AMD sockel FM2+ med DDR3-minne kan leva kvar till 2016

Permalänk
Melding Plague

AMD sockel FM2+ med DDR3-minne kan leva kvar till 2016

Förväntat höga priser på DDR4-minne och hoppet om staplat minne gör att AMD kan fortsätta använda sockel FM2+ med DDR3 hela vägen fram till år 2016.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant o se prestanda gentemot pengarna då i framtiden på denna punkt. Men samtidigt kanske dumsnålt att inte hänga på nya saker trots kostnad?

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Intressant o se prestanda gentemot pengarna då i framtiden på denna punkt. Men samtidigt kanske dumsnålt att inte hänga på nya saker trots kostnad?

Handlar om att deras platform skall sitta på en viss kostnad och DDR4 i dagsläget inte ger någon större vinst förutom något lägre spänning.

Om detta är bra val eller inte lär vi se, men kanske bättre att fortfarande satsa på DDR3 och vänta tills priserna faller för DDR4 för att sedan släppa en platform för det när marknaden är mer mogen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Intressant o se prestanda gentemot pengarna då i framtiden på denna punkt. Men samtidigt kanske dumsnålt att inte hänga på nya saker trots kostnad?

Konsumenter kommer inte köpa nästa A10 7850k (8850k?) om det kostar det dubbla från vad 7850k gör, då är ju Intel mer attraktivt.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Känns för en gångs skull rätt vettigt att hänga kvar vid en gammal standard. Fast frågan är hur väl prisaspekten står sig då AMDs APUer vinner prestanda enda upp till 2100 MHz, hur stor är prisskillnaden mellan DDR3 och DDR4 i samma hastighet?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Billigare DDR3 kanske vi får uppleva kan man ju hoppas på iallafall

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Tror inte att Carrizo är snabb nog ens med ddr4 för att kunna utmana en processor i en högre prisklass och då är det bättre att priset hålls nere

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Billigare DDR3 kanske vi får uppleva kan man ju hoppas på iallafall

Det är extremt otroligt, allt eftersom tillverkningskapacitet ställs om från DDR3 till DDR4 kommer priset på DDR3 att gå upp (och DDR4 att sjunka). Precis som vid övergången från SDRAM -> DDR, DDR -> DDR2 och DDR2 -> DDR3. Det enda undantaget från den här regeln jag kommer på är RDRAM, som aldrig slog. Det brukar gå rätt snabbt också.

Permalänk
Avstängd

Höga priser? 2100:- för 16GB är ungefär vad jag gav för 4GB DDR3 en gång i tiden. Känns rätt normalt ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare

GPU-delen i AMDs APUer är ju extremt bandbreddsbegränsade, så det skulle vara de kretsar som har mest att vinna på den högre bandbredden i DDR4. Annars är det mobila enheter där DDR4 initialt är intressant, då p.g.a. lägre strömförbrukning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Det verkar vettigt, Samtidigt så förmodar jag att grafikdelen i AMDs APUer skulle få sig en rejäl prestandaboost med ett par snabba DDR4 minnen.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Säkert en del av sanningen. En annen del av sanningen skulle kunna vara att det dessutom är ekonomiskt fördelaktigt för AMD att ligga kvar på en gammal betald sockel som FM2+.

Dvs de behöver inte plöja ner en massa nya investeringar just nu på en ersättare om de kan motivera för kunderna med fördelen av att ligga kvar på FM2+ och DDR3, och om kunderna köper det. Kan också vara en fördel (för både AMD och kunder som skall betala för det).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Säkert en del av sanningen. En annen del av sanningen skulle kunna vara att det dessutom är ekonomiskt fördelaktigt för AMD att ligga kvar på en gammal betald sockel som FM2+.

Dvs de behöver inte plöja ner en massa nya investeringar just nu på en ersättare om de kan motivera för kunderna med fördelen av att ligga kvar på FM2+ och DDR3, och om kunderna köper det. Kan också vara en fördel (för både AMD och kunder som skall betala för det).

Kanske en dum fråga, men varför kan de inte ligga kvar på samma sockel men med DDR4? Krävs det någon ny sorts kanal till minnet?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Kanske en dum fråga, men varför kan de inte ligga kvar på samma sockel men med DDR4? Krävs det någon ny sorts kanal till minnet?

Chipset, mig veterligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Chipset, mig veterligen.

Kan vara så, men memorycontrollern ligger på själva APUn.

Känns som att det är en tjänst till Moderkortstillverkarna och Kunder som redan har FM2+. Risken är att det inte kommer komma så många moderkort om det blir en ny sockel motsvarande FM2+ sockel fast med enda skillnaden att det bara är DDR4 istället för DDR3. Moderkortstillverkare tjänar inte så mkt på AMD då de måste vara billiga för att sälja, smärttröskeln är vid ca 1000kr och då är det riktiga gamingbrädor. Det går inte att få sålt ett moderkort till AMD för ca 1500-4000 kr så som man kan på Intel.
Moderkortstillverkana kan snåla in lite på VRM, och låta dessa vara 4 eller 6 fas, då Kaveri ändå inte klockar mer än typ 4,6+ men man får ändå väldigt mycket för pengarna när man köper ett FM2+ moderkort idag.

Köpa AMD APU.

APUn: Relativt prisvärd
Minnena: Detta blir dyrt
Moderkortet: Måste vara billiga för att kompensera mot minnena, så tillverkarna tvingas sälja dem billigt.

Jag tror AMD behöver DDR4 men för egen skull så är jag glad att de stannar på FM2+ och DDR3. Då kan jag uppgradera om två år när den slutgiltiga Fm2+ APUn släppts.

Permalänk
Entusiast

Om ryktet stämmer med att de kommer köra med integrerat minne i samma paket, som Intel kör, så kan de nog klara sig rätt bra på DDR3 också. Fast ska de hålla uppe prestandan så lär de behöva köra en mindre mängd snabbt minne direkt på processorn även i fortsättningen. Sen om det är staplat minne eller om de kör någon annan typ spelar nog inte så stor roll även om det vore väldigt intressant att se staplade minnen i praktiken snart.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

bara nu inte ddr3 skjuter i höjden då efterfrågan på dd34 ökar, men antar det tar många år innan det blir så...

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iMatter:

Chipset, mig veterligen.

Chipset kommer det ny utav, de behåller bara samma sockel (vilket är riktigt jävla gamla nyheter..).

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

Chipset kommer det ny utav, de behåller bara samma sockel (vilket är riktigt jävla gamla nyheter..).

Intressant!

Har du en länk?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Att köpa en Amd cpu skulle inte falla mig in då de ligger så långt efter Intel. Intel har dock nått den possitionen pga bra utveckling, stor forskningsbudget men också fult spel.

Amd behöver komma tillbaka in i matchen, utan dem så är det ingen konkurrens.

Se bara på min cpu jag köpte för ca två år sedan från intel, den har fortfarande inte gått ned i pris!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Staplade minnen ligger alltså på carizzo kretsen och fungerar med befintliga moderkort, är det korrekt uppfattat? I så fall är det ju helt rätt av AMD att stanna på ddr3. För ddr3 på 2133 mhz är väl lika snabbt som ddr4 på 2133 mhz?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Staplade minnen ligger alltså på carizzo kretsen och fungerar med befintliga moderkort, är det korrekt uppfattat? I så fall är det ju helt rätt av AMD att stanna på ddr3. För ddr3 på 2133 mhz är väl lika snabbt som ddr4 på 2133 mhz?

Skickades från m.sweclockers.com

AMD har sagt minst en gång att Carrizo desktop, kommer funka på nuvarande A88X moderkort, eventuellt även A78. Denna nyhet som diskuteras här verkar stödja detta.

Permalänk

Får hoppas nästa gen funkar med 4k även om det är långt kvar med matrial. Men finns hårdvaran så löser sig resten rätt fort:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Att köpa en Amd cpu skulle inte falla mig in då de ligger så långt efter Intel. Intel har dock nått den possitionen pga bra utveckling, stor forskningsbudget men också fult spel.

Amd behöver komma tillbaka in i matchen, utan dem så är det ingen konkurrens.

Se bara på min cpu jag köpte för ca två år sedan från intel, den har fortfarande inte gått ned i pris!

Inte så lätt att hosta fram en Intel-killer när AMD i sin helhet värd bara en bråkdel av Intels R&D budget.

Vi kan än vara optimistiska att AMD lyckas när vi fortsätter att bojkotta deras produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Att köpa en Amd cpu skulle inte falla mig in då de ligger så långt efter Intel. Intel har dock nått den possitionen pga bra utveckling, stor forskningsbudget men också fult spel.

Amd behöver komma tillbaka in i matchen, utan dem så är det ingen konkurrens.

Se bara på min cpu jag köpte för ca två år sedan från intel, den har fortfarande inte gått ned i pris!

Motsägelsefullt budskap?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Motsägelsefullt budskap?

Fo3

Jo jag vet inte riktigt vad Icedread menar eftersom han säger CPU. Menar han generellt processor (CPU+APU) eller bara specifikt det han säger (CPU).

För det är ju rätt svårt att påstå att Intel leder vad gäller APU.

AMD har i stort sätt kastat in handduken vad gäller CPU och satsar allt på APU.

Permalänk
Medlem

Hittade detta (visserligen Fudzilla) om AMD carrizo och stacked DRAM.

I en "läkt pdf" som finns länkad i artikeln.

"Processing in memory" verkar intressant om nu allt detta är sant.

http://www.fudzilla.com/home/item/35312-amd-sheds-light-on-st...

Permalänk
Medlem

Vad exakt är stacked memory, och hur uppnår man högre bandbredd på det sättet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Vad exakt är stacked memory, och hur uppnår man högre bandbredd på det sättet?

Ett slags 3D eller snarare 2,5D minne. Det är flera lager av DRAM som ligger på varandra. Detta möjliggör stor bandbredd på liten chipyta. Bandbredden kan vara flera gånger högre än GDDR5.

Tänkt att ersätta GPU minne och som en större buffert i APUer mellan cachen och cpu delarna men framförallt för IGPn i APUn (cpu delarna är inte flaskade).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Inte så lätt att hosta fram en Intel-killer när AMD i sin helhet värd bara en bråkdel av Intels R&D budget.

Vi kan än vara optimistiska att AMD lyckas när vi fortsätter att bojkotta deras produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av FatherOfThree:

Motsägelsefullt budskap?

Fo3

Motsägelsefullt? Kanske för någon som inte förstår logik.
Däremot ett problem för marknanden, kunderna, när det är total oblalans.

Som du kanske märkte på mig så är jag helt ointresserad av att köpa amd eftersom intel är så mycket bättre. Visst kan kunder göra ett aktivt val för att stödja konkurrensen men det vore galenskap eftersom amd ändock endast är ett företag. För att balansera konkurrensen krävs andra åtgärder.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!