Du säger alltså att oavsett hur många miljoner extra offentliga sektorn får kommer vi inte få fler läkare på våra Vårdcentraler och andra inrättningar?
Vad jag hört så kostar stafettläkare mer än vad fast anställda läkare i längden, och ger en betydligt sämre service och ibland rent av farligt, då de inte ens är närvarande. Och ibland verkar helt inkompetenta:
"Strokedrabbad tvingades vänta 16 timmar på vård"
"Det var på onsdagskvällen den andre juli som Ingemar Karlsson skulle bre en macka och misslyckades.
– Handen följde inte med. Min första tanke var stroke, så jag åkte till vårdcentralen direkt.
Läkaren som tog emot honom lovade att det inte var tal om någon hjärnskada, och uppmanade Ingemar att stretcha. Men väl hemma kunde Ingemar inte röra handen alls och tog då en taxi till akuten på Södersjukhuset."
Om det är är framtidens Sverige då allt hopp ligger på invandringen och deras spetskompetens så känns det ju rent av helt onödigt att rösta för då går det inte att lita på att något parti styr upp välfärden.
Jag har inte förespråkat stafettläkare men om du ger vården mer pengar till stafettläkare så kommer den gruppen förstås att öka. Det finns nämligen ingen läkarreserv att ta i från oavsett hur mycket pengar som pytsas in så kommer inga läkare att uppstå ur tomma intet.
Arbetslöshet har väldigt lite att göra med åldrande (till skillnad från sysselsättningsgrad). Man gör gott i att minnas att även invandrare blir gamla, fast med betydligt färre yrkesverksamma år. Vad vi behöver är fler personer i arbete under fler år, inte fler personer i arbete under färre år, vilket är fallet just nu. Etableringstiden är för lång, återvändandet är för lågt, omhändertagandet är för omfattande. Det håller inte att påpeka att svenskfödda barn inte arbetar på 20-25 år när deras kostnader i stort bärs av arbetande föräldrar.
Sverige byggs starkt av arbete.
Sverige byggs av kapitalintensiv förädling med få anställda och goda vinstmarginaler. Sysselsättning i den mån den inte är direkt statlig eller kommunal tenderar likväl att vara det hur som helst.
Är det inte obalanserat att säga att det inte finns utrymme för löften utan att allt går till invandringsmottagande? Klart man ska lägga en del på det men det måste finnas en balans mot andra områden. Sen läste jag nu att flera skattehöjningar även planeras för att klara detta:
http://www.expressen.se/nyheter/val2014/planerar-ny-skatt-for...
Borgs budget var underfinansierad när den las, hade Borg under föregående år upprätthållit överskottsmålet så skulle det dock inte ha varit ett problem, men nu väljer Borg att skylla på flyktingmottagande.
Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!
(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)