Får privatpersoner lägga ut "vägbulor" på allmän väg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Jag anser att komma fram 5mil extra per timme t.ex är bättre än 2-3minuter, men det beror väl på hur långa sträckor man kör.

Så du tycker inte det är något fel att köra 50km/h för fort? Hastighets begränsningar finns av en anledning och att du kommer försent till jobbet är inte en bra anledning att bryta den.
Såna som du borrde ej ha körkort och borrde inte ens få ha en moped. Hoppas du blir av med körkortet.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Det är dock stor skillnad på att köra snabbt och att köra vårdslöst.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Vi har ett byalag i samhället, men jag har inte fått någon info om att dom skulle lagt ut den.

Ska se om jag kan få tag i någon representant.

Såvida personen äger vägen så får denne lägga ut "vägbulor"

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Curik:

Glida däcket av? Hur tänkte du nu? Du kan påstå att däcket "glider av" (hur nu det skulle gå till) eller för den delen att du kan flyga till Mars på en sån där, men det har föga betydelse; friktionen på dessa är sannolikt lägre än vanlig asfalt, och de kan färdas en liten bit med hjulet om du tvärnitar. Ett par millisekunder hit och dit kan vara avgörande även på lägre hastigheter.

Det var syftat som ett kompliment till fånerierna att bilen skulle glida med snigeln på asfalten. Först och främst skulle detta innebära att du har snigelgupp under samtliga fyra hjul (en korrekt utläggning av dessa omöjliggör det), du måste dessutom med en kärnfysikers precision låsa hjulen i en framåtpressande vinkel på sniglarna... Och föreställ dig sedan en ytterligare beskrivning på cirka 2st A4 på hur detta skulle gå till i teorin.

Eller nöj dig med att lyssna på yrkesfolk, enkelt eller svårt, ditt val.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Jag anser att komma fram 5mil extra per timme t.ex är bättre än 2-3minuter, men det beror väl på hur långa sträckor man kör.

Kör du 50km/h för snabbt i ett villaområde bör ditt körkort klippas i småbitar, du kastas i fängelse och din bil skrotas.

Skrivet av Minsc S2:

Inte i ett villaområde.
Det här med hur bromssträckan hänger ihop med hastighet var väl det första man lärde sig i körskolan?

På landsväg/motorväg får man väl köra efter eget samvete och förmåga.

Permalänk

ring kommunen...

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Bilder på begäran:

Som synes så är dom inte helst stabila utan glider runt. Nu ligger dom nästan ute i korsningen.
Nu när jag skulle fota såg jag en bil som sonika körde mellan guppen.

En av anledningarna till att jag tror att det är privatpersoner är pga att jag minns att där låg en trädgårdsslang mellan två av husen tidigare i somras. Jag trodde att dom bara lånade vatten av varandra av någon anledning, sen försvann slangen och dessa guppen dök upp istället.

http://111.imagebam.com/download/S7DvNNE34axJHDzIS7fsCQ/35342...

http://111.imagebam.com/download/u3y4ZICPNrnPKcqzvg6CxA/35342...

http://110.imagebam.com/download/kpTWSaek8fgGNPoeGTSqtA/35342...

Har bott här i 27 år och går väldigt ofta på denna vägen på väg till och från bussen. Har aldrig under denna tid tyckt att folk kör för fort eller farligt. Definitivt har jag aldrig sett någon som vad jag skulle klassa "kör som svin".
Detta är en lugn liten förort till Ystad, inte en hetsig förort till t.ex. Stockholm eller Malmö.

Det kan mycket väl vara så att det är Byalaget eller kommunen som ligger bakom detta, men jag har inte fått någon info om det iallafall. Väntar på svar från byalaget fortfarande.

De är alltså inte fartgupp utan för att skydda slangen? Med andra ord är det en olaglig tillbyggnad på allmän väg.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

De är alltså inte fartgupp utan för att skydda slangen? Med andra ord är det en olaglig tillbyggnad på allmän väg.

jodå, de är fortfarande fartgupp.
Slangen låg nog där med samma syfte som dessa, att sänka hastigheten i området.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Om det är intressant med mer information så finns de med i denna katalog på sidan 30.

http://www.blinkfyrar.se/fileadmin/user_upload/pdf/handbok_9....

Farthinder, Z-snigeln
Portabelt farthinder främst avsett för vägarbete.
Enkel att lägga ut och ligger stadigt på plats
utan fastsättningsanordningar

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av upl8447:

Så du tycker inte det är något fel att köra 50km/h för fort? Hastighets begränsningar finns av en anledning och att du kommer försent till jobbet är inte en bra anledning att bryta den.
Såna som du borrde ej ha körkort och borrde inte ens få ha en moped. Hoppas du blir av med körkortet.

Visst är det fel, men ibland kan det vara nödvändigt.
Jag kan dock säga att jag oftast ligger runtom 10-20kmph över hastighetsbegränsningar när det gäller 70 och uppåt.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Jag kan dock säga att jag oftast ligger runtom 10-20kmph över hastighetsbegränsningar när det gäller 70 och uppåt.

När är det nödvändigt för en privatperson att elda på i 100Km/h i villaområde?

Det är ju vid de lägre hastigheterna det är extra viktigt att köra långsamt.
För det finns barn, fotgängare och andra ömtåliga saker i närheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Går att förstå delvis om det gäller när man befinner sig på t.ex en Europaväg men inne i ett villakvarter?

Finns inte många anledningar att ligga över 30-40 där.

Permalänk
Skrivet av Curik:

Glida däcket av? Hur tänkte du nu? Du kan påstå att däcket "glider av" (hur nu det skulle gå till) eller för den delen att du kan flyga till Mars på en sån där, men det har föga betydelse; friktionen på dessa är sannolikt lägre än vanlig asfalt, och de kan färdas en liten bit med hjulet om du tvärnitar. Ett par millisekunder hit och dit kan vara avgörande även på lägre hastigheter.

Även när det rör sig om 20KM/h? Det har jag extremt svårt att tro...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

När är det nödvändigt för en privatperson att elda på i 100Km/h i villaområde?

Det är ju vid de lägre hastigheterna det är extra viktigt att köra långsamt.
För det finns barn, fotgängare och andra ömtåliga saker i närheten

Skrivet av xealo:

Går att förstå delvis om det gäller när man befinner sig på t.ex en Europaväg men inne i ett villakvarter?

Finns inte många anledningar att ligga över 30-40 där.

Läs vad jag skrev igen. Att köra hundra genom ett villaområde är bara vårdslöst.

Visa signatur

E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej slangen låg där först, sedan försvann den och dessa fartgupp dök upp istället.

F.ö. har jag fortfarande inte fått något svar från byalaget, däremot så märker jag att jag inte är den enda som stör mig på dom.
På väg hem idag såg jag dom ligga undanknuffade längs med trottoarkanten.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Redan konstaterat att det är olagligt för privatpersoner att lägga ut sådant skit på vägarna.
I lilla skithålan jag bodde i var det några som ställde blomlådor på vägen, visst det var faktiskt idioter som körde fort som fan där, mammor som hämta sina ungar från skolan.. Det är en genväg till skolan alltså, till och med förbud mot genomfartstrafik.
Men det förhindra inte morsorna att blåsa i 60 på 30 väg.
Tillbaka till blomlådorna, det var en av knäppa kärringarna som lyckades köra in i en av lådorna i 60km/h och skrota bilen.
Hen som hade placerat ut lådorna som blev ersättningsskyldig

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Var skrev jag 2-3 min tidigare?

Sen verkar min poäng med ambulans samt brandkår gått över ditt huvud. Farthinder / vägbulor är ett jäkla gissel.

Dom hade iof inte behövts om folk körde lite mer med det som borde sitta bakom pannbenet..

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Nej slangen låg där först, sedan försvann den och dessa fartgupp dök upp istället.

F.ö. har jag fortfarande inte fått något svar från byalaget, däremot så märker jag att jag inte är den enda som stör mig på dom.
På väg hem idag såg jag dom ligga undanknuffade längs med trottoarkanten.

Kolla under sniglarna om där står något företagsnamn. Finner du ett entreprenadnamn så ansvarar troligtvis den entreprenaden för vägunderhållet och har lagt sniglarna där av någon anledning, i detta fall kontaktar du entreprenadens närmaste kontor.

Står det att de tillhör kommunen så är de troligtvis ditlagda på privatpersons önskan som ett försök att sänka hastigheten, i detta fall kontaktar du kommunen.

Tillhör de en uthyrningsfirma så kan båda alternativen vara aktuella men de kan även vara hyrda av privatperson. Detta kollas enklast upp med aktuell uthyrningsfirma ang. Vem/vilka som hyrt sniglar vid tidpunkten de dök upp.

Något som motsäger att privatperson lagt ut dem är att placeringen inte verkar hållas efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Det var syftat som ett kompliment till fånerierna att bilen skulle glida med snigeln på asfalten. Först och främst skulle detta innebära att du har snigelgupp under samtliga fyra hjul (en korrekt utläggning av dessa omöjliggör det), du måste dessutom med en kärnfysikers precision låsa hjulen i en framåtpressande vinkel på sniglarna... Och föreställ dig sedan en ytterligare beskrivning på cirka 2st A4 på hur detta skulle gå till i teorin.

Eller nöj dig med att lyssna på yrkesfolk, enkelt eller svårt, ditt val.

med tanke på att de flesta bilar bromsar ca 60/40 på fram o bakhjul betyder det att om bara framhjulen låser sig på en "snigel" eller vad vi ska kalla dom så glider man lite framåt dock inte så mycket då bakhjulen oftast också bromsar.... drar man däremot i handbromsen med bakhjulen på snigeln o har en lite äldre bil där endast bakhjul tar med handbroms...då skulle man mycket väl kunna glida en bit.

Permalänk
Rekordmedlem

Smågupp är trams, Jänkarna brukar montera det här systemet vid känsliga byggnader, de som kör på det hade varit glada för ett fjuttigt gupp
Borde gå utmärkt att triggga det med en hastighetsradar för automatisk eliminering av fortkörare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Zy77en:

med tanke på att de flesta bilar bromsar ca 60/40 på fram o bakhjul betyder det att om bara framhjulen låser sig på en "snigel" eller vad vi ska kalla dom så glider man lite framåt dock inte så mycket då bakhjulen oftast också bromsar.... drar man däremot i handbromsen med bakhjulen på snigeln o har en lite äldre bil där endast bakhjul tar med handbroms...då skulle man mycket väl kunna glida en bit.

Och släpper man en hammare i luften så kanske man träffar sin stortå......

Jisses, undrar om trafikverket sitter och skjuter ner vattenkylning som kylsystem på datorer, skrattar åt esd (det gör iofs vissa här med) eller drar slutsatsen att en dator har bäst arbetstemperatur på 132C på sina forum?

Skrämmande hur vi kan ha avspärrningsmaterial enligt EU-standard i hela Europa som det hade räckt att fråga några svenska dator-nördar för att få reda på att dessa är totalt livsfarliga...

Ännu mer skrämmande hur vi som har utbildningar ang. hantering av avstängningsmaterial och hanterar det var dag vet så lite om det.....

Nåja, lämna inte tangt-borden för att gå ut killar, det kan komma en skoda med en snigel runt närmsta krök

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

http://trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse1.htm

Nja beror på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Njaej.. Vårdslöshet skulle jag säga är en kategori som innefattar alla former av situationer där man mer eller mindre utsätter sina medtrafikanter för fara, att framföra fordonet över tillåtna hastighet ingår i den kategorin.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Njaej.. Vårdslöshet skulle jag säga är en kategori som innefattar alla former av situationer där man mer eller mindre utsätter sina medtrafikanter för fara, att framföra fordonet över tillåtna hastighet ingår i den kategorin.

Att framföra ett fordon ö.h.t är att försätta andra i fara, ifall man skall vara petig.

Visa signatur

E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Att framföra ett fordon ö.h.t är att försätta andra i fara, ifall man skall vara petig.

Fast dedär stämmer ju inte...

EDIT: Alltså, jag förstår ditt "överdrivna" resonemang. Men jag tror ärligt talat inte att trafikverket skulle påstå att så fort man sätter sig i en bil så utgör man en fara. En risk däremot kan jag hålla med om. Allt i vårt samhälle innebär risker, ansvar och konsekvenser. Men att använda ordet "fara" i sammanhanget håller jag inte med om.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Det infördes sådana i södra Sthlm, problemet var dock att när Räddningstjänsten kom (Ambulans, Brandkår och Polis) så aktiverades fartguppen....

Det är ju inte speciellt svårt att koppla in utrustning som känner igen utryckningsfordon och därmed inte aktiverar fartguppen.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Det är ju inte speciellt svårt att koppla in utrustning som känner igen utryckningsfordon och därmed inte aktiverar fartguppen.

Håller med. Självklart en miss om detta inte förutsetts.

Problemen med allehanda gupp är att det inte är optimalt att skapa gupp med för liten längd+höjd. Dessa gupp är gynnsamma för bilister som kör fort (dämparna fångar upp stöten innan den riktigt överförts till bilen) men straffar de som kör långsamt (Hela bilen smäller till som om någon slagit en slägga i fronten/baken), om man inte kör snigelfart <5km/h. Om man vill få stopp på bilister som kör för fort skall man konstruera gupp som är långa och höga. Då gynnas man av att bilen rullar tillräckligt långsamt (guppets längd -> högre hastighetstolerans) MEN straffas om man kör för fort (Dämparna kan inte fånga upp detta då guppet är för långt/högt -> bilisten kastas upp mot taket).

Jag kan förstå upprördheten över dessa smällgupp då dessa är kontraproduktiva men tycker ändå att tanken bakom är god. Bilister som inte lärt sig läsa/känna igen siffrorna på hastighetsmätaren skall ha sitt straff då dessa skapar risker förenat med dödsfall helt i onödan.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Läs vad jag skrev igen. Att köra hundra genom ett villaområde är bara vårdslöst.

Vilket inlägg syftar du på?
* sluta stå mitt i vägen [så jag kan åka fort]
* Sluta bygga raka vägar [för då kör jag fort]
* Ibland är det nödvändigt att köra fort [så man kommer 5mil längre per timma]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Det gjordes det även, men den utrustningen var för långsam, så den hann inte reagera när utryckningsfordonen kom...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

På samma sätt som att du utsätter dig för livsfara framför en dator, för blixten kan faktiskt slå ner och vandra genom ledningar via datorn till dig.

Ditt resonemang är rätt dumt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.