Permalänk
Medlem

vga i moderkortet ger ingen bild?

Blir ingen bild på min skärm när jag kopplar in vgan i moderkortet. Däremot funkar det i grafikkortet. Läst nånstans att man kan behöva göra någon ändring i bios för att aktivera vgan i moderkortet eller nåt sånt men ingen aning om vart jag hittar det i så fall. Har msi. Kommer inte ihåg exakta modellen just nu i huvet dock men kan kolla upp sen om det skulle behövas.
Någon som vet vad detta kan bero på??

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Hedersmedlem

Prova att ta ur grafikkortet så ökar chansen att du får bild från moderkortsgrafiken. Datorns BIOS brukar känna av vad du har i datorn och sätta den integrerade grafiken till av eller på beroende på om du har ett grafikkort eller ej.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Prova att ta ur grafikkortet så ökar chansen att du får bild från moderkortsgrafiken. Datorns BIOS brukar känna av vad du har i datorn och sätta den integrerade grafiken till av eller på beroende på om du har ett grafikkort eller ej.

Gjort det men hjälpte inte..

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Avstängd

Säker att du har integrerad grafik? Vad har du för processor och moderkort?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Säker att du har integrerad grafik? Vad har du för processor och moderkort?

I och med att sen har ett vga uttag borde den väl ha det? Vet inte på rak arm nu men kan kolla upp, men låter väldigt ologiskt att den skulle ha uttag för vga men ingen integrerad grafik? Eller jag vet inte hur nåt funkar men..

Edit:

processor https://www.inet.se/produkt/5308715/amd-athlon-ii-x4-750k-3-4...

moderkort: https://www.inet.se/produkt/1902253/msi-fm2-a55m-e33-matx

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Afsky:

I och med att sen har ett vga uttag borde den väl ha det? Vet inte på rak arm nu men kan kolla upp, men låter väldigt ologiskt att den skulle ha uttag för vga men ingen integrerad grafik?

Det är inte garanterat. Vissa har stöd för integrerat genom processorn, men inte alla processorer har detta osv. Bästa är att få veta delarna innan man börjar att försöka lösa det.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Det är inte garanterat. Vissa har stöd för integrerat genom processorn, men inte alla processorer har detta osv. Bästa är att få veta delarna innan man börjar att försöka lösa det.

Editade in vad det var för delar i förra inlägget men du han svara innan

processor https://www.inet.se/produkt/5308715/...0k-3-4-ghz-fm2

moderkort: https://www.inet.se/produkt/1902253/...-a55m-e33-matx

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem

Tillverkare AMD
Modell Athlon II, X4 750K
Hastighet 3.4 GHz
Antal kärnor 4st
Tillverkningsprocess 32nm
TDP 100 W
Integrerad grafik Nej
Processorsocket AMD FM2
Medföljande tillbehör Fläkt

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Afsky:

Editade in vad det var för delar i förra inlägget men du han svara innan

processor https://www.inet.se/produkt/5308715/...0k-3-4-ghz-fm2

moderkort: https://www.inet.se/produkt/1902253/...-a55m-e33-matx

Modell AMD APU, kräver processor med inbyggd grafikkrets

Din processor har inte det. Där har du svaret till allting (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Fast mitt egentliga problem här är att jag inte får någon bild på datorn efter att ha kopplat in min nya SSD... alltså jag tänkte först att det kanske inte blir någon bild från grafikkort eftersom jag inte hade drivrutiner på nya disken, så försökte koppla in i moderkortet men det gick inte, och det går inte som jag hade innan heller eller med eller utan grafikkortet.
Så jag börjar fundera på om det inte är så att grafikkortet inte går att sätta i ordentligt pga att 2 av sata portarna sitter under grafikkortet, och när jag hade satt i det låg det precis mot den inkopplade sata kontakten.. så alltså jag vet inte vad jag ska göra och börjar få lite ångest här. Inte kul att ha köpt en SSD för 800 och sen inte kunna använda den pga idiotisk konstruktion av kretskort..

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Modell AMD APU, kräver processor med inbyggd grafikkrets

Din processor har inte det. Där har du svaret till allting (:

Ah okej det förklarar varför det inte går att få bild från moderkortet. Tack för det!
Men mina egentliga problem kvarstår fortfarande :/

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Afsky:

Ah okej det förklarar varför det inte går att få bild från moderkortet. Tack för det!
Men mina egentliga problem kvarstår fortfarande :/

Det verkar som om du får prioritera dina diskar?! Du bör definitivt ha din SSD på första SATA-porten och sedan får de andra komma om det går. Men tänk på att inte ha mer än SSD:n inkopplad när du installerar OS för minsta möjliga problem med boot. Det blir att dra ut de "nya" SATA-kablarna och bara ha de i som inte ligger i vägen. Återkom och säg vad som händer.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Afsky:

Fast mitt egentliga problem här är att jag inte får någon bild på datorn efter att ha kopplat in min nya SSD... alltså jag tänkte först att det kanske inte blir någon bild från grafikkort eftersom jag inte hade drivrutiner på nya disken, så försökte koppla in i moderkortet men det gick inte, och det går inte som jag hade innan heller eller med eller utan grafikkortet.
Så jag börjar fundera på om det inte är så att grafikkortet inte går att sätta i ordentligt pga att 2 av sata portarna sitter under grafikkortet, och när jag hade satt i det låg det precis mot den inkopplade sata kontakten.. så alltså jag vet inte vad jag ska göra och börjar få lite ångest här. Inte kul att ha köpt en SSD för 800 och sen inte kunna använda den pga idiotisk konstruktion av kretskort..

Det finns SATA-kablar med vinklade kontakter som du kan köpa. De har mycket lägre höjd och bör gå in under grafikkortet.
https://www.inet.se/produkt/8906154/serial-ata-3gb-s-vinklad-...

Jag har för mig att jag har en med ännu lägre vinkel än den där, men kommer tyvärr inte ihåg var jag köpt den. Jag har också för mig att om man letar lite så kan man hitta kablar som är vinklade åt olika håll så att du kan använda båda portarna på moderkortet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!