Akut-hjälp: Asus AC66U funkar ej efter flash

Permalänk
Medlem

Akut-hjälp: Asus AC66U funkar ej efter flash

Hej,

för ett tag sedan köpte jag en Asus AC66U, körde stock firmware ett tag, men bytte sedan till Merlin. Hade problem med wifi:t och dålig signal med Merlin så bestämde mig ikväll för att köra in DD-WRT. Sagt och gjort, installerade DD-WRT men internet (wan) ville inte fungera.

Tänkte att jag flashar tillbaka till stock, men precis innan jag skulle göra det så slog mig tanken att testa Tomato. Vilket jag gjorde, och när jag flashat till Tomato så kan jag inte koppla upp mig mot routern. Den finns ej synlig om jag skannar efter wifi och det händer inget om jag kopplar in en dator trådat.

Någon idé om vad jag kan göra för att få tillbaka routern? Något sätt att nollställa allt och få tillbaka stock firmware?

MVH

Permalänk
Medlem

Detta är en fråga för tomato forumet, vad får dig att tro att vi kan hjälpa dig bättre än de killarna som faktiskt skriver koden för tomato firmwaren?

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Rekordmedlem

Har du provat att göra en normal reset på routern ? eller en 30 30 30 reset ?
Du kan även prova att komma in i den via cfe miniwebservern som du kan använda för att flasha den om du inte kommer in den normala vägen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Följde RMerlins guide som jag hittade i en tråd på SmallNetBuilder-forumet:

(Hoppas att det är OK att kross-qoute:a)

Skrivet av RMerlin on SmallNetBuilderForum:

Here's the whole recommended method for recovery that I use myself in case of problem:

To reset the router settings:

1) Turn the router off
2) Unplug modem and every computers from ther outer except for one single computer
3) Press the WPS button, and keep it pressed
4) Turn the router on
5) Wait 10 seconds, then release the WPS button
6) Wait about 10 seconds, then turn it off

For the recovery flash:

1) Start the Firmware Recovery tool on your computer. Select the file, then click on Upload. It will start looking for the router.
2) Press the reset button, and while it's pressed turn the router back on
3) Give it about 20 seconds - the Recovery tool should then detect the router, and start uploading the firmware.

The reason I like to start the upload process BEFORE turning the router back on is that sometimes, you might have a timing issue where you start the upload too late. So long you turn the router on within 5-10 seconds after clicking on "Upload" you should be fine.

http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=10866

Permalänk
Medlem

Bör påpekas att jag var tvungen att ge min dator en IP-adress för att det skulle fungera (verkar inte som att routern delade ut någon)

Permalänk
Rekordmedlem

Menar du att du fått ordning på den eller följde du guiden och den är fortfarande död ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du att du fått ordning på den eller följde du guiden och den är fortfarande död ?

Nej, jag fick ordning på den (genom att följa guiden). Routern funkar alltså nu igen.