Köpte en Xbox One förra veckan efter att ha suktat efter en en väldigt lång tid. Fick väldigt länge tänkta till om jag skulle köpa en PS4 eller en XBONE. Men det gröna lager vann mitt hjärta.
Jag har växt upp med förutom Nintendo även Playstation sedan PS1. Dock i senare dagar har jag insett att Playstation inte levererar så många spel som intresserar mig. Köpte PS3an när den släpptes och spelade ganska lite, för det mesta stod den och samlade damm.
Sålde då min PS3a till brorsan med spel billigt. Sedan köpte jag tillbaka den endast för att spela Uncharted och The last of us (vilket är helt otroliga spel). Efter det sålde jag det igen. Istället köpte jag en Xbox 360 och vart kär direkt. Jag absolut älskar Xbox kontrollen och eftersom att jag är en gammal Halo fan så jag började köra igenom Halo spelen, Gears of War m.m. Använde min Xbox 360 mycket mer under den korta tiden än jag någonsin använt min PS3a under de många år jag ägde den.
Men som sagt det var svårt att välja mellan PS4 och Xbox One. PS4an är "billigare" och mer kraftfull. Två polare köpte varsin PS4a och jag testade den, den kändes kall och död som alla andra konsoler som funnits innan (detta känner jag speciellt nu när jag äger en xbox one). Grafik är inte superviktigt för mig men jag vart faktiskt väldigt besviken på den nya generationen när man fick reda på att alla spel inte var i Full HD och 60FPS. Tyckte att efter 5-6år så ska det vara en standard. Så jag väntade ett tag och funderade på om jag skulle bojkotta den nya generationen. Övervägde även en Wii U för att få lite annorlunda spel som endast Nintendo gör. Men jag kunde inte hålla mig längre.
Tillslut vart det en Xbox One pga dess mångsidighet, funktionalitet och spelutbud då som sagt har Xbox levererat fler spel som tilltalar mig än Playstation. Och jag ångrar mig inte.
Det är helt sjukt vad fint det är med att kunna "snapa" en annan app vid sidan av sitt spel. Ibland spelar jag Forza och har Internet Explorer med Soundcloud igång och lyssnar på musik. Ibland kör jag igång Twitch eller Youtube och kollar/lyssnar samtidigt som jag spelar. Detta fixar ett problem jag tyckt spelkonsoler haft tills nu, att de på något sätt känns döda. Dom kan bara göra en sak i taget och dom känns lite dumma. Speciellt när jag är lite av en PC master race kille men känner att jag fortfarande Måste ha en spelkonsol i hemmet. Det är skönt att ibland sitta i soffan och spela eller kolla på film via Netflix. 95% av mitt TV tittande är via Netflix och Youtube då jag tycker att dagens TV är katastrofalt dålig.
Och för att inte tala om Kinect! Röststyrningen är UNDERBAR! Jag kommer hem från jobbet. Säger Xbox on och den startar upp och slår på TVn. Sedan säger jag bara Xbox start netflix och netflix startar. Säger Xbox select och väljer en film, serie eller dokumentär. Allt detta medans jag springer runt i lägenheten och fixar i köket eller gör andra sysslor. Det är underbart!
Och sist men inte minst, kontrollen. Jag grät när jag höll i den fösta gången. Den nya funktionen att triggers vibrerar är det bästa sedan snus. I ett spel som Forza gör den funktionen otroligt mycket. Jämfört med PS4ans kontroll med en irriterande lampa på baksidan som jag troligtvis inte kommer att använda mig av, den enligt mig otroligt onödiga lilla högtalaren i kontrollen som förlorar sin funktionalitet om man kör med ett headset/hörlurar samt att den kan vara väldigt irriterande om man vill spela tyst och pekplattan som jag inte förstår mig på då den är så liten och konstigt placerad vinner Xbox kontrollen överlägset.
Jag tycker att det är så synd att Xboxen får så mycket skit för att den är dyrare och svagare än PS4an. Dock håller jag inte med om att den är dyrare då Kinect är enligt mig en seriös sak som kan göra otroligt mycket. Den är svagare ja men inte så mycket. Men med dessa funktioner jag nämn så gör den upp för allt. Xboxen känns verkligen som en smart apparat i hemmet!
Mina tankar från en väldigt nöjd Xbone ägare som väldigt länge tänkt och övervägt för och nackdelar mellan konsolerna och var väldigt nära på att bojkotta den nya generationen.
PS. Ber om ursäkt för texten då den skrevs väldigt snabbt
Jag gillar inte dig. Jag var ganska övertygad om att INTE köpa xbox och gå på ps4, nu tvekar jag :).