Bärbar dator till eget företag

Permalänk
Medlem

Bärbar dator till eget företag

God kväll!

Nu är det så att pappa ska starta eget företag med inriktning på kommunikation och media, och jag har fått ansvaret för att hjälpa honom med att välja dator, mobil och i allmänhet sköta IT kring företaget.

Jag har nu suttit och tittat runt på nätet lite efter vilken typ av dator man ska välja. Själv använder jag både PC och MAC, så kan hantera båda systemet.

I företaget så kommer han att arbeta med bland annat konsulttjänster inom kommunikation och media, men även med en del video/podcastproduktion. Därför tänker jag mig att datorn bör vara någorlunda kraftig, så att den kan användas allsidigt.

Känns som att MAC tilltalar mer med tanke på kvalité och hållbarhet, men att PC kanske är lättare att dras med (kompatibilitet med program och så vidare)?

Så vad säger Sweclockers? Har ni några tips kring detta med IT inom eget företag?

Det jag tänker är:

En dator som:
*Kan hantera lite tyngre program bra (även vissa redigeringsprogram som photoshop).
*Har decent batteritid (minst 5 timmar).
*13-15'' skärm
*SSD är önskvärt, men inte krav.
*Priset bör ligga under 12-13k exkl moms.

Om någon själv är egen företagare så skulle jag gärna ta emot tips på hur ni har löst IT!

Hoppas ni får en fortsatt trevlig fredag, och jag tackar på förhand för svar!

MvH

Permalänk
Medlem

Egen erfarenhet säger MAC, när det gäller grafiska program. Men samtidigt får du oftast mer prestanda/krona om du köper en Win-laptop.
Det som oftast sänker Win-laptops är skärmarna, som kan vara katastrofala, när man vill ha rätt färger i slutproduktion.

Själv sitter jag med Win-PC hemma och när jag är ute på jobb använder jag en Macbook PRO.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerloot:

God kväll!

Nu är det så att pappa ska starta eget företag med inriktning på kommunikation och media, och jag har fått ansvaret för att hjälpa honom med att välja dator, mobil och i allmänhet sköta IT kring företaget.

Jag har nu suttit och tittat runt på nätet lite efter vilken typ av dator man ska välja. Själv använder jag både PC och MAC, så kan hantera båda systemet.

I företaget så kommer han att arbeta med bland annat konsulttjänster inom kommunikation och media, men även med en del video/podcastproduktion. Därför tänker jag mig att datorn bör vara någorlunda kraftig, så att den kan användas allsidigt.

Känns som att MAC tilltalar mer med tanke på kvalité och hållbarhet, men att PC kanske är lättare att dras med (kompatibilitet med program och så vidare)?

Så vad säger Sweclockers? Har ni några tips kring detta med IT inom eget företag?

Det jag tänker är:

En dator som:
*Kan hantera lite tyngre program bra (även vissa redigeringsprogram som photoshop).
*Har decent batteritid (minst 5 timmar).
*13-15'' skärm
*SSD är önskvärt, men inte krav.
*Priset bör ligga under 12-13k exkl moms.

Om någon själv är egen företagare så skulle jag gärna ta emot tips på hur ni har löst IT!

Hoppas ni får en fortsatt trevlig fredag, och jag tackar på förhand för svar!

MvH

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/196608-m...
Här har vi en dator som är tunn, slimmad och med en fantastisk prestanda.
En god vän har en likadan, och han konkade med sig den genom en 10 månaders Asien resa, och den har stått sig kanon förutom lite smuts på skärmen.

Vad gäller vad är att föredra eller inte för sitt företag, så är det upp till var och en vilken typ av utrustning man önskar ha på sitt företag.
Självklart kan man inte utrusta varje anställd med en sådan här dator, men jag vet att den har gjort en kanon jobb och skött sig utomordentligt, han har redigerat filmer, photoshoppat, CAD'at etc med den utan problem, en stor rekommendation från min sida.

Alternativt att man köper en Dell precision, men de är dyrare och vad gäller bärbara rekommenderar jag starkt MSI då de har varit en utmärkande leverantör av bärbara sedan ett par år tillbaka.

Mvh

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Avstängd

Mac alla dagar i veckan för den typen av verksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Mac alla dagar i veckan för den typen av verksamhet.

Mac är precis som iphone väldigt användarvänligt, och om man är lite tekniskt handikappad så blir det kanon med en mac / iphone / ipad.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puvve:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/196608-m...
Här har vi en dator som är tunn, slimmad och med en fantastisk prestanda.
En god vän har en likadan, och han konkade med sig den genom en 10 månaders Asien resa, och den har stått sig kanon förutom lite smuts på skärmen.

Vad gäller vad är att föredra eller inte för sitt företag, så är det upp till var och en vilken typ av utrustning man önskar ha på sitt företag.
Självklart kan man inte utrusta varje anställd med en sådan här dator, men jag vet att den har gjort en kanon jobb och skött sig utomordentligt, han har redigerat filmer, photoshoppat, CAD'at etc med den utan problem, en stor rekommendation från min sida.

Alternativt att man köper en Dell precision, men de är dyrare och vad gäller bärbara rekommenderar jag starkt MSI då de har varit en utmärkande leverantör av bärbara sedan ett par år tillbaka.

Mvh

Det här är väl själva kärnpunkten i mitt tidigare inlägg..

Bra prestanda i Win-laptopen, men med en sketen TN-panel som är gjord för gaming och inte grafiska program. Du har med andra ord noll koll på hur färgerna ser ut på andra skärmar, vilket man vill om man vill vara en seriös företagare.
Been there, done that..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det här är väl själva kärnpunkten i mitt tidigare inlägg..

Bra prestanda i Win-laptopen, men med en sketen TN-panel som är gjord för gaming och inte grafiska program. Du har med andra ord noll koll på hur färgerna ser ut på andra skärmar, vilket man vill om man vill vara en seriös företagare.
Been there, done that..

Jag vet vad du säger, sitter på en Dell U2713HM med IPS, och det är TN panel på den, men jag tycker ärligt talat att det är en jättefin och skarp bild på den MSI'n med TN, det är inte samma som IPS, givetvis då man lägger mer kräm på ordentliga komponenter inuti själva datorn.

Pröjsa för skärm eller komponenter, då tar jag prestandan vilken dag som helst oavsett vad jag ska använda den till.
Ska man CAD'a så är väl en större 27" eller mer med IPS 1440 upplösning riktigt jävla gutt att ha, men han CAD'ar inte, så.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Skrivet av zerloot:

God kväll!

Nu är det så att pappa ska starta eget företag med inriktning på kommunikation och media, och jag har fått ansvaret för att hjälpa honom med att välja dator, mobil och i allmänhet sköta IT kring företaget.

Jag har nu suttit och tittat runt på nätet lite efter vilken typ av dator man ska välja. Själv använder jag både PC och MAC, så kan hantera båda systemet.

I företaget så kommer han att arbeta med bland annat konsulttjänster inom kommunikation och media, men även med en del video/podcastproduktion. Därför tänker jag mig att datorn bör vara någorlunda kraftig, så att den kan användas allsidigt.

Känns som att MAC tilltalar mer med tanke på kvalité och hållbarhet, men att PC kanske är lättare att dras med (kompatibilitet med program och så vidare)?

Så vad säger Sweclockers? Har ni några tips kring detta med IT inom eget företag?

Det jag tänker är:

En dator som:
*Kan hantera lite tyngre program bra (även vissa redigeringsprogram som photoshop).
*Har decent batteritid (minst 5 timmar).
*13-15'' skärm
*SSD är önskvärt, men inte krav.
*Priset bör ligga under 12-13k exkl moms.

Om någon själv är egen företagare så skulle jag gärna ta emot tips på hur ni har löst IT!

Hoppas ni får en fortsatt trevlig fredag, och jag tackar på förhand för svar!

MvH

du har denna http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/200897-l...

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem

Välj gärna en med dockningsfunktion så är det enkelt att koppla in till extern skärm, mus och tangentbord.
T.ex. Dell Latitude och Precision kan fås med dockningsstation.

Det är ingen god ergonomi att sitta framför en bärbar hela dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerloot:

God kväll!

I företaget så kommer han att arbeta med bland annat konsulttjänster inom kommunikation och media, men även med en del video/podcastproduktion. Därför tänker jag mig att datorn bör vara någorlunda kraftig, så att den kan användas allsidigt.

Det jag tänker är:

En dator som:
*Kan hantera lite tyngre program bra (även vissa redigeringsprogram som photoshop).
*Har decent batteritid (minst 5 timmar).
*13-15'' skärm
*SSD är önskvärt, men inte krav.
*Priset bör ligga under 12-13k exkl moms.

Om någon själv är egen företagare så skulle jag gärna ta emot tips på hur ni har löst IT!

MvH

Hej!

Jag tycker du ska be din pappa att förtydliga lite vad han faktiskt ska göra med datorn. "video/podcastproduktion" är väldigt luddigt. Ska kan skriva manus eller ska han jobba med postproduktion? Båda är viktiga delar av den typen av produktion, men kräver helt olika typer av datorer.

Jag är både anställd på firma och egen företagare med AB inriktat mot media/IT. Jag gör en del enklare redigering/grovklipp av videomaterial med Final Cut X ibland och jag kör även en del Aperture för stillbilder. Jag redigerar en del ljud också, men det är inte alls lika krävade hårdvarumässigt. Till det jag gör räcker min 2013 MB Air 13" med SSD. Hade en 15" MB Pro innan, men den var lite väl jobbig att släpa med på jobb hela tiden (man släpar ju med kamera och annat också) vilket är en viktig aspekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Hej!

Jag tycker du ska be din pappa att förtydliga lite vad han faktiskt ska göra med datorn. "video/podcastproduktion" är väldigt luddigt. Ska kan skriva manus eller ska han jobba med postproduktion? Båda är viktiga delar av den typen av produktion, men kräver helt olika typer av datorer.

Jag är både anställd på firma och egen företagare med AB inriktat mot media/IT. Jag gör en del enklare redigering/grovklipp av videomaterial med Final Cut X ibland och jag kör även en del Aperture för stillbilder. Jag redigerar en del ljud också, men det är inte alls lika krävade hårdvarumässigt. Till det jag gör räcker min 2013 MB Air 13" med SSD. Hade en 15" MB Pro innan, men den var lite väl jobbig att släpa med på jobb hela tiden (man släpar ju med kamera och annat också) vilket är en viktig aspekt.

Ber om ursäkt för att det kanske var lite luddigt. Men tanken är att han ska jobba med ungefär liknande saker, dvs redigering och grovklipp av ljud/video, både pre/postproduktion, men även sammansättningar av PP, dokument, manus och liknande. Datorn behöver alltså vara ganska så allsidig.

Tackar för alla svaren hittils! Som det ser ut just nu så lutar det mer och mer mot en macbook pro 13'' elr 15''. Dels för att den är väldigt allsidig, och passar just för arbete med ljud/video, prestandan finns där helt enkelt.

Tar gärna emot fler svar om någon har lite tips.

Mvh

Permalänk
Medlem

MB pro 15" skulle jag ta med GT 750M isf eftersom man får en skjuts av det i många redigeringar. Men då börjar det springa iväg i pengar. Men ja, ska man jobba någorlunda seriöst och jobba med mediaproduktion är det bra att ha bra arbetsverktyg.

Permalänk
Hedersmedlem

Notera skillnaden i prisnivå: väljer du en "Windowsdator" så får du ett mycket större prisspann att välja på (vilket i sig inte måste vara relevant i alla situationer). De som är billigare dras då vanligen med exempelvis sämre skärmar. Då Apples bärbara datorer generellt ligger på en högre prisnivå så kommer de ju tekniskt högst troligen vara bättre än en "Windowsdator" för 5000:- mindre, men om du gör mer rättvisa jämförelser prismässigt så kan det vara en annan femma.

Det är ofta jag hör jämförelser av typen "tja, Appledatorn är ju bättre, men den är dyrare" — när man inte jämför samma prisklass så jämför man ju egentligen äpplen (aha) och päron.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puvve:

Jag vet vad du säger, sitter på en Dell U2713HM med IPS, och det är TN panel på den, men jag tycker ärligt talat att det är en jättefin och skarp bild på den MSI'n med TN, det är inte samma som IPS, givetvis då man lägger mer kräm på ordentliga komponenter inuti själva datorn.

Pröjsa för skärm eller komponenter, då tar jag prestandan vilken dag som helst oavsett vad jag ska använda den till.
Ska man CAD'a så är väl en större 27" eller mer med IPS 1440 upplösning riktigt jävla gutt att ha, men han CAD'ar inte, så.

Jag antar att du fortfarande inte fattar vad jag menar..

Att skärmen har en jättefin och skarp bild, säger ingenting. Det är om färgerna återges korrekt, så den eventuella slutkunden får bilder/filmer eller vad det nu är, som de ska.
Det jag upplevde med TN-panelen jag använde ett tag, var att mina bilder såg helt fantastiska ut på min skärm, men på andras hade både rödstick/grönstick och blåstick ibland.
Tänkt dig att redigera ett filmklipp som någon betalar för och när de får det så är alla personer t.ex. gröna i ansiktet? Det är sådant som händer när inte skärmen visar rätt färger, vilket är vanligt på TN-paneler.

Som privatperson är det ju bara upp till dig, hur du vill att dina klipp ska se ut, men som företagare skulle du inte ha så många kunder kvar efter ett tag... Så rent generellt säger jag emot dig och väljer skärm före hårdvara.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puvve:

Mac är precis som iphone väldigt användarvänligt, och om man är lite tekniskt handikappad så blir det kanon med en mac / iphone / ipad.

Det brukar vara ett vanligt argument från de som faktiskt är tekniskt handikappade.

"Wääh, iOS/OS X är så låst! Wäääh, man kan inte göra X, Y, Z!"

Och sen visar man hur simpelt det är att göra exakt de sakerna. Gissa om de känner sig fullkomligt idiotförklarade?

Permalänk
Skrivet av Barren Wuffet:

Det brukar vara ett vanligt argument från de som faktiskt är tekniskt handikappade.

"Wääh, iOS/OS X är så låst! Wäääh, man kan inte göra X, Y, Z!"

Och sen visar man hur simpelt det är att göra exakt de sakerna. Gissa om de känner sig fullkomligt idiotförklarade?

Det brukar vara ett vanligt argument bland ios användare att systemet inte alls är särskilt låst.
Snacka om att de känner sig puckade när jag bevisar motsatsen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maverickgoose:

Det brukar vara ett vanligt argument bland ios användare att systemet inte alls är särskilt låst.
Snacka om att de känner sig puckade när jag bevisar motsatsen.

Det brukar vara ett vanligt argu...

Nej, visst ja. Vi har redan kört den.

Permalänk

Jag tycker inte du skall glömma support aspekten, för det är trots allt ett företag och då kostar det att stå still. Vad händer om datorn går sönder när han är på konferens i Barcelona? Mitt förslag är inte det billigaste men jäkligt bra. Handla Dell Latitude E7240, E7440 + eventuella tillbehör och Dell pro support next business day. Allt handlar ju om hur behovet ser ut och glöm inte backup, backup och backup.

Permalänk

Som flera skriver så skulle jag satsat på Dell Latitude! God support för mindre jobbiga ögonblick, dockningsstation för mer ergonomi.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Du nämner att du behärskar win & mac men det som spelar roll är om han gör det, vilket os är han mest bekväm med?

Hårddisken skall vara SSD, allt annat är dumsnålt speciellt när verktyget skall generera pengar.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puvve:

Mac är precis som iphone väldigt användarvänligt, och om man är lite tekniskt handikappad så blir det kanon med en mac / iphone / ipad.

Så man är tekniskt handikappad bara för att man köper en mac?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Skrivet av N0iZE:

Så man är tekniskt handikappad bara för att man köper en mac?

Don't feed the trolls

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599