Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Tips inför köp.

Hej jag planerar att köpa en raspberry pi, har ni några generella tips på "do's and dont's"?
Jag hörde att dom tappar all information på kortet om dom tappar strömmen, är det verkligen sant?

Peace!

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Om den inte stänga av korrekt riskerar man att filsystemet blir korrupt.

Det blir inte varje gång men det är en reell risk.

Mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Om den inte stänga av korrekt riskerar man att filsystemet blir korrupt.

Det blir inte varje gång men det är en reell risk.

Mvh
z

Alright, tack för tipset.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Du kan ändra i config filen på sd kortet så att du bootar från ett usb minne istället så kan sd kortet bli korrupt hur mycket det vill utan att du förlorar din data. Och så tycker iallafall jag att det systemet blir snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre131:

Du kan ändra i config filen på sd kortet så att du bootar från ett usb minne istället så kan sd kortet bli korrupt hur mycket det vill utan att du förlorar din data. Och så tycker iallafall jag att det systemet blir snabbare.

Vid en usbinstallation bootar man fortfarande från SD-kortet.
Däremot så klarar man sig med ett mindre SD-kort än vid en normal installation och använder man en snabb usbsticka så blir systemet både rappare och stabilare.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.