Problem med fjärrskrivbord

Permalänk
Medlem

Problem med fjärrskrivbord

Hejsan
Har använt fjärrskrivbord ett tag och det har fungerat alldeles utmärkt. Men har stött på ett problem. Mitt ip hade ändrats så det har jag bytt ut på dyndns.org. Men nu kan jag bara ansluta om jag är uppkopplad på samma nätverk som min stationära dator. Jag kan alltså inte ansluta från en dator eller telefon utanför nätverket, exempelvis när jag är på jobbet. Vad kan det vara som strular? Jag har inte ändrat någonting i varken router eller dator. Innan jag bytte ip på dyndns så kunde jag inte logga in när jag var uppkopplad på nätverket heller.
Please help me

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Inaktiv

Va det inte vissa isper som skulle göra något så dyndns mm inte skulle funka.
Läste någon tråd för ett tag sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Hejsan
Har använt fjärrskrivbord ett tag och det har fungerat alldeles utmärkt. Men har stött på ett problem. Mitt ip hade ändrats så det har jag bytt ut på dyndns.org. Men nu kan jag bara ansluta om jag är uppkopplad på samma nätverk som min stationära dator. Jag kan alltså inte ansluta från en dator eller telefon utanför nätverket, exempelvis när jag är på jobbet. Vad kan det vara som strular? Jag har inte ändrat någonting i varken router eller dator. Innan jag bytte ip på dyndns så kunde jag inte logga in när jag var uppkopplad på nätverket heller.
Please help me

Har du koll så att portarna öppnar mot rätt adress? Om du startar om din hemma dator finns en risk att du också får en annan lokalipadress som kanske inte route:ar din port till din dator.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Sitter servern direkt mot nätet eller finns det ett extra lager nånstans?
Det är inte så att din isp har bytt till privatadresser så du i princip är nat:ad? Börjar den nya ip adressen på 192. eller 172.16-32 eller 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Har du koll så att portarna öppnar mot rätt adress? Om du startar om din hemma dator finns en risk att du också får en annan lokalipadress som kanske inte route:ar din port till din dator.

Det är samma portar som förut och datorn har samma lokalaip hela tiden.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Sitter servern direkt mot nätet eller finns det ett extra lager nånstans?
Det är inte så att din isp har bytt till privatadresser så du i princip är nat:ad? Börjar den nya ip adressen på 192. eller 172.16-32 eller 10.

100 börjar den på. JAg har Bahnhof.

EDIT: Men går jag in på whatsmyip så får jag något helt annat, då får jag en som börjar på 73.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

100 börjar den på. JAg har Bahnhof.

EDIT: Men går jag in på whatsmyip så får jag något helt annat, då får jag en som börjar på 73.

Aktivera externt ip hos bahnhof.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Aktivera externt ip hos bahnhof.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har jag inte behövt göra innan, har de gjort om det på något sätt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Det har jag inte behövt göra innan, har de gjort om det på något sätt?

De har ändrat så att man som standard hamnar bakom NAT och ej kommer ha en extern IP. KOntakta deras kundtjänst så kan de fixa det (det gick bra för mig efter att jag ringde dem).

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Samma här !

Kom inte åt ftp eller fjärrstyrning. Visade sig att Bahnhof hade satt mig på en publik adress. Ringde och dom ändrade direkt.

Allt funka efter det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

De har ändrat så att man som standard hamnar bakom NAT och ej kommer ha en extern IP. KOntakta deras kundtjänst så kan de fixa det (det gick bra för mig efter att jag ringde dem).

Du hade så rätt så. De hade lagt om i Kungälv för någon dag sedan, bra om de meddelar detta kan jag tycka. Men tre veckor kvar sen är det flytt till ny lägenhet och Bahnhof är ett minne blott.

Visa signatur