Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Bygga handbroms för bilspel.

Tjena gjorde en liten snabb ritning på en handbroms för bilspel, t.ex drifting, dirt osv :

Ganska enkelt bygge med givare och fjäderbelastning. Men hur är det med att programmera givaren som en knapp?
Bara lite små idéer man har..

Permalänk
Medlem
Skrivet av zz00zz:

Tjena gjorde en liten snabb ritning på en handbroms för bilspel, t.ex drifting, dirt osv

Coolt, men hur ska du koppla in den till datorn?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Coolt, men hur ska du koppla in den till datorn?

Tänkte ta ett äldre tangentbord eller mus och slakta och löda om

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av zz00zz:

Tjena gjorde en liten snabb ritning på en handbroms för bilspel, t.ex drifting, dirt osv :

Ganska enkelt bygge med givare och fjäderbelastning. Men hur är det med att programmera givaren som en knapp?
Bara lite små idéer man har..

Det kanske bara är jag som tänker fel nu men så som det ser ut på bilden, kommer inte fjädern trycka handbromsen mot knappen?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Det kanske bara är jag som tänker fel nu men så som det ser ut på bilden, kommer inte fjädern trycka handbromsen mot knappen?

Beror på hur lång fjädern är.
Om den är kort kommer den att återgå till center läger.
Lång så går det som du säger.

Tolkar att knappen är den lila boxen till vänster

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zz00zz:

Tänkte ta ett äldre tangentbord eller mus och slakta och löda om

Skickades från m.sweclockers.com

Ett tips är att bara löda den till en befintlig knapp i vilken ratt du nu använder, om du är beredd att plocka isär den. Har du en G25/G27 är det väldigt enkelt, bara att plocka isär "växelspaksmodulen" och löda dit två kablar på en av knapparna på baksidan av kretskortet. Så gjorde jag och fördelen är då att det fungerar även till PS3/PS4 eftersom man använder en befintlig knapp bara. Inget trassel på PC heller för den delen, med flera enheter eller så. Visst förlorar man en knapp men finns ju så det blir över ändå. Min konstruktion av handbromsen är dock pinsamt enkel. Finns dock många som gjort så som du funderar, här t.ex.:

Sett de som är mer hardcore som byggt "analog" (med egen axel i spel) handbroms genom att bl.a. slakta en joystick men det känns lite overkill Kräver ju också att spelet stödjer det, vet inte om det finns så många som gör det ...

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Använda Arduino för att programmera ihop detta går också

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Detta funkar ju tydligen också

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Det kanske bara är jag som tänker fel nu men så som det ser ut på bilden, kommer inte fjädern trycka handbromsen mot knappen?

Skrivet av nick-li:

Beror på hur lång fjädern är.
Om den är kort kommer den att återgå till center läger.
Lång så går det som du säger.

Tolkar att knappen är den lila boxen till vänster

asså den här ritningen gjorde jag snabbt men inte riktigt som jag har tänkt mig för att man ska se lättare på bilden, antingen har man en dragfjäder där det är ritat på bilden eller så har man en fjäder på motsatt sida vid knappen och yes det är boxen

Skrivet av fragande:

Ett tips är att bara löda den till en befintlig knapp i vilken ratt du nu använder, om du är beredd att plocka isär den. Har du en G25/G27 är det väldigt enkelt, bara att plocka isär "växelspaksmodulen" och löda dit två kablar på en av knapparna på baksidan av kretskortet. Så gjorde jag och fördelen är då att det fungerar även till PS3/PS4 eftersom man använder en befintlig knapp bara. Inget trassel på PC heller för den delen, med flera enheter eller så. Visst förlorar man en knapp men finns ju så det blir över ändå. Min konstruktion av handbromsen är dock pinsamt enkel. Finns dock många som gjort så som du funderar, här t.ex.:

https://www.youtube.com/watch?v=qAFCdSj6sao

Sett de som är mer hardcore som byggt "analog" (med egen axel i spel) handbroms genom att bl.a. slakta en joystick men det känns lite overkill Kräver ju också att spelet stödjer det, vet inte om det finns så många som gör det ...

jo det har man ju sett, men att bygga ihop med knappen låter bra.. blir nog så.

Skrivet av Commander:

Använda Arduino för att programmera ihop detta går också

blir nog lättare med att fixa direkt i knappen men men

Skrivet av Qnott:

hahah jo har sett den men 100$ för den där "stinky board" bara för att bygga den där handbromsen, njaaa..