Permalänk

Datormus, vilken är bäst?

Hej! Jag tänkte köpa en ny gamingmus. Just nu har jag en Arachnid Sicarius, och jag vill helst ha razer för att jag har ett Razer Blackwidow Ultimate Stealth 2014. Jag har ingen direkt budget, men helst inget över 1500, det känns lite konstigt att köpa en mus för mer än tangentbordet, am i right? Så, vad ska jag skaffa? Tack i förväg!

~z

Permalänk
Medlem
Skrivet av zombieslime:

Hej! Jag tänkte köpa en ny gamingmus. Just nu har jag en Arachnid Sicarius, och jag vill helst ha razer för att jag har ett Razer Blackwidow Ultimate Stealth 2014. Jag har ingen direkt budget, men helst inget över 1500, det känns lite konstigt att köpa en mus för mer än tangentbordet, am i right? Så, vad ska jag skaffa? Tack i förväg!

~z

Razer har en guide längst ner på denna sida som kan vägleda dig i ditt val.
Då en mus är högst personlig är det inte möjligt att säga att en viss mus är bäst.

http://www.razerzone.com/gaming-mice

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Svårt att veta vad som passar din hand bäst, men jag är väldigt nöjd med min mionix naos 8200.

Edit;

Den påminner mycket om din nuvarande:

Permalänk
Medlem

Skulle undvika steelseries och razer för att dom tillverkar saker som går sönder lätt. har en deathadder 2013 edition som jag tycker är den bästa musen jag haft, förutom hur snabbt dom går sönder. har bytt den en gång och den har börjat strula lite nu igen så måste kanske byta igen.

Det positiva med 2013 deathadder är greppvänligheten, det finns ingenting ivägen för att greppa den ordentligt.

Visa signatur

DFI Lanparty Ultra-D :: x2 4400+ :: x1800XT 512MB :: Corsair TWINX2048-3200C2 ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaixon:

Skulle undvika steelseries och razer för att dom tillverkar saker som går sönder lätt. har en deathadder 2013 edition som jag tycker är den bästa musen jag haft, förutom hur snabbt dom går sönder. har bytt den en gång och den har börjat strula lite nu igen så måste kanske byta igen.

Det positiva med 2013 deathadder är greppvänligheten, det finns ingenting ivägen för att greppa den ordentligt.

instämmer. älskar min naga (och alla tidigare revisioner jag har haft) men det är min fjärde sedan 2009. riktigt fin mus men håller gör den inte. har haft liknande erfarenheter med andra produkter jag har köpt från razer, de håller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaixon:

Skulle undvika steelseries och razer för att dom tillverkar saker som går sönder lätt. har en deathadder 2013 edition som jag tycker är den bästa musen jag haft, förutom hur snabbt dom går sönder. har bytt den en gång och den har börjat strula lite nu igen så måste kanske byta igen.

Det positiva med 2013 deathadder är greppvänligheten, det finns ingenting ivägen för att greppa den ordentligt.

Jag har och har haft flera Steel Series möss och enda anledningen till jag köpt ny är att jag nött ut dom efter år av hårt klickande så det håller jag inte med om.

Just nu använder jag en Corsair Vengeance M95 om behovet av många knappar på musen är dominerande över andra egenskaper men för det mesta en SteelSeries Sensei

Men som sagt var så är en mus något personligt och ingen kan berätta för dej vad som passar dej bäst.

Ett tips är annars att kolla hur du håller i musen , gjorde en gång misstaget att köpa en mus som jag tyvärr inte kunde använda då jag styr med tumme och lillfinger , sk. Claw grip , och den hade sluttande sidor...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

Jag som alltid rekommenderar Roccat!
Helt fantastiska möss och andra tillbehör i otroligt bra kvalite.
Använder själv en Roccat Savu på jobbet och en Roccat Kone Pure optical hemma.
Jag kommer handla roccat kone xtd optical så fort den finns att beställa.

Samt att roccat har en av världens mest lovordade och bästa musmattor( vad jag läst)

Men som vanligt man borde testa innan.

Permalänk
Medlem

Då det är högst personligt vad som passar bäst för vem, men jag gillar razer deathadder.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Har själv en R.A.T 5 gaming mus har hållt bra har haft min i 2 år nu funkar fortfarande perfekt går även ställa in längd och vikt på den

Permalänk
Skrivet av Klave:

Har själv en R.A.T 5 gaming mus har hållt bra har haft min i 2 år nu funkar fortfarande perfekt går även ställa in längd och vikt på denhttp://g-ecx.images-amazon.com/images/G/01/electronics/detail...

Ja, jag har tänkt på att skaffa en Rat 7. Många säger att de är ömtåliga. Stämmer det? Jag är inte en sådan som blir arg på spelet och dunkar i tangentbord t.ex. Jag är ganska lugn.

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Razer har en guide längst ner på denna sida som kan vägleda dig i ditt val.
Då en mus är högst personlig är det inte möjligt att säga att en viss mus är bäst.

http://www.razerzone.com/gaming-mice

Tackar. Hade inte märkt den Fick ouroboros... ska kolla lite mer nu.

Permalänk
Medlem

Jag har samma erfarenheter av Roccat som med Razer och Steelseries. Produkterna håller inte särskilt länge. Hade bland annat en Roccat Kone XT där knapparna var slut efter ett halvt år. Mycket dåligt.

Permalänk
Medlem

Razer Naga 2014 är väldigt bra, de tolv sidoknapparna hjälper i både Skyrim och Cs Go

Permalänk
Medlem

Har Razer Naga 2014. Kan inte tänka mig använda andra möss som finns. Det sjukt användbart med knapparna på sidan.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

som säkert andra har sagt, så är möss VÄLDIGT personligt. jag kan rekomendera QPAD 5K för att den är bred. tycker jag kan sikta bättre och får bättre grepp men det är ju bara jag. värt att titta på i alla fall!

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Ingen rekommenderar Logitech? Förr så hade nästan alla en Logitech MX5xx. Min G5 som jag köpte 2005 eller om det var 2006 har följt med tills idag. Har kvar min MX500 men använder inte den men mina föräldrar har en MX510 Alltid gillat Logitech mössen. Är inte de bra längre?

Jag tycker mössen i dagens läge ser ut som transformers eller något. Till och med Logitech verkar följt med den trenden. G502 Ser inte bekväm ut. MX500, 510, 518 och G5 var/är sköna. Ni som använt nya möss är det stor skillnad? 12000 DPI på G502 verkar totalt overkill. Jag minns att jag hade svårt att hantera att gå till 2000 DPI i G5an. Har inte spelat FPS mot andra sen CS glansdagar så inte kännt något behov av bättre mus.

EDIT: Såg nu att det finns Logitech möss som ser ut som de gjorde för tio år sedan. G400S och G500S. Men de är väl kanske inte toppen längre.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Razer DeathAdder och Razer Copperhead (Vet inte om Copperhead finns längre?) är dom mössen jag tycker passar mig bäst.
Men som många andra säger så är möss något som är upp till var och en att hitta en som passar bäst i både handen , komfort och funktionalitet.

Permalänk
Medlem

Mediamarkt brukar ha ganska många möss ute på display, enkelt att testa vilken design som passar dig bäst.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Har själv en Logitech G600 som jag är jättenöjd med. Knapparna sparar väldigt mycket tid och man vänjer sig rätt så snabbt. T.ex har jag en knapp för att stänga fönster, alt-tab, puush-screenshot och så vidare.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Impulsköpte en G502 idag för att erstätta min G5 (som egentligen inte behöver bytas ut..) och blev glatt överraskad! Ligger snuskigt skönt i handen, då den påminner otroligt mycket om G5:an. Lite större "tumavlastning", lite mer långsmal typ och fler knappar. Slängde in den i USB:n och kände ingen större skillnad i sensen gentemot G5:an, vilket var det som överraskade mest. Det brukar alltid vara ett gissel, när den nya musen har en helt annan sens.
Hur som haver, jag blev nöjd med mitt impulsköp! Och min G5:a har hängt med i sjukt många år nu och har inte visat några tecken på att ge upp så jag hoppas att G502:an ska hålla samma kvalité (:

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag ger tipsen att du skaffar Logitech G500s. Sjukt bra mus, både jag och mina två bröder har en. Skaffa dock INTE roccat..de är enligt min erfarenhet sjukt överprisade för sin kvalité...bytt roccat möss 6 gånger, varit defekt på varenda en, och de är köpta från olika ställen. Razer.. ja gillar du dem så köp en, jag personligen tycker dock deras former på mössen är kassa, gillar dem inte ett dugg, men ja, Logitech är inget överprisat gaming märke vad jag vet så kör på en G500s ^^ Finns trådlöst också om du nu skulle vilja det, inget jag rekommenderar dock. Kolla på prisjakt, men det bästa tipset hade varit att åk till ett ställe som säljer flera varianter av möss, känn på dem, gillar du den, kolla då upp reviews på internet, bestäm dig, sen köp

Permalänk
Medlem

Jag skaffade mig en qpad om-75, jag verkligen älskar 5 finger-greppet, ingen annan mus sitter lika najs i handen för mig. Men du måste åka till en butik och känna själv vad du tycker om.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

ROCCAT™ Kone Pure Military

http://www.roccat.org/Products/Gaming-Mice/ROCCAT-Kone-Pure-M...

Den har samma sensor som steelseries rival. Perfekt om du gillar clawgrip för den är ganska liten.
Om jag ska försöka hitta något negativt med den så är mjukvaran lite seg och verkar lite instabil. Men det är betadrivrutin tydligen så kanske blir bättre med uppdatering.

Permalänk

pallade inte att läsa hela tråden men KÖP EN MUS MED EN BRA SENSOR, EN OPTISK SENSOR
Det är också viktigt att köpa en mus med en sensor som har en hög max tracking speed - hög ips (inches per second).
Några alternativ är:
Mionix Avior/Naos 7000 (har själv en avior, rekommenderas om du kör clawgrip).
Razer deathadder 2013
Tror att g402 och g502 har bra sensor, kan dock inte garantera något, och jag tycker att det känns som om att musen skulle haft högre skates. Menmen.
Logitech g400s, dock lite konstig ROM på den om jag fattat det rätt, detta kan krångla till det.

Kan verklingen inte säga det tillräckligt: KÖP EN MUS MED EN BRA SENSOR.
Greppet är också VÄLDIGT viktigt.

Lycka till

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

När jag skulle köpa en spelmus för 7 år sen så läste jag på om IPS o grejer fast efter nåra dagar så insåg jag att det viktigaste e hur den passar i handen. E den för liten för handen lr du inte gillar den så spelar det ingen som helst roll hur avancerad den e.

DPI e heller inget o bry sig om. Gör ju endast att muspekaren rör sig mer när man rör musen. Själv kör jag på 800 DPI o ser ingen anledning att gå högre.

Jag skaffade en Razer Deathadder. Den började dubbelklicka efter nåt år men det försvann o den funkar perfekt nu. Idag hade jag kollat på Mionix om de är tillräckligt stora (bilder kan lura en o jag vet att Razer Deathadder e en av de största möss som gjorts).

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

De som har bäst prestanda just nu med sensorer som har hög max tracking speed och ingen märkbar acceleration. Samt erbjuder i regel ställbar Lift of distance och angle snapping.

Zowie FK 1 - PMW 3310 = ingen märkbar acceleration, ställbar LOD, Angle snapping av,
Steelseries Rival - PMW 3310
Mionix Avior & NAOS 7000 - PMW 3310
Roccat Kone Pure Military - PMW 3310
Logitech G502 Proteus Core - PMW3366DM-VWOU = Logitechs samarbete med Pixart skapade denna sensorn som de har licens för i 1år.
Logitech G402 Hyperion Fury - AM010 + inbyggd gyro sensor som avlastar sensorn och tar över vid snabba drag.
Corsair M45 - PMW 3310 - Många har klagat på att denna mus har högre delay än andra PMW 3310 möss.

Sedan har vi tre möss som använder S3988 sensorn som också har hög max tracking speed men en hel del folk har klagat på för hög smoothing som skapar delay mellan musen och datorn. Vissa märker av det medans andra inte märker någonting. Smoothing är en finéss som används för att jämna ut rörelserna vid höga DPI nivår för att undvika jitter(små skakningar vid hög känslighet).

Razer Deathadder 2013 och senare modeller.
Razer Krait 4G
Roccat Kone XTD Optical

Andra möss som många verkar uppskatta är dem som baseras på A3090 sensorn. Prestandan i möss med denna sensorn tenderar dock till att vara väldigt olika beroende på firmware val. Nackdelarna med A3090 är i regel den högre lift of distance och något lägre max tracking speed än sin storebror PWM 3310 som många företag nu gått över till.
Här har ni ett par kända alternativ:
Steelseries Kana V2
Zowie EC1/2 eVo samt CL editions
Zowie FK & AM
CM Storm Alcor
Roccat Savu
Roccat Kone Pure Optical
Logitech G400 + G400s
Corsair M40
Func MS-2

Tittar man på de laserbaserade mössen så tycker jag personligen att man bör tänka till lite extra innan man köper dem pga den inbyggda accelerationen som du ej kan stänga av samt att de har svårare att läsa av tygmattor. I många av de kändare modellerna med A9500 eller A9800 så kan sensorn flippa ur på tygmattor då sensorn får problem vid minsta lilla dammkorn på musmattan. Det är pga detta vi ser många tillverkare gå ifrån lasersensorerna över till PWM3310 mfl LED/IR baserade sensorer. Givetvis så ska komfort komma i förstahand, men vad gör komfort om mössen buggar ur när du minst av allt vill de?
Använder du en hård musmatta så brukar dock lasersensorer fungera mycket bättre och den inbyggda accelerationen blir mindre påtaglig.
Givetvis beror allt detta också på vad du spelar för spel och hur viktigt alla dessa detaljer är för dig. Tex, tycker jag att Logitechs G502 har en helt underbar sensor och skapligt behaglig design, men den är på tok för tung för att jag ska kunna spela med den, även utan vikter i.

Tänk också på att DPI(CPI) inte är ett mått på precision utan snarare ett mått på känslighet/sensitivity. Så man kan inte mäta hästkrafter via att stirra blint på antal DPI som många företag från förr gärna ville få konsumenterna att tro.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!