Någon köpte med mitt kort på nätet, återbetalning?

Permalänk
Medlem

Någon köpte med mitt kort på nätet, återbetalning?

Hej!

Vakande upp denna söndag till att jag fått flera e-post av att någon köpt med mitt kort på nätet. Helt enkelt någon som köpt på sig massa in-game credit i ett spel med mitt konto. Ett spel jag inte lirat på några år, men antar min betalningsmetod på något sätt var sparad. Spärrat kortet, och ser kvitton i min e-post.
Frågan är då, är det bara att kontakta företaget och hävda att det inte var jag som köpt produkterna? Eller hur går man tillväga? För jag vill inte direkt betala flera tusen för in-game credit. Men personen i fråga har säkert tagit allt till sitt konto och gått vidare.
Någon som varit med om liknande?

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Medlem

Ring Polisen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Entusiast

Prata med kortföretaget/banken.
Prata med företaget där köpen gjordes.

Det är generellt kortföretagen, ofta en bank, som du ska vända dig till när någon kapat ditt kort. De betalar sedan tillbaks pengarna om de inte bedömer att du har varit vårdslös med kortet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vad kan man egentligen få ut av det? Förutom en polisanmälan. Tänkte mer i form av, om någon varit med om liknande. Känns inte som en omöjlighet för spel företaget att ta tillbaks krediten och avbryta ordern? Eller tänker jag fel nu?

Så du menar man skall i detta fall vända sig till min bank? När jag spärrade kortet verkade inte människan veta något mer jag kunde göra.

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av we_man1:

Vad kan man egentligen få ut av det? Förutom en polisanmälan. Tänkte mer i form av, om någon varit med om liknande. Känns inte som en omöjlighet för spel företaget att ta tillbaks krediten och avbryta ordern? Eller tänker jag fel nu?

Så du menar man skall i detta fall vända sig till min bank? När jag spärrade kortet verkade inte människan veta något mer jag kunde göra.

Det är därför du ska prata med kortföretaget och inte bara spärra kortet. De kan generellt avbryta ordern eller i alla fall betala tillbaks pengarna till dig. Företaget som har spelet vill antagligen också veta om vad som hänt så de kan kicka personen som gjorde det. De sitter ju på en del information. De måste kunna spåra vart det som köptes landade och de kan därmed banna personen/personerna i fråga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

Reklamera direkt till kortföretaget och förklara att det inte är du som handlat och att någon måste ha stulit uppgifterna. Finns det inga skäl till att tro du varit försumlig kan jag inte se annat än att du blir ersatt efter utredningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är därför du ska prata med kortföretaget och inte bara spärra kortet. De kan generellt avbryta ordern eller i alla fall betala tillbaks pengarna till dig. Företaget som har spelet vill antagligen också veta om vad som hänt så de kan kicka personen som gjorde det. De sitter ju på en del information. De måste kunna spåra vart det som köptes landade och de kan därmed banna personen/personerna i fråga.

Ok, låter bra. Men nu har jag SEB, ringt till dem och verkar aldrig få prata med någon som har koll. Vilken avdelning ska jag hänvisa mig till? Om du vet

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av we_man1:

Ok, låter bra. Men nu har jag SEB, ringt till dem och verkar aldrig få prata med någon som har koll. Vilken avdelning ska jag hänvisa mig till? Om du vet

Blankettlänk för att anmäla stulet kort, SEB (PDF-fil): seb.se/pow/content/produkter/kort/stuletkort_blankett.pdf

Polisanmälan krävs. Det du råkat ut för är samma sak som om någon vittjar kortet ur din ficka och köper med det.

Googla annars gärna själv. Andra träffen för mig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kontaktade företaget och de skulle återbetala och avbryta ordern. Fick även e-post verifiering att detta skulle ske. Är det ändå rekommenderat att gå igenom en polisanmälan eller vänta och se om skulden dras av kortet?

Och kan det försvåra processen när jag spärrade kortet? Får väl ta och ringa banken och fråga men men.

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Medlem

Det är alltid bra att ta sig tid att polisanmäla när man blir utsatt för brott, om inte annat för statistikens skull. Blir det många sådana här fall ökar chansen att något görs åt problemet

Permalänk
Rekordmedlem

Det här är ett bra exempel på varför man bör undvika siter som sparar kortnummer, det finns egentligen ingen anledning att någon site lagrar uppgifterna utan det är bara en säkerhetsrisk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det här är ett bra exempel på varför man bör undvika siter som sparar kortnummer, det finns egentligen ingen anledning att någon site lagrar uppgifterna utan det är bara en säkerhetsrisk.

I de flesta fall sparas inte kortuppgifterna, utan det skapas en öppen transaktion som är kopplat till kortet och den butik/säljare man "sparar" sina kortuppgifter hos.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Brukar finnas en ruta spara kort info inför andra köp. Kryssa inte i den Men gör en polisanmälan det är inte farligt .

Visa signatur

En trött jäkel.