Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Gaminglaptop, ca 15K, GTX880M vs andra kort? Detta den bästa atm?

Permalänk
Medlem

Gaminglaptop, ca 15K, GTX880M vs andra kort? Detta den bästa atm?

Halloj!

Ska precis som många andra trådskapare här köpa en ny gaminglaptop (ja det måste vara laptop av olika skäl). Ska väl spela Wildstar på så maxat det går, Watch Dogs på höga inställningar, Assassins Creed o sådana saker.

En fråga kring Notebookcheck. Kan man lita på denna att GTX880M är 10% bättre 780M och 16% bättre än 8970M? Eller tolkar jag det fel då?
http://www.notebookcheck.se/NVIDIA-GeForce-GTX-880M-benchmark...

Hittar denna:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/196607-m...

Den är förvisso utan OS men Win8.1 kostar ca 1k så då blir det ändå under 15k totalt.

Har tittat runt på andra kring 15k och då ligger många med ett 870M istället men + OS. Men det måste väl vara bättre att köra på 880M om det är så stor skillnad. Eller missar jag något här? Stirrar jag mig blind på grafikkortet?

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K 4.0 GHz, Nvidia Titan X 12GB (Pascal), Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance, Samsung 750-Series EVO 500GB, Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K,

Permalänk
Medlem

Enligt benchmarks så är 870M bra mycket sämre. Ett 780M är bättre...

Laptops blir också bra varma, jag skulle rekomendera att du även köper en usb kylplatta som du ställer under den om du skall spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jebbster:

En fråga kring Notebookcheck. Kan man lita på denna att GTX880M är 10% bättre 780M och 16% bättre än 8970M? Eller tolkar jag det fel då?
http://www.notebookcheck.se/NVIDIA-GeForce-GTX-880M-benchmark...

Kommer till samma slutsats som dig angående resultaten på den sidan.

Permalänk

Notebookcheck brukar ligga ganska hyggligt för jämförelser. Det skiljer inte enormt mycket mellan toppkorten med 880M i topp.

MSIn du länkat till är nog billigast spelprestanda man kan få tag på idag, och bland det bästa också om du inte väljer dubbla kort.

Hur bråttom har du med köpet? Ryktena börjar florera ang uppföljare från både AMD och Nvidia och det verkar äntligen bli lite prestanda-hopp, men de kommer nog tidigast september.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Tack för synpunkterna!

Jag har väl inte jättebråttom egentligen. ok jag men notebookcheck verkar tillförlitligt då. Jo jag tycker också att den verkar bra men verkar som endast webhallen har den på sin lista och där är det beställningsvara.

Angående uppföljare då. Skulle det bli bättre prestanda då för samma peng tror du eller måste man upp lite? Antar att de med 880M blir lite billigare kanske. Men de med de nya korten, kommer de att vara svindyra? Känner inte tiill så mycket om vad som är kommande i denna del?

Visa signatur

Intel Core i7 6700K 4.0 GHz, Nvidia Titan X 12GB (Pascal), Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance, Samsung 750-Series EVO 500GB, Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K,

Permalänk

Datorer med kommande M295X och 880MX eller vad de nu kommer döpas till kommer sannolikt kosta minst 16-18 000 kr (MSI/Asus/Clevo) och sen gå ner med tiden.

Tror inte datorer med 880M går så mycket lägre än 14 000 kr, kanske till 13 000 kr?

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jebbster:

Tack för synpunkterna!

Jag har väl inte jättebråttom egentligen. ok jag men notebookcheck verkar tillförlitligt då. Jo jag tycker också att den verkar bra men verkar som endast webhallen har den på sin lista och där är det beställningsvara.

Angående uppföljare då. Skulle det bli bättre prestanda då för samma peng tror du eller måste man upp lite? Antar att de med 880M blir lite billigare kanske. Men de med de nya korten, kommer de att vara svindyra? Känner inte tiill så mycket om vad som är kommande i denna del?

Troligtvis kommer de följa samma trappa som hittills. Bärbara Gaming datorer begränsas på ett annat sätt än stationära, då chassit begränsar kylningen för att öka upp prestandan samt att de inte är samma effekt strömförsörjning, (av naturliga själ då den ska vara bärbar och kunna köras på batteri). Dvs nästa generation kommer säkert hantera den tillgängliga kylningen och strömförsörjningen lie bättre så de kan bli cirka 10%-15% effektivare.
Jag har inte hört något internt än om lansering av någon ny version så jag skulle gissa på att nuvarande 880M kommer vara aktuell t om efter årsskiftet.
880M genererar ganska mycket mer värme än 870M så vilken dator du än tar så tänk på bra kylning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jebbster:

Halloj!

Ska precis som många andra trådskapare här köpa en ny gaminglaptop (ja det måste vara laptop av olika skäl). Ska väl spela Wildstar på så maxat det går, Watch Dogs på höga inställningar, Assassins Creed o sådana saker.

En fråga kring Notebookcheck. Kan man lita på denna att GTX880M är 10% bättre 780M och 16% bättre än 8970M? Eller tolkar jag det fel då?
http://www.notebookcheck.se/NVIDIA-GeForce-GTX-880M-benchmark...

Hittar denna:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/196607-m...

Den är förvisso utan OS men Win8.1 kostar ca 1k så då blir det ändå under 15k totalt.

Har tittat runt på andra kring 15k och då ligger många med ett 870M istället men + OS. Men det måste väl vara bättre att köra på 880M om det är så stor skillnad. Eller missar jag något här? Stirrar jag mig blind på grafikkortet?

Tacksam för hjälp!

870 vs 880 är rätt stor skillnad, men 880 kräver också mycket mer kylning. T ex behövde vi göra våran G750JZ (880M) lite tjockare(större fläktar) än G750JS (870M) för att den skulle kunna hantera kylningen bra.

Permalänk
Medlem

Ok tackar så mycket . Är ju klart sugen på den där MSIn med 880M.
Det är väl alltid så att man kan vänta för att få lite bättre, jag brukar ha mina datorer i ca 2 år innan jag uppgraderar eller så och denna borde väl stå sig i kanske 2år.

Angående kylning så har jag en USB-kylplatta nu med två fläktar i men kommer nog behöva köpa en ny eftersom denna e lite seg tycker jag.

Måste väl dock kolla med webhallen hur lång tid den tar att beställa. Lite knepigt att de är de enda som har just denna modell...

Visa signatur

Intel Core i7 6700K 4.0 GHz, Nvidia Titan X 12GB (Pascal), Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance, Samsung 750-Series EVO 500GB, Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K,