Permalänk

Byte av batteri till Macbook Pro "13

Hejsan

Nu vet jag inte om det redan finns en tråd som behandlar ämnet, men jag erkänner, jag letade inte bland de hundratals trådar p.g.a brist på tid. Jag sökte lite snabbt, men kunde inte hitta svar.

Hur som helst, är det någon här som har erfarenheter kring byte av batteri till Macbook Pro? Utöver de officiella batterierna från Apple, tänkte mer på andra billigare alternativ, icke officiella från Apple.

Vore tacksam för ett svar!

Permalänk
Medlem

Erkänner att jag har ganska dålig koll, men till att börja med; vilken årsmodell gäller det?

edit: ebay är ganska bra ställe att börja leta på skulle jag tro.

Permalänk

Datorn är köpt September/Oktober 2011.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bra sak att känna till är att de många batterier i Appleprodukter är limmade, förutom att de även sitter med specialskruvar (tri-wing huvud)
Kolla på iFixits site och gör en bedömning om det är värt det.
https://www.ifixit.com/Device/MacBook_Pro_13%22

Men kolla först ifall du kanske har en som inte är limmad.

Permalänk
Skrivet av Bl4cKnWhit3:

Datorn är köpt September/Oktober 2011.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, då har du med största sannolikhet en early 2011, som ej skall vara limmad.
Då är det bara att få tag på tri-wing skruvmejslar som är kruxet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Ah, då har du med största sannolikhet en early 2011, som ej skall vara limmad.
Då är det bara att få tag på tri-wing skruvmejslar som är kruxet.

iFixit.com har både guide (med film), och shop där man kan köpa batteri och nödvändiga verktyg.

Permalänk
Skrivet av Slappizz:

iFixit.com har både guide (med film), och shop där man kan köpa batteri och nödvändiga verktyg.

Tack för hjälpen!

Skrivet av oxygenial:

Ah, då har du med största sannolikhet en early 2011, som ej skall vara limmad.
Då är det bara att få tag på tri-wing skruvmejslar som är kruxet.

Precis! Den är alltså inte fastlimmad.

Tack för snabbt svar allihopa.

Permalänk

Och de verkar numera även sälja och leverera från EU, vilket = Ingen tull + moms o sånt!

Permalänk

Det här är en fråga som någon annan har ställt i en annan forum, men han fick inget svar och jag undrar också; Vågar man köpa annat än ett officiellt från Apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4cKnWhit3:

Sista frågan dock!

Det här är en fråga som någon annan har ställt i en annan forum, men han fick inget svar och jag undrar också; Vågar man köpa annat än ett officiellt från Apple?

Yep. Garantin är ju ändå slut så. Finns mängder av sidor som säljer batterier till MacBooks. Har själv bytt till tredjepart på två av mina Macar, en Pro från mid 09 och en vanlig MacBook. Superenkelt, och till Pro:n använde jag inte någon speciell skruvmejsel, det fungerade hur bra som helst att bara ta spetsen på en kniv och lossa/spänna skruvarna till batteriet.

Kvaliteten på dessa batterier kan dock variera, men att de ska skada datorn är nog minimal.

Permalänk