Permalänk
Medlem

Grafikkort fungerar inte

Hej, mitt gtx 650 ti boost fungerar inte (fläktarna snurrar) mitt moderkort piper koden för att grafiken inte hittats. Frågade kundtjänst på komplett och dom sa att att jag skulle testa med att koppla vga till moderkortet (jag kopplade ur grafikkortet) det piper ändå. Jag har en athlon 760k och ett fm2+ Asus a78m-A. Så det är ingen integrerad grafik i min processor men är det integrerad grafik i mitt moderkort? Om inte så är ju inte kundtjänsten till så bra hjälp.

Jag frågade även om jag kunde använda min fm2 processor i ett fm2+ moderkort och det skulle gå (står på asus sida) men på beskrivningen på asus sida står det: 1 x PCIe 3.0 x16 ( FM2+ Processor needs to be installed. Sa det till dom och hen svarade: efter en research så har jag läst att du kan använda ett externt grafikkort med din athlon 760k men du kommer att få pcie 2.0 x16 istället för 3.0.

Är detta legit? Och är det mitt grafikkort som är söndert? Det är en nybyggd dator.

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

Kopplat extra ström (6-pin(?)) till grafikkortet?

Sitter grafikkortet som det ska i PCIe-sloten?

Distanser, rätt antal, rätt platser?

4/8-pin till CPU inkopplad?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

till att börja med; vet du säkert att skärmen fungerar?

sen så är det bra om vi vet vilken kabel du ansluter med. vga? dvi? hdmi? dp?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Fo3

Ja, 5 distanser i chassit 5 distanser som jag skruvat fast moderkortet i grafikkortet sitter så att den dära haken hakar fast i det. Moderkortet piper

Skrivet av FatherOfThree:

Fo3

Skrivet av morxy49:

till att börja med; vet du säkert att skärmen fungerar?

sen så är det bra om vi vet vilken kabel du ansluter med. vga? dvi? hdmi? dp?

Vad har skärmen att göra med om moderkortet piper om att den inte får någon grafik?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då skärmen kan vara defekt så kan de göra så du inte får signal, hade jag varit dig hade jag provat med att testa en annan ingång i skärmen sen återkomma ifall de inte fungerar

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om att en fm2+ processor måste vara installerad för att använda pcie 3.0 x16 grafikporten?

Skrivet av teanox:

Då skärmen kan vara defekt så kan de göra så du inte får signal, hade jag varit dig hade jag provat med att testa en annan ingång i skärmen sen återkomma ifall de inte fungerar

Signal med grafikkortet och moderkortet eller singal mellan grafikkort och skärmen?

Skärmen fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phixip:

Vad säger ni om att en fm2+ processor måste vara installerad för att använda pcie 3.0 x16 grafikporten?

En snabb googling visar att enbart FM2+ har inbyggd funktionalitet för PCI-E 3.0.

Du säger 5 distanser, är det inte 6 monteringshål i ditt moderkort? Helst ska alla användas för bästa mekaniska stabilitet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Grafikkort och skärm, har tyvär samma problem med ett av mina kort, ett av mina 770s så vill inte DP fungerar 100% med min benq, men vad ska man göra prova byta kabel o se om de funkar, funkar de ej testa med en annan dator om du har tillgång, ifall skärmen funkar med en annan dator är de problem med mobo -> gpu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

En snabb googling visar att enbart FM2+ har inbyggd funktionalitet för PCI-E 3.0.

Du säger 5 distanser, är det inte 6 monteringshål i ditt moderkort? Helst ska alla användas för bästa mekaniska stabilitet.

En diatans var skev så struntade i att skruva ner den

Men hur är det med att mitt moderkort har inbyggd grafik? Om den i te har det så är det ju grafikkortet som är trasigt (vilket jag hoppas på)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

bara gå in i bios och kolla ifall inbyggda är påslagen, isåfall slå av och testa igen helst ska du ha alla distanser isatta så inte mobo rör sig, men de är upp till dig.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har redan sagt till i någon av dina tidigare trådar att undvika dubbel- och trippelposter eller ännu fler efter varandra, för att forumet ska bli mer lättläst och överskådligt.

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt. (Citera flera - Citera flera - citera)

Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Enligt specifikationerna på moderkortet finns det integrerad grafik med AMD apu. Så har processorn ingen inbyggd grafik så finns det inte integrerad grafik.

http://www.asus.com/se/Motherboards/A78MA/specifications/

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

En diatans var skev så struntade i att skruva ner den

Men hur är det med att mitt moderkort har inbyggd grafik? Om den i te har det så är det ju grafikkortet som är trasigt (vilket jag hoppas på)

Moderkortet har bara utgångar till skärm, grafikkortet sitter i CPU, och din har inte grafik i cpun.
Så testa med annat kort.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phixip:

Även fast jag hatar folk som inte provar alla tips de får så ska jag göra ett försök med dig.

Det krävs en FM2+ processor för att får PCIe 3.0 x16, annars får du bara 2.0 x16. Grafikkortet ska funka med båda.
Att koppla skärmen till moderkortet kan du lägga ner, för din CPU har ingen inbyggd grafik.

Har du kollat så att du har kopplat in strömkablarna som du fått tips om? Både till CPU'n och GPU'n?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Moderkortet har bara utgångar till skärm, grafikkortet sitter i CPU, och din har inte grafik i cpun.
Så testa med annat kort.

Tack och lov.. Kompletts dumma kundtjänst talar om för mig att ta ut mitt grafikkort och köra med cpun... Och det blir ju ganska svårt när jag inte har integrerad grafik på den.

Visa signatur

Permalänk

Ska inte FM2 processorer ha inbyggd grafik?

Det kan vara RAM-minnena eftersom under starten används en sektion av RAM-minnet för att få igång grafiken. Funkar inte den sektionen så piper moderkortet.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kevinkingeen:

FM2 har stöd för inbyggd grafik, men det är inte alla processorer som har det. Det framgår tydligt om du kollar i någon webbutik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Det kan vara RAM-minnena eftersom under starten används en sektion av RAM-minnet för att få igång grafiken. Funkar inte den sektionen så piper moderkortet.

Inte athlon du tänker på A-processorerna.
Det är 3korta pip för ram, 1lång en kort för grafik

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av giplet:

FM2 har stöd för inbyggd grafik, men det är inte alla processorer som har det. Det framgår tydligt om du kollar i någon webbutik.

Enligt länken nedan så har alla FM2-processorer inbyggd grafik.
http://en.wikipedia.org/wiki/Piledriver_(microarchitecture)

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Även fast jag hatar folk som inte provar alla tips de får så ska jag göra ett försök med dig.

Det krävs en FM2+ processor för att får PCIe 3.0 x16, annars får du bara 2.0 x16. Grafikkortet ska funka med båda.
Att koppla skärmen till moderkortet kan du lägga ner, för din CPU har ingen inbyggd grafik.

Har du kollat så att du har kopplat in strömkablarna som du fått tips om? Både till CPU'n och GPU'n?

Hata på du men det är ju inte så enkelt att pröva när grafikkortet inte fungerar. Då tror man ju att det kan ligga något i det hära med att 3.0 inte funkar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Vad är det du har länkat till?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Wikipedia är kanske inte den bästa källan för absoluta sanningar. Athlon II 760K är en FM2 processor och den har ingen inbyggd grafik. Vi kan sluta disuktera detta nu, för du kan inte få rätt. Den har ingen inbyggd grafik.

Skrivet av phixip:

Hata på du men det är ju inte så enkelt att pröva när grafikkortet inte fungerar. Då tror man ju att det kan ligga något i det hära med att 3.0 inte funkar.

PCIe är kompatibelt både framåt och bakåt. Grafikkort och moderkort bestämmer vilken version som ska användas beroende på vad som stödjs.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av giplet:

Wikipedia är kanske inte den bästa källan för absoluta sanningar. Athlon II 760K är en FM2 processor och den har ingen inbyggd grafik. Vi kan sluta disuktera detta nu, för du kan inte få rätt. Den har ingen inbyggd grafik.

PCIe är kompatibelt både framåt och bakåt. Grafikkort och moderkort bestämmer vilken version som ska användas beroende på vad som stödjs.

Insåg det och tog bort mitt inlägg, ibland har man fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Hur vet man att det inte moderkortet som krånglar? Även fast det lyser grönt och skickar signaler om grafiken. Ska det bli någon bild alls om jag kopplar skärmen till moderkortet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om någon har liknande problem så hade jag inte tryckt in ram-modulen tillräckligt hårt. Av någon anledning så pep moderkortet och sa att det var grafikrelaterat.

Visa signatur