processorn går konstant i höga hertz, hjälp!

Permalänk
Medlem

processorn går konstant i höga hertz, hjälp!

Jag har nyligen skaffat en 4790k och efter att jag testat den i prime95 så ligger hz hela tiden på 4,2-4,3. Processorn ligger liksom på 1% användning men ändå så går den så snabbt.
Varför gör den det och hur fixar man det?

Permalänk
Medlem

Den ska ju gå upp i höga klockfrekvenser vid belastning och gå ner i låga vid vila.

Antingen så förstår jag inte vad du har skrivit eller så är det inga problem med din cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du slått av "speedstep" eller liknande i UEFI?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår det som att du är orolig att du haft sönder din processor genom att köra Prime95. Så är inte fallet. Dynamiska klockfrekvenser är inget du som slutanvändare behöver bry dig om, det sköts på lägre nivå än vad du kan kontrollera.

Permalänk

Har du stängt av Intel Speedstep/EIST (Enhanced Intel Speedstep Technology) i BIOS/UEFI?
Har du ställt in Power Options på Performance istället för Balanced i Windows?

Permalänk
Medlem

Jag har samma "problem" med min 4790k, den går på full överklock konstant. Så fort det är minsta lilla belasting går den upp i max, jag lyckades få den att klocka ned sig om jag stängde av alla bakgrundsappar. Känns märkligt, så här betedde sig inte min 2500k. Däremot ser jag att spänningarna faller ned till långt lägre än vad de ligger på vid belastning annars. Så länge inte spänningen ligger på vad den gör som vid full belastning så känns det dock som om det spelar mindre roll.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag menade att den går i höga hastigheter HELA tiden.
Men jag hade faktiskt ställt windows power option på performance. Så jag bytte till balancerad och nu går den som vanligt igen!
tack för svaren.
speciellt till oxygenial

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebblarn:

Jag menade att den går i höga hastigheter HELA tiden.
Men jag hade faktiskt ställt windows power option på performance. Så jag bytte till balancerad och nu går den som vanligt igen!
tack för svaren.
speciellt till oxygenial

För mig klockar den som sagt ned sig till "normala" frekvenser vid surf osv enbart med det mesta avstängt, även fast minimum state är satt till 1%. Vetefan varför :/

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

För mig klockar den som sagt ned sig till "normala" frekvenser vid surf osv enbart med det mesta avstängt, även fast minimum state är satt till 1%. Vetefan varför :/

Vad har du för inställningar i BIOS för C-states?

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

Vad har du för inställningar i BIOS för C-states?

Nu klockar den ned sig normalt typ, har alla c-states påslagna.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Nu klockar den ned sig normalt typ, har alla c-states påslagna.

Tänk på att EIST och C-states förändras mer effektivt i och med Haswell (det var i princip vad hela mikroarkitekturen gjordes för i första hand - strömbesparing) så för en processor som förändrar spänning/volt väldigt fort kommer ett mätvärdet alltid ha en felmarginal värd att ta hänsyn till.

Jag kör bara med EIST och C3 aktiverat för att kunna köra 4.9GHz stabilt 24/7 och märker lätt om den klockar ner sig eller inte även med förbundna ögon.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Datavetare

C-states påverkar inte alls frekvensen man kör på. I C0 kör processorn kod, i alla högre C-states kör den inga instruktioner. I C1 har man exakt samma frekvens som man hade när den gick från C0->C1. I C3 och högre är klockan stoppad.

De olika frekvenser en CPU kan köra på kallas P-states. Turbo-boost är däremot inget eget P-state utan används automatiskt av CPU-delen när den befinner sig i P0 som är det P-state där man kör högsta möjliga frekvens.

Givet var TS skriver i första posten så verkar OS-et ha valt att alltid köra i P0, men när man går till "idle" lär C1 eller med stor sannolikhet C3 använts så CPU-temperaturen borde ändå varit låg.

P-states är mest användbara i fall när CPU-delen används lite granna och således hoppar med C0 och något annat C-state, när den väl befinner sig i C0 så drar den mindre ström om man kör med högre P-states (som då ger lägre frekvens och därmed tillåter lägre Vcore). En stor anledning att se till att C3/C6 inte är avslaget i BIOS är att Turbo-boost anser att en CPU-kärna aktivt används om den befinner sig i C0 eller C1!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

I C1 har man exakt samma frekvens som man hade när den gick från C0->C1. I C3 och högre är klockan stoppad.

Så C0 har lika hög frekvens som C1? Vilka mhz har den då?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon114264:

Så C0 har lika hög frekvens som C1? Vilka mhz har den då?

C-states styr inte frekvens, så den frekvens som används är den som motsvarar det P-state som OSet för tillfället satt för CPU-kärnan.

C-states styr hur mycket av CPU-kärnan som ska stängas ner i "idle", alla tillstånd högre än C0 är "idle".

  • C0 är läget kod körs i, så då snurrar allt som vanligt

  • I C1 är allt igång, även CPU-klockan, men klocksignalerna blockas intern i CPU-kärnan. Man spara ändå en del ström då alla beräkningsenheter står helt sitt och det går väldigt fort att komma tillbaka till C0 då klocksignalen genereras och därmed är helt stabil (tar ca 1 mikrosekund att gå tillbaka till C0).

  • I C3 stoppas CPU-klockan, så frekvensen här är noll Hz. Man har fortfarande ström så att CPU-register och liknande har kvar sina värden, men CPU-cachen flushas. Nu tar det en del tid att komma tillbaka till C0 (runt 100 gånger längre tid än i C1)

  • I C6 flushas även register och andra interna tillstånd, går att helt stänga av strömmen till CPU-kärnan. lägger säkert på en tiopotens till för att komma till C0.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer