Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Cykel förstörd av huliganer - vad göra?

Permalänk
Medlem

Cykel förstörd av huliganer - vad göra?

Hej!

Nu vet jag att det hat inte handlar om just elektronik men försöker ändå lägga upp en tråd här då jag är säker på att många kan detta!

I alla fall, min bror kom nyss hem från jobbet på Ica Maxi med sin cykel förstörd vid något som verkar vara ett stöldförsök. Låset är skadat, framhjulen likaså, kedjan är sönder och det finns märken på ramen. Min bror TROR han vet vem eller vilka det var (han stängde butiken och precis innan kom det in ett gäng "coola" 15 åringar som höll på att skräpa ned och han var tvungen att be dem att gå). Detta skedde för övrigt ikväll och butiken stänger 10, han slutar runt 11.

Vad för alternativ har han? Han kommer självfallet att polisanmäla och han har hemförsäkring men är det sannolikt att de som gjort detta kommer att ställas till rätta? Butiken har kameror utanför med det är oklart om cykeln syntes (har ej kollat). Och hur agerar polisen kring detta - gör de något för att försöka hitta dessa personer?

Tack!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Vad för alternativ har han? Han kommer självfallet att polisanmäla och han har hemförsäkring men är det sannolikt att de som gjort detta kommer att ställas till rätta? Butiken har kameror utanför med det är oklart om cykeln syntes (har ej kollat). Och hur agerar polisen kring detta - gör de något för att försöka hitta dessa personer?

Tack!

Polisanmäla och anmäla till försäkringsbolaget.
Kommer personerna som gjort det ställas till rätta? Nej.
Polisen har viktigare saker för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hej!

Nu vet jag att det hat inte handlar om just elektronik men försöker ändå lägga upp en tråd här då jag är säker på att många kan detta!

I alla fall, min bror kom nyss hem från jobbet på Ica Maxi med sin cykel förstörd vid något som verkar vara ett stöldförsök. Låset är skadat, framhjulen likaså, kedjan är sönder och det finns märken på ramen. Min bror TROR han vet vem eller vilka det var (han stängde butiken och precis innan kom det in ett gäng "coola" 15 åringar som höll på att skräpa ned och han var tvungen att be dem att gå). Detta skedde för övrigt ikväll och butiken stänger 10, han slutar runt 11.

Vad för alternativ har han? Han kommer självfallet att polisanmäla och han har hemförsäkring men är det sannolikt att de som gjort detta kommer att ställas till rätta? Butiken har kameror utanför med det är oklart om cykeln syntes (har ej kollat). Och hur agerar polisen kring detta - gör de något för att försöka hitta dessa personer?

Tack!

Som föregående skribent skrev så ska han polisanmäla och kontakta sitt försäkringsbolag.
Tyvärr tvivlar jag på att polisen kommer göra något, då de förmodligen inte har resurserna för att leta upp några små skitungar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hej!

Nu vet jag att det hat inte handlar om just elektronik men försöker ändå lägga upp en tråd här då jag är säker på att många kan detta!

I alla fall, min bror kom nyss hem från jobbet på Ica Maxi med sin cykel förstörd vid något som verkar vara ett stöldförsök. Låset är skadat, framhjulen likaså, kedjan är sönder och det finns märken på ramen. Min bror TROR han vet vem eller vilka det var (han stängde butiken och precis innan kom det in ett gäng "coola" 15 åringar som höll på att skräpa ned och han var tvungen att be dem att gå). Detta skedde för övrigt ikväll och butiken stänger 10, han slutar runt 11.

Vad för alternativ har han? Han kommer självfallet att polisanmäla och han har hemförsäkring men är det sannolikt att de som gjort detta kommer att ställas till rätta? Butiken har kameror utanför med det är oklart om cykeln syntes (har ej kollat). Och hur agerar polisen kring detta - gör de något för att försöka hitta dessa personer?

Tack!

Hemförsäkringen har antagligen ett "bortaskydd" för lösöre utanför hemmet, kring 40 000 kr men cyklar brukar ha maxersättning på 20 000 kr om man inte specialförsäkrat just cykeln till specifikt värde. Så ersättning för cykeln får han säkert, vad polisen gör mot vandalism och skadegörelse vet jag dock inte.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Dokumentera.
Polisanmäl.
Kontakta försäkringsbolaget.
Köp ny cykel.
Invänta besked att fallet har lagts ner.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10