Secure erase nödvändigt?

Permalänk
Inaktiv

Secure erase nödvändigt?

Tänkte göra nyinstallation på min Samsung SSD. Är det nödvändigt att göra secure erase på den för att få den som ny eller hör det till det förgågna?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

I normala fall behöver du aldrig rensa en modern SSD, detta var något som behövde göras innan TRIM fanns och innan GC var väl utvecklad. Idag då förstår disken att den ska rensa sig själv när du formaterar om, eller lämnar ledigt utrymme (så tömmer den det och använder som slask utrymme).

Dock bör du notera följande problem om det är en "840 EVO" eller "840 basic" du har.
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1321571-samsung-84...
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1320629-extrem-pre...

Bara så du känner till problemet i förväg.

Permalänk
Rekordmedlem

Läs manualen.
Secure erase handlar om säkerhet, det är för att tömma minnescellerna tex om man ska sälja enheten så att data inte kan återskapas som efter en normal formatering, det har inte med prestanda att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Läs manualen.
Secure erase handlar om säkerhet, det är för att tömma minnescellerna tex om man ska sälja enheten så att data inte kan återskapas som efter en normal formatering, det har inte med prestanda att göra.

Vilka program använder man då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon114264:

Vilka program använder man då?

Vad menar du nu ? Secure erase är en funktion i Samsung Magician som kommer med Samsung ssder eller menar du nått annat fastän du nämnde Samsung ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Secure erase stödjer i princip alla SSD enheter. kan göras från en mängd program men du kan inte ha ett OS på den som du bootat annars blir det lite jobbigt. Men 840 PRO är inte drabbat av nåt känt problem så bara installera om. Men Secure Erase är bra efter tex en större firmware upgradering eller om du måste skicka in enheten på service/rma förutsatt att den fungerar bra nog att du kan initiera Secure Erase så din data inte hamnar i fel händer. Går att göra från tex linux via hdparm vill jag minnas. Så jag gjort i alla fall. Som sagt en fuktion så ett program som har stöd för att initiera Secure Erase är vad du behöver.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pa1983:

Secure erase stödjer i princip alla SSD enheter. kan göras från en mängd program men du kan inte ha ett OS på den som du bootat annars blir det lite jobbigt. Men 840 PRO är inte drabbat av nåt känt problem så bara installera om. Men Secure Erase är bra efter tex en större firmware upgradering eller om du måste skicka in enheten på service/rma förutsatt att den fungerar bra nog att du kan initiera Secure Erase så din data inte hamnar i fel händer. Går att göra från tex linux via hdparm vill jag minnas. Så jag gjort i alla fall. Som sagt en fuktion så ett program som har stöd för att initiera Secure Erase är vad du behöver.

Tack för den välformulerade svaret! Secure Erase kan endast göras via tredjepartsprogram i Windows alltså? Med Samsung disk gör man det i Samsung Magician?