Permalänk

Ta mc kort..

Sommaren är här och suget efter mc blir stort.. Men saknar kortet.

Så jag undrar vad som krävs, har bara B behörighet och är 36år..(lite för gammal för moppe)

Noll koll och ärligt talat lat för att googla, tänkte om någon suttit i samma situation och kan underlätta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Sommaren är här och suget efter mc blir stort.. Men saknar kortet.

Så jag undrar vad som krävs, har bara B behörighet och är 36år..(lite för gammal för moppe)

Noll koll och ärligt talat lat för att googla, tänkte om någon suttit i samma situation och kan underlätta.

Skickades från m.sweclockers.com

Köp teoriboken. Plugga teorin på egen hand och gör sedan teoriprovet. Ta en intensivkurs på 1-2 veckor och kör sedan upp. Klara teoriprovet och uppkörningen på första försöket. Svårare än så är det inte. Jag följde denna plan och fick kortet för strax under 10 000 kr (för 6 år sedan).

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk

Lättare än jag trodde, antar att min 8år gamla bok inte är så aktuell längre.
Men bara köpa nytt och börja plugga, samt söka skola med mc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Du känner ingen som har möjlighet att vara handledare för dig så att du kan köra privat? Jag tog kortet för ca 8 år sedan, så det har väl ändrats en del sedan dess, men tiden på körskolan för mig var ganska bortkastad. Körde ungefär 4 dubbellektioner varav 90% av tiden spenderades på manöverbanan som jag lika gärna kunde nöta med min privata handledare utan kostnad. Det enda som jag fick ut av det var några småtips, men dessa kan du få helt gratis här: kläm med knäna om tanken och titta vart du ska, inte vart du är.

Permalänk
Medlem

Mer tips ; uppkörningen är 10 ggr lättare på en supermotard än en glidarhoj.....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Mer tips ; uppkörningen är 10 ggr lättare på en supermotard än en glidarhoj.....

Jo lite har jag testat, supermotard kändes rätt direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Mer tips: öva bromsprov även i blött väglag...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

http://www.korkortsportalen.nu

- Köp teoribok och plugga
- Gå till körskola och boka riskettan
- Övningskör
- Gör risktvåan
- Övningskör
- Gör uppkörningen.

Ungefär så som jag gjorde, 10 000:- senare och ca 4 veckor så hade jag MC-kort.

Detta inklusive allt, även ryggskydd, skor och handskar.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem

Tog själv en 6-7 lektioner på skola, körde kanske 100-150 mil med handledare privat. Kände själv att den direkta feedbacken man får med skolan är väldigt nyttig. Sen att kunna utnyttja banan som man kör upp på är rätt bra, ordentliga manöverbanor osv som man inte har tillgång till som privatist. Skolan har ju en hoj som är väldigt lättkörd också. Det blev väl en 15 000 för de obligatoriska momenten och lektionerna på skolan.

Permalänk
Medlem

Mitt landade på 25k. Så det kan dra iväg lite. Just saying

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

Mitt lätta mc-kort kostade 19k den för tung gick det på 4-5k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du b-kort redan så kan du väl redan trafikreglerna får man ju hoppas, jag läste på lite om datumparkering å sånt som man inte har nån bra koll på å sen skrev jag upp utan problem. De extra mc frågorna är inte svåra.
Köp en hoj så du kan övningsköra till att börja med, så får du motivation att fortsätta också

Permalänk
Skrivet av soulis:

Har du b-kort redan så kan du väl redan trafikreglerna får man ju hoppas, jag läste på lite om datumparkering å sånt som man inte har nån bra koll på å sen skrev jag upp utan problem. De extra mc frågorna är inte svåra.
Köp en hoj så du kan övningsköra till att börja med, så får du motivation att fortsätta också

Jo kortet är rätt så färskt, 8år sen jag tog det.
Klarade mig med cykel och moppe innan flytt.
Inga problem med trafikreglerna förutom datumparkeringar mm.
Moppe vana har jag, året runt och rackarn vägde 110kg (och trimmad).
Känns lite dumt att blåsa i 100 på vintern utan dubb/vinterhjul.. Eller 100 överhuvudtaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Bra! se till att skaffa kortet då, det kommer inte bli lättare så det är bara å sätta fart med det.
Och som sagt, köp en hoj direkt

Permalänk

Absolut, ska iväg och kolla på en Yamaha 400 nånting idag.
En 82a, billigare än moped och lite att skruva på medan jag fixar kortet.
Körbar men lite skavanker, 8000kr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Har precis börjat med MC kort. Ja tips än så länge, kör en hoj med ABS bromsar så behöver du inte va rädd att låsa hjulen kör privat om du kan. Jag försöker ragga en MC som jag kan öva på nu

Permalänk
Medlem

håller själv på att ta mckort.

De fasta kostnader man inte kommer ifrån går på runt 6000kr:
körkortstillstånd - 220kr
risk 1 & 2 - ca 700kr + ca 3000kr
teoriprov och foto - 325kr + 80kr
uppkörning - 1650kr (2145 kr på kvällar och helger)
tillverkning av kk - 150kr
synundersökning 0-300kr

utöver detta tillkommer kostnader på körskola, om du går via en sådan:
lektioner ca 1000-1500kr/st
hyra av skyddsutrustning (om du inte har egen)
hyra av mc vid uppkörning 1000-2000kr/gång (förhoppningsvis klarar du det på första försöket)
eventuell teori: lektioner eller böcker, 0-1000kr
eventuella övriga avgifter hos körskola: 0-2000 (banavgifter, administrativa avgifter etc..)

riskutbildning 1 & 2 görs via trafikskola och priserna kan skilja beroende på vilket trafikskola du utför utbildningen på, likaså givetvis kostnad för lektioner osv.

risk 1 är en teoretisk utbildning och risk 2 en praktisk utbildning där du behöver kunna hantera motorcykeln för att bli godkänd ("ska" göras i slutet av utbildningen, säger trafikskolorna)

Mitt tips är att gå in på en trafikskola och skriva in dig så fort som möjligt, där kan du säkert göra synundersökningen gratis eller för nån hundralapp och de kan skicka synintyget till transportstyrelsen direkt annars får du ladda ner en blankett, skriva ut och sedan gå till en optiker. Ansökan om körkortstillstånd gör du NU! då det tar 1-2veckor innan den kommer i brevlådan och du får inte övningsköra innan du fått den, ska du övningsköra privat med handledare ska denne ansöka om handledarskap. Länk till ovan nedan:
http://www.korkortsportalen.se/e-tjanster-blanketter/Ansokan-...
http://www.korkortsportalen.se/e-tjanster-blanketter/Informat...

När du ändå är på körskolan bokar du tid för risk 1 utbildningen så fort som möjligt så det blir avklarat och boka en första körlektion om du vill köra via körskola, boka denna om 2 veckor (så du hinner få körkortstillståndet). Boka gärna in flera redan nu då det kan vara svårt att få tider tätt inpå (iallfall på min körskola där man måste boka minst 2-3 veckor innan för dom tar slut annars). Hör med risk 2 utbildningen redan nu, vilka datum de går, det kanske går att boka upp en tid redan nu.

När första lektionen körd har du förhoppningsvis en känsla för om du kommer behöva många lektioner eller om du klarar dig med få, boka risk 2 efter dina förutsättningar. När risk 2 är bokad kan du gå in på http://www.trafikverket.se/Privat/Korkortsprov/Boka-prov-for-... och boka in teoriprovet (Risk 1&2 måste vara gjorda och godkända innan teoriprovet ska skrivas).

när du är godkänd på teoriprovet kan du äntligen boka uppkörningen, gör detta DIREKT! då det är lång väntetid, jag får vänta 6 veckor mellan teoriprov och uppkörning. Tänker du köra upp via körskola så kontakta körskola och be dom boka upp dig så fort som möjligt. Ska du köra upp privat går du in samma länk som du bokade teoriprovet via och bokar uppkörning.
Kör du privat kan du ringa trafikverket på 0771-17 18 19 och fråga om dom har fått in några avbokningar, gör detta varje morgon och varje kväll. Har du tur finns det då tider nästa morgon/senare samma dag, detta kan du givetvis även göra om du kör via körskola men se då till att det stämmer med deras tider, så det finns ledig mc och lärare till dig.

Teorinplugg gör du antingen genom att köpa böcker, går på lektioner eller på internet.

Här följer två bra länkar som också förklarar bra:
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/A--Motorcyk...
http://mc-jakten.se/mc-kort/

Själv började jag med att gå till körskola den 5e maj och gjorde risk 1 veckan efter. Två lektioner veckan därpå och sen fick jag vänta till slutet av maj för risk 2 då det var fullbokat. Teoriprovet gjordes nästkommande arbetsdag (2a juni) och ringde därefter körskola angående uppkörning, tidigaste de kunde var mitten av juli...
Fick några teoriinternetfrågor via körskolan så jag pluggade dessa vilket kostade 0kr, dessutom finns det ju både program och mc boken att ladda ner samt ett par gratis hemsidor med teorifrågor (se till så du pluggar för MC och inte bil bara).

klarar jag uppkörningen kommer mitt kort kosta ca 13 000 kr och det är med "bara" 5 körlektioner (4 dubbellektioner och en testlektion (den första= lite billigare)).

ps om du går körskola.
Var bestämd med lärarna om vad du vill göra på lektionerna. När jag kom till lektionen så sa de något i stil med "Idag hade jag tänkt att vi skulle".. Jag sa till direkt vad jag ville göra och vad jag behövde träna på istället vilket resulterade i att jag slapp köra 10 lektioner på manöverbanan. Min skola hade även nån typ av utbildningskontroll-plupp aktigt, när man hade klarat ett moment fick man grönt och då "gå vidare" vilket jag sket fullständigt i och sa istället vad jag ville göra. Det finns även dessa "dubbellektioner" där man sitter bakom läraren halva tiden och kör andra halvan, vilket gör att man gör samma moment som den andra studenten som är med. Kör denne manöverbana kan inte du köra stadstrafik t ex, så mitt tips är att boka lektioner där du får köra själv hela tiden.
Var på skolan 15 minuter innan utsatt tid så du hinner byta om innan lektionen börjar.
ds

sorry rant..

edit. och ja, om du har möjlighet kör så mycket du kan privat, speciellt lågfart.

Permalänk
Medlem

Klarade uppkörningen förra veckan på första försöket. Hur har det gått för dig, blev det något MC-kort?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av solger:

Klarade uppkörningen förra veckan på första försöket. Hur har det gått för dig, blev det något MC-kort?

Grattis! Snart två år senare kan jag fortfarande tänka mig tillbaka till den stunden och bli supernöjd att jag har det.

Permalänk
Medlem

Det är så länge sedan jag tog körkort att man ännu fick med A-kortet på köpet då man tog B-kortet. I alla fall här i Finland.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Entusiast

Skippa B-kortet... hade själv hoj förr i tiden och är glad att man lever idag. Visserligen körde jag som en jävla blådåre och skulle upp på bakhjulet i tid och otid. Problemet var att man befinner sig mellan 100 och 200 km/h när man leker så. Hade en hoj som gjorde över 110 km/h på ettan. Hade jag inte kört ihjäl mig själv så hade nån bilist klippt mig. För även många som kör precis så som lagen vill blir klippta av bilister och dör.

Förstå mig rätt. Köra hoj är skitskoj, det är trevligt, det är frihet... men det är så jävla farligt. Speciellt idag när var och varannan sitter bakom ratten med sina smartphones.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zpnk:

Skippa B-kortet... hade själv hoj förr i tiden och är glad att man lever idag. Visserligen körde jag som en jävla blådåre och skulle upp på bakhjulet i tid och otid. Problemet var att man befinner sig mellan 100 och 200 km/h när man leker så. Hade en hoj som gjorde över 110 km/h på ettan. Hade jag inte kört ihjäl mig själv så hade nån bilist klippt mig. För även många som kör precis så som lagen vill blir klippta av bilister och dör.

Förstå mig rätt. Köra hoj är skitskoj, det är trevligt, det är frihet... men det är så jävla farligt. Speciellt idag när var och varannan sitter bakom ratten med sina smartphones.

Som motorcyklist får jag hålla med B-kortet är inte så nödvändigt. A-kortet däremot borde alla ha!

Lite seriösare så vill jag gärna be dig att inte moralpredika, det går att göra om allting, likaså bil eller datoranvändande. Allt kanske inte är en livsfara men det går att vara lika seriös om det. På motorcykel är man visserligen oskyddad men det betyder inte att det är livsfarligt att köra. Och sen bara för att du köpte en raket som du inte lärde dig hantera är din sak. Faktum är att omkring en tredjedel av de som hamnar i MC-olyckor borde inte ha suttit på hojen, de har inte körkort, är påverkade eller kör en motorcykel som inte får vara på vägen osv. Väldigt många av MC-olyckor beror på bilister som inte ser MCn, så där bör argumentet snarare vara att förbättra utbildningen för bil och lär folk kolla ordentligt efter MC och hur de kan gömma sig bakom bilens balkar osv. Det finns i MC-utbildningen men inte för bil av någon anledning.

MC är bland det bästa jag någonsin skaffat mig. En sån frihetskänsla har jag aldrig känt tidigare. Aldrig hade jag tagit mig omkring i landet på samma sätt med bil som jag gjort med MC.

Man må sitta oskyddad på MC men sen finns det folk som ramlar av stegen och bryter ryggen för att hamna i rullstol hela livet. Man bör åtminstone prova på det.

Permalänk

Ingen kort än, men håller på med övningsköra med en vän.
Trafikskolan ligger bara 200m från mig.
MC har jag köpt i kartonger, nylackad, trimmad, bara skruva ihop under tiden jag håller på med kortet.
Var tänkt att ta intensiv kurs under semestern men tyvärr kom en flytt emellan och pengar gick åt.

Köpte MCn i kartonger bara för att lära mig känna till den innan och utantill, självklart för att ha något att göra under semestern.. Men tyvärr så lyckades min fyrhjuling paja också, ingen prio på den som tur är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Precis börjat på att ta MC-kort jag också, filurat en del på vad det skulle komma att kosta och går allt som planerat kan jag nog komma undan med ca 16000:- räknat på minst tio körlektioner, lån av utrustning, teorimaterial samt övriga avgifter för risk 1 & 2 och provavgifter.
Turligt nog fick man 5000:- till körkortet i 30-årspresent, så skulle det bli dyrare än jag först tänkt mig så är det inte hela världen.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shimonu:

Som motorcyklist får jag hålla med B-kortet är inte så nödvändigt. A-kortet däremot borde alla ha!

Lite seriösare så vill jag gärna be dig att inte moralpredika, det går att göra om allting, likaså bil eller datoranvändande. Allt kanske inte är en livsfara men det går att vara lika seriös om det. På motorcykel är man visserligen oskyddad men det betyder inte att det är livsfarligt att köra. Och sen bara för att du köpte en raket som du inte lärde dig hantera är din sak. Faktum är att omkring en tredjedel av de som hamnar i MC-olyckor borde inte ha suttit på hojen, de har inte körkort, är påverkade eller kör en motorcykel som inte får vara på vägen osv. Väldigt många av MC-olyckor beror på bilister som inte ser MCn, så där bör argumentet snarare vara att förbättra utbildningen för bil och lär folk kolla ordentligt efter MC och hur de kan gömma sig bakom bilens balkar osv. Det finns i MC-utbildningen men inte för bil av någon anledning.

MC är bland det bästa jag någonsin skaffat mig. En sån frihetskänsla har jag aldrig känt tidigare. Aldrig hade jag tagit mig omkring i landet på samma sätt med bil som jag gjort med MC.

Man må sitta oskyddad på MC men sen finns det folk som ramlar av stegen och bryter ryggen för att hamna i rullstol hela livet. Man bör åtminstone prova på det.

Ja givetvis menade jag A-kort...

Sa aldrig att jag inte kunde hantera min plastraket... men att jag körde lite för vårdslöst stämmer, något jag erkände i mitt inlägg. Att flertalet olyckor beror på diverse lagbrott ifrågasätter jag inte, men siffran är fortfarande tråkigt hög om man ser till procent. Om det sen beror på hojföraren eller bilisten är irrelevant. Att sitta i rullstolen och säga "det var ju inte jag som gjorde fel" är som en stor kuk i en fattig familj... en klen tröst

Men jag avråder inte helt från hoj. Det är som jag sa en trevlig grej, en frihetskänsla osv. Se bara till att köra med insidan av skallen och tänk en gång extra, för det gör inte alla bilister!

Om vi nu struntar i varesig man ska eller inte... att ta kort idag verkar vara en rejäl utgift. Tror mitt kort inte gick på mycket mer än ~5000. Då tog jag det visserligen 1999... Försäkringen är dock den största utgiften, för där är försäkringsbolagen inte blyga på att ta betalt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zpnk:

Ja givetvis menade jag A-kort...

Sa aldrig att jag inte kunde hantera min plastraket... men att jag körde lite för vårdslöst stämmer, något jag erkände i mitt inlägg. Att flertalet olyckor beror på diverse lagbrott ifrågasätter jag inte, men siffran är fortfarande tråkigt hög om man ser till procent. Om det sen beror på hojföraren eller bilisten är irrelevant. Att sitta i rullstolen och säga "det var ju inte jag som gjorde fel" är som en stor kuk i en fattig familj... en klen tröst

Men jag avråder inte helt från hoj. Det är som jag sa en trevlig grej, en frihetskänsla osv. Se bara till att köra med insidan av skallen och tänk en gång extra, för det gör inte alla bilister!

Om vi nu struntar i varesig man ska eller inte... att ta kort idag verkar vara en rejäl utgift. Tror mitt kort inte gick på mycket mer än ~5000. Då tog jag det visserligen 1999... Försäkringen är dock den största utgiften, för där är försäkringsbolagen inte blyga på att ta betalt.

Kanske skulle lugnat ner mig lite innan jag svarade. Jag fick bara en känsla av att du ville säga kör inte hoj för då dör du, det är självklart inte sant.

Jag tycker bara inte man ska uppmana folk att undanvara något utan att prova på det först. Det är inte förrän de förstått sig på vad det är de kan väga för- och nackdelar. Du kan nu besluta att det inte är värt det för dig när du känner till farorna men någon där ute kanske känner att de inte vill släppa hojen men ändå vill undan idiotiska bilister. Ja då kan de snubbla in på roadracing där man slipper bilar i fel filer eller dumma omkörningar osv.

Ja, det är väldigt riskfyllt och när det går illa gör det det ordentligt, inget att sticka under stolen med. Man ser snabbt en skillnad till exempel om man besöker garaget.org och sen sporthoj.com. På sporthoj finns det tråd för olyckrapportering samt en minneslund för bortgångna medlemmar. Men sen är det en enormt stark kultur där folk får upplevelser för livet. Träffar man på en motorcyklist i trafiken och chansen hög att den hälsar på dig glatt och gärna håller en konversation.

Vad gäller kostnader osv säger jag att har man pengar att undanvara finns det klart sämre saker än motorcykel att lägga pengarna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Var tänkt att ta intensiv kurs under semestern men tyvärr kom en flytt emellan och pengar gick åt.

Jag var också inne på en intensivkurs när det begav sig, tyvärr var jag för snål för det bara.

Skrivet av Zicsoen:

Precis börjat på att ta MC-kort jag också, filurat en del på vad det skulle komma att kosta och går allt som planerat kan jag nog komma undan med ca 16000:- räknat på minst tio körlektioner, lån av utrustning, teorimaterial samt övriga avgifter för risk 1 & 2 och provavgifter.

Körkortet är bara en liten del av den totala kostnaden, märkte jag själv efter att jag tagit mc, köpt kläder, mc och tecknat försäkring

Skrivet av Shimonu:

Träffar man på en motorcyklist i trafiken och chansen hög att den hälsar på dig glatt och gärna håller en konversation.

Detta förvånade mig mig faktiskt, efter att jag bara haft hojen sen i fredag eftermiddag så har nästan alla man kör förbi på vägarna hälsat och när man väl parkerat brevid andra motorcyklar har andra förare växlat några meningar eller två.

Permalänk
Medlem

Tog MC kort i våras och gick galant, tog 8st dubbellektioner + allt annat obligatoriskt. Har ärligt talat inte räknat på vad totalen gick på. MC kläder plockade på ytterligare 5-6k. Men klarade på teori och körprov på första försöket.

Jag köpte ett abonnemang på korkort.se för teori: http://www.korkort.se
Tyckte det dög alldeles utmärkt, så här i efterhand var den praktiska biten enklare än jag hade föreställt mig och min nervositet över uppkörningen var obefogad. Med sans och lung gick det galant.

Har vänner och bekanta som tagit uppkörningen privat för att körskola var dyra för hyra av MC och detta kan jag absolut inte rekommendera, genom att ta det via dom fick vi i en grupp på fyra med varsinn MC ca 1 timme innan uppkörning och värma upp med en kort körning sedan bromstest och krypkörningen. Utan detta hade jag nog f-n inte fixat krypkörningen med den nervositet som fanns i kroppen.

Ett annat tips är att skaffa egna bekväma MC kläder direkt, körde första lektionen med halvskabbiga lånekläder från körskolan och det kändes inte alls bekvämt och tror det har en mycket negativ påverkan på din utbildning. Säkerligen kan man spara lite lektionstid på att ha eget redan från början där man är bekväm.

Lycka till!

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem

Jag körde upp privat och tyckte att det var alldeles utmärkt, köpa hoj och mc kläder lär man ju göra oavsett så varför inte göra det på en gång? Då får man ju även lite mer motivation när man ser motorcykeln stå där hemma och vill bli körd
Värma upp innan kan man ju göra ändå och du kan ju dessutom lägga betydligt fler timmar med hojen utan att bli ruinerad dvs du kommer kunna hojen bättre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av soulis:

Jag körde upp privat och tyckte att det var alldeles utmärkt, köpa hoj och mc kläder lär man ju göra oavsett så varför inte göra det på en gång? Då får man ju även lite mer motivation när man ser motorcykeln stå där hemma och vill bli körd
Värma upp innan kan man ju göra ändå och du kan ju dessutom lägga betydligt fler timmar med hojen utan att bli ruinerad dvs du kommer kunna hojen bättre.

Har man en bra handledare så absolut. Det är dock viktigt att veta vad det är dom kollar på vid uppkörningen. Det har skolorna alltid väldigt bra koll på, även vilka vanliga misstag som görs.