förkortning

Ha, där ser man, latheten vet inga begränsningar minsann.

Men då vet jag till nästa gång.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponta9:

3. Jag ringer thor support pch frågar vad jag ska göra och dom säger att jag ska skicka in den för lagning då frågar jag igen om det gör något ATG jag bytt dom där sakerna och det gjorde inget.

Du får försöka bevisa för supporten att de har sagt att du kan skicka in datorn och att det går under garantin även om du mekat själv med datorn och bytt chassi.

Sedan kommer ju det svåra, att den kom fram trasig. Gissningsvis fick du datorn första gången med monterat grafikkort. Så det är standard att de skickar datorn med grafikkort monterat. Även om du inte får övriga ärendet på garantin borde de kanske ersätta fraktskadorna eftersom du skickat det så på deras begäran, enligt deras rutiner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oobum:

Ha, där ser man, latheten vet inga begränsningar minsann.

Men då vet jag till nästa gång.

Jag håller med om att det är onödig förkortning, hur lat är man om man inte orkar skriva 2 bokstäver till

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ponta9:

Vad ska jag Göra ,
Ringde thor support nu för att titta att min dator kommit fram. Dom frågar om mitt namn och går och letar efter dator, efter en stund kommer han tillbacka och säger att grafikkortet har krossat hela moderkortet och det var ganska lätt hänt. dom inte kan ersätta det dessutom så hade jag bytt chassi som man inte fick när jag till och med ringt 2 gånger innan och frågat om det gjort något för isåfall hade jag fixat grafikkortet själv. Men dom sa att det var ok båda gångerna. Han i telefonen säger att antingen så tittar dom vad som är fel för ungefär 900kr
(Bara vad som är fel) eller så skickar dom tillbacka det. Emballaget var dessutom skickat från dom + plus att jag la i lite saker så datorn inte skulle röra sig.
Jag har lite panik vad ska jag göra

Du ber dina föräldrar ta hand om ärendet, punkt slut.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60