Permalänk

Festivalhögtalare modell tung...

Har tröttnat lite på mitt förra bygge och ville prova med en 12"-bas samt förbättra transporteringsmöjligheten genom att använda en specialbyggd vagn med 4st hjul istället för en vanlig pirra. Driver den med en vanlig bilstereo på 4x55W, framsystemet är ett Hertz 6,5"-kit, baksystemet DLS 6x9" och basen en Kenwood tolva drivs med ett Kenwood monoblock-steg. Alla högtalare förutom diskanterna i kit-systemet sitter i portade lådor och det låter riktigt bra. Yttermåtten blev 60x60x65cm och vikten vill jag inte spekulera i. Har inte riktigt fullskaletestat allt ännu men nu på Valborg sker jungrutestet. Resultatet av projektet blev som bilderna nedan visar.

/Norrländarn

Festivalhögtalare modell tung...

Permalänk
Medlem

vad använder du för battrier?:)

Permalänk

Vanligt bilbatteri, har ett par stycken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norrländarn:

Vanligt bilbatteri, har ett par stycken...

Tänkte mest på hur många ah du har

Permalänk

Skulle vara intressant att veta hur du har kopplat allt. Hur du har jordat osv.

Permalänk

Själva högtalarkopplingen är ju precis som i vilken bil som helst med plus och minus, stereon driver ju fram- och baksystemen. Angående strömmen så hörde jag mig för med flera kompisar och övriga om just jordningen men det slutade med att någon jordning har jag egentligen inte utan pluskabeln går från pluspolen på batteriet till plus på stereon och slutsteget och minuskabeln/jorden går från minuspolen på batteriet till minus på stereon och slutsteget. Det har funkat i typ 2år med det gamla röda bygget och ser än så länge ut att fungera med det nya grå bygget.

Permalänk
Skrivet av ezzu:

Tänkte mest på hur många ah du har

Kör mestadels med två olika batterier (ett i taget vill säga), ett vanligt Biltema-batteri på 70ah och ett Varta på 60ah som är någon variant där all batterivätska är absorberad i stålull tror jag så att man kan montera batteriet liggande.
När jag vandrade runt i Falun en festivalhelg med den röda så läckte Biltemabatteriet i batteriutrymmet eftersom högtalaren blir nästan liggande när man kör runt med pirra så därför skaffade jag Vartabatteriet som kan ligga ner.

Permalänk
Medlem

Filma gärna och släng upp.

Permalänk
Medlem

Nice har tänkt att bygga ngt liknande fast med plats för öl och andra härliga drycker kmr nog lägga upp den här på sweclockers om ngn vecka eller så men har du ngr direkta tips när man ska bygga en ? har tänkt att göra en med 12 tums bas, 6,5: or , 6x9: or och den ska vara ca 1 meter hög och 57 cm bred och 43 cm djup... inbyggda bakhjul och ben i fram .. som en pirra fast inbyggt

Permalänk
Skrivet av ante9306:

Nice har tänkt att bygga ngt liknande fast med plats för öl och andra härliga drycker kmr nog lägga upp den här på sweclockers om ngn vecka eller så men har du ngr direkta tips när man ska bygga en ? har tänkt att göra en med 12 tums bas, 6,5: or , 6x9: or och den ska vara ca 1 meter hög och 57 cm bred och 43 cm djup... inbyggda bakhjul och ben i fram .. som en pirra fast inbyggt

nja jag vet inte....jag tror det är klokt att rita upp och räkna ut allt innan man börjar men det verkar du ha gjort eftersom du angav så exakta mått. Annars är det ju egentligen inte så svårt att såga, hamra och skruva ihop en låda
"inbyggd pirra" övervägde jag men valde att göra en separat vagn eftersom jag var rädd att den skulle bli så otymplig att lasta in i en bil om det stack ut hjul/ben och något handtag upptill...men det kanske inte är ett problem egentligen.

Permalänk
Skrivet av Callema:

Filma gärna och släng upp.

Har ett par filmer men som är rätt dåliga (min HTC-mobil klarar inte av höga ljudnivåer) men hur fan laddar man upp dom....när jag försökte kunde jag bara välja bildfiler (jpeg etc) inte videofiler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norrländarn:

nja jag vet inte....jag tror det är klokt att rita upp och räkna ut allt innan man börjar men det verkar du ha gjort eftersom du angav så exakta mått. Annars är det ju egentligen inte så svårt att såga, hamra och skruva ihop en låda
"inbyggd pirra" övervägde jag men valde att göra en separat vagn eftersom jag var rädd att den skulle bli så otymplig att lasta in i en bil om det stack ut hjul/ben och något handtag upptill...men det kanske inte är ett problem egentligen.

jo jag har ritat den i Google Sketchup men det svåra blir att räkna ut om den blir för tung att släpa på .. men jag skulle kunna ungefär räkna ut vad allt väger och sedan lägga samma vikt på en pirra och testa köra för det är de jag är mest oroad över ^^

Permalänk
Skrivet av ante9306:

jo jag har ritat den i Google Sketchup men det svåra blir att räkna ut om den blir för tung att släpa på .. men jag skulle kunna ungefär räkna ut vad allt väger och sedan lägga samma vikt på en pirra och testa köra för det är de jag är mest oroad över ^^

Så länge inte pirran går sönder av vikten handlar det bara om vilja och öl....då orkar man mer än man tror

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norrländarn:

Så länge inte pirran går sönder av vikten handlar det bara om vilja och öl....då orkar man mer än man tror

hahaha jo precis xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norrländarn:

såhär blev resultatet http://www.sweclockers.com/galleri/12593-projekt-feztbox-port...