Permalänk
Medlem

Min routers vägar äro outgrundliga

Hej!

Mitt trådlösa nätverk/internet går oftast ner efter att jag inte varit ansluten till det på ett par dagar (har min stationära dator ansluten via kabel).
Får då starta om routern varefter det trådlösa nätverket oftast fungerar direkt igen. Annars får man göra ytterligare en omstart av routern så funkar det till sist.

Nu ikväll tycks det inte fungera alls. Efter att ha startat om routern fungerar internet i kanske 10 sekunder och sen tappar datorn anslutningen och kan inte ansluta igen (måste starta om routern på nytt). Kan kanske påverka att jag har 28 grader i lägenheten för tillfället?

Har någon gammal Netgear router som jag köpte på Mediamarkt för kanske 300 spänn för 5 år sen. Riktiga proffsgrejer alltså.

Jag vet inte riktigt vad min fråga är.. jo.. Är detta normalt? Bör jag tåla detta ofog? Ska jag slänga ut möget och köpa nåt bättre? Hur mycket pengar ska man lägga för att slippa ovanstående problem?

EDIT: Ny router är nu beställd (Asus RT-N66U) så behöver inga fler tips. Tack för alla svar!

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

wall of text

Jag läste netgear, 5 år och 300 spänn, nuff said.
Köp en ny

Visa signatur

I was going to make a UDP joke, but I was afraid you wouldn't get it.

Permalänk
Medlem

Låter vettigt! Men vilken skall jag köpa?
I en annan tråd rekommenderar någon Linksys EA6700 men sen när jag gick in på prisjakt så hade den usla recensioner.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Skrivet av Mechanix:

Låter vettigt! Men vilken skall jag köpa?
I en annan tråd rekommenderar någon Linksys EA6700 men sen när jag gick in på prisjakt så hade den usla recensioner.

En WNR3500L och slänga in Tomato på den Jag kör så, riktigt stabilt. Köpt på webhallen för 400:- kanske.

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite och fortsätter med Tomato. När behöver man egentligen firmwaren Tomato? Fungerar det på alla routrar?

Jag sitter med ComHem 50/10mb/s

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Ska du ha 802.11b/g/n eller 802.11.b/g/n/ac?

Jag kör med Asus RT-N56U och är jäkligt nöjd.
Har tappat internet 1-2 gånger på 1 år, pga av min ISP.

Jag mäter 32/32mbit/s med min 30/30mbit/s-lina
5ms i average latency i CS:GO genom två väggar Edit: via Wifi

Edit no.2: Jag har också en N66u som agerar som brygga/ap i min tv-bänk till de olika enheterna där som inte har Wifi.

Visa signatur

The Beast:|4770K|ASUS Z97M-PLUS|ASUS GTX 970 Strix|Crucial Ballistix 2x8GB| Seagate Barracuda 2TB|Evo 840 120GB|BitFenix Phenom M|EVGA Supernova G2 750W|
Periphials: Mionix Castor |CM Storm QuickFire Rapid MX Brown|Plantronics RIG 500HD|

Permalänk
Skrivet av roekpoffen:

Ska du ha 802.11b/g/n eller 802.11.b/g/n/ac?

Jag kör med Asus RT-N56U och är jäkligt nöjd.
Har tappat internet 1-2 gånger på 1 år, pga av min ISP.

Jag mäter 32/32mbit/s med min 30/30mbit/s-lina
5ms i average latency i CS:GO genom två väggar.

Kan också rekommendera den. Har haft den i ett halvår och har aldrig haft problem.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Rekommenderar helt klart RT-N56U, köpte min första 2011-03-02 (den fungerar fortfarande utmärkt) och nu har hela släkten (5st, 1st 65u o 66u) en sådan - mindre strul för mig som tydligen är driftansvarig.

Permalänk
Medlem

ASUS RT-N66U har jag och är grymt nöjd med den. Har 250/50 från Comhem och mäter 252/53 med routern inkopplad, inte alls dåligt
(och samma resultat utan routern inkopplad såklart, så routern är inte flaskhalsen)

EDIT: Mätt när jag kört via tråd. När jag kör wireless från min Macbook Pro Retina (routern har "bara" 802.11N) så kommer jag upp i 244/53Mbps när routern står nånstans i samma rum. Riktigt bra anser jag!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

lånar tråden lite och fortsätter med Tomato. När behöver man egentligen firmwaren Tomato? Fungerar det på alla routrar?

Jag sitter med ComHem 50/10mb/s

Fungerar inte på allt utan du måste kolla innan du försöker byta.
Tomato är främst till för att man ska nå alla inställningar i routern och i många fall så får man dessutom mera funktioner och de kan skilja sig lite beroende på vilken version man väljer, alla routrar har inte plats för de versioner som innehåller allt och då får man prioritera vilka funktioner man vill ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fungerar inte på allt utan du måste kolla innan du försöker byta.
Tomato är främst till för att man ska nå alla inställningar i routern och i många fall så får man dessutom mera funktioner och de kan skilja sig lite beroende på vilken version man väljer, alla routrar har inte plats för de versioner som innehåller allt och då får man prioritera vilka funktioner man vill ha.

Okej, tack før svar Hur tar jag reda på ifall min router från ComHem stødjer firmwaren?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Okej, tack før svar Hur tar jag reda på ifall min router från ComHem stødjer firmwaren?

En enhet som är färdigkonfigurerad från Comhem lär inte fungera eftersom de är "special" men du kan ju kolla om hårdvaran i sig stöds om du söker på enhetens namn och DD/WRT och Tomato, men använder du Comhem som isp bör du inte flasha om enheten och dessutom har du väl ingen router från dem utan de brukar skicka ut en gateway eller har du inte internet via kabeltv ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Oj, vad många trevliga svar! Man tackar.
Den där Asus RT-N56U var ju rätt billig. Får jag mer tillförlitlighet om jag går upp i pris eller "räcker" denna?

Skrivet av roekpoffen:

Ska du ha 802.11b/g/n eller 802.11.b/g/n/ac?

Hej! Jag har ingen aning om detta. Mina laptops som jag kör WLAN med är från 2007 resp 2008 och har väl nån standard lösning för WLAN för den tidpunkten. Mitt bredband är 10/10 Mbit men det har säkert inte ett dyft med saken att göra. Behöver du mer info får du förklara hur jag tar fram den

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

Oj, vad många trevliga svar! Man tackar.
Den där Asus RT-N56U var ju rätt billig. Får jag mer tillförlitlighet om jag går upp i pris eller "räcker" denna?

Hej! Jag har ingen aning om detta. Mina laptops som jag kör WLAN med är från 2007 resp 2008 och har väl nån standard lösning för WLAN för den tidpunkten. Mitt bredband är 10/10 Mbit men det har säkert inte ett dyft med saken att göra. Behöver du mer info får du förklara hur jag tar fram den

Köp. Har 200 kvm hus. Den duger bra här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Beställde en Asus RT-N66U då designen på N56U kändes lite opraktisk.
Förhoppningsvis blir detta bra.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Håll dig till Asus och undvik alltid de senaste modellerna om du vill ha en stabil router.

Permalänk
Medlem

Hittade omdömen på RT-N66U som är 2 år gamla så "senaste modellen" bör det väl inte vara då.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

Hittade omdömen på RT-N66U som är 2 år gamla så "senaste modellen" bör det väl inte vara då.

N66U har en stabil firmware, ett ännu bättre alternativ från Merlin - särskilt om du kör 2,4GHz - samt en fullt fungerande Tomato. Den är dessutom fortfarande i toppen gällande räckvidd, och betydligt bättre än N56U.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

Hej!

Mitt trådlösa nätverk/internet går oftast ner efter att jag inte varit ansluten till det på ett par dagar (har min stationära dator ansluten via kabel).
Får då starta om routern varefter det trådlösa nätverket oftast fungerar direkt igen. Annars får man göra ytterligare en omstart av routern så funkar det till sist.

Nu ikväll tycks det inte fungera alls. Efter att ha startat om routern fungerar internet i kanske 10 sekunder och sen tappar datorn anslutningen och kan inte ansluta igen (måste starta om routern på nytt). Kan kanske påverka att jag har 28 grader i lägenheten för tillfället?

Har någon gammal Netgear router som jag köpte på Mediamarkt för kanske 300 spänn för 5 år sen. Riktiga proffsgrejer alltså.

Jag vet inte riktigt vad min fråga är.. jo.. Är detta normalt? Bör jag tåla detta ofog? Ska jag slänga ut möget och köpa nåt bättre? Hur mycket pengar ska man lägga för att slippa ovanstående problem?

Ny router för din del. Jag vet inte vad du vill lägga ut, men denna är riktigt bra. Min mor har den i sin lägenhet, och väggarna där är inte att leka med. Men den fixar biffen alldeles utmärkt, den är med andra ord väldigt prisvärd.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

kört en N66U med merlin ett bra tag nu och är helnöjd med den. Inte ett enda trassel so far på över ett år vilket jag anser är väldigt bra.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarmdjur:

N66U har en stabil firmware, ett ännu bättre alternativ från Merlin - särskilt om du kör 2,4GHz - samt en fullt fungerande Tomato. Den är dessutom fortfarande i toppen gällande räckvidd, och betydligt bättre än N56U.

Trevligt att höra!
Om jag ska köra 2,4Ghz? Jag måste tydligen läsa på här. På min Netgear (som ska ut) kan jag bara välja mellan några olika kanaler som den sänder på, typ 01-09 eller något liknande. Tomato är nån slags tredjeparts firmware eller?

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

Trevligt att höra!
Om jag ska köra 2,4Ghz? Jag måste tydligen läsa på här. På min Netgear (som ska ut) kan jag bara välja mellan några olika kanaler som den sänder på, typ 01-09 eller något liknande. Tomato är nån slags tredjeparts firmware eller?

Tomato är tredjepartsfirmware som du troligtvis inte kommer behöva. Jag använde det själv ett tag när jag hade uppkoppling med låg bandbredd för att jag behövde prioritera datatrafiken. Tomato har alltså en riktigt bra QoS (quality of service) medan Asus egna inte ens funkar för inkommande trafik. Jag kunde ha ftp och torrent igång utan att spel, surf och skype påverkades alls.

Det finns två olika frekvenser, 2,4GHz och 5GHz. 2,4GHz har längre räckvidd men är knappt användbart på grund av alla grannar som delar på endast tre kanaler. 5GHz har betydligt fler kanaler och kortare räckvidd. Du kan genom telnet/putty ändra routerns region och låsa upp kanalerna 36-165 istället för att ha standardutbudet här i Sverige som är 36-48.
Du delar helt enkelt bandbredd med alla grannar som ligger på samma kanal som du, eller överlappande, vilket ger dig lägre hastighet och högre ping.

RT-N66U har haft stora problem med hastighet och räckvidd med 2,4GHz i firmwares sen de började använda SDK 6. Merlins variant eller Tomato Shibby med SDK 5.110 löser detta.

http://forums.smallnetbuilder.com/forumdisplay.php?f=37
http://www.linksysinfo.org/index.php?forums/tomato-firmware.3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarmdjur:

Tomato är tredjepartsfirmware som du troligtvis inte kommer behöva. Jag använde det själv ett tag när jag hade uppkoppling med låg bandbredd för att jag behövde prioritera datatrafiken. Tomato har alltså en riktigt bra QoS (quality of service) medan Asus egna inte ens funkar för inkommande trafik. Jag kunde ha ftp och torrent igång utan att spel, surf och skype påverkades alls.

Det finns två olika frekvenser, 2,4GHz och 5GHz. 2,4GHz har längre räckvidd men är knappt användbart på grund av alla grannar som delar på endast tre kanaler. 5GHz har betydligt fler kanaler och kortare räckvidd. Du kan genom telnet/putty ändra routerns region och låsa upp kanalerna 36-165 istället för att ha standardutbudet här i Sverige som är 36-48.
Du delar helt enkelt bandbredd med alla grannar som ligger på samma kanal som du, eller överlappande, vilket ger dig lägre hastighet och högre ping.

RT-N66U har haft stora problem med hastighet och räckvidd med 2,4GHz i firmwares sen de började använda SDK 6. Merlins variant eller Tomato Shibby med SDK 5.110 löser detta.

http://forums.smallnetbuilder.com/forumdisplay.php?f=37
http://www.linksysinfo.org/index.php?forums/tomato-firmware.3...

Vad jag kan förstå är det olagligt att ändra routerns regioninställning på det sätt du föreslår. Jag tvivlar på att du vet om det finns utrustning som blir störd av sändningar på otillåtna kanaler. Dessutom är det meningslöst då kanalerna på 5 GHz-bandet räcker till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Vad jag kan förstå är det olagligt att ändra routerns regioninställning på det sätt du föreslår. Jag tvivlar på att du vet om det finns utrustning som blir störd av sändningar på otillåtna kanaler. Dessutom är det meningslöst då kanalerna på 5 GHz-bandet räcker till.

Att kanalerna räcker till är jag inte så säker på. AC-prylar tar ju upp mer och mer bandbredd, samtidigt som mjukvaran i många routrar inte tillåter DFS-kanaler...

I just mitt fall så har ingen granne i närheten aktiva 5GHz-nätverk, men på andra ställen - och särskilt i framtiden - är det värre.

Permalänk
Rekordmedlem

5GHz har svårare att passera väggar vilket minskar påverkan från grannar i tätbebyggda områden, dessutom så kommer 802.11ad med 60GHz bandet och det lär innebära att man i princip inte alls kan passera något annat än tunna innerväggar om ens det, den trådlösa framtiden har hopp om att det kan bli bättre än det kaos som finns på 2,4GHz.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.