Permalänk

Cd läsare fungerar inte

Precis köpt ny data
http://imgur.com/BHMWJGk
Jag har fått igång allting men den jäkla cd läsaren vägrar fungera, funkar den inte med moderkortet eller saknas de sladd eller vad är fel ? Har enbart köpt de som finns på bilden, inget mer

Permalänk
Medlem

Är den ansluten med två sladdar, ström och sata-kabel?
Hittas den i bios?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Rekordmedlem

Det är oerhört svårt att veta om du saknar sladdar eftersom du inte visar nån bild på hur du kopplat, du kanske har bilder på hur bygget verkligen ser ut ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Är den ansluten med två sladdar, ström och sata-kabel?
Hittas den i bios?

Den hittas ej i bios, har tyvärr inga bilder nu, ja två sladdar är anslutna, en till moderkortet och en till hårddisken

Permalänk
Medlem

hårddisken?

en sata till moderkort och en ström kabel.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Plappgusten:

Den hittas ej i bios, har tyvärr inga bilder nu, ja två sladdar är anslutna, en till moderkortet och en till hårddisken

Kan du kolla det där med kablarna igen, en kabel till nätdelen och en till moderkortet ska det vara om det ska fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kan du kolla det där med kablarna igen, en kabel till nätdelen och en till moderkortet ska det vara om det ska fungera.

Läste nyss något om en hårddisk, vet inte varför ja skrev så

Permalänk

https://imageshack.com/i/ip1Tmkn2j
Den bilden kanske är till någon hjälp ? Tvek dock, jäkligt stökigt

Permalänk
Rekordmedlem

Du menar alltså att det är rätt kopplat ? Dvdn är inte kopplad till en sataport vars kontroller inte är i gång ? Har du prova byta port eller kollat i bios om porten måste aktiveras ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du menar alltså att det är rätt kopplat ? Dvdn är inte kopplad till en sataport vars kontroller inte är i gång ? Har du prova byta port eller kollat i bios om porten måste aktiveras ?

Antagligen har jag väll kopplat fel, jag ska titta mer på det imorrn, första datan ja sätter ihop själv, en erfaren polare kommer över imorgon och kikar på det också

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

Är det jag som är blind, eller saknas det inte strömkabel till läsaren? Är det den där röda ormen som har SATA-kablaget från PSU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonius:

Är det jag som är blind, eller saknas det inte strömkabel till läsaren? Är det den där röda ormen som har SATA-kablaget från PSU?

Håller med
Ser ut som du enbart anslutit datakabeln till CD-läsaren, men inte strömmen.
Det ska alltså sitta 2 sladdar i CD-läsaren. En SATA-kabel som går mellan CD-läsaren och moderkortet (som du redan har kopplat i) och en strömkabel som går mellan nätaggregatet och CD-läsaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonius:

Är det jag som är blind, eller saknas det inte strömkabel till läsaren? Är det den där röda ormen som har SATA-kablaget från PSU?

Nej, du är inte blind. Även jag såg att den fattas. DVD-brännaren måste kopplas in med ström-SATA, och sedan om det inte är gjort så måste DATA-SATA kopplas in till en SATA port på moderkortet.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Nej, du är inte blind. Även jag såg att den fattas. DVD-brännaren måste kopplas in med ström-SATA, och sedan om det inte är gjort så måste DATA-SATA kopplas in till en SATA port på moderkortet.

Bra iakttaget, fick inte med den sladden så ja får köpa en imorgon, tack för all
Hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plappgusten:

Bra iakttaget, fick inte med den sladden så ja får köpa en imorgon, tack för all
Hjälp

Då blir det Molex-->SATA som du får köpa.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Plappgusten:

Bra iakttaget, fick inte med den sladden så ja får köpa en imorgon, tack för all
Hjälp

Fick inte med? Det går säkerligen ut flera såna från nätaggregatet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Plappgusten:

Bra iakttaget, fick inte med den sladden så ja får köpa en imorgon, tack för all
Hjälp

Det har följt med SATA-strömsladdar på nätaggregat i minst 10 år, du måste ha sett fel.
Är det modulärt nätagg och du tappat bort en sådan kabel så måste du ha en originalkabel eftersom det inte finns någon standard hur kablarna är kopplade på nätaggregatssidan. Fel modulära kablar kan leda till att anslutna enheter brinner upp.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plappgusten:

Bra iakttaget, fick inte med den sladden så ja får köpa en imorgon, tack för all
Hjälp

Modulärt nätagg, dvs nätagget har lösa kablar. Du får med med en massa kablar som du vid behov kopplar in, och jag gissar på 6-10 st sata-ström.
Hoppas att du inte redan hunnit slänga kartongen med dess innehåll.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara