Permalänk
Medlem

ADSL utan fast telefon

Har BB ADSL och sug telia fast telefon. Vill bli av med den fasta telefonen eftersom jag enbart använder mobil, men telia säger att man måste ha fast telefon där jag bor för att stationen inte är utbyggd för det där jag bor.

Stämmer det eller vill de bara att jag skall forsätta abonera?

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Selo:

Har BB ADSL och sug telia fast telefon. Vill bli av med den fasta telefonen eftersom jag enbart använder mobil, men telia säger att man måste ha fast telefon där jag bor för att stationen inte är utbyggd för det där jag bor.

Stämmer det eller vill de bara att jag skall forsätta abonera?

Nej, man kan köra ADSL utan fast telefoni, men då tillkommer en månadsavgift på ditt ADSL på runt 50-70 kr, för hyra av "hel ledning" (ADSL utan fast telefoni).

Kör du ADSL där du har fast telefoni så är det delad ledning.
ADSL utan fast telefoni är hel ledning.

Vid hel ledning så får din operatör betala en viss summa för att hyra ledningen av Skanova, vilket operatören lägger ut till slutkund som en tillkommande kostnad.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Även om man kör utan telefon får man väl ändå betala en sådan där straffavgift som nästan annullerar vinsten med att säga upp telefonen?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Innan jag fick fiber för 2år sedan (och ca 1 år innan det) så funderade jag på att köra adsl utan tele men kom fram till att det var (jag har för mig att det var 15:- per kvartal men är inte helt 100 på det) 15:- mer med tele (oberoende på vilket bolag jag vände mig till).
Så det fick då bli med tele då jag tjänade in minst det dubbla av den summan på vad jag ringer till föräldrarna samt mormor,morfar,farfar,farmor som inte har mobil.

Hur det är nu vet jag inte men det är väl ungefär likadant.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Fast på Bredbandsbolagets sida står det "bredband utan telefoni till dig beror på den tekniska utrustningen i din telestation"

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Selo:

Fast på Bredbandsbolagets sida står det "bredband utan telefoni till dig beror på den tekniska utrustningen i din telestation"

Testa och byt till bredbandsbolagets ip-telefoni, blir hur som helst billigare. Sen borde det inte vara någon konst att säga upp telefonen när bindningstiden är slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Fast på Bredbandsbolagets sida står det "bredband utan telefoni till dig beror på den tekniska utrustningen i din telestation"

Byt till Telias Mini telefoni, det är "gratis", kostar bara när man använder det. Vi bytte till det eftersom vi i stort sett aldrig använder den fasta telefonen, men ibland kan det ju vara bra att ha Btw, dom har inte ett gratis abonemang förens man ber om det, de får inte nämna det tydligen utan kunder måste fråga! xD Tror att det hete Mini iaf, inte säker dock...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av G4ban:

Byt till Telias Mini telefoni, det är "gratis", kostar bara när man använder det. Vi bytte till det eftersom vi i stort sett aldrig använder den fasta telefonen, men ibland kan det ju vara bra att ha Btw, dom har inte ett gratis abonemang förens man ber om det, de får inte nämna det tydligen utan kunder måste fråga! xD Tror att det hete Mini iaf, inte säker dock...

Det är fasta avgiften för grund abonnemanget för telefonin som kostar, tillvalen som tex. Mini är gratis.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

är det samma som gäller idag? vad är billigast att skaffa adsl utan fast tele?

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Skrivet av G4ban:

Byt till Telias Mini telefoni, det är "gratis", kostar bara när man använder det. Vi bytte till det eftersom vi i stort sett aldrig använder den fasta telefonen, men ibland kan det ju vara bra att ha Btw, dom har inte ett gratis abonemang förens man ber om det, de får inte nämna det tydligen utan kunder måste fråga! xD Tror att det hete Mini iaf, inte säker dock...

Mini är ett av de där tillvalen du måste ha till ditt abonnemang, så du tjänar 30 kronor i månaden ungefär på att ha Mini i stället. Är några år sedan jag bytte till det för att det inte var lönt med kostnaden för de andra tillvalsalternativen...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

ok kikade lite snabbt på Telia verkade som man skulle hosta upp en engångskostnad på nästan 2000kr sedan typ 89kr i tillägg varje månad om man inte skulle ha fast tele

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Rekordmedlem

Adsl med iptelefoni brukar ge lägst månadskostnad hos Telia.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

jag ger 39:- i månaden för min fasta telefoni

20:- nummerpresentatör
19:- fakturaavgift...
har ingen telefon i jacket så 0:- samtalstid.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag ger 39:- i månaden för min fasta telefoni

20:- nummerpresentatör
19:- fakturaavgift...
har ingen telefon i jacket så 0:- samtalstid.

På BBB var jag tvungen att ringa ett samtal per kvartal eller liknande, annars fick jag en straffavgift..

Permalänk
Skrivet av kallabaz:

På BBB var jag tvungen att ringa ett samtal per kvartal eller liknande, annars fick jag en straffavgift..

Haha, lätt att man gör.. ringer en pizza lite då och då så har man ju löst det

Permalänk
Medlem

En kollega har BBB utan fast tele. Han sa att han i början fick betala en avgift för tele men att sedan togs den avgiften bort

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samme22:

En kollega har BBB utan fast tele. Han sa att han i början fick betala en avgift för tele men att sedan togs den avgiften bort

Hej!

Nej. Den togs inte bort, utan den bakades in i priset för bredbandet.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Så Telia är det billigaste alternativet utan fast tele, eller man har fast tele utan att man använder det?

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk

Jag har Telia Adsl utan Fast tele och jag får punga ut med 497:-/månad och det är ju inte billigt.
Hade jag bott i stan kunde jag få 100/100 för ca 350:-

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samme22:

Så Telia är det billigaste alternativet utan fast tele, eller man har fast tele utan att man använder det?

Nej.

Telia är rätt dyra:
Bredband 2 Bredband 8 Bredband 30 Bredband 60
252 kr/mån 309 kr/mån 359 kr/mån 429 kr/mån
+89 kr/månad i "hel ledning" kostnad (dvs om man inte har fast telefoni.

Medans exempelvis Bredbandsbolaget tar:

Bredband 24
389 kr

Bredband 60:

Pris
Månad 1-12:
389 kr /mån
Därefter:
439 kr /mån

Dvs billigare än Telias, då Bredbandsbolagets är inklusive "hel ledning" kostnaden.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Tack för info då är det BBB jag ska satsa på då för att få billigaste adsl

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

Gick ej att få BBB på min adress.... Funderar på Bahnhof kanske funkar? 24/1 Mbit/s för 329kr/mån ingen bindningstid: https://www.bahnhof.se/bredband/ovriga-orter-adsl/adsl-hela-s...

Visa signatur

Life is to important to take serious